Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite värme pÃ¥ ett element  (läst 463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite värme på ett element
« skrivet: 18 februari 2024, 09:55:45 »
Har nyss fått ny bergvärmepump installerad Nibe S1256-8.
Allt fungerar perfekt förutom att jag får ut värme till alla element i källaren utom ett, det blir knappt ljummet.
Har luftat alla, kört manuellt på cirkulationspumpen (normalläge automat ca.18% hastighet) utan att lyckas.
Stängde alla andra element utan det som blir ljummet och då blir det lite varmare. Detta element ligger längst
bort på slingan. Vad kan jag göra för att få det att ge värme som alla andra??

« Senast ändrad: 18 februari 2024, 10:01:14 av Anders Gunnar »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite värme på ett element
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2024, 10:00:36 »
Kontrollera om förinställningen eller returventilen på radiatorn är för hårt strypta? Fortsätt med cirkulationspumpen i manuellt läge och öka det? Spola radiatorn? Finns det något smutsfilter som behöver rensas?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite värme på ett element
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2024, 10:07:15 »
Hur mycket skall jag öppna den tycker du? Nu kommer det en fin stråle och öppnar jag den mer så sprutar det rejält från ventilen.
« Senast ändrad: 18 februari 2024, 10:16:55 av Anders Gunnar »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Lite värme på ett element
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2024, 10:17:01 »
Det beror nog på vad du har för radiator. Du kan kanske hitta instruktion till radiatorkopplet om du kollar på nätet, speciellt om det är en nyare radiator.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite värme på ett element
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2024, 11:08:03 »
Purmoelement med MMA koppel (2 rörs) sitter det på elementet, men hittar ingen instruktion hur man justerar ventilen. Kan man även öppna ventilhuset mer för inflöde om man tar bort termostaten?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite värme på ett element
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2024, 11:52:12 »
Vissa termostatventiler är med förinställning och andra är det inte. Man kan behöva prova att skruva bort packboxen lite grann och se om det rinner värmevatten eller ej. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite värme på ett element
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2024, 12:55:43 »
Vi vet inte hur insatt Anders Gunnar är i radiatorer. Så jag drar en enkel genomgång.
När du öppnar och ser en smal stråle, är jag ganska övertygad om att det är luftningsnipplen, placerad på motsatt sida mot rören, som du öppnat. Bra om det kommer rent vatten utan luft.

Inkommande varmt vatten går in i elementets ovankant, där kan det med vissa teromostater sitta en dold strypning i termostathusets fäste på röret, som begränsar hur mycket flöde som max skall gå igenom. Hoppas du inte har en sådan, för de kräver specialverktyg för justering. Kolla din modell av termostat på nätet och se om den har en sådan strypning. De är dock ej så vanliga.

På det flesta element sitter däremot en strypning på returvattnet. Det justeras genom att lossa ett sexkantigt täcklock där nere vid nedre anslutning. Det kan komma några droppar vatten!
Där innanför hittar du en justerbar strypning för returen. Justeras genom att sticka in en sexkantnyckel, vanligtvis 6 mm. Vrid moturs ca 2 varv och se om det hjälper. Det kan inte skada.
Lycka till!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!