Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 390166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dirkmcstrike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1020 skrivet: 07 januari 2018, 23:49:47 »
okey det ska jag göra !. I huset sÃ¥ är det golvvärme pÃ¥ entreplan och pÃ¥ övervÃ¥ning och källare sÃ¥ har jag stora flänsradiatorer . Alla termostater pÃ¥ radiatorerna har jag pÃ¥ max , och pÃ¥ golvvärmen sÃ¥ har jag inte satt dit nÃ¥gra ställdon , sÃ¥ det är full kräm hela tiden . I garaget (ca 130m2) sÃ¥ är det bara golvvärme och den styrs via rumstermostat och ställdon , inställt temp  12c .

Stallet har en golvvärmeslinga som styrs på samma sätt som garaget . Sen är det en äldre flänsradiator i sadelkammaren . I stalldelen så är det också en vattenburen aerotemp som styrs via rumstermostat .

Jag har satt upp alla termometrar jag hade på primär och sekundär rören till värmeväxlaren bara för att se om det hände något med värmen när jag började driftsätta . Jag satte även en termometer på framledningen till golvvärmefördelaren på entreplan för att se hur temperaturen rör sig . Just idag så
har det varit -20 och då har framledningstempen pendlat mellan 52 - 38c . Detta fenomenet har jag sett tidigare också när jag började driftsätta garaget och stalldelen , det verkar som om cirkulationspumpen i vp går ner till 1% och sen börjar returledningen bli varmare än framledningen . Jag testade då gå in på servicemenyn på vp och ändra från auto till manuellt på värmebärarcirkpumpen , då började den tillverka mera värme men då började jag funders varför jag ens ska behöva göra så för att höja framledningen . På returledningen från värmeväxlaren så har jag en balanserings/stryp ventil där jag kan se flöde från 0-8l , så jag ser ju när det flödar på bra och när det stannar upp . Men jag blir då inte klok på vad det kan vara .



Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1021 skrivet: 08 januari 2018, 16:28:51 »
Om jag har förstått rätt, så har du hela tillbyggnaden termostat-styrd, förutom sadelkammaren?
Det är nog inte riktigt lyckat. Om 175(?) kvm golvvärme slår av/på hinner nog inte vp:n reglera det.

Kan du strypa på strypventilen utan att du får för kallt någonstans?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1022 skrivet: 08 januari 2018, 16:42:52 »
Att flödet i värmesystemet upphör kan bero på att den tillverkar tappvarmvatten skulle jag tro, har du kollat det?
Kanske behöver du en bypassledning som ser till att du har flöde i hela ditt stora system hela tiden, men Nibe verkar inte rekommendera bypass tyvärr.
Är det inte nåt med att den varvar ned cirkpumpen efter tappvarmvattenkörning för att minska på knäppningarna när ventilen växlar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1023 skrivet: 08 januari 2018, 17:40:37 »
Ja det stämmer. Nu kör jag med default. Tydligen återställs alla fabriksvärden när man trycker i en ny uppdatering. Jag kör ett tag med dessa så får vi se. Det har inte börjat särskilt bra.

>Uffen, ok så du fick default värden efter uppdateringen??? Knepigt, min behöll alla "specialare" som tur var.
Såg du fått "iordning" på VP nu med lite finjusterade värden. Knepigt det verkar som det svänger mer fram och tillbaka för oss med +1 kimatsystem.
Min Vp har klarat av en liten köldknäpp (ner mot -10) nu utan massa självsvängningar så Shunt inställningarna som ändrades gjorde sitt helt klart.

lite nyfiken, vad har du för framledning på Golvvärmen (på ett ungefär) vid ex. 5, 0, -5 och -10. Måste lägga ut 34grader på mitt vid 0 för att kunna hålla 21,5-22 grader, lite väl varmt kan jag tycka för de golv som har ekparkett...
Provade "sänka" temp min egna kurva nu sÃ¥ -5 ger 36 grader och -10 ger 37 grader. Vp orkade inte hÃ¥lla 22 dÃ¥ utan gick ned till 20,6.  SÃ¥ det blir till ställa pÃ¥ nÃ¥gon grad till pÃ¥ golvvärmen, men parketten upplevs som väl varm stundom (framförallt efter vv laddning).
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1024 skrivet: 08 januari 2018, 18:43:16 »
>Hardwork, jag kör golvvärmen med kurva 3 och med +1 i kurvförskjutning. Då håller jag 21-22 gr i de rum där jag inte använder rumstermostater. Den ger 27 gr vid +5, 29 gr vid 0, 30 gr vid -5 och 31 gr vid -10.
Har du betong eller träbjälklag? Det verkar som du har trä om du märker en skillnad efter en varmvattenkörning?

Min fungerade bra med defaultvärden så länge ute T var över nollan men så fort det kröp ner till -8 så började den svänga. Nu har jag satt tillbaka KompFreqRegP till 2 och GMz till 127 och då går den som tåget igen. Att den började svänga var märkligt för golvvärmeshunten stod helt stilla och utöver de 3 slingor som alltid är öppna så var flera andra slingor också öppna på temostater. Även på övervåningen så var 3 av 4 radiatorer helt öppna.

 Helt rätt sÃ¥ gör +1 klimatsystem inte att det blir enklare att ställa in.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Dirkmcstrike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1025 skrivet: 08 januari 2018, 22:50:12 »
Ja det är ju kanske inte optimalt men det kändes som den bästa lösningen. jag har ju en värmeväxlare med cirkpump mellan garaget/stallet och huset så det är ju ett bra konstant flöde och tempen har legat stabilt nu några dagar 28-31 på framledningen och 22-25 på returen .

Jag ändrade inställningarna igår och kör nu en loggning , så ser man ju kanske om det ändrats till det bättre . Vet någon varför värmebärarpumpen går ner i 1% , har det hänt på någonannans vp?. Sen kollade jag driftinställningarna och pumpinställningar , där står det att i värmebärarpumpens vänteläge så ska den gå på 30% , så den borde ju då aldrig gå ner under 30% ?. Jag har också funderat på varför tempen stiger på returen och börjar då misstänka att när värmebärarpumpen i vp går ner till 1% så börjar min cirkulationspump till gv på entreplan att suga värme från fel håll alltså inte från vp sidan utan från hållet där vvx och radiator från öv kommer , sen skickar den varmt vatten till returen som går till vp . Ursäkta förklaringen jag ska skicka med en bild på en egensnickrad och färglagd flödes ritning för att förvirra ännu mera :)

Utloggad Dirkmcstrike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1026 skrivet: 08 januari 2018, 22:57:19 »
Att flödet i värmesystemet upphör kan bero på att den tillverkar tappvarmvatten skulle jag tro, har du kollat det?
Kanske behöver du en bypassledning som ser till att du har flöde i hela ditt stora system hela tiden, men Nibe verkar inte rekommendera bypass tyvärr.
Är det inte nåt med att den varvar ned cirkpumpen efter tappvarmvattenkörning för att minska på knäppningarna när ventilen växlar?



Okey , en dum fråga då , hur kollar man det ? finns det i loggningen man gör på pumpen ?

Blir det ett stort system på det sättet om man har en vvx mellan huset och garagets system?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1027 skrivet: 09 januari 2018, 02:23:39 »
Vänteläge är när kompressorn står stilla så det påverkar inte hastigheten när kompressorn går.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1028 skrivet: 09 januari 2018, 06:27:04 »
>Hardwork, jag kör golvvärmen med kurva 3 och med +1 i kurvförskjutning. Då håller jag 21-22 gr i de rum där jag inte använder rumstermostater. Den ger 27 gr vid +5, 29 gr vid 0, 30 gr vid -5 och 31 gr vid -10.
Har du betong eller träbjälklag? Det verkar som du har trä om du märker en skillnad efter en varmvattenkörning?

Min fungerade bra med defaultvärden så länge ute T var över nollan men så fort det kröp ner till -8 så började den svänga. Nu har jag satt tillbaka KompFreqRegP till 2 och GMz till 127 och då går den som tåget igen. Att den började svänga var märkligt för golvvärmeshunten stod helt stilla och utöver de 3 slingor som alltid är öppna så var flera andra slingor också öppna på temostater. Även på övervåningen så var 3 av 4 radiatorer helt öppna.

 Helt rätt sÃ¥ gör +1 klimatsystem inte att det blir enklare att ställa in.

Det kan bero på att du har för hög rumsgivarpåverkan, temperaturen i hela huset kanske började svänga och då börjar börvärdet för vbf också svänga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1029 skrivet: 09 januari 2018, 19:40:43 »
Det kan bero på att du har för hög rumsgivarpåverkan, temperaturen i hela huset kanske började svänga och då börjar börvärdet för vbf också svänga.
Det är en bra tanke. Tyvärr så är upplösningen i Uplink så dålig att det inte gå att se några svängningar av innetempen. Tittar man på den beräknade framledningen så kan man se att den varierar med en grad upp och ner under en stund. Det ser ut som om förändringen i beräknad framledningen börjar efter att kompressorn börjat svänga.
Jag har förstärkning 2 så den påverkar inte jättemycket men det går inte att säga säkert. Jag ska ha koll på detta om det händer igen.
Nu har jag dessutom skaffat ett micro-USB som sitter i permanent och loggar alla viktigt. (med micro-USB går det att ha stängd lucka när man loggar)
« Senast ändrad: 09 januari 2018, 19:50:02 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1030 skrivet: 09 januari 2018, 19:59:13 »
Dirkmcstrike, jag ser några problemområden hos dig.

Golvvärmen i huset har en cp med en viss fart, som antagligen aldrig ändrar.
VP:n har en cp som ändrar fart beroende på vilken fart kompressorn kör på, i alla fall i auto-läge.
Det finns alltså en teoretisk risk att gv-cp:n till och med har högre flöde än cp:n i vp:n!
Det skulle då medföra att övriga radiatorer och garaget blir utan flöde, eller i alla fall väldigt lågt.
Jag tror det är det som händer när du ser 1% fart på cp:n.
Det kan avhjälpas med en bypass-ledning med backventil, som placeras just före gv-cp:n, med backventilen placerad så att vatten kan passera från kalla till varma sidan.

Garaget/stallet: Tänk dig att termostaterna är fast, dvs lite värmebehov. Det medför att värmeväxlaren kyler ner värmebäraren på vp-sidan väldigt lite. Du får i princip en kortslutning mellan varma och kalla sidan på vp:n. DET HÄR ÄR INTE BRA!!!
Jag har ingen jättebra lösning, annat än bort med alla termostater, och justera värmen med justerventilen.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1031 skrivet: 10 januari 2018, 07:17:38 »
Lösningen är som du säger att justera in systemet utan termostater, men det kommer aldrig att bli riktigt bra eftersom den inbyggda cirkpumpen i värmepumpen varierar sitt varvtal i förhållande till uteffekten vid varje enskilt tillfälle.
Den riktiga lösningen i detta fall är antingen bypass vid värmepumpen, eller en arbetstank med extern tryckstyrd cirkpump som sköter cirkulationen i resten av systemet.
Nibes reglering klarar inte av att hantera en bypass (Det tror jag att vi kan konstatera, och NIBE har inte haft några invändningar mot den slutsatsen), så kvar finns alltså i princip bara en arbetstank som en reell lösning som borde kunna fungera, även om Nibe inte heller verkar hantera dessa speciellt bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1032 skrivet: 10 januari 2018, 13:41:58 »
Det går väl att stänga av auto-läget på cirkpumoen och köra lämplig fix hastighet?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1033 skrivet: 10 januari 2018, 14:08:13 »
>Hardwork, jag kör golvvärmen med kurva 3 och med +1 i kurvförskjutning. Då håller jag 21-22 gr i de rum där jag inte använder rumstermostater. Den ger 27 gr vid +5, 29 gr vid 0, 30 gr vid -5 och 31 gr vid -10.
Har du betong eller träbjälklag? Det verkar som du har trä om du märker en skillnad efter en varmvattenkörning?

Min fungerade bra med defaultvärden så länge ute T var över nollan men så fort det kröp ner till -8 så började den svänga. Nu har jag satt tillbaka KompFreqRegP till 2 och GMz till 127 och då går den som tåget igen. Att den började svänga var märkligt för golvvärmeshunten stod helt stilla och utöver de 3 slingor som alltid är öppna så var flera andra slingor också öppna på temostater. Även på övervåningen så var 3 av 4 radiatorer helt öppna.

 Helt rätt sÃ¥ gör +1 klimatsystem inte att det blir enklare att ställa in.

Ok, du kan köra med 31grader vid -10. Det vore något för en annan.. Jag har hela 38grader liggandes i golvslingorna vid -10 för att få ut cirka 21,5 grader på bottenvåning...

Bottenvåning är 50% parkett uppreglat mot betongsula ca: 15cm (Gammal torpargrund) och isolering däremellan. Resterande slingor är ingjuten i betong och klinker ovanpå. Hade termostatstyrd reglering förut med vedpannan nu endast innegivaren från Nibe som är inställd på extern justering 22 grader med värmefaktor 1,5 inställd (upplevde mer självsvängning med mindre värde inställt på värmefaktor).
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1034 skrivet: 10 januari 2018, 15:47:50 »
Det går väl att stänga av auto-läget på cirkpumoen och köra lämplig fix hastighet?
Ja det går, men då får man ju väldigt varierande deltaT över värmeväxlaren i värmepumpen beroende på uteffekt.
Vet inte hur bra det är för maskinens livslängd.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!