Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med 1 rörssystem  (läst 18820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med 1 rörssystem
« skrivet: 02 november 2015, 10:44:40 »
Hej, har stora problem att fÃ¥ nÃ¥got bra flöde pÃ¥ mitt 1 rörssystem, delta T är pÃ¥ ca 10 och det är ju för högt för min bregvärmepump, Har testat det mesta, om jag stänger av nÃ¥gon av slingorna sÃ¥ blir delta T ännu högre, vilket tyder pÃ¥ att motstÃ¥ndet är högt i systemet sÃ¥ hur jag än gör sÃ¥ fÃ¥r jag inte till det  :( Har fÃ¥tt förslag om att byte till en större cirkulationspump och även expansionskärl men vill vara säker först.  Huset har 2 vÃ¥ningar pÃ¥ 4 etage. Har mätt högsta och lägsta temp pÃ¥ varje radiator.

Slinga 1, (etage 3). Framledning 41  Retur 33. Denna slinga fungerar hyfsat nu (ca 30 meter och 15mm rör), men ska lägga golvvärme här i december (50 kvm)
Radiator 1, 41-40grader
Radiator 2 40-33grader
Radiator 3 39-34grader
Radiator 4 39-21grader
Radiator 5 38-32grader
Radiator 6 35-27grader

Slinga 2, (etage 4) framledning 41    Retur 36. (ca 25 meter lÃ¥ng och 15mm rör) Fungerar bra i dagsläget
Radiator 1 45-39grader
Radiator 2 43-33grader
Radiator 3 42-36grader
Radiator 4 41-38grader

Slinga 3 (etage 2) Markplan framledning 42 retur 32 (slinga ligger i oisolerad platta) (ca 26 meter och 15mm rör)
Radiator 1 42-38grader
Radiator 2 41-36grader
Radiator 3 38-35grader
Radiator 4 35-32grader
(På denna slinga är det 3 stycken borttagna radiatorer som ska sitta i hallen men dom är förmodligen borttagna pga att det räcker med 1 radiator som sitter där i dag, dom andra 3 sitter i vardagsrummet och där behövs värmen mer.. Det tar ca 10 min innan det varma vattnet når sista radiatorn på slingan = lågt flöde..... där radiatorerna sitter övergångar som bara är 12mm så vet inte om det har betydelse?

Slinga 4 (etage 2) markplan hall. Framledning 42 retur 40
Denna slinga går inte till någon radiator men skulle tro att dom dragit några meter i golvet i antren brar för att få glvet varmt. Har strypt flödet på denna slinga nu så den har ett delta T på 5 iaf. (När VP startar så tar det ca 15 sek innan vattnet har cirkulerat på denna slinga så den är säkert bara 7 meter eller något sånt.


Slinga 5  (etage 1) källare/markplan framledning 42 retur 29 (ca 35 meter och 15mm rör)
Radiator 1 44-39grader
Radiator 2 21grader termostaten verkar felande (rören är 35grader) bytt termostat så nu fungerar den.
Radiator 3 35-29grader
Radiator 4 34-30grader
Radiator 5 32-29grader


Slinga 6 (etage 1)  Slingan gÃ¥r till garaget som sitter ihop med huset, framledning 42 retur 28 (ca 45meter lÃ¥ng och bara 12mm rör.....
Radiator 1 38-30
3 uttag för radiatorer 30grader (har aldrig suttit några där)
Radiator 2 29-29

Funderar nästa på att dra om rören i källaren/markplan men vet inte hur jag ska gå till väga för att få bsta resultatet?
Någon som har någe förslag?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #1 skrivet: 03 november 2015, 23:08:07 »
Ditt system är ett 80/60 1 rör system. Det är dimensionerat för en framledningstemp pÃ¥ 80 grader och en retur pÃ¥ ca 60. vid DUT.  Det innebär att för att kunna köra det som ett 50/40 (eller vad du nu vill ha) sÃ¥ mÃ¥ste det kompenseras med en större volym vatten. Ã… dÃ¥ inte bara större radiatorer utan även ett större flöde. q= P / 4,18*DT. Mao är ditt värmesystem inte anpassat för dom flödena du behöver för att fÃ¥ ett lägre DT över värmepumpen.
I ditt fall åker du nog på att försöka dela upp systemet på flera slingor. Eller Allra helst bygga om till ett 2rör system om det är möjligt.
Att byta cirkpump kan ju bättra på det till en viss del, beroende på vad du har idag. Men det är inte den rätta vägen att gå eftersom du då antagligen kommer att få höga strömningsljud och ökat slitage pga höga vattenhastigheter. Större expansionskärl är helt meningslöst.
Är det så att du tycker du har ett bra klimat i huset? Är du bara ute efter att få upp returtempen för att få bättre DT så kan du ju alltid göra en by pass efter cirkpumpen och montera en trimventil på by passen och trimma in så du får det DT som du vill ha. Men personligen tycker jag 10 låter rätt ok. Vet inte hur mycket du spar på att minska till 8? Men det kan säkert någon annan svara på.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #2 skrivet: 04 november 2015, 14:45:06 »
Om radiatorerna är gjorda för 80/60, dvs en medeltemperatur på 70 grader så kan man höja flödet hur mycket man vill med en framledningstemp på 50 grader - Dom kommer ändå aldrig att avge tillräcklig effekt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #3 skrivet: 05 november 2015, 07:23:48 »
Tack för svar, Har förståt nu att jag har ett 80/60 system. Fler slingor vil jag inte ha då jag redan har över 150 meter med slingor idag. Sitter en Grundfos ups 25-60 180 cirkulationspump i min bergvärmepump idag, har inga strömmningsljud idag iaf, och man vill ju inte riskera att få några.
Har inte bott i huset under någon vinter men klimatet i huset är bra, kör med värmekurva 39 nu och det betyder att att vid -20grader så behöver jag en framledningstemperatur på 50grader så radiatorerna är nog hyfsat dimensionerad.
Saken är den att jag får välldigt korta stopptider på pumpen eftersom vissa slingor ger sådan låg returtemp att dom kyler ner temperaturen i övriga systemet.

som vädret är nu så går Vp ca 20min sedan behöver den starta efter ca 15min och då har jag ökat intergralen till -100... pumpen har snittat på ca 12timmar per dygn under oktober månad och då med gångtid på ca 25min som längst.
vet inte hur mycket det påverkar att jag har ca 100 meter av rördragningen ingjuten i en oisolerad betongplatta men jag antar att det inte är någon höjdare...

Helst skulle jag vilja dra ett 2 rörssystem men det blir mycket jobb och svårt att dra på vissa ställen...
Funderar lite på att dra grövre ledningar (pex) till dom slingor som idag är ingjuten och istället dra dom ovanför golvet men vet inte hur man ska dimensionera då 1 rörssystem är känsliga för alla ingrepp vad jag förstått..

Önskvärt dt vore runt 6-7.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #4 skrivet: 05 november 2015, 20:27:11 »
Börja med att sätta in en tank som volymförstorare så att VP får längre gångcykler. Det är nummer 1.
Visserligen är dina radiatorer dimensionerade för 80/60. Men du vet ju inget om ditt specifika värmebehov så mitt råd är att bo in dig över vintern så märker du vad som saknas.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #5 skrivet: 05 november 2015, 20:48:17 »
Vanligaste sättet att hantera just såna här problem är att installera en arbetstank.
Då får värmepumpen jobba mot tanken med en bra tempdiff och sen får tempdiffen på ditt värmesystem bli som det blir.
Viktigt då att inte installera för liten tank, den bör hålla minst 25 liter/kW kompressoreffekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #6 skrivet: 05 november 2015, 22:36:20 »
Har läst lite om arbetstagare och det är nog en bra idé,  blir nog till att sätta in en sÃ¥dan i samband när jag ändÃ¥ ska dra golvvärme, ska först räkna ut vilken vattenmängd jag har i systemet idag. Men vill även bygga om slinga 6 eftersom den inte klarar av att ge värme till mer än 1 radiator i dagsläget, tanken är att montera 2 till radiatorer pÃ¥ den slingan framöver dÃ¥ jag idag kör med 1 el radiator som stÃ¥r i ett rum som är avskärmat i garaget..

Stängde av den slingan för att se vad som hände och pumpen fick 5min mindre gÃ¥ng  (15min)     förvisso förväntat men stopptiden vart 10 min längre ☺ och det är ju en förbättring med 70%

När man räknar pÃ¥ radiatoreffekt sÃ¥ räknar man väll pÃ¥ 50 grader och inte pÃ¥ 30 grader?                               
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #7 skrivet: 05 november 2015, 23:15:23 »
Nej du räknar pÃ¥ 30grader pÃ¥ radiatoreffekten. Det menas  55/45 ger en medeltemp pÃ¥ 50grader över radiatorn vid DUT. -rumstemp pÃ¥ 20grader blir 30graders skillnad pÃ¥ radiatorytan och rumstemperaturen.
Men du måste vara på din vakt när du bygger på 1rörssystem. Så du inte sätter för stor i början som snor av dom som kommer efter. Men du verkar ha koll på graderna så det funkar nog.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #8 skrivet: 08 november 2015, 17:51:51 »
Nej du räknar pÃ¥ 30grader pÃ¥ radiatoreffekten. Det menas  55/45 ger en medeltemp pÃ¥ 50grader över radiatorn vid DUT. -rumstemp pÃ¥ 20grader blir 30graders skillnad pÃ¥ radiatorytan och rumstemperaturen.
Men du måste vara på din vakt när du bygger på 1rörssystem. Så du inte sätter för stor i början som snor av dom som kommer efter. Men du verkar ha koll på graderna så det funkar nog.

Då ska jag ta och räkna ut min radiatoreffekt och på vattenvolymen i morgon.
Vet att 1 rörs system är känsligt att modifiera, har koll på hur man dimensionerar radiatorer men jag tycker det verkar svårt att beräkna vilken rör/slangdiamerter man ska använda sig av?
Använder man för stor rördiameter på en av slingorna så kan ju flödet på dom resterande bli sämmre, men å andra sidan har man ju då chans att strypa in flödet för en sådan slinga eller tänker jag galet? Borde ju fungera bättre om jag byter ut slingan med 12mm rör mot tex ett 17mm rör eller är det radiator kopplingarna som stryper mest?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #9 skrivet: 08 november 2015, 20:29:43 »
Nja! Beror lite pÃ¥ vilka flöden du har. Tryckfallet i rörledningen ökar naturligtvis vid ökat flöde. Ett riktigt dimensionerat ledningssystem har ett tryckfall pÃ¥ ca 100pa/m. Det är den slinga/grupp som har det största tryckfallet totalt över slingan/gruppen, som blir dimensionerad för hela systemet. Mao. är det inte säkert att du fÃ¥r en bättre funktion pÃ¥ övriga systemet för att du minskar tryckfallet pÃ¥ en slinga som ligger gynnsammare frÃ¥n pumpen. Om du tänker dig ett hus som är 30meter högt. DÃ¥ mÃ¥ste trycket vara Minst 3bar i nollplanet, för att det skall rinna vatten ur kranen pÃ¥ den högsta vÃ¥ningen. Och hÃ¥ller trycket minst 3bar sÃ¥ kommer det vatten oavsett om nÃ¥gon tappar vatten längre ner i huset. Eru me? 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #10 skrivet: 09 november 2015, 10:42:42 »
Förstår det, vet inte alls vad jag har för flöden, kan man räkna ut det? Skulle suttit fint med flödesmätare på varje slinga....
Vet iaf att om jag testar att stänga av en slinga så blir delta T ännu högre vilket tyder på sämre flöde/högre tryck.
Tycker iaf det är konstigt att den längsta slingan är på 12mm rör och att den bara klarar av att ge värme till en radiator (enkelpanel 60*100) detta måste bero på att flödet är extremt dåligt..
Är ju meningslöst att dela upp denna slinga till 2 slingor dÃ¥ det bara är 2 radiatorer pÃ¥ slingan som ligger  ca 14meter och 17meter frÃ¥n Vp.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #11 skrivet: 15 november 2015, 22:12:59 »
Då har jag räknat ut att mitt värmesystem innehåller ca 93 liter vatten, 63 liter i radiatorerna och 30 liter i rören. Detta är ju för lite för min värmepump som igentligen skulle behöva ca200liter, så en volymtank på 100liter är nog välbehövlig..

Vad ska man välja för tank/beredare då? Och vad blir bäst med tanke på att jag snart lägger golvvärme på 55kvm

Radiatorerna som försvinner i samband när jag lägger golvvärme rymmer ca 17liter och golvvärmen kommer rymma ca 26liter så 9 liter till kommer ju inte göra någon skillnad.

När jag räknat på radiatoreffekten så har jag ca 43watt per kvm så det är ju hyfsat, funderar på att montera en större radiator i vardagsrummet då det är rummet som kommer styra vilken värmekurva jag kör på efter att jag lagt golvvärme i köket.




Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #12 skrivet: 16 november 2015, 07:46:50 »
Minst 200 liter arbetstank.
Du blir missnöjd om du snålar och tar en för liten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #13 skrivet: 16 november 2015, 10:51:21 »
Minst 200 liter arbetstank.
Du blir missnöjd om du snålar och tar en för liten.

Finns det någon nackdel med att ha en för stor tank? tänker på att jag inte har sett hur pumpen går när det blir någorlunda kallt ute så vet jag ju inte hur mycket den klarar av att värma till i dagsläget eller vilka gångtider den får då.. Att ljustera upp värmekurvan tillfälligt gör ju inte heller rätvissa då slingerna i betongplattan verkar kyla mera desto kallare det blir ute...
Vill inte riskera att köra altför mycket elspets under vinter i mina (250kvm)

Jag hoppas ju på att det kommer några kalla dagar innan jag börjar bygga om för golvvärmen så jag kan se hur pumpen jobbar..
Men är det inte en volymtank jag behöver? arbetstank är väll när man har problem med knäppningar (har ej det problemet) eller när man vill köra golvvärmen på sommaren (kommer inte att göra detta heller)

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med 1 rörssystem
« Svar #14 skrivet: 16 november 2015, 11:18:02 »
Huset behöver ju lika mycket energi oavsett om du har en tank på 100 eller 200 liter, så det har ingen påverkan på hur mycket eventuell elspets som behövs.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!