Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gÃ¥r era maskiner nu i sommarvärmen?  (läst 8826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« skrivet: 11 juni 2011, 18:00:55 »
Tjena
Har inte kollat förbrukning nu på ett tag,men följde upp 9/6-11 t.om 11/6-11.
Mellan 9/6 och 10/6 var förbrukningen 3,8kwh/dygn
Mellan 10/6 och 11/6 var förbrukningen 3,3kwh/dygn
Maskinen är ställd på sommar mode och går alltså bara för vv.
Jag uppskattar att värmepumpen går 1ggn var 8:e timme och ca 8-10min varje gång.
Men som sagt hur går era Mitsu-maskiner nu?
Har ni facebook konto kan ni kolla oss på:
Johanssons Rörfirma Företaget
//Thommy Johansson
« Senast ändrad: 12 juni 2011, 11:36:33 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2011, 15:21:33 »
Tjena
Har inte kollat förbrukning nu på ett tag,men följde upp 9/6-11 t.om 11/6-11.
Mellan 9/6 och 10/6 var förbrukningen 3,8kwh/dygn
Mellan 10/6 och 11/6 var förbrukningen 3,3kwh/dygn
Maskinen är ställd på sommar mode och går alltså bara för vv.
Jag uppskattar att värmepumpen går 1ggn var 8:e timme och ca 8-10min varje gång.
Men som sagt hur går era Mitsu-maskiner nu?
Har ni facebook konto kan ni kolla oss på:
Johanssons Rörfirma Företaget
//Thommy Johansson

 Hej ! Sommaren kanske uteblir i Ã¥r ,men tom slutet av maj har min Z16 levererat behaglig klimat
här hemma. Förbrukningen då låg på 17,6 KW/dag (genomsnitt) det fick jag genom inlagda puckel 0. +5,+10 ./då hade en inomhusklimat 22,5 -23 grader ) Då har ofta hade 10 grader på nätterna och fick en behagligt värme inomhus
(extra 15kw är värt )Jag skulle även lägga en puckel på +15 Grader? Nämligen är kallt här, 21 grader,om jag vädrar blir 20-20,5,inte riktig klock,snart är det midsommar.Idag 14 grader och regnar, igår var det ljuvlig . Så är det när man skall förbereda sig för snar istiden.
Ärligt talat ,blev glad att se att finns lte liv här på forumet !
Vi planerar faktisk för att förverkliga anskaffandet av L-L Vp som ett tillägg. Tidigare  tänkte pÃ¥  ME FD 35 men även hÃ¥ller pÃ¥ att undersöka Me FD 50. Skulle vara intressant att höra erfarenheter ! Vad sejer du ?
I hopp om att snart blir sommar ! Önskar alla Glad Midsommar ! /Marma
Min förbrukning (ej sommarmode 3.86 KW/dag )
« Senast ändrad: 17 juni 2011, 23:06:54 av marma »
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad micckke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2011, 20:57:48 »
Har haft min Zubadan sen maj förra året. Har loggat förbrukning månadsvis sen start. Har läst lite olika värde här på forumet om vad värmepumpar brukar dra sommartid.
När jag kollar sommarmånaderna som jag har använt den så ligger siffrorna mellan ungefär 9-11kwh per dygn. Tycker det låter lite mycket. Kan det vara någon inställning som inte är som den ska tro. När jag är utomhus reagerar jag på att den startar och går korta stunder rätt så ofta. Ibland är det väldigt korta pauser mellan körningarna.

Vad har ni andra för start stopp temp och hur ofta kör ni legionella körning?
« Senast ändrad: 17 juni 2011, 21:10:26 av micckke »

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2011, 23:02:24 »
Har haft min Zubadan sen maj förra året. Har loggat förbrukning månadsvis sen start. Har läst lite olika värde här på forumet om vad värmepumpar brukar dra sommartid.
När jag kollar sommarmånaderna som jag har använt den så ligger siffrorna mellan ungefär 9-11kwh per dygn. Tycker det låter lite mycket. Kan det vara någon inställning som inte är som den ska tro. När jag är utomhus reagerar jag på att den startar och går korta stunder rätt så ofta. Ibland är det väldigt korta pauser mellan körningarna.

Vad har ni andra för start stopp temp och hur ofta kör ni legionella körning?
Jag har varmvatten inställd på 44-49, om du har den högre då startar den oftare.Kolla.
Om du har ej ställt in för sommar mode ,då går cirkulationspumpen ,den drar även ström.
Jag har änså länge ej ställt på sommar mode , för jag ville ha lie komfort värme inne.(ute temp 14 grader) nuläget alla element hänger där som istavlor och kylar i stället.Min legionella engång/månad 60 grader./marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2011, 14:21:39 »
Hej
@micckke...Kan vara så att din maskin går så ofta p.g.a vv-givarens placering,jag har flyttat min givare till insidan av vvb:n.
d.v.s att jag gjort en egen patent där jag sänkt ner den så den ligger i varmvattnet i ett 3/8"koppar/kylrör.
Jag tyckte att innan jag gjorde detta så gick den jätteofta,man såg typ vv-tempen gå ner en tiondel var 5:sek.
Jag upplevde att maskinen gick typ en gång var 30:e - 60:e minut innan,nu typ 4 - 8ggr per dygn.
Har mitt vv ställt på 45-50 och legionella 1ggn/mån.
Har nu åxå installerat en extern liten el-panna intill min bef.ecodan,behöver lite mera kräm än ecodanens 9kw om Zubadanen börjar krångla.
Monterade samtidigt in en extern cirkpump till den externa elpannan så nu har jag cirkulation i systemet även i sommarmode när ecodanen står i vv prod.hela tiden.
Får faktiskt ut 19 - 20gr ur mina fläktkonvektorer nu,rätt så skönt och behagligt när det normalt nu vill vara 25gr inne.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2011, 13:52:36 »
 Hej! Problemet som upstÃ¥d,gÃ¥r ej att städa under mattan ,eftersom den kan flera av oss uppleva om de har liknande maskin som jag och hittintills har ej skaffat sig tilläggsvärme i form av luftvärmepump. (elektrisk backupp har jag och även extern cirk.pump,men det skulle vara kunstig att använda den vid midsommar tid !) Jag utgick ifrÃ¥n att min inställning är fel pÃ¥ ??
Z 16 skulle klara av att levrera lite värme i sommartid (15,2 grader ute 21 grader inne)
Jag har ej ställt på sommarmode ! (Det står 16-29,9Grad samt 4 timmars konrtoll )
Nu  jag försöker att höja innetemp.mätaren till 24 grad . Men jag misstänker att elektroniken
"bestämt" sig att det är sommar ? det blir samma problem ,senare sept-okt. Det skulle finnas ngt vettig lösning !!!
Visserligen jag kommer att beställer en luft-pump inom kort,som kommer att utjämna den
temp.behovet ,men hellt logisk är det ngt som ej stämmer.
 b00k :,v( ^-^ /Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2011, 21:05:32 »
Citera
Kan vara så att din maskin går så ofta p.g.a vv-givarens placering,jag har flyttat min givare till insidan av vvb:n.
d.v.s att jag gjort en egen patent där jag sänkt ner den så den ligger i varmvattnet i ett 3/8"koppar/kylrör.

Var och hur har du monterat detta rör? Jag har själv funderingar på att göra något liknande då som du säger varmvattentempen sjunker väldigt snabbt när den slutar producera varmvatten och manteln svalnar ju fortare än själva varmvattentanken invändigt.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2011, 23:02:07 »
T@Johansson . Klart , jag har en Z16 och jag har fixat värme i iskalla elementerna utan instruktioner eller goda råd. Kunskap är en rikedom ,den finns inte gratis,men det värmer !!
Men då behövs även att man ger sig inte.
Glad Midsommar ! Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2011, 21:38:40 »
@Octavia rs...har du facebook konto?då kan du söka på "Johanssons Rörfirma Företaget".
Klicka på "visa foton"på höger sida.Klicka på "sidoprojekt"där finns ett par bilder på hur jag gjorde.

//Thommy J
« Senast ändrad: 21 juni 2011, 21:46:05 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad micckke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2011, 09:32:24 »
Det lÃ¥ter som om T.Johanssons förklaring stämmer bra överens med mitt problem. Funderar pÃ¥ om man kan komma runt problemet lite genom att använda tidsstyrningen till varmvattenproduktionen. 
Exempelvis att man stänger av vv nattetid mellan typ 21 tiden fram till en halvtimme innan man går upp. Speciellt sommartid skulle väl detta funka bra då den bara producerar varmvatten och den värmer upp det väldigt fort. Kan ju även stänga av varmvattnet några gånger på dagen ett par timmar åt gången.

Det kan väl vara värt att testa det eller finns det några nackdelar ni vet som jag missat?

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2011, 13:03:11 »
Citera
@Octavia rs...har du facebook konto?då kan du söka på "Johanssons Rörfirma Företaget".
Klicka på "visa foton"på höger sida.Klicka på "sidoprojekt"där finns ett par bilder på hur jag gjorde.

//Thommy J

Kollade på dina bilder, blir inte riktigt lika lätt för mig att fixa det. Jag har blandningsventilen direkt ovanför så det blir lite mer ombyggnad för att kunna montera ett t-rör till dykröret.

1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2011, 19:38:54 »
T@Johansson . Klart , jag har en Z16 och jag har fixat värme i iskalla elementerna utan instruktioner eller goda råd. Kunskap är en rikedom ,den finns inte gratis,men det värmer !!
Men då behövs även att man ger sig inte.
Glad Midsommar ! Marma

Jaha?? ???
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2011, 19:49:52 »


Kollade på dina bilder, blir inte riktigt lika lätt för mig att fixa det. Jag har blandningsventilen direkt ovanför så det blir lite mer ombyggnad för att kunna montera ett t-rör till dykröret.

Hej
Som du ser så har jag också haft min bl.ventil direkt ovan,men vinklat av med en vinkel och ett t-rör.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Nufiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #13 skrivet: 28 juli 2011, 20:03:58 »
jodå det går bra, har ingen förbrukning just här o nu...

Men skulle vilja ha ut värme på radiatorerna i källaren, har flyttat ner innegivaren till källaren och ställt in grader, har även ställt upp sommarmode till 25°C men får inte den att skicka ut nån värme, vad kan man mer göra??

Norra Skåne
Villa: Tegelvilla byggd -66
1-plans m källare 91+91m² uppvärmt
Ej tilläggsisolerad vind (än)
Endast radiatorer men med ett undantag för elgolvvärme i badrummet
ZubaDan PUHZ-HRP100YHA2  16Kw

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur går era maskiner nu i sommarvärmen?
« Svar #14 skrivet: 29 juli 2011, 12:42:55 »
jodå det går bra, har ingen förbrukning just här o nu...

Men skulle vilja ha ut värme på radiatorerna i källaren, har flyttat ner innegivaren till källaren och ställt in grader, har även ställt upp sommarmode till 25°C men får inte den att skicka ut nån värme, vad kan man mer göra??

Under värme...och gå ner till värme...vad har du satt där? På eller Av...Bör ju stå på där,men det har du säkert pejl på.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!