Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du Tapatalk på din smartphone eller padda?

Ja, snälla aktivera stöd nu
9 (33.3%)
Nej, men kan tänka mig köpa
0 (0%)
Nej, vill inte lägga pengar på det heller
18 (66.7%)

Antal personer som röstat: 27

Författare Ämne: Aktivera stöd för Tapatalk?  (läst 10903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Aktivera stöd för Tapatalk?
« skrivet: 20 maj 2012, 22:54:51 »
TILL Forumadmin: Har ni funderat på att installera forumtillägget för Tapatalk? http://tapatalk.com/

Tapatalk är en forum app för smartphones och plattor som iPhone/iPad, Android, Blackberry (gratis) och Nokia (gratis). Tapatalk Forum App ger enkel och mobil forumåtkomst till alla forum som har aktiverat Tapatalk pluginen. T.ex. finns den aktiverad på tyska KNX-forumet, Byggahus.se och många fler. Med hjälp av Tapatalk kan jag aktivt medverka i många forum som tiden framför datorn inte skulle räcka till för.

Om ni inte känner till det så består Tapatalk av två delar; dels ett tillägg till själva forumet som admin för forumet installerar. Användarna installerar sedan i sin Android/Iphone en app (Tapatalk) och sen via den ansluta till detta forum (eller något av alla andra tusentals redan anslutna) forum. Gränssnittet är sjuuuukt smidigt och man får tillgång till massor av funktioner som är något jobbiga att komma åt när man surfar via sin smartphones webbläsare.

Tillägget till forumet är gratis, men om man som forumbesökare sen vill ha själva appen i sin mobil kostar den typ 22 kr på Market/Appstore.

Jag vet inte hur mycket ni har "customiserat" själva forumet, men vad jag förstår så är det ungefär 15 minuters arbeta att implementera tillägget till ett något sånär standard phpBB-forum, för SMF borde det väl inte vara värre.
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2012, 06:57:07 »
http://www.tapatalk.com/rebranding.php

Alltså, för att jag skall vara säker på att inte Tapatalk eller någon annan säljer annonspalts i MITT forum så måste jag betala en licens.
Licensen är 999$ / forum och / plattform.
Jag har 3 forum, och det finns väl minst 3 plattformar, vilket innebär 9 999$

Sen behöver man inte vara ett geni för att förstå att "Tapatalk" kommer att säljas till Yahoo, Google eller Microsoft när de fått tillräckligt många användare.
Vad de kommer att göra för att tjäna ännu mer pengar är oklart, men en sak är säker, det kommer inte att gynna mig som forumägare i alla fall.
Troligen inte heller användarna.

Jag vill inte frivilligt sätta mig i en situation som begränsar mina framtida möjligheter att uppgradera mina forum till nya eller andra versioner av forummotorer, eller riskera att mina annonsörer betalar för att inte få sina annonser visade, eller som det antagligen kan bli, att mina annonsörers annonser inte kommer att visas, men däremot andra annonser, annonser som jag inte på något sätt styr över eller har några intäkter ifrån.
Detta skulle också menligt påverka mina möjligheter att fortsätta driva mina forum på ett proffisionellt sätt, med fokus på prestanda och tillgänglighet.

Det jag hoppas på är att gänget bakom SMF på sikt tar fram egna appar som jag som forumägare har full kontroll över, om det blir så eller ej återstår att se, men i mina ögon är det en naturlig utveckling.
Att de som utvecklat de olika forummotorerna frivilligt, långsiktigt, låter inkomstmöjligheterna från sina forum frivilligt överlämnas till Yahoo, Google eller microsoft känns helt enkelt inte som rätt väg att gå.
Om de inte vaknar upp för detta problem kommer de nu befintliga formmotorerna att ersättas av andra, som bygger på/integrerar mobila plattformar på ett naturligt sätt, och som även möjliggör så att forumägaren kan visa sina egna annonsörers annonser i mobilversionen av plattformen på ett smidigt och inte allt för störande sätt för användaren.

Kanske har jag funderat mer, och längre, på detta än många andra, men jag känner mig rätt trygg i att jag har mer eller mindre rätt i mina antaganden, och jag är allvarligt talat inte så intresserad av att frivilligt släppa in storbolagen utom egen kontroll i de forum jag driver.

Att installera Tapatalk nu, när jag inte tror på iden, blir helt enkelt inte rätt, och om jag senare vill avinstallera det så är det inte säkert att det låter sig göras så lätt...
Mer krångel än det redan är att hålla forummjukvaran uppdaterad och snabb vill jag inte ha, hellre mindre.

Jag skulle hellre betala 100 000 kr för att få helt egna appar tillverkade för mina forum, då skulle jag själv ha kontrollen.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26928.msg391273#msg391273
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2012, 21:43:08 »
Jag har aldrig sett någon reklam i appen för Tapatalk, så förstår inte riktigt det argumentet.

Visst, innebär ju att jag inte heller ser reklamen för detta forum. Men för mig innebär det inte att jag blir mindre exponerad eftersom jag inte hinner gå in lika ofta på forumet när jag måste gå "den vanliga" vägen och därför helt enkelt inte besöker forumet så ofta.

De forum som stödjer Tapatalk är jag kort inne på ungefär varannan dag. Tar inte många minuter och jag kan enkelt gå igenom de 5-6 mest intressanta forumen när jag får några ögonblick över (vilket kan bli ganska ofta när man bor i en storstad). Sedan slutar man ju inte gå in via vanliga webbsidan eftersom det går så mycket snabbare att göra visa saker men vanlig dator.

Som jag förstår det är ditt mål att maximera vinsten/intäkten för att driva forumet och det är sekundärt om intresserade besökare kan följa trådarna lika ofta som möjligt. Det är givetvis din fulla frihet att göra så och förhoppningsvis fungerar det bra även fortsättningsvis.

Samtidigt kan jag tycka att investeringen för att aktivera Tapatalk dock är rätt liten och du kan ju alltid göra det under förutsättning att ingen reklam fÃ¥r visas om den inte är godkänd av dig (dvs börjar Tapatalk pusha ut banners etc sÃ¥ kan du ju alltid deaktivera stödet). Kan väl inte vara fel att "smaka lite" pÃ¥ framtiden?  ;)
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2012, 21:47:23 »
Jag som är lite gammaldags tycker det är skönt att forumet ser lika ut i mobilen som datorn för det gör det väl inte med tapatalk antar jag  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2012, 07:27:05 »
Jag har aldrig sett någon reklam i appen för Tapatalk, så förstår inte riktigt det argumentet.

Visst, innebär ju att jag inte heller ser reklamen för detta forum. Men för mig innebär det inte att jag blir mindre exponerad eftersom jag inte hinner gå in lika ofta på forumet när jag måste gå "den vanliga" vägen och därför helt enkelt inte besöker forumet så ofta.

De forum som stödjer Tapatalk är jag kort inne på ungefär varannan dag. Tar inte många minuter och jag kan enkelt gå igenom de 5-6 mest intressanta forumen när jag får några ögonblick över (vilket kan bli ganska ofta när man bor i en storstad). Sedan slutar man ju inte gå in via vanliga webbsidan eftersom det går så mycket snabbare att göra visa saker men vanlig dator.

Som jag förstår det är ditt mål att maximera vinsten/intäkten för att driva forumet och det är sekundärt om intresserade besökare kan följa trådarna lika ofta som möjligt. Det är givetvis din fulla frihet att göra så och förhoppningsvis fungerar det bra även fortsättningsvis.

Samtidigt kan jag tycka att investeringen för att aktivera Tapatalk dock är rätt liten och du kan ju alltid göra det under förutsättning att ingen reklam fÃ¥r visas om den inte är godkänd av dig (dvs börjar Tapatalk pusha ut banners etc sÃ¥ kan du ju alltid deaktivera stödet). Kan väl inte vara fel att "smaka lite" pÃ¥ framtiden?  ;)

Om framtiden innebär att det inte går visa reklam så finns det inte mycket incitament att driva forumet vidare, jag gissar att inte heller du arbetar gratis, och hoppas att du förstår att det blir extremt svårt för mig att ta betalt för annonser som inte visas.
Den bästa lösningen för forum som de jag driver är om det kommer fram liknande funktionalitet levererad som open source från de som utvecklar SMF, och med möjlighet att på olika sätt implementera annonser i systemet.

Jag håller med om att det i dagsläget inte är ett stort problem att 3-5% av besökarna kommer via mobiler, men långsiktigt kommer annonsörerna naturligvis inte att acceptera att allt färre kan se de annonser de betalar för.
En bra lösning för annonsvisningar kommer i vilket fall som helst att bli nödvändigt i takt med att antalet besökare via mobila plattformar ökar, och jag kommer mycket hellre att uppgradera till en formversion som i grundmjukvaran integrerar möjlighet att visa annonser även i mobilappen/mobiltemat - utan att det kostar mer än vad jag själv tar betalt av mina annonsörer.
Det är billigt att annonsera i de forum jag driver, och många av de som tillhandahåller annonsvisningstjänster tar mer betalt bara för tjänsten än vad jag tar betalt av mina annonsörer.
Tapatalk agerar säkert på ett liknande sätt om jag vill ha möjlighet att på något sätt visa "mina" annonser via deras app, de kommer att debitera x öre/annonsvisning - vilket snabbt drar iväg kostnadsmässigt så att jag får betala dem mer än vad mina annonsörer betalar mig.

Om det inte fungerar så nu så kommer det att bli så framöver.

Tapatalk måste naturligvis tjäna pengar för att de skall ha något intresse av att bedriva sin verksamhet, och då finns det några huvudsakliga sätt de kan göra:

Ta betalt för apparna, av användarna, det görs redan, och har blivit dyrare
Ta betalt av de forumägare som inte vill riskera att andras annonser visas, det görs redan
Ta betalt för att tillhandahålla ett gränssnitt i tapatalk för att jag skall kunna visa mina egna annonser i deras app, det görs redan

När de byggt upp ett tillräckligt stort användarnätverk så kommer de dessutom rimligen att sälja hela sitt koncept till någon av de stora drakarna, google, microsoft, apple, yahoo eller liknande, och då kommer den kommersiella aktiviteten att öka ytterligare.

Att bygga fast sig i detta ser jag som ett dumt affärsmässigt beslut från min sida.

Med detta sagt så stänger jag inga dörrar, jag kanske provar installera det i mitt testforum bara för att se om det ens är möjligt att göra med tanke på den portal jag använder, och de modifieringar jag gjort i SMF.
Kan det göras (och stängas av) relativt enkelt så ser jag inga stora problem med det i dagsläget, men jag inser att tapatalklösningen långsiktigt förmodligen inte kommer att fungera - inte om det blir för många som använder appen, och inte om tapatalk själva börjar visa annonser.

OM grundarna till Tapatalk hade nöjt sig med de intäkter som appköparna gav hade jag aldrig funderat, men de har redan visat sig att de är beredda att pungslå även oss som arbetar med forumen professionellt, och det känns inte bra för mig i alla fall.
Redan nu vill de ha extra betalt för att garantera reklamfrihet från dem, och de vill ha ytterligare betalt för att jag skall kunna visa mina egna annonser i deras app...
Det långsiktiga problemet med detta är att jag måste börja ta mer betalt för mina annonser om jag går på deras linje, och då tappar jag rimligvis intäkter, och får ökade utgifter, och det kan nog alla räkna ut vad det innebär.

Framtiden hoppas jag alltså blir att jag hittar möjligheter att erbjuda ett väl fungerande tema, som inkluderar möjlighet att på något sätt exponera annonser (t.ex. mellan sidvisningarna eller längst upp på sidan även när man surfar via mobil).

För tillfället finns WAP2 (se längst ned på sidan) som ett alternativ, men jag håller med om att det inte ger den överblick över nya inlägg som man kan önska sig.

Som besökare förstår jag alltså att man vill ha möjlighet att surfa forumet på ett smidigt sätt, och helst helt utan reklam.
Som ägare av forumet har jag väldigt svårt att se hur det långsiktigt skulle vara möjligt att erbjuda den typen av tjänst om jag inte kan hitta andra vägar att tjäna pengar på verksamheten, och då blir det ju liksom inte lika intressant att fortsätta driva forumen, och det gagnar som jag ser det på sikt ingen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2012, 07:38:33 »
Dessutom, en sökning på tapatalk i SMF:s supportforum ger över 100 ämnen som presenterar olika problem som administratörerna har efter att ha integrerat appen: http://www.simplemachines.org/community/index.php?action=search2;search=tapatalk;brd[]=147

Mer jobb, mindre intäkter, mer utgifter, och kanske fler missnöjda besökare...
Totalt sett känns det inte vettigt att satsa tid och pengar på detta för mig, speciellt med tanke på att jag redan arbetar avsevärt mer än heltid.

Jag inser dock naturligvis att jag på sikt måste kunna erbjuda någon form av tema som underlättar mobilsurf.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2012, 06:20:16 »
Smaka pÃ¥ framtiden, med en app?   Sc:,h
Nej tack, min personliga utveckling går närmast mot teknikfientlighet. Själv "saknar" jag ABC-80, basic, BBSer med ascii-grafik. :)
Jag saknar definitivt inte alla fluffiga supercoola, sjukt smidiga fiffiga appar som vräks ut. Det handlar bara om pengar idag, Internet var, före html, underbart befriat från reklam o kommersialism. Det kommer aldrig tillbaka.

Men det gÃ¥r fortfarande att surfa pÃ¥ en ABC-80:  :)
http://abc80databasen.blinkenshell.org/Terminalen.html

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2012, 21:19:32 »
Skulle VERKLIGEN önska att värmepumpsforum blev tapatalk aktiverat!!

Btw - Gott Nytt Ã…r!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #8 skrivet: 31 december 2012, 21:23:18 »
Använder väldigt sällan sidorna som är för mobiler tycker bättre om vanliga sidan så man känner igen sig och mobilerna i dag är ju rätt snabba men vad är bättre med tapatalk Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2013, 11:56:44 »
Jag spyr pÃ¥ allt vad "mobilanpassade" sidor och speciella appar heter.. Min mobil har i alla fall tillräckligt bra skärm för att kunna visa en sida i dess helhet, men sitter man och WAP:ar runt med nÃ¥gon gammal Nokia sÃ¥ kanske mobilversionen är användbar? 
Och behöva klicka bort en jobbig ruta om Tapatalk femtioelva gånger när man besöker forum med plattan börjar jag tröttna rejält på...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2013, 23:25:43 »
Använder väldigt sällan sidorna som är för mobiler tycker bättre om vanliga sidan så man känner igen sig och mobilerna i dag är ju rätt snabba men vad är bättre med tapatalk Sc:,h
Jag misstänker att många - liksom jag - är med i många forum och det är otroligt skönt att ha allt samlat på ett ställe... Dessutom blir man informerad om något man är intresserad av "förändras"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2013, 00:19:56 »
En större risk för framtida intäkter och nöjda forumdeltagare (vilket på lång sikt alltså är likställt) är när de som driver forumen blir mätta och lite tjocka. Det är då och inte förr de blir omåkta av något annat "skräp".



Bjebb, allt det du säger är totalt bullshit. Från första meningen till den sista. (alltså just i denna tråd)

Gå tillbaks till din ABC 80. Bättre sten än så att vila under lär du inte hitta. ;)

Ditt inlägg är som en kommentar på aftonbladet som ställer frågan på en sliskig artikel med ännu sliskigare rubrik. Typ så här skriver dom..
"skäms på er aftonbladet för att ni skriver sådant strunt....." och så fortsätter det ett tag. I kommentar efter kommentar. Som om det var något tvång att gå in där och läsa :)

Eller som om svt.se/nyheter inte existerade, fritt från reklam. Eller som om IRC inte existerade för de som vill utbyta erfarenheter utan reklam och grafik för den delen.

Aldrig tidigare nÃ¥gonsin i världshistorien har sÃ¥ mycket funnits tillgänligt utan nÃ¥gon eller i alla fall större kostnad. Det är upp till dig att välja vad och hur du konsumerar - genom vilka kanaler och metoder. 





Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2013, 04:18:24 »
Bjebb, allt det du säger är totalt bullshit. Från första meningen till den sista. (alltså just i denna tråd)

Gå tillbaks till din ABC 80. Bättre sten än så att vila under lär du inte hitta. ;)

Inte ett ord är bullshit faktiskt. Det är precis vad jag tycker, med mitt perspektiv. Föräldrarna är givetvis borta sedan länge och nu när även syskonen börjar hamna under stenar så kanske jag borde börja fundera på det där med en ABC-80 som sten... Tack för tipset!
Det där med Aftonbladet begrep jag inte. Men jag läser inte där mer än i undantagsfall.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2013, 10:21:50 »
Självklart har man rätt att tycka vad man vill. Men internet innehåller alternativ för alla möjliga önskemål och syften. Det är väldigt sällan det saknas alternativ i de fall man tycker att en given funktion eller kanal inte stämmer överrens med ens egna önskemål.

Jämförelsen med aftonbladet kommentarerna syftar ju till att exemplifiera hur en person tar del av något som är väldigt kommerciellt och sedan klagar på att så är fallet. När det trots allt finns alternativ.

Personligen funderar jag på en värmepump som sten :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aktivera stöd för Tapatalk?
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2013, 11:06:09 »
Sånt som tidigare varit "fritt" på internet kommer i allt högre utsträckning att bli avgiftsbelagt, som t.ex. tidningar - om man vill läsa mer än rubriker och ingress.
Jag ser det inte som att jag halkar efter för att jag vägrar tapatalk, tvärt om.
De forumägare som inför detta säger samtidigt nej till ökade/bibehållna intäkter, och gör det dessutom nödvändigt att satsa mer pengar på inköp/underhåll/uppdateringar efter att Tapatalk införs, ju fler plattformar, desto mer jobb helt enkelt.

Jag förväntar mig att det kommer ett tema till SMF-forum (som jag använder) som fungerar på samma sätt som Tapatalk, men utan de kostnader som förknippas med detta, och att det temat även gör det möjligt att visa reklam på något sätt.
Så länge det inte erbjuds den typen av möjligheter kommer jag inte att installera stöd för Tapatalk.

Det finns en gräns för alla hur många som man kan/vill tillåta "skära emellan" på intäkterna, och min gräns kan väl sägas gå vid Tapatalk.

Dessutom är jag helt säker på att det kommer att bli dyrare (för oss forumägare) när Tapatalk har byggt upp en tillräckligt stor användarbas, och säljer det vidare för miljarder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!