Författare Ämne: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool  (läst 20817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« skrivet: 13 januari 2009, 22:28:48 »
Hej på er.
Efter flera timmars googlande har jag inte hittat någon vettig information om denna pump, så jag bygger nu denna tråd som infobank åt andra.

Har precis fått tag i en LG N09 luftvärmepump från K-Rauta som dom sålde för halva priset. Eftersom jag själv är erfaren elektriker och har satt många pumpar åt folk så köpte jag inte installation, vilket man kan köpa i efterhand från dom om man vill - men nu ska jag försöka få någon ackrediterad installatör att utföra gasjobbet, vilket nog blir lite jobbigt, men det får nog bli kontaktvägen - inte gula sidorna.

Valet föll på denna pump mest för utseendet och COPvärdet. Min bättre hälft är allergisk mot vita plastsjok i vardagsrummet så hon blev iaf tyst när jag satte upp den. "-Den var ju riktigt snygg!" :)

So far so good - men ännu har jag inte kunnat prova den för jag vågar inte starta den utan gasanslutningarna. Däremot har jag provat att avloppet för kondensorn fungerar med ett glas vatten.

Min typiska 70tals villa med fasadtegel och trägavelspetsar drivs idag av 16 el-element som slukar en massa ström såklart, så jag är ju nyfiken på vad jag kan spara. Jag ska sätta en billig kwh-mätare intill pumpen avstängning för att se vad den förbrukar - det är alltid intressant.

Pumpens innerdel är placerad på nedervåningen i vardagsrummet på gaveln av huset och riktas mot ett valv mot hallen som går vidare mot ett valv till köket där andra gaveln finns - så den har i princip fritt blås på hela husets längd.

Ytterdelen satte jag på 4 staketplintar nedgrävda i marken. Väggkonsoller går bort för det spelar ingen roll hur tyst en ytterdel är. Är det 0 grader ute (jobbig temp för pumpar) och man ligger och ska sova så störs man ändå av surret. Min grannes Sanyo hör jag tydligast när det är 0 grader.

Jag har läst lite om att den Nordiska LG-pumpen har överdriven avfrostning, men jag hoppas min har en bättre mjukvara, annars får jag ju forska lite på det området också. Får jag väl gasen installerad på rätt sätt, kan man ju åberopa garanti, så det är jag inte så nervös för.

Så, det får räcka. Nästa inlägg blir med pumpen i drift. :)
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad IFKAS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2009, 11:21:36 »
Det skall bli mycket spännande och höra vad du tycker om den i drift, jag är själv lite intresserad i den.

Varför jag fastnade för den beror oxå på designen och en fru som inte vill ha någon stor vit plastklump på väggen.

Bäst att lyssna på henne för husfridens skull ;D

Jag kommer nog att sätta min ovanför plasma tv´n för jag inbillar mig att den kommer att smälta in ganska bra med hemmabiosystemet.
Thermia Villa Classic 105-2001
400m Ytjord
Hus 250m2 inkl källare

Utloggad Ahlsell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2009, 21:03:53 »
Tjena,

jag har en LG Art Cool 5kW (Mirror) cop 4.25 Kvitto finns och garantin gäller fortfarande, tror jag..., som jag köpte på K-Rauta för 1,5 års sedan, 23.000 inkl installation. Har varit mycket nöjd med den då den suttit i källaren och hållit bort fukt och för att få en dräglig temperatur. Har precis installerat en CTC EcoHeat (bergvärme) och nya radiatorer i hela källaren så nu behöver jag den inte längre. Någon som är intresserad av att köpa? Jag vet inte hur lätt/svårt det är att av/installera dem.
Finns på Lidingö.

mvh
Carl Johan
CTC EcoHeat 5kW installerad 200812
40 talshus (egnahem) 70+70m2 med nya radiatorer i källare.
130 m borra på Lidingö.
Hittills mycket nöjd!

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2009, 21:32:24 »
Då var den igång, pärlan på väggen! :)

Det är mycket lull-lull på den här. Plingplongljud vid varje ändring via fjärren, upplyst display (som kan släckas), dekorfront som kommer ner när den är avstängd, motoriserad panorerande utblås i både sidled och höjdled, plasmarengöring...o en massa annat.

Jag hade nästan glömt hur skönt värmepumpsvärme är - det är en helt annan värme än den från gamla plåtelement.

Den lilla mörkgråa saken som stickproppen sitter i är en elmätare från clasohlson, än så länge har den slukat 3kr.

Det är +0,2 grader ute och den ligger på en marcheffekt av 1200watt. Nominell effekt vid 7 grader uppges vara 900watt. Inställd på 22 grader och blåser rakt genom huset, man känner redan skillnaden i andra gaveln där köket finns. All elvärme på bottenplan är av (utom badrummet då, där är dörren alltid stängd.)

Här är utedelen fotad i mörker.

Det satt ett enormt fult LG märke på fronten innan, fast inte så länge. ;)

Plintarna i marken fungerar. Jag kan inte ana att kompressorn går på full patte, fast jag borrar örat intill golvlisten på andra sidan väggen.

Jahapp... då var det bara att vänta på elräkningen då. Fler rapporter kommer här när jag har nåt att skriva, men än så länge är jag nöjd över förväntan. :)
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2009, 23:42:57 »
Som med alla digitala maskiner, finns det lite buggar och barnsjukdomar.

Efter jag hade provat alla möjliga funktioner och bytat fram och tillbaka i menyerna började den bråka lite. Först kunde jag inte ändra fläktens hastighet, sen efter en massa byten mellan kyla och värme så började den avfrosta var tredje minut ungefär och full fläkt mellan avfrostningarna. Jag kunde skönja en typisk programvaruhängning och stängde ner den.

När allt var tyst och den drog 3watt, stängde jag av strömmen i ett par minuter.

Efter uppstart fungerar allt igen. Den står åter på värme i lagom temp, och nu får den jobba hela natten utan att jag petar runt i systemet. Ska låta den vara i ett par dagar, så får vi se... :)
« Senast ändrad: 09 februari 2009, 23:45:21 av Elknasen »
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2009, 22:33:29 »
Nu har den gått i två dagar utan att krångla alls, och det verkar som att man ska låta den vara i fred, för nu har den gått i 0-gradigt väder runt 600w hela tiden och kostat ca 20kr om dagen, enligt min billiga elmätare.

Har kunnat hålla 10 element avstängda på sammanlagt 8500w utan att känna nån större skillnad i komfort.

Utedelen håller sig fin utan att bygga is fast det ligger en snödriva på ena sidan.

Verkar lovande än så länge. :)
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2009, 20:27:17 »
En liten utvärdering av tiden jag haft pumpen:

PÃ¥ plussidan:

Inte ens på de kallaste och blåsigaste dagarna har den haft problem att leverera värme, och elräkningen har bara fallit som en sten, so far so good.

PÃ¥ minussidan:

När den har uppnått en viss temp (värme) och går i viloläge, så får den för sig några gånger i timmen att starta fläkten på max en liten stund för att sen tystna igen, antagligen för att gör att litet luftombyte. Det är lite jobbigt när man sitter och glor på tv i samma rum. Lite konstig programmering av styrkortet kan man tycka. -Varför ska den alltid starta på max, för att sen minska hastigheten?

När den är tyst i uppnådd temp visas avfrostningssymbolen, men då den bara drar 5-8watt jobbar ingen del av pumpen, och det knastrar ej heller i kondensorn. Avfrostningssymbol är alltså inte alltid lika med avfrostning. Också lite konstig programmering, men inget jag stör mig på.

Antingen har jag fått fel fjärr, eller så har den bara ett läge på fläkten, för jag kan inte tvinga den till något av de tre hastigheterna som visas i fjärrens display, den väljer helt själv. Enda läget jag kan tvinga den till är det fjärde JET-läget, men då låter den som en Boeing.

Jag är även lite sur att jag inte kan tvinga den att rikta vingen mera rakt ut, för den återställer sig själv efter några timmar till att rikta den nästan rakt ner. Det slutade med ett straps på lämpligt ställe, för vingmotorn provar ibland ändlägena och den sliter inte ut sig för att komma förbi dom, bara accepterar var det är stopp.

- - - - -

En del minus blev det, men inte mer än jag kan stå ut med. Om någon på LG Sverige läser detta, får ni gärna kommentera vad ni anser man kan göra åt mina problem (om än små) med pumpen.
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2009, 10:57:10 »
"art coolen"med el mätare sitter på tok för nära taket och kommer få svårt att värma när det blir kallare ute är jag rädd för.
Designen är gjord så att den är alldeles platt upp mot taket i luftintaget och har man inte ett glapp på minst12-13 cm på lg:n så blir det bekymmer är jag rädd för.(ser dessutom ut som du har en vägg direkt till vänster om inner delen vilket försämrar luft flödet ännu mera).




Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2009, 11:05:16 »
En liten utvärdering av tiden jag haft pumpen:

PÃ¥ plussidan:

Inte ens på de kallaste och blåsigaste dagarna har den haft problem att leverera värme, och elräkningen har bara fallit som en sten, so far so good.

PÃ¥ minussidan:

När den har uppnått en viss temp (värme) och går i viloläge, så får den för sig några gånger i timmen att starta fläkten på max en liten stund för att sen tystna igen, antagligen för att gör att litet luftombyte. Det är lite jobbigt när man sitter och glor på tv i samma rum. Lite konstig programmering av styrkortet kan man tycka. -Varför ska den alltid starta på max, för att sen minska hastigheten?

När den är tyst i uppnådd temp visas avfrostningssymbolen, men då den bara drar 5-8watt jobbar ingen del av pumpen, och det knastrar ej heller i kondensorn. Avfrostningssymbol är alltså inte alltid lika med avfrostning. Också lite konstig programmering, men inget jag stör mig på.

Antingen har jag fått fel fjärr, eller så har den bara ett läge på fläkten, för jag kan inte tvinga den till något av de tre hastigheterna som visas i fjärrens display, den väljer helt själv. Enda läget jag kan tvinga den till är det fjärde JET-läget, men då låter den som en Boeing.

Jag är även lite sur att jag inte kan tvinga den att rikta vingen mera rakt ut, för den återställer sig själv efter några timmar till att rikta den nästan rakt ner. Det slutade med ett straps på lämpligt ställe, för vingmotorn provar ibland ändlägena och den sliter inte ut sig för att komma förbi dom, bara accepterar var det är stopp.

- - - - -

En del minus blev det, men inte mer än jag kan stå ut med. Om någon på LG Sverige läser detta, får ni gärna kommentera vad ni anser man kan göra åt mina problem (om än små) med pumpen.


Att välja hur den horisentella vingen ska stå och stanna är enkelt.
På höger sida av innerdelen sitter en "power knapp".
HÃ¥ll denna knapp intryckt helt tills den har pipit 3 ggr.(pip , pip pip, pip pip pip.)
släpp knappen(displayen blinkar och luckan stänger sig),stäng av maskinen med fjärren och starta igen.
Nu ändrar sig inte luckan efter att du valt ett läge(kan äva ställa in för hand för att få flödet högre upp).

Ang vilo läget.
Om det är så att den runt var 3:e minut drar igång på max fläkt en kort stund så har du det gammla kretskortet/inställningen.
Läget kallas "preheat" och är för att känna av tempraturen i luften i rummet.
Kontakta återförsäljare så byter dom kortet alt. programmerar om det så att du istället får som normallt på luft pumpar ett konstant lågt luftflöde vilket är betydligt behagligare.


elknasen
Skrev detta i lite stress pga att jag måste iväg men om du behöver info/hjälp skicka ett privat medelande till mig med dina bekymmer så kan jag svara på dom
/brutus
« Senast ändrad: 16 juni 2009, 11:08:02 av brutus »
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad kjellw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2010, 13:01:22 »
Hej

Jag har hört att LG har en hög ljudvolym i sin innedel. är det någon som har erfarenhet om detta. jag har hört att det kan ligga på 27 db. är detta sant
kjellw

Utloggad pälsmössan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2010, 14:06:45 »
Hej

Jag har hört att LG har en hög ljudvolym i sin innedel. är det någon som har erfarenhet om detta. jag har hört att det kan ligga på 27 db. är detta sant
kjellw

Hög ljudnivÃ¥ med 27db  Sc:,h jag är inget stort fan av LG men 27 db är knappt hörbart! jag tror att i BÄSTA fall ligger den pÃ¥ 27db.

Sen att den förmodligen inte kommer att orka värme upp någonting vid den fläkthastigheten är en annan sak.

//Pälsmössan

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2010, 14:55:12 »
Ja jag instämmer helt med dig här Pälsmössan! Thumbsup  27 db brukar pumparna ligga pÃ¥ vid den lägsta fläkthastigheten och dÃ¥ blir det inte mkt till värmespridning i huset. Visserligen sÃ¥ finns det enstaka fabrikat som gör reklam för en ljudnivÃ¥ pÃ¥ lägsta fläkthastighet ända ned till ca 20 db, men detta fÃ¥r man dÃ¥ endast betrakta som ren reklam eftersom dÃ¥ kan man likaväl stänga av pumpen helt isf. Allra tystast är pumparna givetvis när de är helt avstängda och är man väldigt ljudkänslig sÃ¥ skall man självklart isf välja ett helt annat värmesystem. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad gieselman

  • Tror man kan allt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • När kommer vÃ¥ren?
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #12 skrivet: 28 november 2010, 23:14:10 »

Hej, har åxå en Art Cool och funderar även på det där med fläktstyrningen, är det verkligen så det skall vara att man inte kan styra fläkthastigheten manuellt? Känns som om denna pump verkligen lever sitt egna liv. Tycker vidare att den frostar av väldigt ofta och länge. En annan konstig grej är att om man exempelvis ställer in tempen på 23 grader och det är 19 grader i rummet så kör den ju inte igång med full kapacitet förens efter typ 10 minuter? Har jag något fel på min pump eller skall den vara så här trög?

Pumpen är från -07 och har varit nedmonterad en gång då jag köpt den begagnad.


/Mvh Marcus

Nybliven ägare till en Comfortzone Ce 50 Installerar själv.... Kjedjehus Älvsjö 133kvm 2 våningar ca 150liter radiatorer Mycket glas, två glas kassetter. konverterat från TA 3200 ETS till CZ .

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter om LG N09AWV Art Cool
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2011, 11:27:25 »
Utan att låta för negativ nu, även om det är lite av min specialitet...

Kul att det finns LG maskiner där ute som faktiskt fungerar, min Art Cool 9 har inte gjort annat än att strula från första början tills nu (då jag beslöt mig för att ge upp och byta ut den helt och hållet).

Jag gissar att jag har råkat ut för ett riktigt måndags-ex och att mycket av "strulet" egentligen beror på att tidigare ägare inte har stått på sig tillräckligt mot leverantör/installatör utan accepterat "service"-tider på 3,5 månader osv.

Har noterat från bilderna att min Art Cool (från 2007) har en annan ute del än den som "Elknasen" har, gissar att LG insett problemen och kanske åtgärdat dessa på nyare årgångar.. :)

Lycka till!
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!