Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken typ av pump passar oss?  (läst 5367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken typ av pump passar oss?
« skrivet: 29 maj 2005, 22:48:30 »
Vårt 50-tals hus i lättbetong om 130+40 kvm ska förses med bergvärme. Idag har vi olja + en äldre luft/luft VP. Vår förbrukning av värme och varmvatten är ca 40000 kw. I framtiden räknar vi med att göra av med mer varmvatten (från ca 8 duschar i veckan till det dubbla + badkars bad).
Framledningstemp är ca 30 grader vid +-0, 34 grader vid -5 och 47 garder vid -18. Vi bor i Stockholm. Framöver funderar vi på att bila ur källaren och lägga in golvvärme. Pannan är från 1975 och har en elpatron på 9kw. Elpatronen klarar temperaturer ner till -5-7 grader sen orkar den inte hålla temperaturen.

Vilken pump och vilket borrdjup är lämpligt för oss? Vad blir vår besparing? Om möjlig önskar vi en enhet med inbyggd vv-beredare för att spara plats (pumpen ska stå i en kombinerad tvättstuga / badrum)? Räcker det med den inbyggda vv-beredaren om man installerar badkar?  Sc:,h
/Andreas
« Senast ändrad: 29 maj 2005, 22:52:39 av andreashj »
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2005, 22:57:13 »
Vårt 50-tals hus i lättbetong om 130+40 kvm ska förses med bergvärme. Idag har vi olja + en äldre luft/luft VP. Vår förbrukning av värme och varmvatten är ca 40000 kw. I framtiden räknar vi med att göra av med mer varmvatten (från ca 8 duschar i veckan till det dubbla + badkars bad).
Framledningstemp är ca 30 grader vid +-0, 34 grader vid -5 och 47 garder vid -18. Vi bor i Stockholm. Framöver funderar vi på att bila ur källaren och lägga in golvvärme. Pannan är från 1975 och har en elpatron på 9kw. Elpatronen klarar temperaturer ner till -5-7 grader sen orkar den inte hålla temperaturen.

Vilken pump och vilket borrdjup är lämpligt för oss? Vad blir vÃ¥r besparing? Om möjlig önskar vi en enhet med inbyggd vv-beredare för att spara plats (pumpen ska stÃ¥ i en kombinerad tvättstuga / badrum)? Räcker det med den inbyggda vv-beredaren om man installerar badkar?  Sc:,h
/Andreas

Din sista fråga om enhet med inbyggd beredare räcker är jag tveksam med ditt VVbehov. Sep extra VVB med VV cirk bör du ha.

Jag är Ej bäst på berg VP så det får andra svara på om dess funktioner. Fråga lokala installatörer om pris och deras förslag.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2005, 00:28:36 »
40000 kwh nära Stockholm och en yta som är bara 170 m2 ... Det lÃ¥ter som om det är lämpligt att isolera huset ( eller sluta 'slösa' varmvatten).  Visst, en 10 eller 12 kW VP med ett eller 2 hÃ¥l kan nog fixa värmen. Men varför slösa med energi när vi ser framför oss en präktig global energikris nu när indirna och koneserna ska börja konsumera pÃ¥ allvar  .. samtidigt som oljan sinar och vi tycks rean ha ha en global uppvärmning ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2005, 01:23:52 »
Lite konfunderad, varför skall han spara på värme då vi får för mycket värme genom global uppvärmening. Och varför införa sommartid med tanke på global uppvärmning, hur mycket värme ger inte en timme sol till varje sommardag.

????
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2005, 05:00:49 »
Jag har gjort en kalkyl på en 9 kW värmepump, borrhålets djup på 169 meter (aktivt) förutsätter att berggrunden är granit.
Jag garanterat inte att kalkylen håller, se den som en fingervisning om vad ni kan tänkas behöva. Låt en lokal installatör med kunskap om de lokala förutsättningarna göra en kalkyl med tillverkarens beräkningsprogram.

En värmepump på 8.5 - 11 kW borde passa er.

Resultatet blev som följer.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2005, 11:07:15 »
40000 kwh nära Stockholm och en yta som är bara 170 m2 ... Det låter som om det är lämpligt att isolera huset ( eller sluta 'slösa' varmvatten).  Visst, en 10 eller 12 kW VP med ett eller 2 hål kan nog fixa värmen. Men varför slösa med energi när vi ser framför oss en präktig global energikris nu när indirna och koneserna ska börja konsumera på allvar  .. samtidigt som oljan sinar och vi tycks rean ha ha en global uppvärmning ..

Jag ta gärna emot synpunkter på uträkning av vår energiförbrukning!  :-X

Vi har bott i huset drygt ett år och från 1 april 2004 - 1 april 2005 har vi värmt huset med tre värmekällor; 1) Olja ca 2000 liter, 2) Värmepump (luft/luft) förbrukning 20 kw/dygn, COP enligt faktablad = 3, jag räknar på 2, samt el-patron. Totalt hat vi förbrukat 15.000 kw el. Om vi räknar bort 6000 kw för hushållsel så kvarstår 9000 kw för VP samt el-patron. VP har gått ca 8 månader vilket innebär 5000 kw i förbrukning och ytterliagre 5000 i bidrag. Summa blir 20.000 (olja) + 4.000 elpatron + 10000 VP = 34.000. I planen ligger att inreda garaget på 21 kvm som är en del av källaren, vilket ökar boytan med ca 15% och då räknar jag med ytterligare  6 kw vilket ger totalt va 40.000 kwh. Borde jag räkna med högre COP på vår gamla VP (ACMA Four Seasons)?

Rimligt?

/Andreas
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2005, 13:03:51 »
Du har alltså räknat på att oljepannan ger 100 % verkningsgrad? (2000 l =20000kwh) Du borde snarare räkna på ca 80% och får då 16000 kwh för oljan.
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2005, 13:36:27 »
En gammal oljepanna kan dra stora mängder olja bara för att hålla den varm, 400 - 500 L/år. Det tillsammans med 90 % förbränningsverkningsgrad (=bra brännare) ger att den nyttiggjorda värmen är kanske 14000 kWh/år. Beroende på hur huset ser ut kanske man har glädje av en del av förlusterna.

Det faktum att 9 kW räcker ner till ca -6 (är det med normal varmvattenförbrukning?) ger att Ã¥rsförbrukningen bör vara runt 35 000 kWh/Ã¥r. Med tanke pÃ¥ ökningen av boytan verkar 40000 i slutänden rimligt. Jag skulle sikta pÃ¥ en 10 kW pump och ett borrhÃ¥l pÃ¥ 180-200 meter. Framledningstemperaturerna är lÃ¥ga, Ã¥rsvärmefaktorn bör bli över 3 även med tillsatsvärmen inräknad. 

Golvvärme i källaren, kräver det inte ordentligt med isolering under för att värmen inte skall försvinna ut i marken?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2005, 14:44:34 »
En gammal oljepanna kan dra stora mängder olja bara för att hålla den varm, 400 - 500 L/år. Det tillsammans med 90 % förbränningsverkningsgrad (=bra brännare) ger att den nyttiggjorda värmen är kanske 14000 kWh/år. Beroende på hur huset ser ut kanske man har glädje av en del av förlusterna.

Det faktum att 9 kW räcker ner till ca -6 (är det med normal varmvattenförbrukning?) ger att årsförbrukningen bör vara runt 35 000 kWh/år. Med tanke på ökningen av boytan verkar 40000 i slutänden rimligt. Jag skulle sikta på en 10 kW pump och ett borrhål på 180-200 meter. Framledningstemperaturerna är låga, årsvärmefaktorn bör bli över 3 även med tillsatsvärmen inräknad. 

Golvvärme i källaren, kräver det inte ordentligt med isolering under för att värmen inte skall försvinna ut i marken?   

Tack Roland,
angående vattenförbrukning så antar jag att den är normal 8även om hustrun gillar att discha länge och varmt...). Pannan är utrustad med en VV-beredare typ gemonströmning, dvs inget magasin. Jag antar att när vi använder varmvatten så sänker det pannans temp så mycket att chunten öppnar max och sen får pannan svårt att återhämta sig när det är kallare än -6 grader. Normalt eller ej?

Angående golvvärmen så tänker vi göra det stora jobbet att bila bort plattan, gräva ur och sedan issolera. Därefter huta in slingor i den nya plattan. Vi tvekar dock fortfarnde lite inför denna manöver... Synpunkter?

/Andreas
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #9 skrivet: 30 maj 2005, 15:23:54 »
Din förbrukning liknar vår gamla och jag tror att Rickard räknat ungefär som jag skulle ha gjort.
Jag kalkylerade med en årsenergiförbrukning på 32 000 kWh och har nu en Thermia Villa 105 med cirka 170 m aktivt djup på borrhålet.

Vi valde en pump med integrerad VV-beredare men har gott om plats för att eventuellt komplettera med en separat beredare så småningom. Det låter som om du ska vakta extra nog på att varmvattnet kommer att räcka till, särskilt om du inte har plats för en expansion så småningom. Måhända ska du titta på en pump som kan ge extra varmt vatten även om driftekonomin inte är riktigt lika bra.

Om golvvärme finns mycket intressant att läsa om i andra gamla diskussioner här, gör lite sökningar så blir du antingen klokare eller åtminstone förvirrad men på ett högre plan. Den manöver du beskriver drömmer jag också om, men den står en bit ner på listan... Det är förstås bra om du kollar så att den blivande pumpen kan styra en golvvärmekrets också, så sätt det som ett av dina krav när du kontaktar leverantörer.

Christian

<korrigerad energiförbrukning - minnet är bra men kort. 4 m3 olja <=> 32 000 kWh>
« Senast ändrad: 30 maj 2005, 15:48:15 av ortendahl »
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2005, 15:41:43 »
Din förbrukning liknar vår gamla och jag tror att Rickard räknat ungefär som jag skulle ha gjort.
Jag kalkylerade med en årsenergiförbrukning på 40 000 kWh och har nu en Thermia Villa 105 med cirka 170 m aktivt djup på borrhålet.

Vi valde en pump med integrerad VV-beredare men har gott om plats för att eventuellt komplettera med en separat beredare så småningom. Det låter som om du ska vakta extra nog på att varmvattnet kommer att räcka till, särskilt om du inte har plats för en expansion så småningom. Måhända ska du titta på en pump som kan ge extra varmt vatten även om driftekonomin inte är riktigt lika bra.

Om golvvärme finns mycket intressant att läsa om i andra gamla diskussioner här, gör lite sökningar så blir du antingen klokare eller åtminstone förvirrad men på ett högre plan. Den manöver du beskriver drömmer jag också om, men den står en bit ner på listan... Det är förstås bra om du kollar så att den blivande pumpen kan styra en golvvärmekrets också, så sätt det som ett av dina krav när du kontaktar leverantörer.

Christian

Hur långt kommer man med IVT:s inbyggda VV-beredare på 160 liter? Räcker till tre duschar i rad men ej ett bad + dusch?
Plats finns för extra beredare med det är en prioriteringfråga!
/andreas
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2005, 15:55:31 »
Om vv räcker eller inte beror bl.a. på hur fort man tappar ur. Pumpen kan ju jobba på rätt bra under tiden man tappar ur vatten, faktiskt. Med strypbricka i duschen sjunker flödet en hel del men man vänjer sig vid det. Då kanske det håller för tre duschar. Att tappa upp ett badkar långsamt är ju däremot ingen höjdarupplevelse, eller hur? Med stora badkar skulle jag gissa att 150/160 liter är lite snålt. Om det bara händer någon gång om året spelar det ingen roll, men om det händer en gång i månaden har man varit dumsnål...

Tillgången på varmvatten beror ju också på vilken temperatur det håller i beredaren. Stor skillnad på 160 liter vid, säg 45-50 grader (som hos mig), eller 60-65 grader (som i högtemperaturfallet).
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #12 skrivet: 30 maj 2005, 17:21:37 »
Tackar - det lutar åt en 300 liter vv-beredare.
Innebär en strypbricka på duschen att det kommer så där obehagligt lite varmvatten?
/Andreas
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2005, 09:25:32 »
Strypbricka innebär att flödet begränsas till - tror jag - 6 liter i minuten. Jag tog just bort den i vår dusch eftersom vi numera har "billigt" varmvatten och för att få fram varmt vatten fortare. Jag tyckte inte det var "obehagligt" lite vatten som kom förut, men det är kanske lite "på gränsen" för en del passionerade blötdjur. Det som var obehagligt för mig förut var snarare att varmvattnet var så dyrt...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av pump passar oss?
« Svar #14 skrivet: 31 maj 2005, 22:30:13 »
Jag har gjort en kalkyl på en 9 kW värmepump, borrhålets djup på 169 meter (aktivt) förutsätter att berggrunden är granit.
Jag garanterat inte att kalkylen håller, se den som en fingervisning om vad ni kan tänkas behöva. Låt en lokal installatör med kunskap om de lokala förutsättningarna göra en kalkyl med tillverkarens beräkningsprogram.

En värmepump på 8.5 - 11 kW borde passa er.

Resultatet blev som följer.



Rickard,
en IVt återförsäljare räknade på mitt energibehov utifrån husets storlek och issolering (30 cm lättbetong). totalt vämebov blev då 32000 kwh. Rekommenderat borrdjup 145 m och en 9 kw pump.

Verkar detta rimligt?

/Andreas
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!