Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: termostatventiler  (läst 23574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:termostatventiler
« Svar #60 skrivet: 07 december 2004, 00:08:11 »
På sommarn sommardriftsläge.
Men pÃ¥ hösten och vÃ¥ren, när huset ändÃ¥ skall värmas, kan man köra runt 85 gradigt vatten?  Varför installerar man fortfarande shuntautomatik med temp-kurvor i sÃ¥ fall?  Skulle väl räcka med att stänga av cirk-pumpen när det inte finns nÃ¥got värmebehov?

Måste vara för att man kan spara lite energi med rätt kurvor, trots att energikällan inte är så känslig på framledningstemp som VP.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

admin

  • Gäst
admin
Re:termostatventiler
« Svar #61 skrivet: 22 december 2004, 23:01:36 »
Termostaterna styper ju om det blir för varmt i rummen, den besparing man gör med flytande kondensering vid elpannedrift är ju bara de förluster som uppstår i rörledningarna till/från radiatorerna-elpannan. Samt själva elpannans ökade värmeförlust.

Vad jag menar är att man kan ställa in kurvan så att tempen ligger kanske 5 grader varmare än vad man behöver och sedan låta termostaterna stypa bort överskottet, inte som jag gjorde pilla i en månad för att få det att fungera med helt öppna termostater för att sedan (som du propagerar för) låta termostaterna ta tillfälliga värmetoppar.

Det hade funkat precis lika bra med 5-10 graders övertemp i systemet - och ständigt strypande termostater.

Med en värmepump blir en sådan justering en mycket dålig affär, det vet både du och jag.

Frågan är hur många installatörer som vet det.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Re:termostatventiler
« Svar #62 skrivet: 12 mars 2005, 13:28:59 »
CarMan:  Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil.  Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet.  Har du några protester mot detta?

Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig.  Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.

Tillägg:  Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF.  Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).


En av förutsättningarna som Ridax har vilka de flesta av er andra saknar är ettrörssystem. Skall man säga något positivt om det så är det att cirkulationen inte stryps när termostaterna stänger.  ;)

Nja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut...

Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP.

IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: termostatventiler
« Svar #63 skrivet: 12 mars 2005, 13:37:34 »
Aaaaj ajj aaaajjjjjjj en gammal het tråd  :o :o :o :o

Citera
Nja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut...

Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP.

Mycket stor vinst för dig bra jobbat!!!!   Nu får du kanske för varmt inne oxå då kan du sänka värmekurvan liite.. då tjänar du ändå mera...

   studs   Grattis      studs
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: termostatventiler
« Svar #64 skrivet: 13 mars 2005, 07:44:02 »
Aaaaj ajj aaaajjjjjjj en gammal het tråd  :o :o :o :o

Citera
Nja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut...

Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP.

Mycket stor vinst för dig bra jobbat!!!!   Nu får du kanske för varmt inne oxå då kan du sänka värmekurvan liite.. då tjänar du ändå mera...

   studs   Grattis      studs

Fast nu blev det annat... Hmm...Idag på morgonen är det -16 grader här. VB ut = 47 grader, retur radiator = 35 grader... Nästan tillbaka där vi startade. Det kanske är mina tunna rör (15 mm) som är flaskhalsen iaf?
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: termostatventiler
« Svar #65 skrivet: 13 mars 2005, 13:36:36 »
Är det inte så att elpatronen går för att stötta nu på morronen...
Ju mera effekt du tillför ju högre tempskillnad.... jag har 5-6 grader vi enbart vp drift men om även elen går då stiger det till 9-10 grader!!
Det är helt ok!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!