Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avläsa antal starter och gÃ¥ngtid IVT Greenline HA C9?  (läst 9362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #15 skrivet: 21 februari 2015, 13:10:50 »
Klistra inte in dem,  välj dem lokalt frÃ¥n din dator.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2015, 19:06:58 »
Här kommer bilderna (förhoppningsvis)!
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2015, 19:13:25 »
Lite konstigt att in- och utlopp för ena mediet sitter bredvid varandra. Det blir svårt att få till motströmsvärmeväxling då. Vad är det för något som sitter under värmeväxlaren? Det ser ut som en burk som går att plocka bort.

PÃ¥ översta bilden gÃ¥r det att skymta nÃ¥got som kan vara text nertill pÃ¥ burken. Är det text eller bara reflexer i metallen? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2015, 19:24:50 »
På den nedre bilden ser man några decimeter till vänster om expansionskärlet ett vertikalt rör med något som ser ut som en ventil med en blå ratt eller kåpa. Vad är det? Om det är en ventil är den öppen eller stängd?

I hörnet alldeles vid strömbrytaren finns det en cirkulationspump med blÃ¥tt motorhus. Är den inkopplad? Det syns inte klart om det finns nÃ¥gon kabel ansluten till den.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #19 skrivet: 22 februari 2015, 20:53:50 »
Lite konstigt att in- och utlopp för ena mediet sitter bredvid varandra. Det blir svårt att få till motströmsvärmeväxling då. Vad är det för något som sitter under värmeväxlaren? Det ser ut som en burk som går att plocka bort.

På översta bilden går det att skymta något som kan vara text nertill på burken. Är det text eller bara reflexer i metallen?

I toppen på vvx sitter tillopp och utlopp för det vatten som tappas av från VP fram- och returledning och som sedan leds genom ett spiralrör som överför värmen i vvx. Under vvx sitter en elektrisk cirkulationspump vars elsladd är avklippt. I stället har man satt dit den röda cirk.pump (Grundfos) som syns på bilden.

På den nedre bilden ser man några decimeter till vänster om expansionskärlet ett vertikalt rör med något som ser ut som en ventil med en blå ratt eller kåpa. Vad är det? Om det är en ventil är den öppen eller stängd?

I hörnet alldeles vid strömbrytaren finns det en cirkulationspump med blÃ¥tt motorhus. Är den inkopplad? Det syns inte klart om det finns nÃ¥gon kabel ansluten till den.   


Den blå grejen i hörnet är en magnetventil (Danfoss) som är kopplad till en termostat som sitter i vardagsrummet där det är parkettgolv - övriga golv på nedervåningen är av klinker. Denna ventil är lite störande då den uppenbarligen behöver ström för att hållas öppen - den blir alldeles het och surrar hela tiden. Jag skulle gärna ta bort den men funderar att nu med BV kanske det skulle kunna vara vettigt med styrning som stänger värmen i golven om det skulle bli för varmt (om t.ex. växelventilen skulle fastna eller något sådant och för att skydda parketten)? Om den är onödig skulle jag gärna ta bort den (eller om det finns magnetventil som inte behöver ström för att stå öppen?)

På den nedre bilden ser man några decimeter till vänster om expansionskärlet ett vertikalt rör med något som ser ut som en ventil med en blå ratt eller kåpa. Vad är det? Om det är en ventil är den öppen eller stängd?

Det är en ventil för att fylla på vatten i den sekundära golvvärmekretsen. Expansionskärlet visar trycket i denna krets. Påfyllningsvattnet kommer från returen på BV framledning. Denna ventil är normalt stängd.

Hoppas jag inte rört till det med citaten...

Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!