Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecopart 7,5 med brinepumpsfel - vilket krestskort?  (läst 908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran_w

  • Gäst
Göran_w
Ecopart 7,5 med brinepumpsfel - vilket krestskort?
« skrivet: 03 juli 2019, 12:46:29 »
Hej,
vore tacksam för lite råd. Jag har en Ecopart 7,5 från 2010.

Den har fungerat bra tills nu då lågtryckspressostaten löste ut. Efter felsökning fann jag att brinepumpen inte får ström vilket såklart resulterar i att det blir för kallt och lågtryckspressostaten löser ut. När jag kopplat ström till brinepumpen separat så den går hela tiden fungerar hela värmepumpen som den ska.

Jag skulle uppskatta lite råd om vilket kretskort jag bör byta som styr brinepumpen. Det ser ut att vara det kortet som även har displayen dit matningen går men finns ju även ett reläkort som styr kompressorn mm.

Någon som kan komma med ett råd eller har ett mera utförligt elschema samt gärna tips vem som säljer reservdelskort?

Med vänlig hälsning
Göran

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecopart 7,5 med brinepumpsfel - vilket krestskort?
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2019, 21:15:34 »
Står i manualen sid 23.
https://ctc.se/file-download/4ecb9f07b54f13436c04806a009976cd.pdf

En "fulkoppling" är att sätta ett relä som styrs av samma signal som kompressorn som får styra KB-pumpen.
Annars är det nog ett A1 reläkort till EcoPart du behöver, tyvärr hittar jag ingen som säljer detta på nätet så du måste nog vända dig till CTC direkt.

https://ctc.se/kundservice#sok-af-installator
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!