Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är du nöjd med din Ivt ?  ( Ställer samma frÃ¥ga pÃ¥ Nibe sidan )

Ja, Kanooonbra
31 (28.4%)
Ja
55 (50.5%)
Nej
9 (8.3%)
Nej Den suger fett
9 (8.3%)
Vet inte
5 (4.6%)

Antal personer som röstat: 107

Författare Ämne: Är du nöjd med din Ivt ?  (läst 11843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är du nöjd med din Ivt ?
« skrivet: 04 april 2005, 21:58:17 »
Skulle vara kul att veta..
Din vän i nöden.

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #1 skrivet: 04 april 2005, 22:39:13 »

Jag är nöjd.

Plus
-----
Tyst
Snygg
Kvalitetskänsla
Innehåller Nibe pannkärl:)
Installationen har överträffat den kalkyl som gjordes i besparing.
PC-Interface

Minus
-------
Seg manövrering av knapp/display enhet

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad benny hill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FramgÃ¥ng bestÃ¥r av en mängd smÃ¥ segrar
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #2 skrivet: 05 april 2005, 06:59:00 »
Jag är faktiskt mycket nöjd. Nackdelarna är att jag saknar PC-gränssnittet (kanske UMH kan hjälpa till där?) och den sega manövreringen av displayen. Ibland hoppar den helt vilt fram och tillbaka fast man knappt rör reglagen. Har hört andra som haft samma problem och funderar därför på att reklamera den.
mvh Benny

IVT HT C7 sen maj -04

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #3 skrivet: 05 april 2005, 07:25:02 »
Som dom ovanstående påpekar..Regon lite väl bångstyrig ibland och är myyyycket skeptisk till kvaliten på givarna...men i det stora hela så är jag nöjd....Förresten...nån som reklamerat sin Rego ? Vad har ni fått för reaktioner ?
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #4 skrivet: 05 april 2005, 08:34:56 »
Nej, det kan jag inte säga. Reglering baserad på till- och frånslagtemperaturer i stället för gradminuter känns primitivt.

Vredet för att vandra i menyerna är hopplöst, vrid ett snäpp och inget händer, vrid ett snäpp till och menyn hoppar tvÃ¥ steg. Nu är min pump tre Ã¥r gammal, det kanske har blivit bättre sedan dess. 

Temperaturgivarna är inte bra, upplösningen är tiondels grader men värdet som visas kan vara mer än en grad fel.

Som grädde på moset har jag en krånglande expansionsventil som gör att pumpen stannar två-tre gånger om året. Missade att påtala det innan tvåårsgränsen för garantin passerade.

Skulle jag idag göra om installationen idag skulle det bli annat fabrikat. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #5 skrivet: 05 april 2005, 19:14:47 »
Jag är jättenöjd med IVT VP men jag skulle nog vara supernöjd om jag hade hittat detta forum innan vi skaffade för då hade det blivit snäppet större VP. Firman som hade totalentrepenad skötte sig jättebra också förutom lite snål dimensionering men då fick dom affären också... ;)

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #6 skrivet: 09 april 2005, 15:18:32 »

Med IVT har du 6 års totalgaranti och 10 års kompressorgaranti så det är väl bara att reklamera?

/Lennart

Nej, det kan jag inte säga. Reglering baserad på till- och frånslagtemperaturer i stället för gradminuter känns primitivt.

Vredet för att vandra i menyerna är hopplöst, vrid ett snäpp och inget händer, vrid ett snäpp till och menyn hoppar två steg. Nu är min pump tre år gammal, det kanske har blivit bättre sedan dess. 

Temperaturgivarna är inte bra, upplösningen är tiondels grader men värdet som visas kan vara mer än en grad fel.

Som grädde på moset har jag en krånglande expansionsventil som gör att pumpen stannar två-tre gånger om året. Missade att påtala det innan tvåårsgränsen för garantin passerade.

Skulle jag idag göra om installationen idag skulle det bli annat fabrikat. 


Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #7 skrivet: 09 april 2005, 16:22:41 »
Även om jag har NIbe L/V vill jag säga att IVT har många plus.

Min rörläggare säger att där är mindre fel med IVT VP än andra märke. Därför föredrar han dessa vid installation. Speciellt deras mark VP här nere Skåne med lerig mark.

Ni har gjort ett bara val.

Kanske jag skulle valt IVT OPTIMA som min kära mor har. Jag föll för Nibe Rostfria design och de är välkända i Sverige. Min bror har också IVT (mark VP ) han är helnöjd.

« Senast ändrad: 23 februari 2007, 07:30:21 av Rickard »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad gh-ilh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #8 skrivet: 10 april 2005, 11:26:24 »
Ett helvete med GT1 .......

Har bytt kraftkort och Rego 400 kortet + en ointresserad service kille.......

Utloggad jnd

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min nya hobby!!
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #9 skrivet: 12 april 2005, 23:33:57 »
Jag är mycket nöjd med min IVT!
Det var lite krångel till en början med dålig info/kunnighet från installatören samt egen okunskap. Har dock tillskansat mig en hel del ovärderlig kunskap här på forumet som hjälpt mig väldigt mycket, så nu funkar det extremt bra. Pumpen går som en klocka, besparingen är över förväntan och intrimningen är verkligen optimal nu. Skulle inte kunna tänka mig att köpa ett annat märke eftersom jag behöver den höga uttempraturen samt så är Regon suverän att trimma in. Att kunna knäcka kurvan vid var femte grad är ett måste för att komforten skall bli optimal inomhus. Som det är nu så behöver jag aldrig ens peta på inställningarna och den justerar fint får vind, solinstrålning och mycket gäster...
IVT HT Plus 9Kw 180m, Hus 1968, klent isolerat, stora fönster, sutteräng.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #10 skrivet: 13 april 2005, 09:07:51 »
jnd!
Trevligt med ett positivt inlägg.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #11 skrivet: 13 april 2005, 16:59:28 »
IVT har ju gått och blivit svanenmärkt !! Vad det nu spelar för roll !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #12 skrivet: 15 december 2005, 11:19:30 »
Måste säga att efter första året med pumpen är jag oootroligt nöjd, att regon är lite väl känslig kan jag leva med efter avstämning av el-förbrukningen, 16570 kwh totalförbrukning jämfört med ca 36-40000 kwh innan med el-panna...huset är inte tilläggsisolerat och har gamla 2-glasfönster...så man börjar bli lite sugen på att ta itu med kallvindan och se hur mycket det kan göra i besparing !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #13 skrivet: 24 december 2005, 00:11:39 »
Tack för tipset men de hade inte utrustning som passade till Rego 800 ännu men det kanske kommer en dag.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Är du nöjd med din Ivt ?
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2006, 20:27:51 »
Upp, upp tror vi har fÃ¥tt lite nya IVT ägare pÃ¥ forumet som inte har röstat  --/
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!