Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solcellsdriven frÃ¥nluft/ftx klimatanläggning  (läst 1891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kjelle74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solcellsdriven frånluft/ftx klimatanläggning
« skrivet: 18 oktober 2018, 00:24:05 »
Hej, detta är mitt första inlägg här och jag hoppas på lite nördig hjälp med tekniskt djup.

Jag har idag en ny ftx, (system air, vsr 300), en äldre luft/luft vp (Mitsubishi nånting). Jag vi börda till det och bygga en egen vp/AC som enbart ger tillskottsenergi eller kyla direkt tillluftsröret efter min värmeväxlare.

Hur hittar jag rätt i kompressorer?  Jag tänker sÃ¥ här, ett par batterier, tex 24V ca 200ah, laddad pÃ¥ solceller om överskott produceras, annars driver den pumpen sÃ¥ mycket det gÃ¥r. PÃ¥ sommaren kyler vi och vintern värmer.

En liten dc inverterpump drivs direkt av solcellerna eller batterier utan att växelriktas till 230v först om det är möjligt. Storlek jag anser lämpligt är ca 250-300w. Utedelen tänker jag är en svart alulåda som sitter på taket i anslutning till utloppet för ventilationen. Innedelen sitter i röret och består av 5-10m 6mm kopparrör från biltema som jag rullar till en cirkulär kylare.

Styrning ser jag i början dom väldigt rudimentär, typ något enkelt i stil mer sommarläge eller vinterläge, lite hemautomation som stänger av och på pumpen.

Kylmedium borde bli r32.

Vilken pump är vettigast?
Vilken spänning och storlek på batterier?
Vilken storlek och typ på solceller?
Minimala förluster och så få komponenter är ju så klart att föredra.

Finns det redan någon tråd här kanske med något liknande?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!