Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solpump  (läst 57395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #105 skrivet: 28 september 2005, 11:00:04 »
hej.

jag kan säga såhär utan att överdriva !!
har monterat flertalet combi anläggningar till mina vänner med ordinarie priser på borr o pumpar för under 85 000

räknar man i stället med ett splittat system med sol i stället.

ex 5 kw solpump   45 000   vacum panel 4,8 m2 7600 ak tank (beredare) 7 000   borrhÃ¥l 130 m  ca 35000 = 94 600
då har du ungefär 5 500 kr kvar att köpa rör o ventiler mm.
sen vet vi att skall man göra en sÃ¥dan instalation med en vvs firma kostar det  20-30 000 kr sÃ¥ visst tusan gÃ¥r det under en hundring  men dÃ¥ förutsättes det att man känner en knäppjök som jag själv eller är händig o gör instalationen pÃ¥ egen hand !!!

finnes en sak som gör mig väldigt glad i alla fall !! det verkar som att det finnes folk som änteligen börjat inportera solpaneler till fruktandsvärt billiga priser sÃ¥ nu helt plötsligt sÃ¥ kommer vi ner pÃ¥ en kostnad pÃ¥ sol panelerna under halva priset  normalt kostar en vanlig panel (koppar) ca 2 500 kr m2  o vacum ca 5 000 kr m2  & dessa inporterade vacum ca 16 00 kr m2.

om man förutsätter att man skall ha ca 1-1,5 m2 vanliga koppar paneler till varge kw som värmepumpen genererar dÃ¥ skulle man klara sig med en vacum panel pÃ¥ 4,8 m2 (färdig i ram) = ca 7 600 kr   i stället för ca 25- 30 000  kanon !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #106 skrivet: 28 september 2005, 11:06:33 »

Citera
hej  faasen vad vi hänger upp oss på detta med cop + andra saker.

Tänkte inte skriva nåt men kan inte låta bli, ........betvivlar starkt att årsCOP skulle vara 7,0 om man räknar medel värdet över året.

För det första så kan man ju inte blanda ihop COP på värmepumpen med tillskott från solpaneler, man skulle ju då kunna docka vilken pump som helst till en ved panna och elda ved hela vintern med COP på kanske 15,2.
Visst är tekniken med solpaneler intressant och kan bli mer med stigande energikostnader.
Men betänk att i en väldimensionerad markvärmepump producerar man tex Varmvatten sommarhlvåret för ca700kw(uppskattad energi till VP för att producera varmvatten för 2000kw).
700 x 80 öre = kostnad 560kronor/sommarhalvåret man kan spara med solpaneler det dubbla kanske 1020kronor/sommarhalvår om man får värme vår & höst också från panelerna. sen tar ju de extra cirkpumparna och styren ström som man får dra ifrån besparingen vilket jag inte tagit hänsyn med här.

Tror att man får ungefär samma effekt om man borrat och sen kompletterar/lägger en extra markslinga för sommar värme till lägre anläggningskostnad denna kan även återladda hålet.

Citera
vad det gäller prisbilden så är det inte så fasligt mycket som skiljer på sol pumpen o en vanlig pump
sol p 5 kw  45 000   o sedan vad jag förstår kommer det snart billiga vacum fångare under 2 000 kr m2  så då borde man kunna få ihop en komplett anläggning för ca 60 000 med  tank.

om man nu är lite händig så kan man ju om man borrar ca 130-140 m få ihop denna anl under 100 000.

Man skall nog vara mycket händig och få grejor gratis om man skall få ihop anläggningen med värmepump, solpaneler på taket, ackumulatortank, bergsborrning, mm komplett installerat och driftsatt till en fullt fungerande anläggning för under 100 000:-

Man bör nog lägga till några 10 000:- TILL I KALKYLEN för att inte få obehagliga överraskningar.

ELLER INSTALLERAR GREVEN 1 OVANSTÅENDE ANLÄGGNING TILL FAST PRIS FÖR UNDER 100 000:-

sedan om du nu i alla fall skall skriva nÃ¥tt vettigt sÃ¥ är det aldrig nÃ¥gon som talat om ett Ã¥rs cop  pÃ¥ 7   däremot har jag skrivit Ã¥rs cop 5,5 med en topp efekt under de bästa förhÃ¥llandena pÃ¥ 7
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #107 skrivet: 28 september 2005, 11:14:06 »
Håller med KONULT att besparingen bör ligga i intervallet runt 1000 kr/år (jämfört med berg/markvärmealternativ). Detta minus kostnaderna för att driva cirkpumparna och styren samt den förmodat större underhållskostnad som tillkommer. Dessutom är inte livslängden oändlig.

På pluskontot bör räknas längre livslängd på värmepumpen då den slipper en hel del körningar mot driftspressostatens stopp för värmning av varmvattnet sommartid.

Jag vidhåller att payoff-tiden i dagsläget bör bli relativt lång, men att intresset för dylika lösningar stiger med stigande elpriser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #108 skrivet: 28 september 2005, 13:06:30 »
Citera
kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!!

Citera
sedan om du nu i alla fall skall skriva nått vettigt så är det aldrig någon som talat om ett års cop  på 7   däremot har jag skrivit års cop 5,5 med en topp efekt under de bästa förhållandena på 7

Årscop på 5,5 plus gratis varmvatten har du skrivit själv det borde bli minst 6,0 närmare 7,0 med gratis varmvatten inräknat. (tror själv inte en sekund på årscop/medel på ens över 4,0 och det är ju ändock ett otroligt högt medelvärde)

Tycker nog att du ska ta och sansa dig lite och inte påstå att andra inte skriver nått vettigt.
det får stå för dig själv kom först med relevanta siffror om du ska ha någon trovärdighet, andra bedömer saken säkert bättre...

Var hittar du en ackumulatortank med inbyggd beredare stor nog att lagra energin från solpanelerna för 7000:- ???
kanske får du svetsa ihop den själv, bör väl vara minst 1000Liter för att klara regndagar eller dagar utan tillräcklig sol?
När solen står i zenit och värmer panelerna som bäst finns ju absolut inget värmebehov i huset snarare kylbehov.

En135m borra (ca120m aktivt) med collector mm tror snarare man hamnar på minst 40 000:- i snitt över landet.

Sen anser ju jag att en 5kw pump måste ju vara för liten för de flesta villaägare, du bör nog vissa siffror på en 7kw:are elller 8:kware  för mitt i smällkalla vintern behöver de flesta denna effekt och solpanelerna ger då noll ( 0 = igen värme) i tillskott, det kan bli dyrt med två hål i väggen (Vattenfall/elpatronen) som får värma halva huset då.

Du har säkert slutat mässa om års COP på 5,5 + gratis varmvatten redan i November/December, och insett verkligheten.

Om inte får du väldigt gärna komma och demonstrera anläggningen här i Norrland under vinterhalvåret....
« Senast ändrad: 28 september 2005, 14:26:54 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #109 skrivet: 28 september 2005, 20:47:19 »
Jag har under vacakn varit i kontakt med tilverkaren av denna pump & så här svara han på ett av mina mail.

--De befintliga anläggningarna har vanligen en årsmedeltemperatur på köldbäraren på 6°C vilket ger 20% högre värmefaktor än motsvarande vanlig värmepump.

Så det minsta du vinner är 20% effektivare anläggning plus allt det som du förbrukar (önskar att förbruka) under maj-september.

Under förutsättning att du dimensionerar solfångare och förrådsberedare för att kunna ackumulera varmvatten som motsvarar er förbrukning mellan kl 17,00-9.00. varje dygn under sommaren. Dvs så att värmepumpen inte behöver starta sommartid.


------------------------

min fråga är nu. hur stor solpanel & förådsberedare behövs i en ren solvärmeanläggning får att klara gratis varmvatten på somaren?
för det är ju presis lika stora grejor som behövs här !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #110 skrivet: 28 september 2005, 20:56:44 »
om jag räkna rätt så kostar mitt varmvaten 150 - 200:- / månad på sommaren.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: solpump
« Svar #111 skrivet: 28 september 2005, 22:43:33 »
Normalt är 2-3 timmar gångtid per dygn så då får man. 60-90 timmar gångtid med min kompressor på låg effekt 1,4kW ger det 84-126kWh/månad. Jag själv kör ca 4 timmar så det blir 168kWh/månad.

Detta är helt teoretiskt och praktiskt uträknat och det skiljer sig i hur hushållet ser ut.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #112 skrivet: 28 september 2005, 22:49:33 »
Citera
kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!!

Citera
sedan om du nu i alla fall skall skriva nått vettigt så är det aldrig någon som talat om ett års cop  på 7   däremot har jag skrivit års cop 5,5 med en topp efekt under de bästa förhållandena på 7

Årscop på 5,5 plus gratis varmvatten har du skrivit själv det borde bli minst 6,0 närmare 7,0 med gratis varmvatten inräknat. (tror själv inte en sekund på årscop/medel på ens över 4,0 och det är ju ändock ett otroligt högt medelvärde)

Tycker nog att du ska ta och sansa dig lite och inte påstå att andra inte skriver nått vettigt.
det får stå för dig själv kom först med relevanta siffror om du ska ha någon trovärdighet, andra bedömer saken säkert bättre...

Var hittar du en ackumulatortank med inbyggd beredare stor nog att lagra energin från solpanelerna för 7000:- ???
kanske får du svetsa ihop den själv, bör väl vara minst 1000Liter för att klara regndagar eller dagar utan tillräcklig sol?
När solen står i zenit och värmer panelerna som bäst finns ju absolut inget värmebehov i huset snarare kylbehov.

En135m borra (ca120m aktivt) med collector mm tror snarare man hamnar på minst 40 000:- i snitt över landet.

Sen anser ju jag att en 5kw pump måste ju vara för liten för de flesta villaägare, du bör nog vissa siffror på en 7kw:are elller 8:kware  för mitt i smällkalla vintern behöver de flesta denna effekt och solpanelerna ger då noll ( 0 = igen värme) i tillskott, det kan bli dyrt med två hål i väggen (Vattenfall/elpatronen) som får värma halva huset då.

Du har säkert slutat mässa om års COP på 5,5 + gratis varmvatten redan i November/December, och insett verkligheten.

Om inte får du väldigt gärna komma och demonstrera anläggningen här i Norrland under vinterhalvåret....

en borra 130m kostar 32 500 med 3 m foder rör här sedan är det ju svårt att sia om foder djup å nivån på vatten pelare.
men i de flesta fall här hos oss så är det ovanligt med mer än 6 m till berg å ca 4 m till vatten pelaren.
visst ingen regel utan undantag  jag har även borrat där det varit 35 m till berg
hur som helst sÃ¥ ligger nog priserna pÃ¥ ungefär samma i hela landet  berg 200+moms =250  foder 550+ moms=687
vill du boka så kommer jag gärna o borrar om nu din lokale borrare är en okrare. hmm + resan

ja klart klantigt av mig att skriva cop 5,5 + gratis vv detta fÃ¥r jag be om ursäkt för!! men de jag menade var som du säkert förstÃ¥r men inte vill var ju att 5,5 i Ã¥rs cop & ett + med detta är ju att vv under sommaren är gratis  därav fÃ¥r du med samkörningen  Ã¥rs total cop 5,5

pris skilnad pÃ¥ en 5kw o en 7kw är endast 2900 kr  men de e klart dÃ¥ blir ju borran längre o dyrare.

sedan har du ju ytjord som alternativ om du har tomt som räcker till  kostnad om jag gräver 400 m är 12000 + m =15000 Ã¥ detta räcker i de flesta fall till en 7 kw pump.
så då kan du ju tjäna ytterligare 15 000 på totala instalationen.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #113 skrivet: 28 september 2005, 23:02:47 »
min fråga är nu. hur stor solpanel & förådsberedare behövs i en ren solvärmeanläggning får att klara gratis varmvatten på somaren?

Om jag kommer ihåg rätt från den solupphandling som gjordes för ett par år sedan räknade man med att det behövs ca. 2m2 glasad solfångare per 75l varmvattenberedare.

Om solfångaren även skulle vara till uppvärmning räknade man då på 90-100l ack per 1m2 glasad solfångare.

Vet inte hur mycket som skiljer mellan traditionella glasade solfångare och vacuumrör.
 

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #114 skrivet: 29 september 2005, 17:42:55 »
vi kan sammanfatta med att "sol" pumpen kostar lika mycke sam en vanlig värmepump + vad en vanlig solvärmeanlägning kostar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #115 skrivet: 29 september 2005, 21:34:14 »
vi kan sammanfatta med att "sol" pumpen kostar lika mycke sam en vanlig värmepump + vad en vanlig solvärmeanlägning kostar.

Detta är helt rätt !! blir ungefär samma pengar.

vi fÃ¥r väl se vad som händer nu dÃ¥ priserna halveras pÃ¥ solfÃ¥ngarna pÃ¥ grund av privat inporten   dÃ¥ bör ju solen bli ett mycket mer attraktivft alternativ   satsar du med dessa inport rör sÃ¥ är man ju hemma för under 10 000 kr för solsidan dÃ¥ kan det ju bli mycket mer intresant.

ett hmmm som jag vill tillägga  sÃ¥ vitt jag vet sÃ¥ finnes det bara 3 st märken som säljes pÃ¥ den svenska marknaden som man har möjlighet att söka bidrag för  (energi testade) tyvärr sÃ¥ verkar det som om det kostar en förmögenhet att fÃ¥ detta intyg.
men jag tror det är desamma  det skiljer ju sÃ¥ mycket pengar i alla fall sÃ¥ det kvittar.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #116 skrivet: 30 september 2005, 09:37:38 »
Jag förstår inte hur ni räknar.

Typhuset i landet är ett hus med direktverkande el som förbrukar total 25.000 kwh per år.

En rimlig besparing med en L/L VP är 8-10.000 kwh. Investering mindre än 20.000 kr
En rimlig besparing med en frånluft VP är i samma storleksklass. Investering 40-50.000 + ev kanaldragning
Dvs en besparing på kanske 2.000 kwh till per år kostar 20.000 + kanaldragning. Är det lönsamt?

En L/V värmepump kan spara kanske 12.000 kwh år. Investering säg 50-60.000 kr plus konvertering till vattenburet.
En bergvärme VP kanske kan spara ytterligare 2.000 kwh för en ytterligare investering om 30-50.000 kr.

Dvs en ytterligare investering på över 100.000 kr för att spara som mest säg 6.000 kwh per år.
??????

Eller ta exemplet med huset med en äldre oljepanna med elpatron.
2,5 kubikmeter olja, elförbrukning och givetvis vattenburen värme. Motsvarar ca 25.000 kwh per år

Samma sak där.
En rimlig besparing med en L/L VP är 8-10.000 kwh. Investering mindre än 20.000 kr
En rimlig besparing med en frånluft VP är i samma storleksklass. Investering 40-50.000 + ev kanaldragning
Dvs en besparing på kanske 2.000 kwh till per år kostar 20.000 + kanaldragning. Är det lönsamt?

En L/V värmepump kan spara kanske 12.000 kwh år. Investering säg 50-60.000 kr, 2-3 gånger så dyrt som en L/L VP och som sparar 2-4.000 kwh per år. Är det lönsamnt?
En berggvärme VP kanske kan spara ytterligare 2.000 kwh för en ytterligare investering om 30-50.000 kr.

Dvs en ytterligare investering pÃ¥ uppemot  100.000 kr för att spara som mest säg 6.000 kwh per Ã¥r jämfört med L/L VP.
?????

Solvärme då.
I kombination med L/L VP i direktverkande el hus sparar den minst halva varmvattenräkningen dvs 2-3000 kwh/Ã¥r för en tilläggskostnad för 8000 för solpaneler. När man ändÃ¥ behöver nya varmvattenberedare ta dÃ¥ en som passar för solpaneler.  Ã…terbetalningstid säg 3 Ã¥r.

I kombination med oljeledad panna får man ännu bättre effekt då oljepannors verkningsgrad för varmvattenproduktion ofta är dålig, dvs besparingen på oljenota brukar bli ännu bättre i kronor.

Vedeldare slipper elda under sommarhalvåret. Besparing ja. Bekvämlighet? Definitivt!

I kombination med L/V V/V VP ger solvärmen ger alltså mer kwh till samma pris, därom är alla överens.

I alla övriga fall är det bra och brukar vara skäl till en högre investering. Men inte nu. Varför? Var går gränsen för lönsam investering?

I min investeringstrappa är L/L VP första alternativet, solvärme andra, frånlufts VP 3dje, L/V VP 4de och som sista alternativ bergvärme. Utifrån ett lönsamhetsperspektiv. Men hur räknar ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #117 skrivet: 30 september 2005, 10:19:31 »
Jag förstår inte hur ni räknar.

Typhuset i landet är ett hus med direktverkande el som förbrukar total 25.000 kwh per år.

En rimlig besparing med en L/L VP är 8-10.000 kwh. Investering mindre än 20.000 kr
En rimlig besparing med en frånluft VP är i samma storleksklass. Investering 40-50.000 + ev kanaldragning
Dvs en besparing på kanske 2.000 kwh till per år kostar 20.000 + kanaldragning. Är det lönsamt?

En L/V värmepump kan spara kanske 12.000 kwh år. Investering säg 50-60.000 kr plus konvertering till vattenburet.
En bergvärme VP kanske kan spara ytterligare 2.000 kwh för en ytterligare investering om 30-50.000 kr.

Dvs en ytterligare investering på över 100.000 kr för att spara som mest säg 6.000 kwh per år.
??????

Eller ta exemplet med huset med en äldre oljepanna med elpatron.
2,5 kubikmeter olja, elförbrukning och givetvis vattenburen värme. Motsvarar ca 25.000 kwh per år

Samma sak där.
En rimlig besparing med en L/L VP är 8-10.000 kwh. Investering mindre än 20.000 kr
En rimlig besparing med en frånluft VP är i samma storleksklass. Investering 40-50.000 + ev kanaldragning
Dvs en besparing på kanske 2.000 kwh till per år kostar 20.000 + kanaldragning. Är det lönsamt?

En L/V värmepump kan spara kanske 12.000 kwh år. Investering säg 50-60.000 kr, 2-3 gånger så dyrt som en L/L VP och som sparar 2-4.000 kwh per år. Är det lönsamnt?
En berggvärme VP kanske kan spara ytterligare 2.000 kwh för en ytterligare investering om 30-50.000 kr.

Dvs en ytterligare investering på uppemot  100.000 kr för att spara som mest säg 6.000 kwh per år jämfört med L/L VP.
?????

Solvärme då.
I kombination med L/L VP i direktverkande el hus sparar den minst halva varmvattenräkningen dvs 2-3000 kwh/år för en tilläggskostnad för 8000 för solpaneler. När man ändå behöver nya varmvattenberedare ta då en som passar för solpaneler.  Återbetalningstid säg 3 år.

I kombination med oljeledad panna får man ännu bättre effekt då oljepannors verkningsgrad för varmvattenproduktion ofta är dålig, dvs besparingen på oljenota brukar bli ännu bättre i kronor.

Vedeldare slipper elda under sommarhalvåret. Besparing ja. Bekvämlighet? Definitivt!

I kombination med L/V V/V VP ger solvärmen ger alltså mer kwh till samma pris, därom är alla överens.

I alla övriga fall är det bra och brukar vara skäl till en högre investering. Men inte nu. Varför? Var går gränsen för lönsam investering?

I min investeringstrappa är L/L VP första alternativet, solvärme andra, frånlufts VP 3dje, L/V VP 4de och som sista alternativ bergvärme. Utifrån ett lönsamhetsperspektiv. Men hur räknar ni?


Du gör glädkekalkyler på luft/luft, enligt mina erfarenheter spar man ca 5-7000 kWh/år med en luft/luft-värmepump i normalfallet. För att få större besparing än så krävs att man har ett hus som:

Är ett enplanshus.
Väldigt öppen planlösning.
Inte har ekonomidel och garage som ligger så till att det inte går att värma (vilket jag anser vara det normala)

Dessutom skall man:
Vara beredd på att ta smällen med kalla avlägsna rum för att göra så stor besparing som möjligt.
Stå ut med att ha värmepumpen på max fläkthastighet när så krävs.
Helst ha dörrarna till sovrum, toa och tvättstuga öppna så att de kan värmas av värmepumpen.

Inte många har ett hus och en "inställning" som ger maximal beparing.

Värmekomforten i ett hus med vattenburen värme blir bättre än ett med luft/luft-värmepump p.g.a. den bättre fördelningen och det obefintliga bullret.

En luft/luft-värmepump (20000 kr) + solfångaranläggning inkl beredare (ca 20-25000 kr) går på ca 40-45000 kr och ger en besparing på ca 7500-10000 kWh/år medan en berg/markvärmepump kostar ca 90-140 000 men spar i storleksordningen 15-20000 kWh/år.

Vid ett elpris på 1 kr ger detta en pay-offtid på luft/sol-alternativet på ca 4-6 år
För berg/mark-alternativet på ca 4.5-9 år.

Vad som gör det mer intressant att väla berg/mark (eller luft/vatten) värmepump är alltså inte payoff-tiden, det håller jag med om.
Vad som gör det mer intressant är istället den bättre värmekomforten, den förmodat längre livslängden och den större årliga besparingen.

Räkna på en 20-årsperiod och se vad det ger vid hand. Anta att luft/luft-VP håller i max 10 år och berg/mark i max 20 år (luft/vatten kanske max 15 år) så ser du nog att luft/luft-värmepumpen inte är ett "solklart" alternativ för de som redan har ett vattenburet system.

De som har direktverkande el sitter i en helt annan sits.

Själv konverterade jag frÃ¥n direktverkande el till vattenburet och markvärme (ca 90 000 kr, gjorde allt själv), jag räknar med att husets värde stigit med minst 50 000 kr (Pensionsförsäkringen  :) ) och att jag gör sÃ¥ pass mycket större Ã¥rlig besparing att det lönar sig. Hade jag köpt hela tjänsten hade det förmodligen slutat pÃ¥ ca 150 000 kr, och dÃ¥ hade det varit mer tveksamt.

Det gÃ¥r att se sanningen med helt olika ögon beroende frÃ¥n vilken horizont man tittar.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #118 skrivet: 30 september 2005, 10:42:53 »
Mycket intressant Richard, men jag har som du förstår ;) en annan horisont.

[Du gör glädkekalkyler på luft/luft, enligt mina erfarenheter spar man ca 5-7000 kWh/år med en luft/luft-värmepump i normalfallet. För att få större besparing än så krävs att man har ett hus som:

Är ett enplanshus.
Väldigt öppen planlösning.
Inte har ekonomidel och garage som ligger så till att det inte går att värma (vilket jag anser vara det normala)

Dessutom skall man:
Vara beredd på att ta smällen med kalla avlägsna rum för att göra så stor besparing som möjligt.
Stå ut med att ha värmepumpen på max fläkthastighet när så krävs.
Helst ha dörrarna till sovrum, toa och tvättstuga öppna så att de kan värmas av värmepumpen.

Inte många har ett hus och en "inställning" som ger maximal beparing.

Värmekomforten i ett hus med vattenburen värme blir bättre än ett med luft/luft-värmepump p.g.a. den bättre fördelningen och det obefintliga bullret.

En luft/luft-värmepump (20000 kr) + solfångaranläggning inkl beredare (ca 20-25000 kr) går på ca 40-45000 kr och ger en besparing på ca 7500-10000 kWh/år medan en berg/markvärmepump kostar ca 90-140 000 men spar i storleksordningen 15-20000 kWh/år.

Vid ett elpris på 1 kr ger detta en pay-offtid på luft/sol-alternativet på ca 4-6 år
För berg/mark-alternativet på ca 4.5-9 år.

Vad som gör det mer intressant att väla berg/mark (eller luft/vatten) värmepump är alltså inte payoff-tiden, det håller jag med om.
Vad som gör det mer intressant är istället den bättre värmekomforten, den förmodat längre livslängden och den större årliga besparingen.

Räkna på en 20-årsperiod och se vad det ger vid hand. Anta att luft/luft-VP håller i max 10 år och berg/mark i max 20 år (luft/vatten kanske max 15 år) så ser du nog att luft/luft-värmepumpen inte är ett "solklart" alternativ för de som redan har ett vattenburet system.

De som har direktverkande el sitter i en helt annan sits.

Själv konverterade jag från direktverkande el till vattenburet och markvärme (ca 90 000 kr, gjorde allt själv), jag räknar med att husets värde stigit med minst 50 000 kr (Pensionsförsäkringen :) ) och att jag gör så pass mycket större årlig besparing att det lönar sig. Hade jag köpt hela tjänsten hade det förmodligen slutat på ca 150 000 kr, och då hade det varit mer tveksamt.

Det går att se sanningen med helt olika ögon beroende från vilken horizont man tittar. ;)

Besparingen hittar jag inte på utan använder konsumentverkets siffror http://www.konsumentverket.se/Documents/energi/varme_i_smahus_2005.pdf

Komfort är något subjektivt. Jag gillar ljumma vindar.

uppvärmning av ekonomidel är i och för sig intressant men ofta är det ett enbilsgarage med  lägre temperatur säg +15. Det blir inte mÃ¥nga kwh per Ã¥r.

Jag skulle säga så här:
En luft/luft-värmepump (12000 kr) + solfångaranläggning inkl beredare (ca 16000kr) går på under 30.000 kr och ger en besparing på ca 10.000-15.000 kWh/år medan en berg/markvärmepump kostar ca 90-140 000 men spar i storleksordningen 15-20000 kWh/år.
 ::)

Och du har helt rätt att räknar man en del av investeringen om just det investering i huset och räknar "kallt" med att värdet blir pensionförsäkring tror jag att VARJE solanläggning är lönsam  ;)

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: solpump
« Svar #119 skrivet: 30 september 2005, 11:13:15 »
Citera
Jag förstår inte hur ni räknar.

Typhuset i landet är ett hus med direktverkande el som förbrukar total 25.000 kwh per år.

I mitt fall förbrukades dock 30000-32000.

Efter 10 år och 3 l/l-VP tröttnade jag och konverterade till vattenburet och berg-VP.
Jag köpte hela installationen och det kostade ca: 180000:-.
Nu efter drygt ett år kan jag bara säga att det funkar kanonbra.
Besparingen med l/l-VP var I mitt fall 3000-5000 kwh/Ã¥r och med berg-VP ca: 17000 kwh/Ã¥r.
Årsförbrukning totalt värme, VV och hushållsel:
Utan VP:  31000 kwh/år
L/l-VP:     27000 kwh/år
Berg-VP: 12566 kwh/Ã¥r


Jag frågar istället dig, Hur räknar DU?

En l/l-VP håller I ca: 10 år.
Under dessa år har du sparat ca: 5000:- x 10 år – 20000:- = 30000
Vilket ger en besparing på ca: 3000 kr / år (30000 kr / 10 år).
Efter 10 år höjer inte en l/l-VP huspriset någonting.


I mitt fall kan man dela upp investeringen I 3 delar, VP, borrhål och konvertering.
Av dessa är det bara VP som slits och kanske håller I ca: 15 år.
Under dessa 15 år har jag sparat ca: 16000:- x 15 år – 180000:- = 60000:- vilket ger en besparing på 4000 kr / år. (60000 kr / 15 år).
Efter detta finns borrhål och konvertering kvar och bör höja huspriset ganska mycket.
En ny VP lär ju bli ganska lätt att räkna hem ekonomiskt när borra och konvertering finns.

Jag vet att jag inte har räknat med kapitalkostnader men vi kan kvitta den mot värdeökningen på huset.  *hehe*( ca: 60000:- på 15 år)
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!