Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solpump  (läst 57402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #90 skrivet: 27 september 2005, 10:17:23 »
Vad jag kan se på Eviheats hemsida så lovar de att man kan spara 10-20 % ytterligare genom att samköra solpanel med värmepump.

Hmm, är jag blind eller är bara dum? :D För jag hittar inga löften om 10-20% inbesparing. Det enda jag hittar är ett påståendet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. Inga löften, bara ett påstående rakt i luften.
Vill du jag skall svara? :D
Klippt från eviheats hemsida under produkt info om Evi geat split sun:
Fördelar
Låt solen täcka alla värmebehov så länge den är tillräckligt stark.
Spara upptill 20% ytterligare, samkör solfångare direkt mot din värmepump.
Förbättra värmefaktorn, höj vattentemperaturen och minska slitaget på din värmepump.
Låt berg och mark återhämta sig snabbare efter stora värmeuttag.

Kan du läsa   :,v( är du ju inte blind  ialla fall. Och det är ju goda nyheter. ;D

Ursäkta jag kunde inte låta bli. *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #91 skrivet: 27 september 2005, 14:28:52 »
Vad jag kan se på Eviheats hemsida så lovar de att man kan spara 10-20 % ytterligare genom att samköra solpanel med värmepump.

Hmm, är jag blind eller är bara dum?   :D  För jag hittar inga löften om 10-20% inbesparing. Det enda jag hittar är ett påståendet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. Inga löften, bara ett påstående rakt i luften.

http://www.eviheat.se/product_split_sol.asp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: solpump
« Svar #92 skrivet: 27 september 2005, 15:17:41 »
Vad jag kan se på Eviheats hemsida så lovar de att man kan spara 10-20 % ytterligare genom att samköra solpanel med värmepump.

Hmm, är jag blind eller är bara dum? :D För jag hittar inga löften om 10-20% inbesparing. Det enda jag hittar är ett påståendet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. Inga löften, bara ett påstående rakt i luften.
Vill du jag skall svara? :D
Klippt från eviheats hemsida under produkt info om Evi geat split sun:
Fördelar
Låt solen täcka alla värmebehov så länge den är tillräckligt stark.
Spara upptill 20% ytterligare, samkör solfångare direkt mot din värmepump.
Förbättra värmefaktorn, höj vattentemperaturen och minska slitaget på din värmepump.
Låt berg och mark återhämta sig snabbare efter stora värmeuttag.

Kan du läsa   :,v( är du ju inte blind  ialla fall. Och det är ju goda nyheter. ;D

Ursäkta jag kunde inte låta bli. *vinkar*

Oops, nu ser jag, det är alltså inte blind som jag är.... :D

Men "spara upp till 20%" är inget löfte, bortsett från att de lovar att inbesparingen inte blir större än 20%.

"Spara ytterligare 10-20% genom att samköra solfångare direkt mot värmepump" stämmer lite för bra mot påståendet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. För mig låter det som om de inte ens gjort behövliga mätningar.
« Senast ändrad: 27 september 2005, 15:25:04 av Martin X »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #93 skrivet: 27 september 2005, 16:51:54 »
Solpumpen höjer inte COp med 20% den spar inte heller 20% mer energi.

enlig tilverkaren så ökar värmepumpens Effekt med 20% alltså hur många kW den ger.

enligt dom uppgifter jag fått så äkar inte årsCOP så drastiskt som vissa i tråden tror. enligt tilverkaren så ligger medeltempen får köldbäraren på +6 grader + att om amn tar till med regält med solseller & en stor ackumulatortank så kan den vara självförsörjande på varmvatten, förutsatt att inte för stort varmvattenutag sker.

solpumpen ger alltsÃ¥ 5,49 i COP vid 6/35  & 3,94 vid 6/50 ( +6 grader är tydligen är snitt temp pÃ¥ kb / Ã¥r för dom anläggningar som idag finns i drift. det ska sen räknas bort för kb pump, sol pump & elpatron. anser här med att det är bevisat att den inte har ett Ã¥rsmedel COP pÃ¥ 5,5

för att tydlig göra så ger en Nibe 1230-8 ett cop på 4,9 0/35 & 3,6 0/50, om man räknar på samma sätt (utan pumpar & utan elpatron)

lägg märke till att jag på solpumpen räknat på en medeltem på 6 grader & på 1230 räknat på en medeltemp på 0 grader, många har högre medeltemp än 0 grader !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: solpump
« Svar #94 skrivet: 27 september 2005, 18:06:28 »
Solpumpen höjer inte COp med 20% den spar inte heller 20% mer energi.

enlig tilverkaren så ökar värmepumpens Effekt med 20% alltså hur många kW den ger.

20% högre effekt är 20% högre COP oavsett hur du räknar, men man måste utgå alltid från referensen, och den kan i detta fall inte vara nibe, den är förstås solpumpen utan sol!

ex.
8,0 kw ut - 2 kw in = 4.0 COP utan sol
9,6 kw ut - 2 kw in = 4,8 COP med sol

Så ökar effekten ut med 20% så ser du att COP också ökar med 20%, dock säger det inte att solpumpen är effektivare än allt annat, bara att COP ökar med 20% mot referensen!

Hur sanslöst bra den är kan vi få reda på om någon ville montera separat elmätare samt värmemätare, köra i ett år och sedan delge oss resultatet, datablad i all ära....
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #95 skrivet: 27 september 2005, 19:26:28 »
Solpumpen höjer inte COp med 20% den spar inte heller 20% mer energi.

enlig tilverkaren så ökar värmepumpens Effekt med 20% alltså hur många kW den ger.

20% högre effekt är 20% högre COP oavsett hur du räknar, men man måste utgå alltid från referensen, och den kan i detta fall inte vara nibe, den är förstås solpumpen utan sol!

ex.
8,0 kw ut - 2 kw in = 4.0 COP utan sol
9,6 kw ut - 2 kw in = 4,8 COP med sol

Så ökar effekten ut med 20% så ser du att COP också ökar med 20%, dock säger det inte att solpumpen är effektivare än allt annat, bara att COP ökar med 20% mot referensen!

Hur sanslöst bra den är kan vi få reda på om någon ville montera separat elmätare samt värmemätare, köra i ett år och sedan delge oss resultatet, datablad i all ära....
det förutsätter att kompressorn inte drar mer ström med varma köldbärare, & det körden ju nästan inte.
men årscop ökar ialla fallinte med 90% som har antydits i några inlägg.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #96 skrivet: 27 september 2005, 23:31:19 »
Njae. En ökning med 90% låter väl mycket. Att solpanelerna ökar VP'ns verkninggrad med 10% kan i sig inte ge ett COP på 7.

Men........ det man ska betänka är att systemverkningsgraden ökar med ett antal % under sommaren. Om VV produktionen kan ske under sommaren utan att VP är med så ger det ju en ökning av systemverkningsgraden. Om denna ökning av systemets verkningsgrad ska komma värmepumpens COP tillgodo vet jag inte. Känns lite tveksamt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #97 skrivet: 27 september 2005, 23:32:49 »
Solpumpen höjer inte COp med 20% den spar inte heller 20% mer energi.

enlig tilverkaren så ökar värmepumpens Effekt med 20% alltså hur många kW den ger.

20% högre effekt är 20% högre COP oavsett hur du räknar, men man måste utgå alltid från referensen, och den kan i detta fall inte vara nibe, den är förstås solpumpen utan sol!

ex.
8,0 kw ut - 2 kw in = 4.0 COP utan sol
9,6 kw ut - 2 kw in = 4,8 COP med sol

Så ökar effekten ut med 20% så ser du att COP också ökar med 20%, dock säger det inte att solpumpen är effektivare än allt annat, bara att COP ökar med 20% mot referensen!

Hur sanslöst bra den är kan vi få reda på om någon ville montera separat elmätare samt värmemätare, köra i ett år och sedan delge oss resultatet, datablad i all ära....

hmm lägg då även till ca 5-6 månader av gratis varmvatten till din beräkning av cop
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #98 skrivet: 27 september 2005, 23:46:50 »
hej  faasen vad vi hänger upp oss pÃ¥ detta med cop + andra saker.
jag är i alla fall jätte intreserad av att denna typ av lösningar + allt annat som kan få förbrukningen att minska sedan hur rätt eller fel nu tillverkaren väljer att beräkna detta kan ju som sagt diskuteras i all oändlighet.

jag var övertygad om att alla förstått att beräkningen av års cop på denna typ av anl medtages naturligt vis den del som kommer anläggningen tillgodo under sommaren med gratis varmvatten.
för solpanelen hör väl till denna ??   

ja hursomhellst tycker jag i alla fall att detta förhållande vis lilla företag som satsar enorma pengar på produckt utvekling skall ha en eloge för detta o vi får väl hoppas att fler satsar på att försöka utvekla systemen ännu mer.

så vitt jag vet så är det mycket på gång !!

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: solpump
« Svar #99 skrivet: 27 september 2005, 23:49:52 »
hmm lägg då även till ca 5-6 månader av gratis varmvatten till din beräkning av cop

Självklart skall alla parametar in i en beräkning, det jag menade var bara att 20% effekthöjning är lika mycket i höjning på COP. (om CP förbrukar konstant)

Vad jag läser i tråden är att de flesta (alla?) inser att en teknisk lösning med soltillskott ger högre års-COP, frågan är hur mycket? kan man räkna hem det?
Datablad blir än ointressantare med denna lösning än på en "vanlig" VP då dessa inte tar hänsyn till vad Polman levererar! Jmf sommar 2003 vs 2005 t.ex bättre då att montera mätarna under 1 år och delge oss ärliga siffror från verkligheten!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #100 skrivet: 28 september 2005, 00:02:04 »
Skälet till att jag känner mig tveksam till om att gratis varmvatten under sommaren ska räknas in i värmepumpens COP är följande:

1. En anläggning som är "feldimmensionerad" så tillvida att det behövs mycket eltillskott ger ju inte värmepumpen sämre COP. Det ger en sämre systemverkningsgrad men värmepumpens COP förändras inte.
2. En anläggning där energi tillförs på annat sätt under delar av året, tex vattenmantlad kammin ger inte värmepumpen bättre COP. Det ger en bättre systemverkningsgrad men inte heller här förändras värmepumpens COP.


Även jag tycker att systemet är intressant. Jag var väldigt nära att köpa Uposun lösningen när Solenergiupphandlingen avslutades. Om jag gjort det hade kanske det blivit en Eviheat istället för en Nibe  Sc:,h
Men jag tror fortfarande att styrning och prisbild behöver förbättras innan det lönar sig med en kombinerad lösning. När det är dags att byta om 10år kanske man är mogen för att ta det steget ;)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: solpump
« Svar #101 skrivet: 28 september 2005, 00:16:23 »

1. En anläggning som är "feldimmensionerad" så tillvida att det behövs mycket eltillskott ger ju inte värmepumpen sämre COP. Det ger en sämre systemverkningsgrad men värmepumpens COP förändras inte.
2. En anläggning där energi tillförs på annat sätt under delar av året, tex vattenmantlad kammin ger inte värmepumpen bättre COP. Det ger en bättre systemverkningsgrad men inte heller här förändras värmepumpens COP.
/Johan

1. Yes, års-COP/systemverkningsgrad, om man tar gammal förbrukning dividerat med nya förbrukningen, då får du med tillskott, solpaneler, glesbygdskavaj mm.
2. se punkt 1 med undantag för att man har varmare brine så blir VP onekligen effektivare, vilket i.o.f.s påverkar års-COP/systemverkningsgrad



Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #102 skrivet: 28 september 2005, 08:00:42 »
Skälet till att jag känner mig tveksam till om att gratis varmvatten under sommaren ska räknas in i värmepumpens COP är följande:

1. En anläggning som är "feldimmensionerad" så tillvida att det behövs mycket eltillskott ger ju inte värmepumpen sämre COP. Det ger en sämre systemverkningsgrad men värmepumpens COP förändras inte.
2. En anläggning där energi tillförs på annat sätt under delar av året, tex vattenmantlad kammin ger inte värmepumpen bättre COP. Det ger en bättre systemverkningsgrad men inte heller här förändras värmepumpens COP.


Även jag tycker att systemet är intressant. Jag var väldigt nära att köpa Uposun lösningen när Solenergiupphandlingen avslutades. Om jag gjort det hade kanske det blivit en Eviheat istället för en Nibe  Sc:,h
Men jag tror fortfarande att styrning och prisbild behöver förbättras innan det lönar sig med en kombinerad lösning. När det är dags att byta om 10år kanske man är mogen för att ta det steget ;)

/Johan

vad det gäller prisbilden så är det inte så fasligt mycket som skiljer på sol pumpen o en vanlig pump
sol p 5 kw  45 000   o sedan vad jag förstÃ¥r kommer det snart billiga vacum fÃ¥ngare under 2 000 kr m2  sÃ¥ dÃ¥ borde man kunna fÃ¥ ihop en komplett anläggning för ca 60 000 med  tank.

om man nu är lite händig så kan man ju om man borrar ca 130-140 m få ihop denna anl under 100 000.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #103 skrivet: 28 september 2005, 08:01:12 »
När jag läser Eviheats hemsida:
http://www.eviheat.se/product_split_sol.asp
så får jag intrycket att den extra besparingen på 10 - 20 % innefattar varmvattnet som man får ut på sommaren.

Att de dessutom skriver att man kan öka effekten genom att värma KB ger knappast en besparing på samma dimension.
Exempel:
Min VP tar/ger 1,42/5,22 kW vid 0/45 enlig tabellen, vilket gör 3,68 i COP.
Motsvarande 1,50/6,40 kW vid 5/45 vilket är 4,27 i COP.

Effekten ökar 23 % medan COP ökar 16 %

Så en effektökning med 20 % innebär knappast en besparing på 20 % utan besparingen ligger i det solvärmda varmvattnet som man får på sommaren. Dessutom lovar de ingen effektökning utan ger bara det som exempel. Om jag ska spekulera lite så tror jag att solpanelerna påverkar temperaturen på KB med ca 1-2 grader på vintern vilket skulle ge en högst marginell besparing.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #104 skrivet: 28 september 2005, 08:32:08 »

Citera
hej  faasen vad vi hänger upp oss på detta med cop + andra saker.

Tänkte inte skriva nåt men kan inte låta bli, ........betvivlar starkt att årsCOP skulle vara 7,0 om man räknar medel värdet över året.

För det första så kan man ju inte blanda ihop COP på värmepumpen med tillskott från solpaneler, man skulle ju då kunna docka vilken pump som helst till en ved panna och elda ved hela vintern med COP på kanske 15,2.
Visst är tekniken med solpaneler intressant och kan bli mer med stigande energikostnader.
Men betänk att i en väldimensionerad markvärmepump producerar man tex Varmvatten sommarhlvåret för ca700kw(uppskattad energi till VP för att producera varmvatten för 2000kw).
700 x 80 öre = kostnad 560kronor/sommarhalvåret man kan spara med solpaneler det dubbla kanske 1020kronor/sommarhalvår om man får värme vår & höst också från panelerna. sen tar ju de extra cirkpumparna och styren ström som man får dra ifrån besparingen vilket jag inte tagit hänsyn med här.

Tror att man får ungefär samma effekt om man borrat och sen kompletterar/lägger en extra markslinga för sommar värme till lägre anläggningskostnad denna kan även återladda hålet.

Citera
vad det gäller prisbilden så är det inte så fasligt mycket som skiljer på sol pumpen o en vanlig pump
sol p 5 kw  45 000   o sedan vad jag förstår kommer det snart billiga vacum fångare under 2 000 kr m2  så då borde man kunna få ihop en komplett anläggning för ca 60 000 med  tank.

om man nu är lite händig så kan man ju om man borrar ca 130-140 m få ihop denna anl under 100 000.

Man skall nog vara mycket händig och få grejor gratis om man skall få ihop anläggningen med värmepump, solpaneler på taket, ackumulatortank, bergsborrning, mm komplett installerat och driftsatt till en fullt fungerande anläggning för under 100 000:-

Man bör nog lägga till några 10 000:- TILL I KALKYLEN för att inte få obehagliga överraskningar.

ELLER INSTALLERAR GREVEN 1 OVANSTÅENDE ANLÄGGNING TILL FAST PRIS FÖR UNDER 100 000:-
« Senast ändrad: 28 september 2005, 10:07:03 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!