Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solpump  (läst 57575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #45 skrivet: 24 september 2005, 14:32:04 »
CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)

han skriver att års COP är 5,5 + gratis varmvaten & sen lägger han till att man på det får 20% varmare kb så års COP hamnar på 6 ( + gratis varmvatten)  lite för bra siffror för att jag ska svälja dom utan att se ett effektdiagram som bevisar det hele.
på hemsidan så står det att pumpen ger 4,8 vid 0/35 & 3,5 vid 0/50 så redan där ser vi att han fått felaktiga uppgifter då han påstår att 5,5 i års COP är utan höjning på kb

jag reagerar lite starkt iblans, men det är ju folk som har mindre koll som läser ibland & dom kan ju bli lurade !

 Sc:,h Sc:,h   hmm  inte 20 % + gratis varmvattem !! men om du räknar att du fÃ¥r fritt varmvattem hela den varma perioden av Ã¥ret och att du under den kalla delen av Ã¥ret höjer temp pÃ¥ brine sÃ¥ dÃ¥ är du hemma !!
års medel faktor blir faktiskt då 5,5.
sedan om man vill ytterligare göra folk arga så kan man faktiskt säga att under optimala förhållande så kan pumpen ge hela 7 i cop hmm men detta under sommar då man inte är i nått större behov av energi.
sedan förstår jag att du kollat på evis pump utan att ta hänsyn till solpumps anläggningen !!
har pratat med deras teknicker o diskuterat detta fram å åter o tagit hänsyn till alla negativa sidor men det blir i alla fall års cop på 5,5.
vill du eller någon annan få detta bekräftat på annat sätt än att jag skall sitta o få dålig kritik för mina inlägg så är det enkelt ordnat.
skicka ett mess till evi o be o fÃ¥ ta del av test protokoll eller helt  enkelt tala med deras teckniker.
jag tycker personligen att det är synd att andra leverantörer inte ännu har hunnit med att ta fram liknande sÃ¥ vi har nÃ¥tt att jämföra med.  ja jag menar utan att framstÃ¥ som en idiot som försöker sälja pÃ¥ folk en dÃ¥lig produkt.
men jag har full förståelse för detta o jag förstår alla andra leverantörers oro då dom inte har nått jämförbart att komma med .
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #46 skrivet: 24 september 2005, 14:39:17 »
måste spotta iväg ett inlägg till.

en normal bergvärmepump som kan ge COp på 4.8-5 vod 0 grader på köldbäraren & 35 grader på värmebäraren, har ett årsc COP på ca 3
hur kommer det sig? jo cop är ju lägre när värmebäraren är varmare, men framförallt så är ju COP 1 på elpatronen så när denna går ihopp med värmepumpen så får man ju ett dåligt COP
årsCOP är alltså medel COP på ett år & det är ju det som i högsta grad är intresant, vad en pump ger vi ett tillfälle som bara inträffar under 10 min p ett år är ointresant.

om nu denna fantastiska solpump kan ge årscop på 6, hur mycke ger den inte då somk mäst i cop?
att dubbla cop är en extrem höjning, konstigt att dom ine nämner det i sin reklam på hemsidan Sc:,h

förstår ni nu vad jag menar med  års COP ?


Tar ett exempel också.
vi har en villa med elpanna. uppvärmningen i villan är 20 000kWh (exklusive hushållsel)
med värmepump & et års COP på 3 blir den nya förbrukningen 6 666kWh
& om vi hade ett års COP på 6 blir det 3 333kWh

jag tror som jag skrev tidigare att års COP ökar med 0,7 när solen är frammi + gratis varmvatten under några månader, det motsvarar kanske att vi kan räkna med en ökning på 0,7 under hela året & då får man årscop på 3,7  vilket ger 5405kWh
vi har alltså tjänat 1260kWh/år.


i evis nya anonser sÃ¥ stÃ¥r det fantasktigt nog  upp till (cop7) synd bara att det inte är Ã¥rs cop. men 5,5 räcker gott .
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #47 skrivet: 24 september 2005, 19:56:41 »
nar jag räknar årscop räknar jag in elpatronen, tror inte du gör det !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #48 skrivet: 24 september 2005, 20:15:00 »
nar jag räknar årscop räknar jag in elpatronen, tror inte du gör det !

självklart är patronen medräknad annars så är det ju inte ett års medel cop !!!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #49 skrivet: 24 september 2005, 20:25:45 »
Nu har jag inte räknat, men om jag tar överslagsräkning i huvet...
värmepumpen i sig klarar årscop på 3,5 - 4 men elpatronen drar ned årscop till 3. För att få årscop på 5,5 så måsta alltså solpanelerna ge ungefär lika kycke effekt som värmepumpen.
det är mycke energi vi pratar om!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #50 skrivet: 24 september 2005, 21:10:16 »
om halva effekten kommer från solpanelerna så är det en 100% ökning, inte 20% Sc:,h
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #51 skrivet: 24 september 2005, 21:48:27 »
Man brukar räkna med att en normal solfångare samlar in ca 400 -450 kWH per m2 och år. Som om man har en 7 kw solpump och 1 m2 per kw så blir det ju ganska mycket energi 2800-3600 kwh per år...

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #52 skrivet: 24 september 2005, 23:44:58 »
Man brukar räkna med att en normal solfångare samlar in ca 400 -450 kWH per m2 och år. Som om man har en 7 kw solpump och 1 m2 per kw så blir det ju ganska mycket energi 2800-3600 kwh per år...

Ha det gott

/Glenn

glenn jag gissar att de flesta som har räknat fram hur mycket energi en solpanel ger har räknat på enbart vv tilverkning så om man dessutom kan räkna den del av året då en solpanel ger låg temp som inte annars går att nyttja för att den ger för dålig temperatur då tror jag att års faktorn ökar även där !! sedan så är rek att ha 1-1,5 m2 per kw pump så jag gissar att det borde vara helt möjligt att komma upp till 5-6000 kwh per år.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #53 skrivet: 25 september 2005, 00:54:20 »
Solvärme är nästan lika besvärligt som värmepumpar. ::)
Årsutbytet av en kvm solfångare beror på medeltemperaturen. En solfångare som ger 250 kwh/m2 vid 75 grader kan ge 450 kwh/m2 vid 50 grader och  närmare 700 kwh/m2 vid 25 grader.
Eviheaten har 4 olika driftsfall
1. Solen klarar hela värmebehovet. Detta är faktiskt vanligare än man kan tro. I stort sett alla soliga dagar. COP?
2. Värmer brinetemperaturen. vilket betyder mycket. Vaccum solfångare fungerar även under molniga dagar och systemtempraturen är låg. Effekten är kraftig ökad systemverkningsgrad. Och mycked energi över året pga systemteperaturen
3. Ladda borrhål. Om temperaturen sjunker på grund av uttagen energi borde väl temperatuen stiga om man laddar hålet. Stumma hål med obetydlig temperaturförändring vid nyttjande går väl heller inte att ladda. Mycket svårt att beräkna värmeförluster i enskilda fall.
4. Natt. Ingen effekt. Om inte natten är varmare än borrhålet ;-) vilket händer ganska ofta.

Varje kvm vaccum solpanel bidrager med 700kwh. Brutto. med 1 kvm per kw blir det 7x700 är ungeför 5.000 kwh/år

Nu kommer kruxet:
5000 kwh extra i effekt med samma in effekt i pumpen är kanon men ser man det som om det "bara" skulle kostat 1.500 kwh till i pumpen att få 5.000 till är det värdelöst.
Är det en besparing på 5.000 kwh eller 1.500 kwh?

Eftersom man använder borrhålet som energilagring borde man kunna välja en mindre pumpeffekt och då är besparingen faktisk i dimensioneringen av pumpen. Dvs huvudsak i investeringskostnaden och bara delvis i driftkostnaden.  Är inte det bra?

Genom att använda solvärme man för samma investeringkostnad (pump+solvärme) minska sin driftskostnad.
eller
Genom att addera solvärme får man ut mer energi under året med samma pump.




Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: solpump
« Svar #54 skrivet: 25 september 2005, 10:47:54 »
4. Natt. Ingen effekt. Om inte natten är varmare än borrhålet ;-) vilket händer ganska ofta.
Rätt, men ändå fel, för om solfångaren är isolerad så får du ingen värme från luften.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #55 skrivet: 25 september 2005, 12:21:32 »
den här diskutionen skulle verkligan behöva data från en verklig anlägning, då ingen varkar ha koll på vad som igentligen gäller.

spontant ser jag 2 saker. på kalla nätter finns ingen sol, man kan altså inte ha en mindre pump, deta göra att elpatronen andvänds i större utsträckning. Desutom så är de på nätterna det är kallast.

det andra jag ser är att den effekt som solpanelerna tillför är einte en extra effekt vi kan lägga på utöver det som värmepumpen ger, utan den bara ökar COP under en vis tidsperiod. (jag gissar p att COP ökar med 0,7 på snitt på ett år. & greven1 tror att cop ökar med minst 2,5 på ett år snitt.

vad tror ni andra?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #56 skrivet: 25 september 2005, 13:34:28 »
den här diskutionen skulle verkligan behöva data från en verklig anlägning, då ingen varkar ha koll på vad som igentligen gäller.

spontant ser jag 2 saker. på kalla nätter finns ingen sol, man kan altså inte ha en mindre pump, deta göra att elpatronen andvänds i större utsträckning. Desutom så är de på nätterna det är kallast.

det andra jag ser är att den effekt som solpanelerna tillför är einte en extra effekt vi kan lägga på utöver det som värmepumpen ger, utan den bara ökar COP under en vis tidsperiod. (jag gissar p att COP ökar med 0,7 på snitt på ett år. & greven1 tror att cop ökar med minst 2,5 på ett år snitt.

vad tror ni andra?

som jag tidigare påstått så ökar ju cop en hel del i o med att du får all vv under sommarhalvåret utan vp drift !
börjar onekligen tröttna jag med på o försvara denna kombination så det jag skall försöka göra är att prova få tag i dessa test protokoll
o kolla om det är ok med evi att lägga ut dessa här pÃ¥ forumet.  detta skulle onekligen göra saken mycket lättare för er alla att förstÃ¥ hur detta fungerar.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #57 skrivet: 25 september 2005, 13:44:22 »
Skulle vara synnerligen intressant att se dessa testprotokoll, så jag hoppas verkligen att du får tag i dem och att Evi förstår reklamvärdet av att lägga ut dessa här.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: solpump
« Svar #58 skrivet: 25 september 2005, 14:41:26 »
Nu tycker jag vi stöder Greven 1och pegge i det med solfångare. Även om det ej lönar sig att värma borr hålet eller docka era VP till detta. COP det får bli vad det blir.

Om man ser krasst på det hela lyser solen många timmar speciellt här i skåne.

Citera
Jag själv har tänkt docka en svart typ poolsolfångare med pump för ca 10000:- till min ack tank och sen för att hjälpa VP att värma min pool de soliga dagar. Även om jag värmer med VP och spara 2/3 av el förbrukning ´genom att värma med VP drar det ändå iväg med kostnad. ( det blir ganska drygt)

Kont 3-4 timmar gång i 8 månader var dag. Det ger 240 dagar med ca 6kWh var dag. Plus uppvärmning under våren i april maj. Det ger mig ca 3000:- i extra kostnad i värme med VP förbr 2kW och ut effekt på ca 6kW. Med sol fångare kostar det mig cirk pump drift alltså ca 1,5 kWh per dag.
Detta jämförs med 6-8kWh med VP. Sen känns det bättre att använda solen egen energi att värma poolen.


Just nu värmer jag poolen med 6 timmar gång för att uppehålla värmen. Det kostar ju en del el?

Om det sen blir över till VV är det också extra plus för då behöver ej VP starta alls under de soliga dagarna. Aven vinter tid lyser ju solen och ger värme. Vi som ej har så mycket snö kan värma vattnet i solfångaren året runt. Sen dumpar jag allt till poolen så den alltid är varm och god.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #59 skrivet: 25 september 2005, 21:58:22 »
Nu tycker jag vi stöder Greven 1och pegge i det med solfångare. Även om det ej lönar sig att värma borr hålet eller docka era VP till detta. COP det får bli vad det blir.

Om man ser krasst på det hela lyser solen många timmar speciellt här i skåne.

Citera
Jag själv har tänkt docka en svart typ poolsolfångare med pump för ca 10000:- till min ack tank och sen för att hjälpa VP att värma min pool de soliga dagar. Även om jag värmer med VP och spara 2/3 av el förbrukning ´genom att värma med VP drar det ändå iväg med kostnad. ( det blir ganska drygt)

Kont 3-4 timmar gång i 8 månader var dag. Det ger 240 dagar med ca 6kWh var dag. Plus uppvärmning under våren i april maj. Det ger mig ca 3000:- i extra kostnad i värme med VP förbr 2kW och ut effekt på ca 6kW. Med sol fångare kostar det mig cirk pump drift alltså ca 1,5 kWh per dag.
Detta jämförs med 6-8kWh med VP. Sen känns det bättre att använda solen egen energi att värma poolen.


Just nu värmer jag poolen med 6 timmar gång för att uppehålla värmen. Det kostar ju en del el?

Om det sen blir över till VV är det också extra plus för då behöver ej VP starta alls under de soliga dagarna. Aven vinter tid lyser ju solen och ger värme. Vi som ej har så mycket snö kan värma vattnet i solfångaren året runt. Sen dumpar jag allt till poolen så den alltid är varm och god.

Tackar dig för detta o återkommer så fort jag har fått test protokoll eller dyligt !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!