Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra överdimensionerad pump mot AT?  (läst 2778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köra överdimensionerad pump mot AT?
« skrivet: 07 november 2014, 21:21:28 »
Hej.

Jag har funderat på att köpa en överdimensionerad pump (nibe 2025f 14kW) och köra denna mot AT.

För och nackdelar?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Köra överdimensionerad pump mot AT?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2014, 12:01:45 »
Nackdelar.
Du måste ha en tillräckligt stor tank för pumpen (minst 400liter för en 14kW maskin)
Du måste lösa styrningen till radiatorvärmen på annat sätt då VP antagligen kommer att gå med fast kondensering (En bra Shuntstyrning).
Tank tar stor plats.
Blir ett special system som kan vara svårt att förstå för andra.

Fördelar.
Med en tank så separerar man flödena VP/radiatorkrets, du kan alltså köra lägre hastighet på CP till radiatorerna och minska ljud. (eller om man så vill VP får det flöde som den kräver utan att störa radiator krets)
En tank jämnar ut värmen mellan VP körningarna en aning = mindre variationer i värmesystemet.
VP får långa gångtider med rätt antal liter i tanken.
Med rätt tank kan man koppla till fler energikällor (t.ex.solfångare och kamin).
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köra överdimensionerad pump mot AT?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2014, 17:51:50 »
En bra shuntstyrning bör via tex microbrytare kunna styra vp tex genom att fullt öppen shunt gör så att vp startar och fullt stängd shunt gör så att vp stoppar om valbar tid tex 30 min då bör man få ok gångtider och hyffsat flytande kondensering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köra överdimensionerad pump mot AT?
« Svar #3 skrivet: 10 november 2014, 20:27:04 »
Det är just solfångare och vattenmantlad kamin i kombination med pumpen jag tänkte köra.. Tänkte köra en 500L tekniktank och koppla allt emot.

Denna setup har jag tänk mig..


Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Köra överdimensionerad pump mot AT?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2014, 15:43:53 »
Kanske skall skaffa in tank där du har varmvattnet i toppen. Strax under varmvattenslingan sätter du en elpatron. Tanken värmer du på den lägre nivån med värmepumpen - kanske en stor solslinga. Fördelen är att om du skaffar en "biv-shunt" har du spetsningen av husvärmen automatiskt, då shunten succesivt använder elspetsat vatten vid riktigt kallväder och VP inte räcker till. Kolla på Sfinx hemsida - de säljer kompletta tankpaket med elpatron, shunt+styrning i ett paket.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!