Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej  (läst 11787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« skrivet: 06 januari 2017, 19:58:40 »
     I anledning av en köldknäpp startade Jag el-tillsatsvärmaren pÃ¥ min  NIBE Fighter,  vaknade kl. 02:00 av att det var kallt pÃ¥ rummet,  vid besök i pannrummet kunde Jag konstatera att det fattades vatten i radiatorsystemet troligtvis hade övertrycksventilen i tryckbehÃ¥llaren öppnat.

Efter att Jag fyllt och luftat systemet satte jag värmepumpen i startläge , den ville dÃ¥ inte komma igÃ¥ng utan larmade   HP/MS
Jag gick då in i menyn för att köra köldbärarpumpen men ingen ström kommer fram till denna
 cirkulationspumpen för radiatorsystemet fungerar sÃ¥ Jag kan köra värme med enbart värmetillsatsen,  men fÃ¥r dÃ¥ inte varmvatten.

Finns det nÃ¥gon pÃ¥ forumet som har erfarenhet av detta,  vad kan ha inträffat,  finns nÃ¥got som löser ur eller kan nÃ¥gon tryckgivare hakat upp sig.

                       Tacksam för  alla Tips.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2017, 20:06:01 »
Det kan ha gått en huvudsäkring, om en fas faller bort löser kompressorn ut (HP/MS) och om det är "rätt fas" så går det inte köra t.ex. köldbärarpumpen manuellt för att det fattas spänning på den fasen.
Kontrollera alla säkringar från huvudsäkringarna och fram till värmepumpen.
Hittar du en felande säkring måste du återställa överströmsskyddet och starta om värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2017, 23:05:37 »
Det finns en liten glassäkring på reläkortet, om den smäller av så funkar inget.
Dock kan man koppla förbi denna till värmebärarpumpen i reservläget.
Så frågan är, går värmebärarpumpen bara i reservläget?
I så fall är det glassäkringen som har gått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2017, 00:33:15 »
  Det är helt rätt en fas hade fallit bort, och en av huvudsäkringarna har blivit ersätta,  har ej hittat övriga säkringar i värmepumpen, förutom den lilla
glassäkringen på relästyrkortet, denna säkring är hel, mätt med instrument.
 Jag provade att koppla bort anslutningen  till köldbärarpumpen, och gav den sedan extern ström enfas 220 volt, och pumpen fungerar dÃ¥ perfekt.
 sedan satte Jag värmepumpen i startläge och satte en voltmeter till plinten där köldbärarpumpen normalt är ansluten, och inväntade sedan start.
 anslutningen levererade de 225 volt ac.  strax innan larmet kom.  kompressorn gjorde ett startförsök men orkade inte, det liknade ett fasbortfall,
men alla faser finns fram till kompressorns kontaktor,  finns nÃ¥gon startkondensator kopplad till kompressorn , eller annan startanordning ?
Vad finns för övrigt att Ã¥terställa, sitter nå´t slags motorskydd  mellan de stora kontaktorena med en liten röd knapp pÃ¥ men denna har inte löst ur.

                               Hoppas att denna information kan fÃ¥ nÃ¥gon att kläcka en bra ide´      börjar bli kallt  Brrr.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2017, 08:31:26 »
Mät spänningen på sista plinten innan kablarna går in i kompressor just när den gör ett startförsök.
Det är inte omöjligt att du fått fel på någon kontaktor, eller på överströmsskyddet.
För övrigt borde överströmsskyddet ha löst ut när huvudsäkringen gick.
OM det INTE löst ut kan kompressorn ha brunnit.
Men som sagt, det är omöjligt att säga innan du mätt och verifierat att spänningen ligger på ca 230V på alla faser när den gör ett startförsök.
Finns inga kondensatorer när det är trefas kompressor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2017, 13:06:18 »
Jag har nu kopplat bort utgÃ¥ende anslutningarna i kontaktorn som gÃ¥r till kompressorn, vilket även gör att Jag kan mäta spänningarna som kontaktorn lämnar utan att larmet bryter kontaktorn,  alla faser lämnar 225 volt, och det är 385 volt mellan faserna i alla lägen.

   Mäter Jag sedan resistansen pÃ¥ kompressorns anslutningar, finner Jag   3,22  ohm  mellan faserna i alla kombinationer

   Vet ej vad resistansen ligger pÃ¥ i normala fall, men eftersom den ligger jämn verkar det  OK.

                                   kan det vara nÃ¥gon givare i detta fall som slÃ¥r ifrÃ¥n, med tanke pÃ¥ att den tömt systemet pÃ¥ ett antal liter vatten bör den ha kommit upp i för hög temperatur.

      Nå´n som har nÃ¥gra ideér om detta  ?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2017, 13:40:32 »
Att mäta spänningen utan att ha last på faserna säger inte så mycket, har du dålig kontakt i någon kontaktor eller plint så kommer spänningsfallet först när det börjar gå ström.

Vilket larm är det som bryter kontaktor när du gör ett startförsök?
Har du provat återställa överströmsskyddet, det BORDE ha löst ut när huvudsäkringen gick.

Resistansen över motorlindningarna verkar OK.

Frågan är vad som hänt när du tappat vatten i systemet...
Oftast är det tryckexpansionskärlet som gått sönder, gummiblåsan läcker så att du får in luft i radiatorkretsen.
Fyller man sedan på vatten så har man inte längre någon volym för expansion och då kommer det framledes att tryckas ut vatten via säkerhetsventilen så snart temperaturen i systemet stiger.
Jag gissar att du har ett trasigt expansionskärl.

Om det inte är felet så måste det ha blivit nåt fel på styrningen, eller på kontaktorn som drar elpatron så att vattnet kokat och det har tryckts ut vatten, tror aldrig jag hört att det inträffat, så det är mycket långsökt.
Det skulle kunna bli så om cirkpumpen på varma sidan har slutat fungera, men det borde du ha märkt.

OM värmepumpen läser på lågtryck så skulle det kunna vara att köldmediat läckt ut i radiatorkretsen via värmeväxlaren, och gasen har gjort att trycket stigit, och vatten tryckts ut via säkerhetsventilen.

Men som sagt, vilket larm är det som stoppar "startförsöken", det är en avgörande fråga som vi måste få svar på.
« Senast ändrad: 07 januari 2017, 13:42:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2017, 16:21:25 »
När min Nibe 1225 var ny så hade rörisen problem, VP stannade efter en kort tid..det visade sig efter mycket kollar att VVstopp var satt till en temperatur, men VP bröt innan med något larm som jag glömt. Kom så småningom på att VVstopp skulle vara inställt på A (driftpressostaten bryter istället för en temperatur). Sen dess har den funkat felfritt. Jag vet inte om den inställningen finns på 1210an, på 1225an ställer man det på meny 3b.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2017, 16:53:13 »
  Larmet som kommer efter startförsöket  heter   HP/MS larm

  Helt rätt  kontaktorn kan ge spänning, men inte tillräckligt med ström ifall en kontaktyta är bränd.

  Det hela började med att det plötsligt slog om till 21 minusgrader yttertemp.  Jag lade dÃ¥ till eltillsatsen, efter c:a  4 timmar vaknade Jag att rummet
kändes kallt, och upptäckte då att radiatorvatten fattades i expansionskärlet och en Fas fallit bort.

  DÃ¥ vattnet fyllts och säkring bytts, provade Jag att starta värmepumpen    och larmet gick pÃ¥ nytt    HP/MS.

  Om gummiblÃ¥san i expansionskärlet läckt ur luften, kan man höra nÃ¥gon skillnad om man knackar pÃ¥  kärlet  ?       GummiblÃ¥san  ligger ju i den nedre halvan av kärlet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2017, 16:58:09 »
Har du även kollat huvudsäkringen? Tänk på att en smältsäkring kan vara trasig fast "pluppen" sitter kvar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2017, 17:01:00 »
Hade du återställt motorskyddet?
HP/MS är summalarm för högtryckspressostaten och motorskyddet.
Motorskyddet sitter på baksidan av displayen, man måste lossa både front och display för att komma åt detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2017, 17:14:12 »
Ska det skyddet återställas även för högtryckstopp?
Har för mig att jag fick lov att göra det när meny 3b hade varit ställd på en temp istf A
« Senast ändrad: 07 januari 2017, 17:16:26 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2017, 17:43:45 »
Hade du återställt motorskyddet?
HP/MS är summalarm för högtryckspressostaten och motorskyddet.
Motorskyddet sitter på baksidan av displayen, man måste lossa både front och display för att komma åt detta.

Hmm, sitter inte motorskyddet till vänster om tanken. (Man måste bort med fronten men inte displayen).
Som i bilden:


Är lite osäker på om det är blå eller röda knappen mitt i bilden som man skall trycka in, tryck på bägge.
Men var försiktig om du har spänningen på...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2017, 17:51:58 »
   JAg kan inte hitta nÃ¥gon Ã¥terställningsknapp bakom displayen.   Displaykortet har slät baksida  och saknar helt komponenter,  sedan sitter ett reläkort monterat mot beredaren ,  pÃ¥ detta kort  sitter  en blÃ¥ transformator, likriktare samt 9 st. relä´n  ingen Ã¥terställning.

kan den sitta bakom plinten vid inkommande huvudkabel ?

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2017, 18:11:20 »
Ingen av faserna fattas nu  !    Motorskyddet som sitter mitt emellan de tvÃ¥ stora kontaktorerna har en röd och en blÃ¥ knapp.

Jag har tryckt pÃ¥ bÃ¥da dessa,  om motorskyddet är utlöst skulle de inte vara möjligt att kompressorn fick nÃ¥gon ström över huvud taget.
det lÃ¥ter som ett fasbortfall vid startförsök  sÃ¥ det kan vara kontaktorn som är bränd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 611
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!