Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 08 januari 2018, 20:42:44 »

 Med lite eftertanke, skulle jag nog gjort följande kontroller vid HP/MS larm: Först kollat alla proppar/säkringar, både huvud- och vp:ns, bytt alla (för säkerhets skull) om någon var trasig och kollat upp så att bottenplattorna inte är brända i centralen (vilket en fas var för mig) byt ut dom isåfall, provat att sätta igång vp:n, blev det fortfarande HP/MS larm, skulle jag tagit bort utgående ledningar till kompressorn från mjukstarten, mätt upp kompressorns lindningar mot varandra och mot jord, är det o.k. kan man nog påstå att kompressorn i de allra flesta fall är riktig, kollat finsäkringen att den är hel, sedan starta upp vp:n, utan att sätta dit ledningarna, sätta kb-pumpen i kontinuerlig drift känna med handen eller skruva bort centrumskruven för att kontrollera att den funkar, inget larm då, fortsätta med att  bygla L1 ochL2 in- ut på mjukstarten eller enl. Don Pablo sätta dit en kontaktor istället för mjukstarten och se till att kb-pumpen är igång, starta upp vp:n. inget larm då och den drar igång, är det väl troligtvis mjukstarten, löser den fortfarande på larm  kan det väl tänkas att en kontaktor eller kanske matningen kontaktor eller kanske displaykortet vilket är väl långsökt. De här två sista har jag ingen aning om, jag behövde inte kolla upp dessa, det är bara antagande av mig. Detta var en beskrivning av en novis som alltid försöker lära sig av sina misstag, kanske kan hjälpa någon. Jo, en sak till bryt för helvete spänningen innan vp:n  på huvudbrytaren, innan man är inne och rotar innanför plåtarna.
 God fortsättning på det nya året !
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 08 januari 2018, 05:50:53 »

Ja det är ju bara flytta om lite rör, no big deal =)
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 07 januari 2018, 22:14:09 »

vad är prisskillnad mot 1245 8 istället, energisnålare pumpar m.m. i den, oj var visst 10 tusen i skillnad, kanske beror på var man köper

Ja, precis som du skrev ca 10 papp i skillnad. Cirk.pumparna kan man ju byta själv, finns ganska billigt på ebay och enkelt att byta, har gjort det själv på min vp. Jag får höra med rörkrökarn, är han för dyr köper jag den på nätet och sätter in den själv.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 07 januari 2018, 20:36:26 »

vad är prisskillnad mot 1245 8 istället, energisnålare pumpar m.m. i den, oj var visst 10 tusen i skillnad, kanske beror på var man köper
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 07 januari 2018, 19:17:19 »

 Jaha, gårdagen var lite seg kan man säga, efter lite festligheter i fredags kväll + juniorkronorna på natten, men nu har jag varit på g. Först matade jag kb-pumpen med direkt matning, och den spann på o.k., sedan mätte jag motorns lindningar efter mjukstarten, mellan dom var 3,8-3,9 ohm, mellan och jord oändligt utom L2 som var på 20 Mohm. jag satte dit en kontaktor, som jag fick tag på i fredags kväll, istället för mjukstarten, startade upp vp:n och efter några minuter ville kompressorn dra igång med ett väldigt brummande ljud, och så gick proppen på L2. Skruvade bort kylmodulens plåtar, och mätte direkt på motorns kontakter L2:s lindning kortis mot jord. Nu får det bli en ny vp, tror nog det blir en 1226-8, om det skulle hända något med den, så får dom ringa efter service istället för mig, de första 6 åren kostar det inget, sen får dom förlänga försäkringen,  så jag slipper åka dit mer än jag gör för all annan skit dom skall ha hjälp med (vi pensionärer har ju begränsat med tid, ettan med lock väntar ju). Lite reservdelar plockar jag bort från den gamla för att lägga i bra att ha lådorna till min egen vp. Jag får tacka för tips och råd! tummenupp
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 06 januari 2018, 08:23:57 »

har för mig att kb och vb pumpar har en glassäkring på kretskortet som ska brinna först, och kompressorn borde starta ändå, men lösa på lp om inte kb pump startar. Testa att bygla mjukstarten och ha kompressorn ansluten, brinner säkringen,  koppla lös kompressorn från mjukstarten, och byt säkring, dra igång den igen, håller säkringen, så har du något i kompressorn mest troligt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 januari 2018, 23:42:49 »

Jaha, nu löser den ut en fas L2 (alltså proppen till pumpen) så fort man ställer om stömbrytaren i läge drift, skulle sätta kp-pumpen i kontinuerlig innan jag byglade kablarna, och då hände detta. Micklade inte med något innan detta skedde, och innan drog den igång innan larmet kom.

Hände det när du drog igång KB-pumpen?
I så fall kan det vara denna som är knas och inte kompressorn.
Den går ju samtidigt med  kompressorn och om den t ex inte startar så kan kompressorn bryta på motorskyddet innan lågtryckspressostaten löser på grund av att kompressorn får jobba hårdare.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 05 januari 2018, 15:03:59 »

prova att mäta alla kompressorlindningar mot jord, får du utslag där, har du en br'änd lindning
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 05 januari 2018, 12:52:04 »

 Jaha, nu löser den ut en fas L2 (alltså proppen till pumpen) så fort man ställer om stömbrytaren i läge drift, skulle sätta kp-pumpen i kontinuerlig innan jag byglade kablarna, och då hände detta. Micklade inte med något innan detta skedde, och innan drog den igång innan larmet kom.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 januari 2018, 10:57:43 »

Tack för svaren, men inte fasiken har jag någon överbliven kontaktor liggandes, kan man inte bara bygla kablarna L1 till U och L2 till V för att testa?

Jo, tänk då på att ställa KB-pumpen kontinuerligt innan då kompressorn startar när du trycker på värmepumpens strömbrytare.
Hoppas att inställningen med KB-pumpen ligger kvar även om värmepumpen startas om, annars så får du starta/stoppa lite snabbt i några sekunder.
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 05 januari 2018, 09:58:12 »

 Tack för svaren, men inte fasiken har jag någon överbliven kontaktor liggandes, kan man inte bara bygla kablarna L1 till U och L2 till V för att testa?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 05 januari 2018, 06:05:55 »

Ja sätt dit en kontaktor istället för mjukstarten, har gjort mig en sådan med snabbkopplingar vid felsökning.
du har ju A1 och A2 på mjukstartkortet, precis som på en kontaktor också.
Lycka till och hoppas på att mjukstarten är paj (inte helt ovanligt)

koppla L1, L2 , L3 på ena sidan av kontaktorn, och U, V, W på andra sidan, och a1, a2 på sina platser, och testa att starta upp pumpen, startar den nu, så har du fel i mjukstartkortet. Obs stäng av arbetsbrytarn vid fippel med elen, 400v är inte att leka med.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 januari 2018, 00:32:14 »

Stämmer att mjukstarten bara reglerar på 2 faser.
Mjukstarten används för start/stopp så kopplar man förbi denna måste KB-pumpen ställas i kontinuerligt läge då kompressorn kommer gå kontinuerligt.
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 04 januari 2018, 20:36:19 »

 Skall testa detta, få bli imorgon då det är en bit att köra.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 04 januari 2018, 18:40:47 »

Har du möjlighet att koppla förbi mjukstarten så gör , eftersom den skriker kan den bråka , det brukar vara snikmodeller på dom
reglerar bara på 2 faser  den tredja går rakt igenom
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 04 januari 2018, 18:03:08 »

Ett tag sedan jag var inloggad, jag har inte behövt, men nu. Jag har läst igenom tråden och har precis samma fel, som du hade, på svärföräldrarnas nibe, men detta är en 1215, uppför sig exakt likadant, HP/MS larm, en säkring löst ut, bytte alla säkringar, både till huvudsäkringar och till pumpen, motorskyddet var utlöst och återställdes och sedan följt tråden och mätt upp. På denna sitter det en mjukstart, vet ej om det har någon betydelse. Den går enligt mitt tycke högljutt, och som du skrev "råmar" de sekunder den försöker starta, innan den löser på HP/MS larm. Den funkar riktigt på elpatron. Kan tilläggas att gummiblåsan i expansionskärlet är nog sönder, för när man fyller på ökar trycket direkt, och sedan sjunker det ganska snabbt, skall bytas ut, men enligt mitt tycke borde larmet inte bero på det, men vad vet jag. Om du eller någon annan tittar på detta , så undrar jag vad du kom fram till vad det var för fel.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 11 januari 2017, 20:24:52 »

helt rätt,
Skrivet av: orub
« skrivet: 11 januari 2017, 20:15:57 »

Jag tror också på att det är kompressorn.     Jag byter inte kompressorn utan att byta kontaktorerna,  därför börjar Jag med att byta dessa, och ser
vad resultatet blir.


                        Sedan står valet mellan att byta kompressor, eller kompl. kylenhet.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 11 januari 2017, 18:39:26 »

jag tror på kompressorn tyvärr.
Skrivet av: orub
« skrivet: 11 januari 2017, 07:53:02 »

Det skulle möjligen kunna vara ett för stort mottryck så att kompressorn inte orkar igång,  exakt vad det kan sitta är svårt att säga , någon har sagt expansionsventil , ev. igensatt  torkfilter.    Har ingen aning om detta.

               Någon som har erfarenhet av sådant fel  ?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 10 januari 2017, 19:53:48 »

Alltså du har kopplat lös trådarna från kontaktor till kompressor? Då bör det ju vara något knas i kompressorn, om den skjuter direkt du kopplat in den igen. Eller som du sa, testa byt kontaktorer och motorskydd, löser den fortfarande, så är det mest troligt komp, vad ska det annars vara?
Skrivet av: orub
« skrivet: 10 januari 2017, 09:27:23 »

Motorskyddet löser inte ur, då den nedre kontaktorn är urkopplad,  men kan givitvis inte heller göra start av kompressorn,  eftersom kontaktorerna är kopplad i serie.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 09 januari 2017, 17:19:14 »

Koppla lös kablarna till kompressorn, från den nedre kontaktorn, och prova om motorskyddet håller då.
Skrivet av: orub
« skrivet: 09 januari 2017, 16:37:04 »

   Jag skall Köpa nya kontaktorer  och göra nytt försök.

   Annars Blir det kylgubben som får ta över, men de är inte så pigga på felsökning, vill bara byta hela enheter.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 09 januari 2017, 15:39:30 »

Mät ström på alla faser under de 3-4 sek den försöker starta.

Låter som den sitter fast eller inte drar jämnt på alla tre faserna (spännigsfall)

Skrivet av: orub
« skrivet: 09 januari 2017, 11:19:04 »

  Så här fungerar det  !     Med strömbrytaren på normalt driftsläge  slår  kontaktor " Kompressor Start "  till  liksom  motorskyddet. efter 4 min.  slår
kontaktor  " Kompressor Drift "  till  , varvid ett råmande ljud hörs från kompressorn , som inte orkar igång,  efter 3-4 sekunder bryter  motorskyddet  upp
båda kontaktorer.

Genom att slå av huvudbrytaren och sedan ställa den i driftsläge , raderas larmet och kontaktor " Kompressor Drift "  slår till igen  för nytt startförsök,
dvs. det krävs inte någon manuell återställning därutöver.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 09 januari 2017, 08:17:21 »

Sorry, felformulerat

"Gula flaggan" hoppar ut när överströmsrelä löser. Testa genom att dra i röda knappen. Återställ med den blåa.

Den lilla gula sitter mellan röd(test) och blå(återställning)


Ex som inte har med detta fall att göra men ändå;
Har kontaktor svetsat samt överströmsrelä löst ut får man ingen frånskiljning på faser. Bara växlade status på överströmsreläets kontakter, en N.O.  en N.C.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 januari 2017, 07:33:50 »

Finns ingen gul knapp...
Skrivet av: beiv
« skrivet: 09 januari 2017, 07:31:08 »

"Motorskyddet" på bilden är ett överströmsrelä som inte bryter faserna utan har två växlande kontakter. Återställs med gula knappen om det inte är autoåterställning.

Prova även megga kompressor samt mät ström med tångamperemeter med inrush current funktion
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 januari 2017, 06:41:58 »

Om den går starta om utan att återställa motorskyddet så kan det ju inte vara MS den löser på. (Om inte motorskyddet står i Auto  nono )
Är det inte det så borde det vara HP, men det låter ju konstigt om den aldrig ens går igång ordentligt.

Har du fel på motorskyddet så att det inte löst ut när en av huvudsäkringarna gick så kan det ha skadat kompressorn så att den inte längre går.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 09 januari 2017, 06:38:54 »

ja man kan se vad du har för tryck, om man kopplar på manometer, men om kompressorn inte går mer än de få sekunder, så hinner man knappast se något. I mina öron låter det som kompressorn, var med om exakt samma i en 1210 för en månad sedan, den orka inte snurra, bara morrade, och löste på ms. Men ta dit nån som kan mäta strömmar, och ev kolla tryck.
Skrivet av: orub
« skrivet: 09 januari 2017, 00:28:16 »

Nej Jag kan inte finna några lösa kablar  ,  kompressorn för spänning på  alla 3 faser , mäter volt men tyvärr inte ström.

går c:a 4 sekunder med starkt brummande sedan bryter larmet driften   ( HP/MS larm )

Expansionsventil Igensatt torkfilter,  går det att kontrollera på något annat vis än att bara byta  ?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 januari 2017, 17:34:53 »

Inga trådar som lossnat någonstans?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 08 januari 2017, 17:00:53 »

expansionsventil, igensatt torkfilter, eller helt enkelt trasig kompressor, om nu kontaktorerna var hela.
Skrivet av: orub
« skrivet: 08 januari 2017, 16:41:33 »

Jag har nu kopplat köldbärarpumpen externt så att den går oavbrutet, men kompressordelen orkar inte igång,  Låter som den har ett stort motstånd någonstans.

Jag har tyvärr ingen tångamperemeter.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 januari 2017, 10:01:12 »

Efter att Jag noggrant studerat kontaktorn fann Jag hur enkelt hopsatt denna var,  Jag kunde efter att Jag lossat på lite plastlister lyfta av överdelen,
och sedan plocka ut kontaktytorna som Jag sedan tvättade och polerade. Väl ihopsatt monterade Jag kontaktorn och anslöt den till kompressorn.

Var det driftkontaktorn som sitter under motorskyddet dom du rengjorde?

Har du kollat att köldbärarpumpen funkar som den ska?
Utan flöde där kan det gå tungt, ibland löser lågtryckspressostaten, ibland motorskyddet.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 07 januari 2017, 23:11:57 »

har du amperetång, mät strömstyrkan på vardera fas
Skrivet av: orub
« skrivet: 07 januari 2017, 22:48:26 »

Efter att Jag noggrant studerat kontaktorn fann Jag hur enkelt hopsatt denna var,  Jag kunde efter att Jag lossat på lite plastlister lyfta av överdelen,
och sedan plocka ut kontaktytorna som Jag sedan tvättade och polerade. Väl ihopsatt monterade Jag kontaktorn och anslöt den till kompressorn.

 Jag kopplade på min voltmeter över  2 faser och inväntade sedan start, men kompressorn orkade inte igång bara ett råmande ljud därefter  HP/MS larm,
 sammanlagt gjorde Jag 3 sådana försök med voltmetern inkopplat i olika kombinationer mellan faserna, spänningen sjönk ej.
 men trots detta verkade kompressorn arbeta mycket tungt.
 Jag undrar nu kan det ligga så stort mottryck på kompressorn att den inte orkar igång,  eller är det ett skurit lager midre troligt då det ju arbetar i olja.

                       Finns är någon som har erfarenhet av detta ?
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 07 januari 2017, 20:59:01 »

  Pröva med att byta alla fasers säkringar till pumpen, både huvudsäkringar å pumpens säkringar, svärföräldrarnas vp hade liknande problem, dom hade bytt bara den synliga trasiga  porslinsäkringen, men jag bytte alla å då startade vp:n upp o.k., tydligen var det en eller fler säkringar som löst ut men inte syntes.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 januari 2017, 20:32:02 »

Den gula rektangeln är startkontaktor, den dras när man ställer strömbrytaren i ON.
Den gör att driftkontaktor eller mjukstart får spänning.

Den i svarta rektangeln är motorskydd, vrids knappen i ringen till A så återställs motorskyddet automatiskt om värmepumpen startas om.
Annars måste den tryckas in för återställning.
Röda knappen är för test.

Och ursäkta, på 1210 sitter den till vänster om VVB, jag hade fel om att den sitter bakom displayen på denna. Skämspådig
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 07 januari 2017, 19:47:33 »

Det duger med vilket fabrikat som helst bara dom har samma arbetsspänning har samma belastningsförmåga och samma funktioner på kontakterna.
Skrivet av: orub
« skrivet: 07 januari 2017, 19:24:44 »

Har nu plockat ur kontaktorn ur min Fighter 1210-7,   efter lite pillande fick Jag bort toppkåpan på kontaktorn så att Jag kan se in i detta och
märker att det finns sotbeläggningar Där.

   Blir att skaffa en ny kontaktor sitter nu en Allen-Bradley  Switzerland där, skall man fortsätta med lika ?
Skrivet av: orub
« skrivet: 07 januari 2017, 18:11:20 »

Ingen av faserna fattas nu  !    Motorskyddet som sitter mitt emellan de två stora kontaktorerna har en röd och en blå knapp.

Jag har tryckt på båda dessa,  om motorskyddet är utlöst skulle de inte vara möjligt att kompressorn fick någon ström över huvud taget.
det låter som ett fasbortfall vid startförsök  så det kan vara kontaktorn som är bränd.
Skrivet av: orub
« skrivet: 07 januari 2017, 17:51:58 »

   JAg kan inte hitta någon återställningsknapp bakom displayen.   Displaykortet har slät baksida  och saknar helt komponenter,  sedan sitter ett reläkort monterat mot beredaren ,  på detta kort  sitter  en blå transformator, likriktare samt 9 st. relä´n  ingen återställning.

kan den sitta bakom plinten vid inkommande huvudkabel ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 januari 2017, 17:43:45 »

Hade du återställt motorskyddet?
HP/MS är summalarm för högtryckspressostaten och motorskyddet.
Motorskyddet sitter på baksidan av displayen, man måste lossa både front och display för att komma åt detta.

Hmm, sitter inte motorskyddet till vänster om tanken. (Man måste bort med fronten men inte displayen).
Som i bilden:


Är lite osäker på om det är blå eller röda knappen mitt i bilden som man skall trycka in, tryck på bägge.
Men var försiktig om du har spänningen på...
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 januari 2017, 17:14:12 »

Ska det skyddet återställas även för högtryckstopp?
Har för mig att jag fick lov att göra det när meny 3b hade varit ställd på en temp istf A
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 januari 2017, 17:01:00 »

Hade du återställt motorskyddet?
HP/MS är summalarm för högtryckspressostaten och motorskyddet.
Motorskyddet sitter på baksidan av displayen, man måste lossa både front och display för att komma åt detta.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 07 januari 2017, 16:58:09 »

Har du även kollat huvudsäkringen? Tänk på att en smältsäkring kan vara trasig fast "pluppen" sitter kvar.
Skrivet av: orub
« skrivet: 07 januari 2017, 16:53:13 »

  Larmet som kommer efter startförsöket  heter   HP/MS larm

  Helt rätt  kontaktorn kan ge spänning, men inte tillräckligt med ström ifall en kontaktyta är bränd.

  Det hela började med att det plötsligt slog om till 21 minusgrader yttertemp.  Jag lade då till eltillsatsen, efter c:a  4 timmar vaknade Jag att rummet
kändes kallt, och upptäckte då att radiatorvatten fattades i expansionskärlet och en Fas fallit bort.

  Då vattnet fyllts och säkring bytts, provade Jag att starta värmepumpen    och larmet gick på nytt    HP/MS.

  Om gummiblåsan i expansionskärlet läckt ur luften, kan man höra någon skillnad om man knackar på  kärlet  ?       Gummiblåsan  ligger ju i den nedre halvan av kärlet.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 januari 2017, 16:21:25 »

När min Nibe 1225 var ny så hade rörisen problem, VP stannade efter en kort tid..det visade sig efter mycket kollar att VVstopp var satt till en temperatur, men VP bröt innan med något larm som jag glömt. Kom så småningom på att VVstopp skulle vara inställt på A (driftpressostaten bryter istället för en temperatur). Sen dess har den funkat felfritt. Jag vet inte om den inställningen finns på 1210an, på 1225an ställer man det på meny 3b.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!