Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avläsa antal starter och gÃ¥ngtid IVT Greenline HA C9?  (läst 9297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« skrivet: 18 februari 2015, 16:26:53 »
Hur gör man? Årsmodell 2014.
Tack på förhand!
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2015, 17:56:23 »
Gå in i meny och vidare till accessnivå, koden är dagens datum tex 0218. Sen kan du gå in i installatör meny och kolla gångtider starter osv samt göra korttidsmätningar.

/Ecke
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2015, 19:19:35 »
Tusen tack, Ecke! Det fungerade. Jag har 1.86 starter per klocktimme. NÃ¥gon som vet vad IVT skulle anse om detta?
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2015, 19:58:01 »
Jag tycker att pumpen startar för ofta, drifttiden blir ju inte mer än ungefär en kvart åt gången. Det blir flest antal starter när pumpen går ungefär halva tiden och det kan var så just nu men det är i alla fall väl många starter.

Golvvärme i delar av huset brukar betyda liten vattenvolym och därmed frekventare starter men här är de ingjutna i betong. Det brukar ge ett trögare system. I vilket fall som helst, du bör försöka göra nÃ¥got Ã¥t de korta drifttiderna. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2015, 11:10:06 »
Jag kan tycka samma sak, Roland.

Vi är i övrigt väldigt nöjda med pumpen. Vi har inga som helst oljud i värmesystemet, huset känns varmt och gott, stabil värme trots avsaknad av innegivare. Den står dessutom i vårt inbyggda garage så den hörs i princip inte alls. Jag har en 10-årig fabriksgaranti på kompressorn och 6 år på hela VP.

Frågan är då om man kan förbättra läget på annat sätt än att montera en 100 L volymförstorare?

Vid +5 grader ute är gångtiden 16 minuter och står sedan stilla i 14 minuter. Vid 0 grader utetemp. är gångtiden ung. 20 minuter, därefter stillestånd i drygt 10 minuter. Vid -10 grader (det kallaste jag haft hittills) är gångtiden 65 minuter och därefter stillestånd i 10 minuter.

Golvvärmen (Wirsbo) bestÃ¥r av 6 slingor med varierande och okända längder. Systemet är helt separerat frÃ¥n framledningen frÃ¥n VP. En avstickare frÃ¥n framledningen leds genom en slinga i en liten värmeväxlare och det uppvärmda vattnet frÃ¥n växlaren gÃ¥r sedan ut i slingorna. Delta T pÃ¥ vattnet frÃ¥n framledningen som gÃ¥r genom slingan i växlaren är c:a 2 grader. Det vatten som gÃ¥r ut i golvvärmeslingorna är c:a 20 grader kallare än framledningen frÃ¥n VP. Delta T i varje golvslinga är ocksÃ¥ c:a 2 grader. Värmeväxlaren frÃ¥n Wirsbo är en 35 cm hög cylinder, 9 cm i diameter med en cirkulationspump längst ner. NÃ¥gon innan vi kom till huset har klippt av elledningen till pumpen och monterat en Grundfos cirkulationspump (med 3 hastigheter - den kör pÃ¥ högsta hastigheten) som driver cirkulationen i golvvärmeslingorna. Jag kan tycka att det skulle vara bra om det gick att fÃ¥ ut nÃ¥gra grader varmare vatten i golvslingorna - jag tänker att det kanske skulle ge lite färre start och stopp? Om jag höjer framledningen blir det  för varmt i radiatorerna pÃ¥ övervÃ¥ningen. Det skulle även bli lite behagligare med varmare golv pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Jag har lindat lite tyg runt värmeväxlaren för att "hjälpa" kretsen att inte tappa värme där. Kanske man skulle pröva med riktig isolering?

Jag har också funderat lite över termostaterna på övervåningen (av typen Danfoss). Alla står på full värme utom i två sovrum där de stryper ganska mycket av komfortskäl. Jag har tagit bort termostaterna helt på ett par radiatorer. Kan det vara så att en sådan här termostat stryper även fast den står på full värme?

Puh, det blev långt men jag har stort förtroende för er på detta forum och är intresserad av att lära mig sköta min anläggning på ett bra sätt.
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2015, 13:33:09 »
Innan du satsar pÃ¥ en volymtank kanske du kan prova att öka kopplingsdifferensen för värmebärare om sÃ¥dan finns i inställningarna. (Är inte hemma pÃ¥ den Regon som du har)  Om du ökar kopplingsdiffen sÃ¥ kommer vp att gÃ¥ längre samt att det tar längre tid innan tempen sjunkit till startvillkoret. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2015, 13:42:06 »
Kolla om ngt element är strypt i radiatorkopplet också. Känns som att den där vvx kanske kunde vara värt att uppdatera till en mer effektiv, alternativt att den tas bort (är det diffusionstäta wirsbo eller ej?), har du ngt järn i systemet, annars kan det gå ändå.
Vad som då kan hända är att du kan få för kallt uppe, eftersom det blir lägre framledning där (när du sänker till lagom för bv på värmepumpen), och det kan åtgärdas med fläktar på radiatorerna, eller nya större sådana, eller komplettering med 1-2 fläktkonvektorer.
Ovanstående bör öka på COP rejält.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2015, 14:07:58 »
Golvvärmen (Wirsbo) består av 6 slingor med varierande och okända längder. Systemet är helt separerat från framledningen från VP. En avstickare från framledningen leds genom en slinga i en liten värmeväxlare och det uppvärmda vattnet från växlaren går sedan ut i slingorna. Delta T på vattnet från framledningen som går genom slingan i växlaren är c:a 2 grader. Det vatten som går ut i golvvärmeslingorna är c:a 20 grader kallare än framledningen från VP. Delta T i varje golvslinga är också c:a 2 grader. Värmeväxlaren från Wirsbo är en 35 cm hög cylinder, 9 cm i diameter med en cirkulationspump längst ner.
Golvvärmeslingorna verkar inte vara diffusionstäta, därför har man monterat en värmeväxlare. Så långt är allt gott och väl. Men det som inte är bra är att vattnet till golvvärmslingorna är 20 grader kallare än vattnet från värmepumpen. Vad är det för temperatur på vattnet som går tillbaka från värmeväxlaren till pumpen? Det kan vara så att det är dålig cirkulation av värmepumpvatten genom värmeväxlaren. Det kan också vara så att den är alldeles för liten. Får vi temperaturerna på värmepumpvatten in och ut ur växlaren plus golvvärmeslingornas temperatur går det att avgöra vad som är problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2015, 19:47:07 »
Golvvärmeslingorna verkar inte vara diffusionstäta, därför har man monterat en värmeväxlare. Så långt är allt gott och väl. Men det som inte är bra är att vattnet till golvvärmslingorna är 20 grader kallare än vattnet från värmepumpen. Vad är det för temperatur på vattnet som går tillbaka från värmeväxlaren till pumpen? Det kan vara så att det är dålig cirkulation av värmepumpvatten genom värmeväxlaren. Det kan också vara så att den är alldeles för liten. Får vi temperaturerna på värmepumpvatten in och ut ur växlaren plus golvvärmeslingornas temperatur går det att avgöra vad som är problemet.

Framledningstemp. enligt VP mätaren: 46
tilloppstemp till slingan i vvx: 43 (mätt med IR-termometer)
utloppstemp från slingan i vvx: 35 (mätt med IR-termometer)
framledningstemp till golvvärmen efter vvx: 28 (mätt med fast monterad termometer)
returtemp från golvvärmen till vvx: 26 (mätt med fast monterad termometer)

Detta mätt precis efter att VP stoppat. Jag är inte helt säker på att IR-värdena är korrekta, har använt en IR-pistol köpt av Rickard men det följde inte med någon bruksanvisning och jag har försökt läsa mig till hur man gör på nätet och satt på eltejp på de ställen där jag ska mäta men får ändå ganska konstiga värden ibland...Hoppas ovanstående kan vara till någon hjälp i alla fall!
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2015, 20:00:21 »
Jag ökade kopplingsdifferensen från original 5 grader till 10 grader på min C7 från 2002 och antal starter sjönk från ca 35 till ca 17 per dygn. Och inte finns det några upplevda nackdelar heller hos mig.

Möjligen kan en nackdel vara att maxtempen ökar (2,5 grader) och det kan vara en nackdel om man har golvvärme och trä- eller parkettgolv.
Leverantören (Tarkett tror jag det är) av mitt golv (har golvvärme i köket) specificerar en maxtemperatur på värmeslingorna som är väldigt låg. Och förstås fick jag ingen information om det förrän jag frågade efteråt. Jag går upp litet högre i temperatur än vad jag borde men det har ändå fungerat hyfsat under de 17 år jag haft denna golvvärme.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2015, 21:00:56 »
Försök mäta när vp går nästa gång, det ändrar sig snabbt när den stoppat.
Om det är liknande temperaturer under drift så indikerar det dålig värmeövergång i vvx.
Rund säger du? Är det inte en plattvvx då kanske? Kan du ta en bild, gärna utan isolering på?
Ta gärna en bild på röranslutningarna runt omkring vvx och gv-fördelaren också, det kan finnas märkliga bypasser och annat skit som ställer till det.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2015, 21:53:15 »
Det är 8 graders differens på värmepumpsidan och 2 grader på golvvärmesidan (hoppas att det var de värdena när pumpen gick också). Det betyder att det är väldig obalans mellan flödena. Vad är det för temperaturdifferens mellan in- och utlopp på radiatorerna? Om det är mindre än 5 graders differens mellan in- och utlopp på radiatorerna i slutet av en kompressorkörning skulle situationen bli något bättre om flödet genom radiatorerna ströps så att värmeväxlaren fick mer vatten. Men det finns nog inte så mycket att hämta där. Dubblas flödet genom värmeväxlaren skulle den med samma temperatur på ingående vatten bara överföra ca 20 % mer värme till golvvärmeslingorna.

Värmeväxlaren verkar klen, medeltemperaturdifferensen är 12 grader med de flöden den körs med nu. Det är mycket. Värmeväxlarna i värmepumpen arbetar med differenser på bara några grader. Gärna bild på burken som sagt. Finns det någon märkskylt med data på den?

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2015, 11:30:05 »
Tack alla för er hjälp så här långt. Jag återkommer med bilder och mer uppgifter så fort jag får tid - lite mycket just nu med födelsedag och folk på besök. Ska också försöka lista ut hur man kan posta bilder i inlägget!
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2015, 11:24:06 »
Hej igen!

Jag har nu kollat ytterligare en gång och nu när VP är i slutfasen av en körning, värdena jag uppgav tidigare verkar stämma. Försöker också att lägga upp ett par bilder:

[img]P1000764.jpg/img]  [img]P1000765.jpg/img]
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Avläsa antal starter och gångtid IVT Greenline HA C9?
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2015, 11:28:50 »
Ja, att lägga upp bilder gick ju sådär... Någon som vet hur man gör om man har bilderna på en Mac i programmet iPhoto? Jag gjorde så att jag mailade bilderna till mig själv, sedan kopierade jag dem från mailet och klistrade in dem efter att jag tryckt på knappen "infoga bilder", men det verkar inte funka.
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!