Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Vattenburen golvvärme" pÃ¥ uppfart  (läst 847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poppe2525

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Vattenburen golvvärme" på uppfart
« skrivet: 02 april 2020, 21:51:48 »
Hej! Ny på forumet här!

Håller på att totalrenovera kåk samt så blir det att bygga garage framöver och eventuellt en mindre relax avdelning ("stuga"). Har nydligen borrat ett 250M hål och satt in en Nibe 1255 4-16kw. Tanken är att värma allt via golvvärme. Kåken är 1,5 plan med källare på totalt 220kvm samt på blir det garage på kanske 100- 150kvm och ("stugan") på kanske 25kvm.

Jag har även en ide om att göra om min uppfart på ca 150kvm. Jag tänker mig mönstrad betong med vattenburen värme i för att smälta bort snö och is.

Vad tror ni om detta?
Vad kan det kosta i drift tro?
Vad för "slang" ska man använda för detta?

Skriv gärna om ni själva har gjort detta med lyckat eller misslckat resultat!

Mvh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Vattenburen golvvärme" på uppfart
« Svar #1 skrivet: 02 april 2020, 22:21:29 »
Hej! Ny på forumet här!

Håller på att totalrenovera kåk samt så blir det att bygga garage framöver och eventuellt en mindre relax avdelning ("stuga"). Har nydligen borrat ett 250M hål och satt in en Nibe 1255 4-16kw. Tanken är att värma allt via golvvärme. Kåken är 1,5 plan med källare på totalt 220kvm samt på blir det garage på kanske 100- 150kvm och ("stugan") på kanske 25kvm.

Jag har även en ide om att göra om min uppfart på ca 150kvm. Jag tänker mig mönstrad betong med vattenburen värme i för att smälta bort snö och is.

Vad tror ni om detta?
Vad kan det kosta i drift tro?
Vad för "slang" ska man använda för detta?

Skriv gärna om ni själva har gjort detta med lyckat eller misslckat resultat!
Mvh

Det med uppfart/bilplats, kanske ide att skaffa en VP till dÃ¥ , det är inga smÃ¥  mängder värme som behövs, lite beror det pÃ¥ var i landet du bor. Räkna kallt  :) med ca 120W m2 för att fÃ¥ is/snöfritt med en utgÃ¥ende temp pÃ¥ min ca 5 -6 C för att hÃ¥lla konstant is/snöfritt, kanske mer. Sen blir du kompis med maskarna, mycket värme gÃ¥r ner i mark under. I det fall du tänker töa upp och inte ska konstantvärme sÃ¥ behövs min  15-20 C ut pÃ¥ slingorna och det blir kanske 400 W /m2


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!