Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 180461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #165 skrivet: 04 januari 2012, 22:28:37 »
Förutsättningarna ska då vara optimala

Inte tappa för fort
Tanken ska vara full laddad (medveten särskrivning) :)

Om jag sålde vp skulle jag inte lova för mycket när det kommer till större badkar. Det blir tråkigt för alla inblandade

Hur fort man tappar kvittar nog för både termia och nibe. Det är väl en varmvattenberedare i dem. Detta till skillnad från t.ex CTC som har en slinga.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #166 skrivet: 04 januari 2012, 22:32:25 »
Antar att David menade att vattnet i beredaren blandas om man tappar fort. Tror inte man tappar ens 250 liter i ett 300 liters badkar man ska ju antagligen i där själv också hur många liter är en normal växt gubbe på 85 kilo ? en gissning är att man tappar max 200 liter i badkaret.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #167 skrivet: 04 januari 2012, 22:44:40 »
Kollade lite på nätet och mitt badkar rymmer tydligen 190 liter och det fyller man utan problem fast jag har vv tempen i normal temp inte så intressant egentligen i en Thermia tråd eftersom jag har en Nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #168 skrivet: 04 januari 2012, 23:39:37 »
tester och specer utgår från max 12l/m

hur många som säljer värmepumpar vet på riktigt hur mycket varmvatten som kan tappas.

Badar man mycket, har ett stort badkar och inte vill fundera över varmvattnets vara eller ickevara så gör man nog bäst i att investera i en duo.

I alla fall om vi pratar thermia för där finns det inget bra sätt att temporärt be om mer varmvatten mha elpatron inför bad.

Och för att en G2, som kan ge massor med VV, ska fungera bra så krävs att den är underdimensionerad. Samt att den bara ger det extra varmvattnet när den värmer huset. På sommarhalvåret är det inte en G2 längre så att säga. Då är det en optimum.

Kolla in happuy nedan (eller ovan beroende på hur ni läser forumet ) som har 2 timmar VV körning på sin G2a. Han har ju en brontostor kåk och en 16kw pump. De flesta har högre effekttäckningsgrad och då fungerar inte G2 som den är tänkt.

Jag har en bekant som haft besök från ett antal thermiagubbar som försöker få sin 8kw G2 att ge det utlovade modesta hörnbadkaret varmvatten utan att tappa två gånger.

Barn och vuxna kanske duschar en massa i anslutning till badandet.

Så.. har man ett större badkar, badar ofta och inte vill att värmepumpen skall diktera hur och när VV används så tycker jag att man ska satsa på en duo.

Jag har själv ingen duo. Jag kan med min 16kw fylla ett normalt badkar och duscha i anslutning till detta men då har jag också mellan 16-20kw att jobba med.

Skulle badkaret vara större skulle det inte bli lika bra.

Jag tycker cocacolas förslag är bra!

Ju mer man vet om kåken desto bättre kan man rekommendera


EDIT OBS det är HOSSA i en annan tråd. inte happuy i denna tråd som har 16kw g2 med 2 timmars VV tid
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 23:58:28 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Spångapumpen

  • Gäst
Spångapumpen
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #169 skrivet: 04 januari 2012, 23:51:41 »
Tack för alla synpunkter. Jag tror det blir en Thermia Diplomat Duo eller Nibe 1145 med 300 liters beredare. Då vet jag att det finns varmvatten. Kostnaden blir dessutom densamma som för en "vanlig" G2:a (ca 140.000). Jag får inga "optimerande" circ.-pumpar men det kan jag leva med. Ska vara en ganska liten besparing och kan tydligen i vissa fall vara svårt att utnyttja beroende på rördimensioner o.s.v. så det är inte ens säkert att det blir någon besparing.

Den kvarstÃ¥ende frÃ¥gan blir dÃ¥ ljudnivÃ¥n. Är det nÃ¥gon som har en uppfattning om det skiljer nämnvärt mellan Nibe 1145 och Thermia Diplomat? 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #170 skrivet: 04 januari 2012, 23:57:00 »
Thermia finns i
Diplomat
Diplomat optimum (variabla och snåla cirkpumpar)
G2 (som optimum men med hetgastjofräsen)

samtliga finns även i DUO utförande.

Det jag vet är att G2 maskinerna är SJUUUUKT tysta.

Jag tror dom har någon intern ljudhuv över kompressorn men vågar inte lova något om detta. Annat än att dom är tysta.

Generellt gäller att ju större maskin desto mer ljud.

Och ljud är subjektivt och stör på olika sätt. Det är sällan som maskinerna stör med ljud i sig. Mer vanlig är kanske det där lågfrekventa brummandet som du kan höra från ett kylskåp till exempel.

Vart ska maskinen stå. Vad är det för underlag. m.m. Hur nära är det till sovrum osv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Spångapumpen

  • Gäst
Spångapumpen
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #171 skrivet: 05 januari 2012, 00:47:38 »
Golvet är av betong. Det är gjutet på betongbjälklaget tror jag. Det är ett sovrum på andra sidan väggen. Sedan kommer pumpen stå i en öppen yta som används som "spa" med bastu och badkar. Det är framförallt i detta utrymme jag inte vill ha störande ljud. Jag har dock aldrig hört en sån här pump oavsett märke så jag kanske oroar mig i onödan?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #172 skrivet: 05 januari 2012, 01:00:27 »
ibland när jag telefonsupportar lite G2 vänner och frågar. "Går pumpen nu". Så står dom bredvid och säger "ja vet inte, måste kolla"

Stod framför en G2 6a härom veckan och den kunde jag haft i sovrummet :)

med en vanlig 70% svenssondimensionering (tat lugnt nu! jag har själv en volvo på uppfarten) så är ju G2an mer rimlig som val. Personligen tycker jag det blir lite dyrt. Men den är tyst, snål, ger varmt och fint vatten på vintern och är snyggast :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #173 skrivet: 05 januari 2012, 09:32:20 »
Eftersom du ska ha en arbetstank med separat cp kommer den inbygda cp endast gå när kompressorn går och med samma flödesmotstånd och då får man mindre nytta av en lågenergi cp som kan reglera hastigheten själv så en vanlig diplomat är nog inget dåligt val. Jag har själv en Nibe 1245 på betonggolv och tycker den är tyst men jag inga problem att höra när den går och vill inte ha den i sovrummet av flera anledningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Spångapumpen

  • Gäst
Spångapumpen
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #174 skrivet: 05 januari 2012, 11:50:18 »
OK, tack David & Smurfen då har jag en bild av hur de låter. Så läget nu är som följer...

Jag har offert på Nibe 1145 med 300l beredare + 100 liters volymtank + avstängningsventil för radiatorsystemet: 139.900.-

Thermia Diplomat 8 Duo + 100 liters volymtank + avstängningsventil för radiatorsystemet: 141.850.-

Thermia Diplomat Optimum G2 + 100 liters volymtank + avstängningsventil för radiatorsystemet: 152.900.-

Det lutar åt Nibe om inte Thermiaförsäljaren kan pressa priset på G2 pumpen. Vad jag har hört här på forumet så vinner Nibe 1145/1245 över standard Diplomat'en om än marginellt (ev. tystare, något bättre värden på årsvärmefaktor etc). Så står det mellan dem så blir det Nibe. G2:an tycker jag fortfarande verkar vara den bästa pumpen men inte till vilket pris som hellst...

Spångapumpen

  • Gäst
Spångapumpen
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #175 skrivet: 05 januari 2012, 11:53:47 »
Vill också lägga till (innan nån fråga) att borr-specen i övrigt är identisk. Nämligen:
160m borrdjup inkl 6m foderrör (~500kr per extra meter foderrör). Ska tillägga också att priserna i förra inlägget är efter ROT-avdrag.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #176 skrivet: 05 januari 2012, 17:31:31 »
Vad vinner Niben på :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #177 skrivet: 05 januari 2012, 17:35:59 »
Flest hempulade anläggningar ?? Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #178 skrivet: 05 januari 2012, 17:40:10 »
 *roflmao* Thumbsup

Ja varmvatten som dem var lite bättre pÃ¥ förut torde de vara sämre än Thermia pÃ¥ nu,  varför dÃ¥ undrar den vetgirige? -Jo därför att förr körde thermia till 26,6 bar och Nibe till ( har för mig 28 bar  det var mer än Thermia det vet jag) men nu kör Thermia till 28,5 bar  vilket är mer än Nibe  och dÃ¥ borde Thermia vinna VV kriget med nÃ¥n liter eller sÃ¥.

Ã…rs COP  inte en chans att Nibe vinner där, kanske kommer dem lika  men inte fördel Nibe.  Thermia har väldigt väldimensionerade växlare det är därför man gillar thermia Thumbsup

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #179 skrivet: 05 januari 2012, 18:08:16 »
Tyvär ger Thermia diplomat endast 382 liter vid 28.5 bar och Nibe 1245 ger hela 413 liter vid 27.5 bar vid boverkstappning sÃ¥ det skiljer massor mellan dom  ;D ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!