Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 180475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #120 skrivet: 07 december 2011, 09:56:27 »
Jag kollade just förbrukningshistoriken för gården i Dalarna, och i januari 2010 gick det åt 6809 kWh, eller ca 220 kWh per dygn. November 2010 4262 kWh, 142 kWh/dygn, för en ensam pensionär.

72 kWh per dygn för ett hus på 240 m² byggt 1971 med direktel under kallsäsong är helt orealistiskt.

Dina 6890 kWh totalt är ocksÃ¥ väldigt lÃ¥gt för en familj pÃ¥ 5 personer. Vi gör av med över 10000 kWh/Ã¥r förutom värme pÃ¥ tvÃ¥ personer, och VP:n har dragit under 7000 kWh senaste Ã¥ret, nytt rekord.  Thumbsup
« Senast ändrad: 07 december 2011, 10:02:13 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #121 skrivet: 07 december 2011, 09:57:32 »
Har full koll pÃ¥ elförbrukningen, ligger just nu pÃ¥ 53 kwh/dygn  _/-
Vi fick 5 minuters information pÃ¥ pannan och jag ställde en hel del frÃ¥gor men alla kunde han inte svara pÃ¥  :o Ska ringa till dom idag och försöka fÃ¥ en klarhet i varför elementen skriker pÃ¥ 1:a vÃ¥ningen när man stänger av eller drar ner värmen. Hade 23,5 grader varmt imorse trodde jag skulle fÃ¥ värmeslag, för vred jag ner sÃ¥ gick det inte att sova pga oljudet.
Kanske du har för hög värmekurva vilket ger alldeles för varmt vatten i elementen (och du har termostater som stryper värmen i huset i onödan, vilket du inte ska ha sÃ¥ här i början när du ska ställa in kurvan), kanske din värmepump använder eltillskott när den inte borde (ny är det inte är sÃ¥ kallt ute). Det sista leder till hög elförbrukning. Kanske din pump inte alls är inställd sÃ¥ bra ännu helt enkelt. Ta fram manualen nu...  b00k  :,v(
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #122 skrivet: 07 december 2011, 12:57:44 »
Har full koll pÃ¥ elförbrukningen, ligger just nu pÃ¥ 53 kwh/dygn  _/-
Vi fick 5 minuters information pÃ¥ pannan och jag ställde en hel del frÃ¥gor men alla kunde han inte svara pÃ¥  :o Ska ringa till dom idag och försöka fÃ¥ en klarhet i varför elementen skriker pÃ¥ 1:a vÃ¥ningen när man stänger av eller drar ner värmen. Hade 23,5 grader varmt imorse trodde jag skulle fÃ¥ värmeslag, för vred jag ner sÃ¥ gick det inte att sova pga oljudet.

Av de 53 kWh bör 20 vara hushållsel. Kvar blir 33 kWh för att göra varmvatten och värma huset. Det är i snitt 1,4 kW. Det är väl inte mycket.

Sen går det att minska elförbrukningen. Pumpen är uppenbarligen fel inställd om det är 23,5 grader inne. Genom att stänga några element tvingas vattnet genom de som fortfarande är öppna. Flödet blir för högt och det börjar tjuta i ventilerna. Sänk värmekurvan! Och ta som sagt fram bruksanvisningen och läs den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #123 skrivet: 07 december 2011, 13:32:04 »
Ja, varför klaga pÃ¥ ett system som uppenbart inte är korrekt injusterat samtidigt som man vägrar att sätta sig in i hur det funkar?  Sc:,h
Det är ungefär som att dissa en bil för att den bara gÃ¥r 50 och drar jättemycket bränsle samtidigt som man inte har läst i instruktionsboken att det finns mer än en växel att köra pÃ¥...   :P
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #124 skrivet: 07 december 2011, 14:33:28 »
Ja, varför klaga pÃ¥ ett system som uppenbart inte är korrekt injusterat samtidigt som man vägrar att sätta sig in i hur det funkar?  Sc:,h
Det är ungefär som att dissa en bil för att den bara gÃ¥r 50 och drar jättemycket bränsle samtidigt som man inte har läst i instruktionsboken att det finns mer än en växel att köra pÃ¥...   :P

Nu var det ju inte bilar som diskuteras här eller hur!?! och att jämföra en bil med en bergvärmepump är väl i lägsta grad idiotiskt. NÃ¥gon instruktionsbok fick jag aldrig, därimot en bok om skötselrÃ¥d och den är inte ett dugg intresant för mig. Varför läsa den när ni verkar vara proffs allihopa pÃ¥ bvp  --/

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #125 skrivet: 07 december 2011, 14:50:20 »
Kanske du har för hög värmekurva vilket ger alldeles för varmt vatten i elementen (och du har termostater som stryper värmen i huset i onödan, vilket du inte ska ha sÃ¥ här i början när du ska ställa in kurvan), kanske din värmepump använder eltillskott när den inte borde (ny är det inte är sÃ¥ kallt ute). Det sista leder till hög elförbrukning. Kanske din pump inte alls är inställd sÃ¥ bra ännu helt enkelt. Ta fram manualen nu...  b00k  :,v(

Pratade med installatören idag och han sa att nÃ¥got är fel med inställningarna med tanke pÃ¥ vÃ¥ran höga elförbrukning. Vi ska ligga pÃ¥ ca 35 kwh/dygn inkl. hushÃ¥llsel och bv pumpen. Om den inte gÃ¥r ner tills imorgon kommer dom hit pÃ¥ fredag och kollar inställningarna. Precis som du sa han att värmekurvan kunde vara för hög. Lägger in den här ( ingen vidare bild dock )och ser vad jag fÃ¥r för svar. Mycket roligare att lära sig här en att sitta med en bok  *roflmao*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #126 skrivet: 07 december 2011, 14:56:32 »
En bilanalogi funkar i alla lägen  ;D
Eftersom du har en Thermia sÃ¥ kan jag ju hÃ¥lla med om att de tillgängliga manualerna lämnar en del att önska. Alla andra stora tillverkare lägger ut sina manualer pÃ¥ nätet - Inklusive installatörsmanualerna. Man kan ju undra varför Thermia är sÃ¥ hemlighetsfulla  Sc:,h
Kolla med din installatör om du inte kan få installationsmanualen till pumpen (eller nån här på forumet kanske kan lägga upp den?).

Du kan ju läsa manualen för en Nibe-pump tills vidare:
http://www.nibeonline.com/pdf/431004-2.pdf
Grunduppbyggnaden och reglerprincipen är densamma (Gradminuter heter integral pÃ¥ ThermiasprÃ¥k).  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #127 skrivet: 07 december 2011, 15:46:26 »

Står det 24, 40 och 56 på y-axeln samt +20, ±0 och -20 på x-axeln, så ser det ut som att RUM är ställd på 21. Den ser även ut att vara knäckt någon grad vid ±0° ute.

Ditt hus behöver ~10 kW till värme vid DUT.
Med ett varmvattenbehov om 0,75 kW ger det totalt 10,75 kW effektbehov vid DUT.

Utetempen där du bor ser ut att vara +2° i medel det senaste dygnet. Det gör att du har ett energibehov om 122 kWh/dygn för värme och varmvatten.
Med COP 3 behöver du tillföra 40,6 kWh/dygn drivenergi till värmepumpen.

Naturligtvis är mina uppgifter helt utan vetskap om egenvärme och rumstemperatur.

Ser att det finns antydan om övertemp i huset, vilket då naturligtvis ökar förbrukningen.
Två grader övertemp ger över 10% ökning i tillförd energi.

Min beräkning avser 21° i rumstemp och 3° egenvärme. 

Öppna termostaterna fullt, ställ ner "RUM" till 20 och skaffa en rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #128 skrivet: 07 december 2011, 15:54:23 »
Står det 24, 40 och 56 på y-axeln samt +20, ±0 och -20 på x-axeln, så ser det ut som att RUM är ställd på 21. Den ser även ut att vara knäckt någon grad vid ±0° ute.

Siffrorna stämmer bortsett från rum som är inställt på 20.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #129 skrivet: 07 december 2011, 15:57:35 »
Öppna termostaterna fullt, ställ ner "RUM" till 20 och skaffa en rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Jag skulle vilja göra ett tillägg:
Öppna termostaterna fullt, ställ ner "RUM" till 20, justera in rätt värmekurva och skaffa sen en rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Rumsgivaren kan man iofs skaffa redan nu så att man kan läsa av/logga rumstemperaturen. Däremot bör man ha påverkan ställd till 0 till man har hittat rätt kurva.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #130 skrivet: 07 december 2011, 16:08:58 »
Siffrorna stämmer bortsett från rum som är inställt på 20.

Bra bra...fortsätt och sänk kurvan till typ 36.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #131 skrivet: 07 december 2011, 16:39:44 »
Bra bra...fortsätt och sänk kurvan till typ 36.

Fixat :) Tack!

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #132 skrivet: 07 december 2011, 16:48:29 »
Jag skulle vilja göra ett tillägg:
Öppna termostaterna fullt.
Däremot bör man ha påverkan ställd till 0 till man har hittat rätt kurva.

Jag kan inte ha alla temostater på fullt på 1:a våningen. Just nu står dom på allt mellan 3 och 4. Har vi dom på fullt får vi runt 23-24 grader varmt och det funkar inte. Därimot är alla termostater på fullt öppna i källaren.

Vad menar du med pÃ¥verkan ställd pÃ¥ O? Har faktigst lusläst igenom hela skötselanvisningen nu  :,v(

En fråga till, när jag tittade på hur hur grundinställningen ser ut i datorn stämmer inte en sak som den står nu. Kurva 0 står det nu 2 grader mot grundinst. Ska det vara så?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #133 skrivet: 07 december 2011, 16:49:54 »
Citera
Kanske har du ovanpå detta specificerat vindkraft eller vattenkraft och då är ju upplägget ganska bra eller hur?

Citera
Självklart har jag hela gräsmattan full med vindkraftverk   Ã„h, ärligt talat vem tusan har det? Varmvattnet värmde pelletsen upp och själva pannan drog istort sett ingen ström, sÃ¥ totalt med pannan och hushÃ¥llselen blev det 6890 kwh/Ã¥r. Nu var ju min frÃ¥ga varför bv pumpen drar sÃ¥ mycket ström?

Ha ha. Du e inte lite trög du. *roflmao*
Kanske att David menar att du valt endast vattenproducerad eller vindproducerad el av din elleverantör... Kanske? ;D ;D ;D
Jag har inget vindkraftverk på gräsmattan... Ha Ha Ha

Du fick väl dessutom en energiberäkning i offerten på installationen, och i den står den beräknade energiförbrukningen, eller? Men du läste kanske inte den heller
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #134 skrivet: 07 december 2011, 17:07:16 »
Ha ha. Du e inte lite trög du. *roflmao*
Kanske att David menar att du valt endast vattenproducerad eller vindproducerad el av din elleverantör... Kanske? ;D ;D ;D
Jag har inget vindkraftverk på gräsmattan... Ha Ha Ha

Du fick väl dessutom en energiberäkning i offerten på installationen, och i den står den beräknade energiförbrukningen, eller? Men du läste kanske inte den heller

Självklart läste jag energibesparingskalkylen, och just därför reagerade jag pÃ¥ vÃ¥ran höga energiförbrukning  *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!