Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 180475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #105 skrivet: 02 december 2011, 09:54:27 »
Tryckrörstempen vill man inte ha för varm.  Du kanske kan släppa lite pÃ¥ expansionsventilen.  Vad ligger din suggasöverhettning pÃ¥? 

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #106 skrivet: 05 december 2011, 21:18:09 »
Fick idag min Diplomat G2 10 installerad och är alltsÃ¥ helt ny pÃ¥ det här omrÃ¥det. Jag har varit sÃ¥ anti bergvärme i flera Ã¥r men tog beslutet dÃ¥ min sambo börjat tröttna pÃ¥ pelletsen. Allt bärande och sotning. Det som jag inte kan acceptera eller ens förstÃ¥ är varför pumparna drar sÃ¥ mycket el? I dagens samhälle där man istort sett varje dag blir pÃ¥mind om att man ska dra ner pÃ¥ elanvändandet, använda grön el, ha ett miljövänligt värmesystem osv har jag nu istället ökat min elanvändning nästan med det dubbla mot vad jag hade när vi körde (pellets 6890 kwh/ Ã¥r ). Ingen behöver berätta för mig att det ligger kwh i varje pelletspÃ¥se, det vet jag redan. Det är liksom själva grejen..hur man än vrider och vänder pÃ¥ det sÃ¥ blir det aldrig bra. Varför drar pumpen sÃ¥ mycket el?  fiR:


Bor i småland i ett hus byggt 1971 med inredd källare 240 km
Borrade 165 m.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #107 skrivet: 05 december 2011, 21:22:06 »
Jag tror inte du behöver ha "ågren" över din elförbrukning, vi har faktiskt elöverskott här i landet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #108 skrivet: 06 december 2011, 10:07:31 »
Fick idag min Diplomat G2 10 installerad och är alltsÃ¥ helt ny pÃ¥ det här omrÃ¥det. Jag har varit sÃ¥ anti bergvärme i flera Ã¥r men tog beslutet dÃ¥ min sambo börjat tröttna pÃ¥ pelletsen. Allt bärande och sotning. Det som jag inte kan acceptera eller ens förstÃ¥ är varför pumparna drar sÃ¥ mycket el? I dagens samhälle där man istort sett varje dag blir pÃ¥mind om att man ska dra ner pÃ¥ elanvändandet, använda grön el, ha ett miljövänligt värmesystem osv har jag nu istället ökat min elanvändning nästan med det dubbla mot vad jag hade när vi körde (pellets 6890 kwh/ Ã¥r ). Ingen behöver berätta för mig att det ligger kwh i varje pelletspÃ¥se, det vet jag redan. Det är liksom själva grejen..hur man än vrider och vänder pÃ¥ det sÃ¥ blir det aldrig bra. Varför drar pumpen sÃ¥ mycket el?  fiR:


Bor i småland i ett hus byggt 1971 med inredd källare 240 km
Borrade 165 m.

det går ju åt en del energi, material och transport för pellets också. För att inte tala om ditt eget arbete.

Mer fascinerande är ju att du kan värma hela huset och allt varmvatten med ungefär samma energi som krävs för att tillgodose ert behov av hushållsel.

Kanske har du ovanpÃ¥ detta specificerat vindkraft eller vattenkraft och dÃ¥ är ju upplägget ganska bra eller hur? 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #109 skrivet: 06 december 2011, 15:49:26 »
det går ju åt en del energi, material och transport för pellets också. För att inte tala om ditt eget arbete.

Mer fascinerande är ju att du kan värma hela huset och allt varmvatten med ungefär samma energi som krävs för att tillgodose ert behov av hushållsel.

Kanske har du ovanpå detta specificerat vindkraft eller vattenkraft och då är ju upplägget ganska bra eller hur?
det går ju åt en del energi, material och transport för pellets också. För att inte tala om ditt eget arbete.

Mer fascinerande är ju att du kan värma hela huset och allt varmvatten med ungefär samma energi som krävs för att tillgodose ert behov av hushållsel.

Kanske har du ovanpÃ¥ detta specificerat vindkraft eller vattenkraft och dÃ¥ är ju upplägget ganska bra eller hur? 

Självklart har jag hela gräsmattan full med vindkraftverk  _/- Äh, ärligt talat vem tusan har det? Varmvattnet värmde pelletsen upp och själva pannan drog istort sett ingen ström, sÃ¥ totalt med pannan och hushÃ¥llselen blev det 6890 kwh/Ã¥r. Nu var ju min frÃ¥ga varför bv pumpen drar sÃ¥ mycket ström?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #110 skrivet: 06 december 2011, 17:43:08 »
Nu var ju min fråga varför bv pumpen drar så mycket ström?
Tja, därför att den är eldriven och du vill ha ut hög effekt för uppvärmningen...  Om du behöver säg 9kW för att värma huset och COP är 3 sÃ¥ betyder det ändÃ¥ att det behövs 3kW el för att du ska fÃ¥ ut dina 9kW.

Kör du sen ett helt dygn med maxeffekt (24h) * 3kW så blir det 72kWh el det dygnet. Men det motsvarar ändå 54kg pellets som du slipper hantera (om varje kg pellets innehåller 4kWh, räknat på COP 3 alltså).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #111 skrivet: 06 december 2011, 19:30:07 »
Tja, därför att den är eldriven och du vill ha ut hög effekt för uppvärmningen...  Om du behöver säg 9kW för att värma huset och COP är 3 sÃ¥ betyder det ändÃ¥ att det behövs 3kW el för att du ska fÃ¥ ut dina 9kW.

Kör du sen ett helt dygn med maxeffekt (24h) * 3kW så blir det 72kWh el det dygnet. Men det motsvarar ändå 54kg pellets som du slipper hantera (om varje kg pellets innehåller 4kWh, räknat på COP 3 alltså).

Tack för svaret även om jag inte fattar nÃ¥got om vad du skriver  :D Vad är COP? Menar du ärligt talat att det skulle vara Ok om man mÃ¥ste använda 72KWh/dygn?..det använder inte ens ett hus med direktverkande el. Jag har inte ens kollat pÃ¥ värmepumpen eller öppnat instruktionsboken..är sÃ¥ jävla arg pÃ¥ skiten ärligt talat. Har inte hittat nÃ¥got som är positivt med bergvärme mer än att det är underhÃ¥llsfritt. En frÃ¥ga till..hur ser man hur mycket som är aktivt i borrhÃ¥let?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #112 skrivet: 06 december 2011, 20:24:07 »
Om du i stället för att bli arg lägger din energi på att lära dig hur det fungerar (tex öppnar instruktionsboken) kanske du ser ljuset i tunneln så småningom. Coop 3 betyder att du stoppar in en energienhet och får ut tre energienheter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #113 skrivet: 06 december 2011, 20:25:10 »
Vad är COP? Menar du ärligt talat att det skulle vara Ok om man måste använda 72KWh/dygn?..det använder inte ens ett hus med direktverkande el. Jag har inte ens kollat på värmepumpen eller öppnat instruktionsboken..är så jävla arg på skiten ärligt talat. Har inte hittat något som är positivt med bergvärme mer än att det är underhållsfritt.
Du verkar ju ha en 10kW pump (lite mer än de 9 jag hade i exemplet). Den är säkert vald för att den är lämplig för ditt hus. Det betyder att när det är som kallast ute så kommer den gå för fullt hela tiden (dock kanske inte riktigt 3kW - kolla i manualen).

Och dÃ¥ drar den en del el.  Men om COP är 3 sÃ¥ ger den 3 gÃ¥nger sÃ¥ mycket värme som den drar el. AlltsÃ¥ skulle ett eluppvärmt hus i exemplet dra 3 * 72kWh = 216kWh det dygnet.

Det f ö det som en värmepump gör: Använder el för att ta värme ur något (borrhålet) och istället värma något annat (huset). Och har man ett stort hus med stort värmebehov (11 pallar pellets låter som rätt så många kWh) så går det åt energi...

(Du kan ju kolla hur mycket el den drar ett dygn för att se hur mycket just din pump drar.)

Även om det känns trist sÃ¥ rekommenderas manualen  b00k och att hänga kvar pÃ¥ forumet för att lära dig mer! (Men sÃ¥ borde väl din installatör ocksÃ¥ kunna berätta en del och förklara hur den funkar - nu när den är alldeles nyinstallerad!)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #114 skrivet: 06 december 2011, 20:25:34 »
Menar du ärligt talat att det skulle vara Ok om man måste använda 72KWh/dygn?..det använder inte ens ett hus med direktverkande el.

Du har matat din pelletspanna med pellets som har ett energiinnehåll om ca: 42 000 kWh/år, till ett värde om ca: 26 000 kronor.

Varför förbrukar en pelletspanna så mycket energi?
Är det en stor del av energin som går förlorad ovan skorsten?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #115 skrivet: 06 december 2011, 21:01:17 »
Tack för svaret även om jag inte fattar nÃ¥got om vad du skriver  :D Vad är COP? Menar du ärligt talat att det skulle vara Ok om man mÃ¥ste använda 72KWh/dygn?..det använder inte ens ett hus med direktverkande el. Jag har inte ens kollat pÃ¥ värmepumpen eller öppnat instruktionsboken..är sÃ¥ jävla arg pÃ¥ skiten ärligt talat. Har inte hittat nÃ¥got som är positivt med bergvärme mer än att det är underhÃ¥llsfritt. En frÃ¥ga till..hur ser man hur mycket som är aktivt i borrhÃ¥let?
MÃ¥nga bergvärmepumpar kan man köra med endast tillsats prova sÃ¥ en mÃ¥nad sÃ¥ tror jag du kommer att uppskatta värmepumpen sen när kompressorn tillÃ¥ts arbeta och elräkningarna krymper  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #116 skrivet: 06 december 2011, 23:38:54 »
om totalkostnaden för elen, utöver den du köpte tidigare (ca 7000kwh), och kapitalkostnad för investeringen med en rimlig avskrivningstid är samma som pellets eller lägre sÃ¥ är det en bra affär. Är totalkostnaden lägre är det sÃ¥ klart en riktigt bra affär. 

Du har fått en ny panna, vem vet .. kanske var det snart dags att uppgradera den gamla pelletspannan, du har ökat värdet på fastigheten, du behöver inte hantera 11 pallar pellets längre. Och förhoppningsvis har du en lägre totalkostnad.

Lexus skriver ganska tydligt. Tidigare har du eldat upp 42 000kwh samt haft elförbrukning om totalt ca 7000kwh. Alltså strax under 50 000kwh. Om jag får våga mig på en gissning lär du ha lägre än så om 12 månader.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #117 skrivet: 07 december 2011, 09:36:33 »
Du har matat din pelletspanna med pellets som har ett energiinnehåll om ca: 42 000 kWh/år, till ett värde om ca: 26 000 kronor.

Varför förbrukar en pelletspanna så mycket energi?
Är det en stor del av energin som går förlorad ovan skorsten?

Nu använde vi inte speciellt mycket pellets för att värma upp huset, utan det var så illa att vi inte hade mer än 80 liters varmvattenberedare i pannan. Vi är 5 st i hushållet så det går åt en hel del vatten. Vintertid fick vi konkurera mot alla element som ville ha sitt vatten så det innebar att pelletspannan mer eller mindre gick hela tiden. Nu är det 180 liters vattentank i Thermian så det problemet är åtminstonde löst.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #118 skrivet: 07 december 2011, 09:41:12 »
Om du i stället för att bli arg lägger din energi på att lära dig hur det fungerar (tex öppnar instruktionsboken) kanske du ser ljuset i tunneln så småningom. Coop 3 betyder att du stoppar in en energienhet och får ut tre energienheter.

Ha ha, kanske en bra idé men låter den snällt ligga kvar där den ligger ett tag till.

Utloggad katta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #119 skrivet: 07 december 2011, 09:50:25 »

(Du kan ju kolla hur mycket el den drar ett dygn för att se hur mycket just din pump drar.)

Även om det känns trist sÃ¥ rekommenderas manualen  b00k och att hänga kvar pÃ¥ forumet för att lära dig mer! (Men sÃ¥ borde väl din installatör ocksÃ¥ kunna berätta en del och förklara hur den funkar - nu när den är alldeles nyinstallerad!)

Har full koll pÃ¥ elförbrukningen, ligger just nu pÃ¥ 53 kwh/dygn  _/-
Vi fick 5 minuters information pÃ¥ pannan och jag ställde en hel del frÃ¥gor men alla kunde han inte svara pÃ¥  :o Ska ringa till dom idag och försöka fÃ¥ en klarhet i varför elementen skriker pÃ¥ 1:a vÃ¥ningen när man stänger av eller drar ner värmen. Hade 23,5 grader varmt imorse trodde jag skulle fÃ¥ värmeslag, för vred jag ner sÃ¥ gick det inte att sova pga oljudet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!