Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 180479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #75 skrivet: 10 november 2010, 18:56:37 »
Hej, ny här på forumet och ny på värmepumpar..

Jag undrar hur man ser på en värmepump att det är en G2 ?
Beställde nämligen en sådan i våras och fick den installerad i somras men jag har ingen aning om ifall det verkligen ÄR en sådan..
I alla papper står det bara Thermia Diplomat och på pumpen står det inte G2 nånstans. Inte vad jag kan se iallafall...


G2 är mer stålgrå i färgen :)
kolla här på thermias hemsida
http://www.thermia.se/produkter/_produktoversikt.asp

Utloggad dille71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #76 skrivet: 10 november 2010, 20:57:24 »
Hej, ny här på forumet och ny på värmepumpar..

Jag undrar hur man ser på en värmepump att det är en G2 ?
Beställde nämligen en sådan i våras och fick den installerad i somras men jag har ingen aning om ifall det verkligen ÄR en sådan..
I alla papper står det bara Thermia Diplomat och på pumpen står det inte G2 nånstans. Inte vad jag kan se iallafall...

G2 är mer stålgrå i färgen :)
kolla här på thermias hemsida
http://www.thermia.se/produkter/_produktoversikt.asp

F*n, då har jag blivit lurad på 20.000:- verkar det som! Den pump jag har fått ser ut precis som den vanliga Diplomat!! Fast det va en G2 jag beställde.... :(
Blir till att kontakta leverantören i morgon......

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #77 skrivet: 10 november 2010, 21:27:40 »
Kolla så att dom inte bytt "skal" på modellen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dille71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #78 skrivet: 10 november 2010, 21:58:49 »
Kolla så att dom inte bytt "skal" på modellen
Ja... Det måste ju finnas nåt sätt att säkerställa vilken modell det verkligen är..?
Det är ju inte kul att beskylla leverantören för nåt innan man är helt säker...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #79 skrivet: 10 november 2010, 22:03:17 »
G2 är grÃ¥ och har en "svart" display som ser lite lyxigare ut. 

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #80 skrivet: 17 november 2010, 11:59:07 »
Om du lossar på fronten och kollar på baksidan av "displaylådan" så sitter typskylten där. På den ska det stå Diplomat Optimum G2 samt vilken storlek det är. Och en massa annat Thumbsup
Jävligt surt om du inte fått vad du beställt >:(
Om du dessutom betalt offertpriset och det står G2 på offerten...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #81 skrivet: 03 december 2010, 13:11:08 »
Hej!

Varför går HGW hela tiden när pumpen går? Det är så här att när pumpen startar för värme så på slutet av värmekörningen så går ju HGW in och värmer VV lite extra. När pumpen går konstant i flera dygn så är ju även HGW aktiverat flera dygn, alltså shunten ställer om lite av flödet till VV och då sjunker ju tempen till framledningen. Detta gör ju då att gradminuterna inte betas av och pumpen går onödigt mycket enligt mig iaf. OK jag har ca 70 ºC VV men FL på 43 och kurvan kräver 44 så till slut går tillsats in och gradminuterna minskar.

Frågan är då om det går att ställa in pumpen så att den inte gör varmare VV är säg 61 ºC så att legionellakörningen elimineras och att FL får mer av graderna till att värma huset. Jag har kollat och vid -20 ºC ute så fixar VP 45 - 46 ºC FL innan HGW startar och då minskar FL till 43 ºC, resten går väl då via HGW till VV och när väl HGW aktiverats så är det så tills att gradminuterna är på + och VP stannar .

Hoppas ni proffs förstår och kan komma med nån lösning.

Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #82 skrivet: 03 december 2010, 13:52:22 »
Om jag fattat det rätt är det bara ett delflöde av köldmediat (inte rariatorkretsens vatten) som värmer i HGW-funktionen.
När beredaren är lika varm som hetgasen så kommer nästan ingen mer energi att överföras till HGW/VVB, utan i princip allt tillförs radiatorkretsen, så några större effekter att överföra från HGW till radiatorkrets finns nog inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #83 skrivet: 03 december 2010, 15:26:19 »
Jag har fattat HGW så att värmen i hetgasen utnyttjas för att göra varmvatten innan kondenseringsvärmet används för att värma radiatorvattnet. Så gör pumpen alltid med hela köldmedieflödet. På så sätt gör man varmvatten med samma COP som radiatorvattenvärmningen. När varmvattnet inte längre kan värmas pga att varmvattnet är lika varmt som hetgasen blir det som Rickard skriver att hetgasen värmer radiatorvattnet. Det fungerar så länge som husets värmebehov är så stort att hetgasvärmet räcker till för att värma varmvattnet. Sommartid blir det som vilken värmepump som helst. För mig är det samma lösning som användes i värmepumparnas barndom.

Det vore bra om någon som verkligen vet kunde förklara hur det fungerar. Thermias hemsida har man inte mycket hjälp av.

I vilket fall som helst så verkar det inte vara någon mening med att försöka eliminera HGW-funktionen. Varmvattnet skall ändå värmas och HGW är effektivaste sättet att göra det, även kapacitetsmässigt eftersom avgiven effekt är högre vid lägre kondenseringstemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #84 skrivet: 06 december 2010, 14:53:02 »
på framledningen sitter en shunt som reglerar ett litet fløde øver hetgas-væxlaren. Flødet ræknas ut via integral och ær baserad på ex antal olika temperaturer. (Hela køldmedieflødet passerar hetgasvæxlaren).
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #85 skrivet: 06 december 2010, 18:50:02 »
Då skiljer sig Thermias lösning från den som användes förr. Med tanke att man gick ifrån den fungerade väl den gamla varianten inte bra. Dessutom hade Thermia inte kunnat patentsöka sin lösning om den inte skiljde sig från den gamla.

Mitt problem är att jag inte kan få till ett flödesschema. Finns det både växelventil och shunt eller fungerar shunten som växelventil?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #86 skrivet: 06 december 2010, 21:14:48 »
Schunten fungerar som vxv. Den släpper ett litet delflöde genom hetgasväxlaren vid HGW-körning.
Har ett flödesschema på detta i min pärm på jobbet. Ska skissa av den och posta senare... Thumbsup
Som jag förstÃ¥tt det ska hetgasväxlaren ta en effekt motsvarande 3 gr delta över kondensorn. När HGW:n gÃ¥r in varvar cirkpumpen upp och hÃ¥ller 5 gr delta över kondensorn för att sammanlagt hÃ¥lla 8 gr delta.  *vinkar*
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #87 skrivet: 07 december 2010, 20:33:28 »
Här är en skiss på flödesschemat över en G2:a. Som Larm_HP säger så styrs flödet av en mängd olika temperaturer. Bla i beredaren (samma viktade värde som i vv-menyn) och en HGW-givare på framl direkt efter hetgasväxlaren. Sedan beräknas allt med Integral och schunten styrs i pulser... Mycket att läsa på Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #88 skrivet: 07 december 2010, 21:03:57 »
Tack för flödeschemat! Det är tydligt att Fjaestad med flera har tänkt till rätt ordentligt. Såvitt jag förstår måste hetgasväxlaren fungera även som kondensor vid varmvattenberedningen sommartid när huset inte värms.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #89 skrivet: 07 december 2010, 21:09:50 »
Njae, det "kalla" vattnet från vvb passerar ju kondensorn först... Och sen upp till schunten och vidare genom hetgasväxlaren.
FrÃ¥gan är om det värms i hetgas-vvx alls. Eller marginellt. Eller fullt ut...?  Sc:,h
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!