Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 180475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #60 skrivet: 13 mars 2010, 09:01:39 »
Du kanske har ett väldigt stort flöde i ditt system Och VP klarar inte att fixa mer än 6 grader DT. Prova att strypa totalflödet lite. Vad gäller Brinet så är det normalt.

Utloggad Freddec

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #61 skrivet: 13 mars 2010, 10:35:28 »
Tackar för svaret.
Provade att ställa in TEMP DIFF CIRK på 10 grader då får jag 8 graders DT.
Ska jag använda det värdet istället då, eller vill min pump ha 6 graders DT vilket den får på TEMP DIFF CIRK 8 grader ?

/Fredde

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #62 skrivet: 13 mars 2010, 10:48:39 »
Man vill ligga mellan 7-10 grader. Så jag skulle köra på 8.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #63 skrivet: 13 mars 2010, 12:28:26 »
När hgw tekniken är i drift jobbar cirk pump med ett delta motsvarande 70% av inställd cirk diff. Detta för att kompensera för den högre returtemperaturen. För att undvika susljud i systemet när hgw tekniken är i drift är mitt råd att ha inställd cirk diff på 10 K.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #64 skrivet: 13 mars 2010, 15:14:07 »
När hgw tekniken är i drift jobbar cirk pump med ett delta motsvarande 70% av inställd cirk diff. Detta för att kompensera för den högre returtemperaturen. För att undvika susljud i systemet när hgw tekniken är i drift är mitt råd att ha inställd cirk diff på 10 K.

Kanon bra tips, ska prova det :)
För det enda ljud jag har in mina radiatorer nu är under HGW körningen.
Jag har sen tidigare sänkt STARTFLÖDE CIRK till från 7 till 5 för att slippa susljud vid start.
under själva värmekörningen så går den inte upp så högt så att det susar så då är det inget problem

Utloggad Freddec

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #65 skrivet: 14 mars 2010, 21:35:32 »
Där ser man, har alltid undrat varför DT är 8 grader i början för att sedan gå över till 6 grader.
Tänkte inte på att hgw var i drift, bra tips ska prova att köra 10 K istället.

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #66 skrivet: 27 mars 2010, 11:45:10 »
Min G2'a har nu gjort ett bra jobb över vintern 2350h, 290h T1, 5h T2 och 3h VV. Under denna tid har det varit två larm och jag undrar nu hur/om man kan kolla i nån larmlogg eller liknande vilka larm det varit. Firman som installerade har varit hit och gjort en kontroll av systemet och servat bl.a rengjordes smutsfiltret som var mycket skitigt så han som var hit undrade varför det inte larmade hela tiden. Grejerna har fungerat skitbra och jag har varmare nu än innan VP och trots den rekordkalla vintern så har den tuffat på, (utom vid två tillfällen då). De två larmen kom med flera veckors mellanrum och dumt nog så stängde vi av och på strömmen, (bootade om) utan att vidare fundera på vad det stod på skärmen. Första gången var det hög retur tror jag och andra gången lågtryck nånting.
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #67 skrivet: 27 mars 2010, 14:34:20 »
Finns tyvärr ingen larm logg.  Inte vad jag vet i alla fall

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #68 skrivet: 28 mars 2010, 11:39:29 »
Finns tyvärr ingen larm logg.  Inte vad jag vet i alla fall

Tack, för svaret  Thumbsup. Jag fÃ¥r vara mer uppmärksam om det blir nÃ¥'t mer larm och spara det i loggen bakom pannbenet.
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #69 skrivet: 10 maj 2010, 15:28:47 »
Hej!

Såg häromdagen att den körde pumpen +tillsats2, höll nog mest på att göra varmvatten för det var nog inget större värmebehov.
Men ska den verkligen behöva köra med tillsats när det är så pass varmt? Är det så att den är programmerad till att göra varmvatten snabbt och därför tar hjälp av tillsatsen, eller är det bäst att göra så?

Sugen på att ställa om från auto till värmepump, så får den gå utan tillsats jämt. Funkar det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #70 skrivet: 10 maj 2010, 15:35:48 »
Hej!

Såg häromdagen att den körde pumpen +tillsats2, höll nog mest på att göra varmvatten för det var nog inget större värmebehov.
Men ska den verkligen behöva köra med tillsats när det är så pass varmt? Är det så att den är programmerad till att göra varmvatten snabbt och därför tar hjälp av tillsatsen, eller är det bäst att göra så?

Sugen på att ställa om från auto till värmepump, så får den gå utan tillsats jämt. Funkar det?

Den skall aldrig gå på tillskott, utom möjligen några minuter var 14:e dag för legionellakörningen på varmvattenberedaren, går tillskottet ofta är det nåt fel på inställningarna.
Kan du redovisa alla instöällningar i reglerdatorn för oss kanske vi kan hjälpa dig hitta vad som är problemet.
Redovisa också gärna temperaturerna i systemet när värmepumpen är i drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #71 skrivet: 03 oktober 2010, 19:36:16 »
Citera
Jag grävde jordvärme och installerade en G2 juli mån i år. Är väldigt nöjd hittills i varje fall. Har lite små funderingar. Då det är riktigt kallt ute, d v s upp emot 20 minus så går ju HGW-funktionen för varmvattnet rätt ofta och jag har då konstaterat att varmvattnet nästan konstant ligger över 60 grader, ofta upp emot 70 grader. Finner därmed ingen anledning att ha legionellafunktionen igång under den kallare perioden. Eller funkar det så att tillsatsen som normalt startar vid legionellakörning ej går igång om vattentempen redan ligger betydligt över 60 gr? Eller går tillsatsen igång ändå? Har även lite andra mindre undringar men börjar med detta och hoppas någon kan svara. /MVH Kjell J

Legionella-topup körs endast efter angivet tidsintervall OCH i samband med ordinarie varmvatten-produktion. Mao, om vv-temp ligger över vv-start kommer vp INTE göra varmvatten och följaktligen ingen legionella-topup under denna period. Vid första vv-produktion under våren kommer dock en top-up köras. Alltså behöver man inte fundera på detta under vintern. Thumbsup

Comprende?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad MagJen

  • Magnus
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #72 skrivet: 09 november 2010, 21:36:39 »
Jag läste tidigare i tråden att någon klarat sig med 3 h vv på en hel säsong. Min G2:a kör cirka 30 h vv i månaden. Vad beror det på? Går jag in på temperaturmenyn står det varmvatten 52 ºC.

Tillsats 2 kör några timmar i månaden och värmepumpen har gått cirka 300 h senaste månaden.

Tacksam för svar!   Sc:,h
Trähus med timmerstomme från 1913, 1,5 plan med källare. Boendeyta 135m2. Thermia G2 med 155m aktiv borra. Golvvärme entreplan, radiatorer övervåning. Fyra i hushållet som är beläget i Härnösand.

Utloggad dille71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #73 skrivet: 10 november 2010, 15:57:57 »
Hej, ny här på forumet och ny på värmepumpar..

Jag undrar hur man ser på en värmepump att det är en G2 ?
Beställde nämligen en sådan i våras och fick den installerad i somras men jag har ingen aning om ifall det verkligen ÄR en sådan..
I alla papper står det bara Thermia Diplomat och på pumpen står det inte G2 nånstans. Inte vad jag kan se iallafall...

En till fråga:
Har installerat en täljstenskamin och då skulle man kunna elda i den så att pumpen får vila emellanåt men vi har en utegivare så då känner ju inte pumpen av att det blir varmt inne. Är det svårt att byta till innegivare och vart kan man köpa en sådan? Eller det kanske inte ens är möjligt..?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #74 skrivet: 10 november 2010, 16:55:14 »
Man byter inne ut utegivaren utan kompletterar med en innegivare, dom styr "tillsammans" pumpen. Det är enkelt att montera en innegivare, och dom säljs av thermias Ã¥terförsäljare, en vanlig telefonledning, ekkx 1x4  fungerar utmärkt och är billig. Sitter det inte ett emblem där det stÃ¥r G2 pÃ¥ fronten? eller mins jag fel??? Det borde ju i alla fall stÃ¥ pÃ¥ typskylten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!