Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lenki
« skrivet: 08 januari 2013, 21:21:25 »

Oj, Hur gick det?? Sc:,h
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 02 januari 2013, 13:41:57 »

blixtrar i motorskyddet?? kolla att skruvarna som ansluter motorskyddet till kontaktorn är dragna, kolla även andra kabelskruvar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 januari 2013, 14:52:51 »

Kompressorn i en 1215-7 är troligen D-kopplad, det sitter ingen nolla på kompressorn i schemat.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 01 januari 2013, 13:06:06 »

Hmm, beror på om kompressorn är D-kopplad eller Y-kopplad med nollan utdragen eller inte om det ser 'enfas' eller 2-fas med 120 grader fasvinkelskillnad, vilket i fallet Y med ansluten nolla kan gör att kompressorn starta men går alldeles för högt strömlastad på lindningarna.

Fast åtminstone den Copeland kompressor som sitter i min Stiebel-Eltron har ingen utdragen nolla, vilket hade varit smart för våra norska vänner eftersom det då hade varit enkelt att koppla om den från Y till D-koppling och kört den på trefas 230V.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 31 december 2012, 13:13:30 »

Hmm, beror på om kompressorn är D-kopplad eller Y-kopplad med nollan utdragen eller inte om det ser 'enfas' eller 2-fas med 120 grader fasvinkelskillnad, vilket i fallet Y med ansluten nolla kan gör att kompressorn starta men går alldeles för högt strömlastad på lindningarna.

även i D-fallet så har man dubbel lindning i ena 'benet' men enkel lindning i andra benet och strömskillnaden mellan dessa och olika induktanser kan ge tillräcklig fasskillnad mellan lindningarna (inte olikt en enfaskompressorns startmetod med startlindning)  och startande moment om kompressorn snurrar lätt

När kompressorn väl roterar i båda fallen så kan det i teori räcka med 1 fas för att fortsätta att snurra (så gör alla enfaskompressorer, även om det hjälps upp med en driftkonding på startlindningen som man numera kör med) - men även här blir motorn klenare och hög ström i lindningen som bränner kompressor.

Har man dålig mjukstart/kontaktor så kan det starta med 3-fas och när det blir varmt i dom dåliga kontakterna så kanske en fas släpper och det som är kvar blir hårt överlastat strömmässigt.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 december 2012, 16:42:02 »

Låter obra om den skakar och ruskar. Det kan bero på att det är matad med tvåfas och inte kommer upp i varv, men å andra sidan brukar kompressorn vara ganska olastad tryckmässigt dom första varven och bör komma upp i nästan fullvarv även med tvåfas för att sedan gå ned i varv igen när det börja bli ordentligt med mottryck och det går tungt.

Hur skulle den ens starta med bara två faser? Det blir ju i praktiken 400V enfas, om inte den saknade fasen ligger på en lägre spänning.  Sc:,h
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 23 december 2012, 15:42:11 »

Låter obra om den skakar och ruskar. Det kan bero på att det är matad med tvåfas och inte kommer upp i varv, men å andra sidan brukar kompressorn vara ganska olastad tryckmässigt dom första varven och bör komma upp i nästan fullvarv även med tvåfas för att sedan gå ned i varv igen när det börja bli ordentligt med mottryck och det går tungt.

Man brukar låta motorerna snurra med överkritsk varvtal (dvs snabbare än naturliga resonansen i motorns rörliga massa och fjädring som hänger upp hela paketet inne i kapslingen) men om motorn inte varvar upp som det skall så kan den träffa mitt i mekaniska resonansfrekvensen för upphängningen (till skillnad från bilars hjulupphängning så har kompressorers upphängning inga stötdämpare som dämpar svängningarna) och då kan amplituden bli väldigt stort om varvtalet ligger för länge inom området och hela innehållet skakar runt som en maracas - kan det vara detta du hör?? ???   

... sådana saker är skitsvårt att tolka och felsöka ur en skriven text då man exakt vill veta hur kompressorn låter och hur den ruskar, helst  beskrivet varv för varv helst - och kanske inspelad film med mobilen med bra ljudåtervinning som komplement.

Innan man provar mer med strömpåslag så bör man försäkra att alla faser till kompressorn verkligen fungerar ända in till dess  anslutningsstift  - felet kan vara precis var som helst på vägen..

är du inte el-van och kan/vill hantera voltmeter, vill mäta på 400 Volt etc. så bör du ta in någon som är det.

om det är elfel som dålig kontaktor/strömbegränsare så kan man prova med flera starter så länge dessa prover görs i kort tid (fåtal sekunder om det inte startar upp korrekt) och ordentlig avsvalningsperiod mellan försöken, är det en mekanisk skada i kompressorn trots allt så kan man ändå inte göra något åt denna utan att byta ut kompressorn

så till och börja med - försök utesluta att det är är elfel...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 december 2012, 13:04:51 »

Kan ju nämna att 1215-7 har 3-fas kompressor.
Sen låter 40000 kr för byte av kompressormodul mycket, man får i princip en ny VP för denna peng.
12-18 kkr för själva modulen låter mer rimligt, och den är relativt enkel att byta på Nibe, det är max en halv dags jobb.
Skrivet av: Magnus @ Home
« skrivet: 23 december 2012, 12:42:54 »

det ruskar ordentligt och sedan löser skyddet

Har provat återställa skyddet några gånger,, men av döma ditt  skall jag inte prova fler gånger för då skadas kompressorn mer ?

Magnus
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 23 december 2012, 11:49:48 »

Ruskar det och man hör att kompressorn försöker starta men inte kommer igång eller brummar det bara ??

Kolla först att kontaktorer och mjukstart samt motorskydd verkligen fungerar och kompressorn verkligen går på sina 3 faser (eller ta dit en elektriker som kollar om du inte vågar dig på detta själv), om kompressorn är av 3-fas-typ  - dom är betydligt billigare att byta än en hel kompressormodul.

Har du tur så har kompressorn ännu inte hunnits skadas om det har gått med 2-fasdrift bara i startförsöken och slagits av efter kort tid  - är motorskydden felställda så kan det dessvärre både ha startat och kört på 2-faser under lång tid och kompressorn är skadad pga. överhettning  och troligen förkortad driftid. Dock inget som är lätt att kolla utan får man igång maskinen igen mha. byte av mjukstart och kontaktorer så blir det att köra så länge det håller och värmekapaciteten fortfarande är normal/hyffsad.

Är det enfaskompressor så blir det att kolla startapparat och dess motorkonding - är motorkondingen trasig så kan inte kompressorn starta - prova att ersätta den gamla motorkondingen med en ny sådan från tex. Elfa med samma antal µF eller värdet närmast högre om det handlar om max 20% avvikande från det gamla värdet.

Startapparaten kan dels vara utförd med PTC-motstånd - hittas i främst småvitvaror som kyl/frys eller baserat på en strömrelä som känner av motorströmmen och drar när strömmen är hög (som vid start) och den vägen kopplar in startlindningen direkt eller via en startkondensator och relät släpper när kompressorn varvat upp - brukar gå på mindre än en sekund.

Somliga kompressorer kan ha två kondingar - en startkonding och en driftkonding - byt båda till samma värden som de gamla är stämplade med.

Skrivet av: Termo
« skrivet: 23 december 2012, 10:35:13 »

Vad kostar en kompressor modul?
Har fått pris på 40000kr men hur mycket är jobb och hur mycket kostar modulen ? Ngn nämner 12000-18000kr

Stämmer detta ?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 december 2012, 22:12:32 »

Kan du mäta om du har spänning på alla tre faser fram till kompressorn?
Annars kan du testa att byta ut propparna (även om de ser ok ut).

Funkar inte detta så kan du gå in i meny 14 och ställa den i "EP-drift" tills helgen är över och du kan få hem en elektriker.
Skrivet av: Magnus @ home
« skrivet: 22 december 2012, 20:50:02 »

Hej fick en trevlig julklapp, blir att tända brasa istället

HP/MS fel på en NIBE 1215-7 , vad kan vara fel
- Motorskyddet löser efter några sekunder efter kompressorn startar eller försöker starta, hela kylpaketet vibrerar kraftigt i samband med starten,, vet inte om det gör detta normalt i startskedet.
- Har rensat alla filter
- Har stängt panna och dragit säkringarna för ordentlig omboot
- Nollställt motoskydd och provat igen samma sak sker
- Om man trycker på kontaktorn ovan motorskyddet efter att det löst,: blixtar det lite i det och kompressorn vibrerar på samma sätt som nör man startar om

TACKSAM för ideer och lösningar hoppas på att det inte är kompressorn som gått, kostar väl runt en 40.000 kr att fixa,,, riktig julklapp när nibe försäkringen inte förlängdes att förra ägaren och jag inte visste om att den fanns :-) och mitt hemförsäkring ger mig bara 5000 kr wiippii..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!