Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 06 juni 2011, 16:18:12 »

Hyggelig lesning for en norrmann, og det på selve 6/6. Gratulerer med dagen, og en fin varm vinter, men først få den her sommeren ferdig. :D
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 05 juni 2011, 16:23:34 »

Äntligen verkar det vara ordning på pumpen. Vid närmare studie så skiljde det nu 115 kohm mellan den nya och den defekta givare, så det var inte alls konstigt att den ville frosta av mitt i sommarvärmen.
Stort tack till Tucsonor för goda råd och tips. :D
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 03 juni 2011, 19:50:10 »

Äntligen fick jag min nya givare, och den ligger på ca 5k vid 20 grader jämfört med en 60 k på den gamla. Montering för ske i helgen, och sen hoppas jag att problemet är löst. :)
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 29 april 2011, 17:05:30 »

 ^-^
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 27 april 2011, 10:08:01 »

Tack för det  :) Då hoppas vi att teorin stämmer. Blir lite osäker trots allt då jag fann ett diagram där jag ser att kompressorns tempsensorn har just 70k vid 20°C. Men jag skall testa med ett fast 10k motstånd först och se om det förändrar. Själva givare satt ju inte så gott till  >:( så jag väntar lite med att demontera den.

Nu har jag äntligen fått fatt på mätvärde på sensorn, och Tucsonor har helt rätt! Den visar för mycket resistans, men jag finner ingen givare med samma kurva så nu har jag beställt en originalgivare så får vi se vad det gör :)
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 19 april 2011, 12:40:44 »

Tack för det  :) Då hoppas vi att teorin stämmer. Blir lite osäker trots allt då jag fann ett diagram där jag ser att kompressorns tempsensorn har just 70k vid 20°C. Men jag skall testa med ett fast 10k motstånd först och se om det förändrar. Själva givare satt ju inte så gott till  >:( så jag väntar lite med att demontera den.
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 18 april 2011, 20:27:53 »

Grattis, der har du synderen vil jeg tro. Sensor er nok som på de aller fleste en 10K@25 ºC. Med 70kOhm ved 20 grader får styring indikasjon på at det er minst ca -15 ºC, og avviser. Kjøp deg en ny sensor, og du har trolig fikset problemet.
Du får kjøpt mengder på eBay av slike: http://cgi.ebay.com/2-pcs-Thermistor-6-Lug-10K-25-C-J-Curve-NTC-/130350439685?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e597ddd05

Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 18 april 2011, 20:00:54 »

Lyckades hitta en givare bakom kompressorn, och den kallas coilthermistor enligt el schemat. Den har en resistans på ca. 70 kohm vid 20 grader, men har dessvärre inga uppgifter på vad den skall vara på. Drog och kände på kablage, utan att resistansen ändrades. Tips och glada tillrop tas tacksamt emot  ;D
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 18 april 2011, 12:45:51 »

Hej och tack för hjälpen och bilden. Okay då får jag söka mer runt kompressorn då. Ser på elschema att det finns en "coil thermistor" och en "compressor thermistor", så det bör väl var coil thermistor, för den andra bör väl vara ett överhettningsskydd tycker jag.
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 18 april 2011, 10:28:29 »

Det må være en sensor på förångar. Den sitter gjerne på innsiden av kompressorrommet nede på förångar. Ofte trangt der. Her er bilde til en annen tråd i forumet som viser hvordan en slik sitter: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=31678.0;attach=23089;image

Din pumpe har garantert en slik, da den skal styre om det skal avfrostes, og om register/fordamper har oppnådd temperaturen for når defrost skal bryte.
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 18 april 2011, 07:40:35 »

Hej, den givaren som jag fann och mäte var ju den som satt på förångaren, på utsidan i ett litet "plastfäste". Outdoor temp sensor. Fann ingen annan sensor?
Det går 45-60minuter mellan varje avfrostning.
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 18 april 2011, 07:32:27 »

Provat ta tid mellan avfrostningarna? alt. loggat hur frekvent den avfrostar
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 17 april 2011, 23:33:31 »

Finner du føler som måler temperaturen på fordamper?
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 17 april 2011, 17:40:18 »

Kompletterande information, dessvärre så frostar den av fortfarande tots 20 grader utetemp  huvuddunk
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 17 april 2011, 16:57:57 »

Passade på i det härliga vädret att riva isär utedelen, tog loss utetemp givaren och den ligger exakt rätt i ohm och följer med som den skall. Har min tilltro just nu till att det kanske var lite kontaktresistans / oxid mot anslutningen.
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 10 april 2011, 21:31:58 »

Tack för goda råd, ja det verkar ju logiskt då kompressorn går som den skall. Får plocka isär utedelen och enligt diagram så ser det ut som en NTC givare, och den bör ju sitta synligt på / vid förångaren. Enligt schemat så skall det vara 2 svarta ledningar till den. Återkommer med rapport så fort jag vet mer, och än en gång - stort tack för goda tips och råd //Bengt
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 10 april 2011, 21:14:58 »

Dersom pumpen oppfører seg som normalt med unntak av at den defroster selv om det er langt varmere enn at defrost skulle skje, ville jeg selv med E10 kode først ha sjekket temperaturføleren på fordamper siden "Outdoor Circut Board Failiure" også nevnt som følge av kodene Sxx for temperatursensorene.

http://uk.sanyo.com/AssetBrowser/Air%20Conditioning%20Docs/Technical/SANYO_Error_Codes.pdf har også noe som indikerer kommunikasjonsproblem mellom inn og utedel.

Men, sjekk temperatursensorene i utedel, før du gjør mer drastiske inngrep.
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 10 april 2011, 20:45:31 »

Har blinkat ut felkod nu och det blev E10, alltså DC compressor drive ciruit fault så frågan är vad det är som blir nästa steg i felsökningen?? Mycket tacksam för dina goda råd Tucsonor  :)
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 10 april 2011, 15:39:31 »

Jeg holder en knapp på at temperaturgiver på register er defekt. Med tilnærmet "uendelig" motstand i en defekt temperaturgiver leser styringen at det er godt under temperaturgrensen for avfrosting. Den kjører da avfrosting til maksimal tid for avfrosting oppnås, i følge manaulen : http://www.klimatyzacja.sanyo.com.pl/download/1_to_1_Wall_Mounted/Service%20Manual%20SAP-KRV93EHFP%20SAP-CRV93EHFP%20SAP-KRV123EHFP%20S.pdf i 12 minutter.


Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 10 april 2011, 13:06:29 »

Nja, inte om man lusläser manualen. där framgår det med tydlighet att vid kall utetemp så sker detta. Såg på men kW räknare att den brakar upp mot 1300 w när den reverserar så det känns lite "waste" med energi :(
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 10 april 2011, 11:30:00 »

Sanyo 123 avfrostar väl per automatik 1 gång i timmen hurvida det behövs eller inte...
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 10 april 2011, 10:34:27 »

Nej, den står i heat läge och den stänger fläkten inne under tiden, med andra ord en ren avfrostning. Värt att nämna är att om man stänger av den med fjärrkontrollen så gör den per automatik även en avfrostning innan den helt sänger ner sej. att den håller på så där är ju slöseri med ström, och den gör den ca var 45 minut. Prcis som den gör i någon form av nöd modus.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 10 april 2011, 09:48:38 »

....och automatiskt på fläkten .....

Det är inte så att hela pumpen står i AUTO läge?
i så fall kan det betyda att pumpen faktiskt går in i AC läge för att hålla inställd temperatur inne.

Jag har aldrig haft någon av pumpararna i min närhet på AUTO endast på HEAT läge.
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 10 april 2011, 09:36:15 »

Är också inne på att det är ett fel i utegivaren. Någon som kan förklara närmare var den är placerad?
Kompressorna stänger alltså inte av utan den "vänder" och igår kände jag att utedelens förångar blev ordenligt varm. Igår var den nära på 20 grader + så då skall den ju knappas behöva isa av. :)
Skrivet av: Emans
« skrivet: 09 april 2011, 16:41:29 »

Är det inte så att den stänger av för att den upnått det inställda börvärdet?  Sc:,h
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 08 april 2011, 22:40:57 »

Ingen ekspert, men jeg ville sjekket om temperaturføler på fordamper på utedel er OK eller o den har løsnet og kommet nær et kaldt rør inne i kompressorrommet. Det samme med utetemperaturføler, om den er OK.
Skrivet av: MekoBengt
« skrivet: 08 april 2011, 20:42:57 »

Har en Sanyo 123 som trots 10 grader + ute vill frosta av med jämna mellanrum. Det är ju inte is i utedelen så varför skall den då frosta av?? Har den i källaren, står på 21 grader och automatiskt på fläkten så den jobbar inte hårt heller.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!