Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Provtryckning och vakuumsugning av luft/luft-värmepumpar, hur och varför?  (läst 1885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Provtryckning och vakuumsugning av luft/luft-värmepumpar, hur och varför?
Varför provtrycker man?

Tryckprovningen sker för att man ska se att köldmediets alla delar mekaniskt håller för det normala drifttrycket som finns i anläggningen. Är inte helt insatt i dagens regler, men jag tror att man ska provtrycka till ca 1,4 gånger avsäkringstrycket i anläggningen. Detta görs normalt med kvävgas från tuber som hålller 200 bar av praktiska skäl. Kvävgasen är torr samt man kan använda kvävgastuber istället för att släpa på kompressorer och torkutrustning för luft.

Eftersom jag inte är aktiv längre inom kylbranchen så vet jag inte om det finns ett undantag för små anläggningar när det gäller provtryckningen men det skulle förvåna mig om ett undantag fanns i regelverket.

Normal arbetsgång vid installation är:

Montage
Provtryckning till erfoderligt tryck
Läcksökning
Vakuumsugning till erfoderligt tryck
Vakuumtest under lämplig tid med absolutvakuumeter
Fyllning av köldmedium
Uppstart av anläggningen
Driftoptimering

Absolutvakuumeter är den enda garantin som man i praktiken kan ha att ett system är torrt. Dessutom är det så att i praktiken så ser man direkt på vakummetern om man har en liten läcka, det krävs väldigt lite läckage för att trycket ska stiga det minsta. Från helt "tomt" vid vakuum så krävs det inte mycket för att trycket ska stiga.

Ibland föresprÃ¥kas kvävgasfyllning och annat krÃ¥ngel, varför? Jag tror att det beror pÃ¥ att de gÃ¥nger kylmontörerna rÃ¥kat ut för vatten i anläggningarna har de haft stora problem att komma ned i vakuum. Detta i sin tur beror nog pÃ¥ att de inte riktigt vet hur en vakuumpump fungerar. Problemet man fÃ¥r när vattnet kokar av i  anläggningen är att när vattenÃ¥ngan nÃ¥r vakuumpumpen sÃ¥ späds oljan i vakuumpumpen ut, och vakuumpumpen slutar att suga och man kommer inte ned i tryck.

Men vad är det som verkligen händer i vakuumpumpen, varför slutar den att suga? Om drifttemperaturen på vakuumpumpen är 70 grader och man suger in vattenånga vid lågt tryck och höjer trycket på ångan så kommer vattnet att kondensera, Eftersom vakuumpumpen håller 70 grader så kommer vattnet att kondensera vid 0,31 bar absolut alltså vid 0,7 bars undertryck jämfört med atmosfärstryck. Alltså kan inte vakuumpumpen blåsa ut vattenånga till fria luften som håller atmosfärstryck. Vattnet blir kvar i pumpkammaren, när kammaren öppnas mot sugsidan så förångas vattnet igen och med andra ord så suger inte pumpen in nåt nytt vatten och vakuumpumpen står och snurrar utan att utföra något vettigt arbete.

Hur kan man komma åt detta problem? De flesta vakuumpumpar har en ballastventil, Den fungerar på så sätt att först så suger vakuumpumpen in allt den kan från sugsidan, när sugporten stängs öppnas en ny port och man fyller kompressionsrummet med luft från omgivningen. Denna luft kommer sedan att höja trycket i kompressionkammaren så att vakuumpumpen kan blåsa ut gasen och vattenångan till omgivningen. Alltså ska man komprimera vattenånga i en vakuumpump till atmosvärstryck så måste arbetstemperaturen på pumpen antingen hållas över 100°C eller så måste man tillföra en ballastgas i komprimeringen som hjälper till att höja trycket. Jag är ganska säker på att de flesta kylmontörer inte vet vad ballastventilen egentligen har för funktion. De flesta kör med den stängd. Har man sedan vatten i anläggningen får man problem. Man har kommit på att om man fyller kvävgas i anläggningen mellan vakumsugningarna går det lättare. Vad kvävgasen i verkligheten gör är att fungera som ballast i vakuumpumpen och underlättar på så sätt vakuumsugningen. Men det hade ju varit lättare att öppna ballastventilen, då hade man ju sluppit att släpa kvävgastuber...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!