Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa möjliga COP  (läst 12363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bästa möjliga COP
« skrivet: 29 december 2007, 17:34:04 »
Jag har en CTC Ecoheat. Den shuntar ut varmvatten från en acktank.
Hur varmt varmvattnet i acktanken är, varierar med utomhustemperaturen.

Det här kan inte kallas 100% flytande kondensering, men hur mycket sämre blir det egentligen?

Om jag haft t.ex en Nibe som inte shuntar, men ger ut varmvatten, skruvar sig av, skruvar sig på igjen, blir det bättre så?

Tempen i min ack varierar mellan framledningstemp och framledningstemp+5°
Det betyder att framledningen i genomsnitt är 2,5 grader högre än den kunde varit med flytande kondensering. Så gillar inte COP-polisen. Just precis så här är det, inte sant?

Men vad då med det här exemplet?

Två pumpar jobbar 12 timmar varje dygn.
CTC har 40-45 grader i ack och 40 grader framledning hela tiden. I genomsnitt är acktemp 42,5 grader.

Niben har 45 grader framledning när den går.
När den inte går, sjunker framledningen ner till 37 grader. (laddar den tappvarmvatten, sjunker framledningen mera)
I genomsnitt är framledningen dÃ¥  41 grader.

Nibe'n har då samma höga framledning på 45 grader, samma som CTC har i sin ack, men ger oavsett bara 41 grader i genomsnitt ut till radiatorerna.

Och vad betyder det här? Betyder det att Ecoheat har ungefär samma COP under dom samma förhållanden?

Om vi tar med tappvarmvattenproduktionen sjunker Nibes genomsnittliga framledningstemperatur med nÃ¥gra fler grader. Den mÃ¥ste kompenseras vid att öka framledningen vid gÃ¥nge till t.ex. 47 grader för att hämta in gradminuterna man ligger efter. Alternativt köra längre med 45 grader.  Vad nu? Betyder det att Ecoheat nu har bättre COP an Nibe'n under dom samma förhÃ¥llanden?


Kan någon hitta vad som är fel? Så här skall det väl inte vara?
« Senast ändrad: 29 december 2007, 17:38:15 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #1 skrivet: 30 december 2007, 08:22:55 »
Niben med flytande kondensering får högre COP pga att oftast är framledningstemperatur behovet avsevärt lägre än de 40-45C du nämner. I mitt fall har jag inte kört ut mer än 35C i år.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #2 skrivet: 30 december 2007, 08:42:18 »
Gradminuteregleringen ser till att genomsnittliga framledningtempen blir exakt det börväret visar, och som sagt, börvärdet om man har golvvärme eller ett rejält radiatorsystem är sällan över 40 grader - oftast betydligt lägre.

Bifogare en bild över min VB-f senaste veckan, utetemp ca 0°C till -8°C
(Klicka på bilden för att se den i större format)
Medeltemp VB-f under perioden 30.1°C
« Senast ändrad: 30 december 2007, 08:50:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #3 skrivet: 30 december 2007, 10:07:11 »
är ju inga problem med att ställa ner min temperaturen till tex. 30grader. i ctc.
det är väl varmvattnet som blir lidande kanske men de e marginellt.
men är man tvungen att alltid ha mycket varmvatten  sÃ¥ kanske det är en nackdel.

jag har testat att köra mintemp 30grader å max 50grader var fjärde start och de e väl på gränsen kör man 55grader varfjärde så fungerar det bra med varmvatten.

men det blir fler starter om man kör så kontra min 35 max 55grader
 jag vet inte vad som e mest ekonomiskt/bäst COP
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #4 skrivet: 30 december 2007, 10:15:18 »
Om nu CTC har något sämre COP så finns det andra fördelar, tex avsaknad av växelventil som är lite av en akilleshäl i en vp anläggning. Har för mig att det är en av de komponenter som har lägst tillförlititligghet.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #5 skrivet: 31 december 2007, 10:34:51 »
Några har hängt sig upp i temperaturen.

Låt mig ta exemplet en gång till:
Två pumpar jobbar 12 timmar varje dygn.
CTC har mellan 30 och 35 grader i ack och 30 grader framledning hela tiden. I genomsnitt är acktemp 32,5 grader.

Niben har upp till 44 grader framledning när den går.
När den inte går, sjunker framledningen ner till endast 21 grader.
I genomsnitt är framledningen dÃ¥  bara 30 grader.

Nibe'n måste alltså ha framledningstemp helt upp till 44 grader, högt över CTC, men klarar bara att producera 30 grader i genomsnitt ut till radiatorerna.

Se på Rickards Nibe. Se på bifogad bild. Niben måste jobba med vatten som har upp till 44 grader för att producera en genomsnittlig framledningstemp på 30 grader. Så här är det. Rickards bifogade bild säger så.
CTC har däremot bara behov att arbeta med vatten upp till 35 grader under dom samma förhållanden. Möjligtvis 36-37 som högsta temp.

Tänk att varma vattnet upp till 44 grader helt i onödan när man bara behöver 30 grader?
Då måste CTC ha bättre COP?


« Senast ändrad: 31 december 2007, 12:59:50 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2008, 03:01:50 »
Ja, om man har en CTC som bara tillverkar 30-35 grader varmt vatten så bör den ge i alla fall lika hög COP, kanske tom högre, men hur många CTC-ägare har ställt in pumpen så?

Vad jag menar är att det finns en mängd CTC-pumpar som både tillverkar onödigt varmt vatten till acken under stora delar av året + att de tillverkar tappvarmvatten med elpatron året om. (i alla fall till viss del)

Nästan detsamma gäller iofs med Nibe om installatören inte gjort sitt jobb och analyserat radiatorsystemet för att ställa in kurvlutningen optimalt (eller nära på).

Kan dessutom tillägga att min värmepump skulle haft mycket lägre "maxtemp" om jag hade haft originalinställningarna i styren.
Jag har alltså själv avgjort att jag prioriterar färre start och stopp gentemot lägre maxtemp.
Med reglerdatorns originalinställningar hade jag knappast haft mer än 35°C som maxtemp.

Hur många start/stopp hade din värmepump under året Avensis?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2008, 11:23:52 »
Några har hängt sig upp i temperaturen.

Låt mig ta exemplet en gång till:
Två pumpar jobbar 12 timmar varje dygn.
CTC har mellan 30 och 35 grader i ack och 30 grader framledning hela tiden. I genomsnitt är acktemp 32,5 grader.

Niben har upp till 44 grader framledning när den går.
När den inte går, sjunker framledningen ner till endast 21 grader.
I genomsnitt är framledningen dÃ¥  bara 30 grader.

Nibe'n måste alltså ha framledningstemp helt upp till 44 grader, högt över CTC, men klarar bara att producera 30 grader i genomsnitt ut till radiatorerna.

Se på Rickards Nibe. Se på bifogad bild. Niben måste jobba med vatten som har upp till 44 grader för att producera en genomsnittlig framledningstemp på 30 grader. Så här är det. Rickards bifogade bild säger så.
CTC har däremot bara behov att arbeta med vatten upp till 35 grader under dom samma förhållanden. Möjligtvis 36-37 som högsta temp.

Tänk att varma vattnet upp till 44 grader helt i onödan när man bara behöver 30 grader?
Då måste CTC ha bättre COP?

Statistik är farligt. Låt oss bortse från att kalkylerna troligen kräver en viktning med tiden för att bli rätt, och istället fundera på slutsatsen.

Om vi utgår från dina siffror, förstår jag bara en del av slutsatserna. Den ena slutsatsen är att CTC i snitt arbetar med ett vatten på 32.5 grader. Den andra att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 44 grader där COPen måste vara sämre.

Det som saknas i ditt resonemang ovan, enligt mig, är tanken att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 21 grader, där COPen måste vara bättre.

I själva verket, så länge dina siffror är rätt, så borde vi komma fram till att CTC i snitt jobbar mot 32.5 grader och NIBE i snitt jobbar mot 30 grader. Det i sin tur borde leda till slutsatsen att baserat på temeperaturerna enbart borde NIBE ha bäst COP.

--- Mats ---

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2008, 13:01:03 »
Hur många start/stopp hade din värmepump under året Avensis?
CTC har så dålig statistikmöjlighet i styrenheten att man endast kan få statistik över antalet start/stopp sista 24 timmar.

Efter montering av extra ack har jag kommit ner i 12-14 st/dygn.  LÃ¥ngt igen till vad du har. :)




CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2008, 13:35:57 »
Statistik är farligt. Låt oss bortse från att kalkylerna troligen kräver en viktning med tiden för att bli rätt, och istället fundera på slutsatsen.

Om vi utgår från dina siffror, förstår jag bara en del av slutsatserna. Den ena slutsatsen är att CTC i snitt arbetar med ett vatten på 32.5 grader. Den andra att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 44 grader där COPen måste vara sämre.

Det som saknas i ditt resonemang ovan, enligt mig, är tanken att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 21 grader, där COPen måste vara bättre.
Ja, NIBE jobbar tidvis mot en temperatur som är lägre och som gir bra COP.
Men problemet är att den goda COP inte är god nog till att nolla ut den sämre COP man har vid dom höge temperaturer.

Syftet blir då att ha låg delta T mellan start och stopp. Bare ett litet problem: Man vill samtidigt ha ner antalet start/stopp.
Då vill man ha hög delta T mellan start och stopp.

Så man prioriterar. Rickard har själv avgjort att han prioriterar färre start och stopp gentemot lägre maxtemp.
Jag tycker det är en bra prioritering - om dom som menar att det är antalet start/stopp som är viktigaste faktor för hur länge pumpen skall fungera har rätt.

Syftet med mitt inlägg var att peka på att även om CTC jobbar med 0-5 grader varmare vatten i sin ack, gör NIBE ugefär samma sak vid att producera varmvatten 0-10 grader högre än framledning börvärdet.

Jag pÃ¥stÃ¥r dÃ¥ att om man kunde strunta i högsta temperatur pÃ¥ tappvarmvattenproduktionen och lÃ¥ta CTC ha en flytande kondenserning endast beroende av utomhustemperaturen, vill CTC kunde ha en lika bra, kanske bättre COP än en NIBE vid samme driftförhÃ¥llanden -  även om den shuntar ut sitt vatten till framledningen.

Shunting av vatten - inte shunting av vatten. Pumpen måste ändå ha sin temperaturdifferens. Jag påstår att det är temperaturdifferensen som styr COP. Inte om man shuntar ut vattnet.

Jag kan självklart ha fel.... :)
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 13:37:50 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2008, 13:38:41 »
Hur många start/stopp hade din värmepump under året Avensis?
CTC har så dålig statistikmöjlighet i styrenheten att man endast kan få statistik över antalet start/stopp sista 24 timmar.

Efter montering av extra ack har jag kommit ner i 12-14 st/dygn.  LÃ¥ngt igen till vad du har. :)


Antalet start och stopp har mycket att göra med regleringen, inte bara med volymen. Har själv en CTC-pump som startar/stoppar som värst kring 7-11 grader utomhustemperatur. Då i snitt under 9 start/stopp per dygn, men ibland så mycket som 11-12. Detta är då med värmepumpen kopplad direkt till radiatorerna, utan volymtank, utan ackumulatortank.

Funderar mycket på vad man skall ha som mål. Hade planer på att sätta in en ackumulatortank, men efter att ha läst en del inlägg här funderar jag nu på att sätta in en volymtank. Jag vet inte om det är en bra idé då jag ser att det finns en avvägning mellan trögheten och antalet start/stopp. Hur många start/stopp kan man ha innan man säger det är skadligt?

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2008, 13:54:56 »
Statistik är farligt. Låt oss bortse från att kalkylerna troligen kräver en viktning med tiden för att bli rätt, och istället fundera på slutsatsen.

Om vi utgår från dina siffror, förstår jag bara en del av slutsatserna. Den ena slutsatsen är att CTC i snitt arbetar med ett vatten på 32.5 grader. Den andra att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 44 grader där COPen måste vara sämre.

Det som saknas i ditt resonemang ovan, enligt mig, är tanken att NIBE tidvis jobbar mot en temperatur på 21 grader, där COPen måste vara bättre.
Ja, NIBE jobbar tidvis mot en temperatur som är lägre och som gir bra COP.
Men problemet är att den goda COP inte är god nog till att nolla ut den sämre COP man har vid dom höge temperaturer.

Syftet blir då att ha låg delta T mellan start och stopp. Bare ett litet problem: Man vill samtidigt ha ner antalet start/stopp.
Då vill man ha hög delta T mellan start och stopp.

Så man prioriterar. Rickard har själv avgjort att han prioriterar färre start och stopp gentemot lägre maxtemp.
Jag tycker det är en bra prioritering - om dom som menar att det är antalet start/stopp som är viktigaste faktor för hur länge pumpen skall fungera har rätt.

Syftet med mitt inlägg var att peka på att även om CTC jobbar med 0-5 grader varmare vatten i sin ack, gör NIBE ugefär samma sak vid att producera varmvatten 0-10 grader högre än framledning börvärdet.

Jag pÃ¥stÃ¥r dÃ¥ att om man kunde strunta i högsta temperatur pÃ¥ tappvarmvattenproduktionen och lÃ¥ta CTC ha en flytande kondenserning endast beroende av utomhustemperaturen, vill CTC kunde ha en lika bra, kanske bättre COP än en NIBE vid samme driftförhÃ¥llanden -  även om den shuntar ut sitt vatten till framledningen.

Shunting av vatten - inte shunting av vatten. Pumpen måste ändå ha sin temperaturdifferens. Jag påstår att det är temperaturdifferensen som styr COP. Inte om man shuntar ut vattnet.

Jag kan självklart ha fel.... :)

Intressant, det var detta svenske kocken skrev om i ett annat forum som fick mig att vackla i min tro på att köpa en ackumulatortank. Han förde in ett begrepp till, nämligen husets väggar som ackumulatortank, men då för att ackumulera värmen efter radiatorerna. Har inte räknat på det själv, men hans resonemang, och ungefär din egen kalkyl, leder till att det större spannet i temperatur utan ackumulatortank i princip inte kostar något, kanske till och med vinner något i COP, jämfört med att ha ackumulatortank (som leder till att man i snitt måste ha lite högre temperatur för att i snitt shunta ut samma värme, visat i din egen kalkyl). Detta under förutsättning att man försöker nå samma temperatur inne.

--- Mats ---

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2008, 14:33:28 »
Jag har inte läst Svenska Kockens inlägg om att det större spannet i temperatur utan ackumulatortank i princip inte kostar något, kanske till och med vinner något i COP, jämfört med att ha ackumulatortank.

Jag tror att så måste vara fel.

Låt saga att jag behöver 40 grader framledning för en given utomhustemepratur och 20 grader inomhus.
Om jag då låter pumpen ge 60 grader halva tiden och 20 grader halva tiden( inget varme alls), ger det samma mängd energi till huset, men jag tror att COP hade varit avsevärt dåligare än om jag hade akcumulerat upp massor av 40-45 gradigt vatten.

Det viktigaste mÃ¥ste vara att inte producera varmare vatten än vad man till varje tid behöver. 
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2008, 15:14:01 »
Låt saga att jag behöver 40 grader framledning för en given utomhustemepratur och 20 grader inomhus.
Om jag då låter pumpen ge 60 grader halva tiden och 20 grader halva tiden( inget varme alls), ger det samma mängd energi till huset, men jag tror att COP hade varit avsevärt dåligare än om jag hade akcumulerat upp massor av 40-45 gradigt

varför tror du det ?

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa möjliga COP
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2008, 15:22:41 »
Det tror jag baserad på att det är så att ju högre värmepumpen värmar vattnet, ju lägre blir COP.

Att varma en liter vatten från 20 grader till 60 grader kostar mer än att varma två liter vatten från 20 till 40 grader även om vattnet i båda fallen har blivit tillförd lika mycket energi.
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 15:25:13 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!