Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av luftvärmepump (golvmodell!)  (läst 5526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

elpres

  • Gäst
elpres
Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« skrivet: 11 juli 2023, 18:59:08 »
Hej,

Ny på forumet men läst kilometervis med inlägg/trådar och försökt skapa mig en inblick i denna djungel av olika modeller som finns.
Har kommit fram till att i min enplansvilla på 120 m2 med öppen planlösning så är en luftvärmepump med golvmodell det jag ska ha i mitt hus!
Enligt de aktörer jag haft att göra med så ställer en soffa ca 50 cm framför innerdelen inte till det utan det ska fungera fint.
Då återstår "bara" att välja rätt luftvärmepump...
 ::)

Har kommit fram till att det står mellan tre olika modeller och jg undrar såklart vad expertisen här inne på forumet menar är det BÄSTA valet?
Kombattanterna är Daikin Origo II xrh35, Panasonic z35 och Mitsubishi Dojo35.

Grymt ödmjuk o tacksam för all input i ärendet innan jag trycker på Köp-knappen!
 

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2023, 20:34:44 »
Dottern köpte Daikin Origo II xrh35 och den kan rekommenderas. Går väldigt tyst. Var någon krona dyrare än Mitsubishi som då vara fanns med R410A.

De plockade bort 2 elelement och monterade denna i mitten istället.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2023, 00:19:29 »
Hej,

Ny på forumet men läst kilometervis med inlägg/trådar och försökt skapa mig en inblick i denna djungel av olika modeller som finns.
Har kommit fram till att i min enplansvilla på 120 m2 med öppen planlösning så är en luftvärmepump med golvmodell det jag ska ha i mitt hus!
Enligt de aktörer jag haft att göra med så ställer en soffa ca 50 cm framför innerdelen inte till det utan det ska fungera fint.
Då återstår "bara" att välja rätt luftvärmepump...
 ::)

Har kommit fram till att det står mellan tre olika modeller och jg undrar såklart vad expertisen här inne på forumet menar är det BÄSTA valet?
Kombattanterna är Daikin Origo II xrh35, Panasonic z35 och Mitsubishi Dojo35.

Grymt ödmjuk o tacksam för all input i ärendet innan jag trycker på Köp-knappen!

Får man fråga varför du föredrar golvmodell utifrån det du läst? :)

50 cm ifrån soffan?
Det funkar ja, men då kommer du få lov att köra med väldigt hög temperaturinställning på värmen, vilket straffar COP:en/kalkylen. Annars kommer den stänga av tidigt, då värmen vispas runt bakom soffan/mot VP:n.

Rätta mig om jag tänker fel!  Sc:,h

Edit: Kanske blev fel där, skickat de varmluften rakt upp så är det nog safe!?
« Senast ändrad: 12 juli 2023, 00:21:46 av kWhalp »

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2023, 07:21:51 »
Daikin kan skicka både utmed golvet och 45 grader uppåt.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2023, 07:30:08 »
Sonen har installerat all tre nämnda modeller och utifrån hans syn på saken så är Dojo och Origo snäppet bättre än Panasonicen, Dojo ser lite modernare deisgnad ut, men spjällens funktion på Origo är mer flexibla.
Utblåset vid golvet på Dojo är "fast", alltså inte justerbart.
Kvalitetsmässigt, om man ska generalisera mellan de tre olika fabrikaten så är vår uppfattning att Mitsubishi vinner, även om det ibland kan bli fel på alla fabrikat - alla tre tillhör de bättre i alla fall.
Prismässigt ska dom ligga rätt lika.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2023, 14:55:34 »
Sonen har installerat all tre nämnda modeller och utifrån hans syn på saken så är Dojo och Origo snäppet bättre än Panasonicen, Dojo ser lite modernare deisgnad ut, men spjällens funktion på Origo är mer flexibla.
Utblåset vid golvet på Dojo är "fast", alltså inte justerbart.
Kvalitetsmässigt, om man ska generalisera mellan de tre olika fabrikaten så är vår uppfattning att Mitsubishi vinner, även om det ibland kan bli fel på alla fabrikat - alla tre tillhör de bättre i alla fall.
Prismässigt ska dom ligga rätt lika.

Bra info!
Dock så blir jag lite orolig av faktumet att Mitsubishis golvspjäll inte går att justera - soffan som befinner sig ca 50 cm framför står på 18 cm höga ben.
Blir väldigt vitalt att den placeras rätt så att luften från det nedre spjället går under soffan OM den nu väljs.
Vet du om de om samtliga är lika effektiva?
Har också fått info om att man kan reglera hur mkt som ska blåsas i övre resp nedre av spjällen - är den infon korrekt?
En annan faktor som är väsentlig är såklart hur pass mkt de väsnas, en tyst variant är att föredra!

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2023, 15:02:49 »
Får man fråga varför du föredrar golvmodell utifrån det du läst? :)

50 cm ifrån soffan?
Det funkar ja, men då kommer du få lov att köra med väldigt hög temperaturinställning på värmen, vilket straffar COP:en/kalkylen. Annars kommer den stänga av tidigt, då värmen vispas runt bakom soffan/mot VP:n.

Rätta mig om jag tänker fel!  Sc:,h

Edit: Kanske blev fel där, skickat de varmluften rakt upp så är det nog safe!?

Här har du anledningen till mitt val av just en golvmodell.
Burspråket som syns på bilden är centralt placerad i mitt hus och alla andra rum vetter mot burspråket vilket betyder att all luft kommer nå samtliga ställen i kåken.
Dock så är platsen ovanför burspråket för smal för att husa en takmonterad innerdel därav valet med en dito golvmodell!

Sedan gäller det ju att välja RÄTT med...
 tummenupp

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #7 skrivet: 13 juli 2023, 15:28:50 »
Ser ut som om Daikin är lite vassare.

Daikin/Mitsubishi
Värmeeffekt vid -15 3,7/3,4
SCOP 4,7/4,1

Kyla max 4,2/3,6
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #8 skrivet: 13 juli 2023, 15:57:45 »
Jag känner oingen oro över soffans närhet, kall skiktad luft sugs in sorterat och klart till golvmodellen. Oron är hur den kastar luften bortom soffan till hemmet, det borde inte vara några problem om den får lov att kasta 30-60 graders vinkel. Vid fritt val så hade jag valt 30 grader där 0 är golvets vinkel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #9 skrivet: 13 juli 2023, 16:00:31 »
Jag känner oingen oro över soffans närhet, kall skiktad luft sugs in sorterat och klart till golvmodellen. Oron är hur den kastar luften bortom soffan till hemmet, det borde inte vara några problem om den får lov att kasta 30-60 graders vinkel. Vid fritt val så hade jag valt 30 grader där 0 är golvets vinkel.

Skönt att höra - en sten som föll från bröstet!
 ;)
Vilken hade varit ditt val av denna trio...?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #10 skrivet: 13 juli 2023, 16:28:42 »
Skönt att höra - en sten som föll från bröstet!
 ;)
Vilken hade varit ditt val av denna trio...?
En Panasonic, om du vågar, jag har bara monterat en enda Panasonic. En HX35XKE, den andades inte kvalité, mycket besviken. Skev fläkt i innedelen, filterluckan är lös i sitt stängda läge, så den rasslade när innedelen gick. Men nästa besök så skulle jag filma för garanti, då var allt bra, den hade väl rätat sig av värmen. Utedelen har mer lågfrekventa vibrationer än normalt. Borde absolut inte monteras på träfasad utan fjäderdämpare. Helst aldrig på fasad.
 -   Men den har gÃ¥tt bra i alla fall, precis som alla jag satt upp.

Daikin faller helt på designen av luftriktaren för mig. Dåligt flöde vid låg kastvinkel. Under kyla är det inget problem för då ska den riktas mer mot taket. Men det är ju inte det du ska ha den till primärt.

Mitsubishi är fulast, men bra funktionell design med utkastet på framsidehörnet som även Panasonic har.

Tror du blir nöjd med både Mitshubishi och Panasonic.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #11 skrivet: 13 juli 2023, 20:04:19 »
En Panasonic, om du vågar, jag har bara monterat en enda Panasonic. En HX35XKE, den andades inte kvalité, mycket besviken. Skev fläkt i innedelen, filterluckan är lös i sitt stängda läge, så den rasslade när innedelen gick. Men nästa besök så skulle jag filma för garanti, då var allt bra, den hade väl rätat sig av värmen. Utedelen har mer lågfrekventa vibrationer än normalt. Borde absolut inte monteras på träfasad utan fjäderdämpare. Helst aldrig på fasad.
 -   Men den har gÃ¥tt bra i alla fall, precis som alla jag satt upp.

Daikin faller helt på designen av luftriktaren för mig. Dåligt flöde vid låg kastvinkel. Under kyla är det inget problem för då ska den riktas mer mot taket. Men det är ju inte det du ska ha den till primärt.

Mitsubishi är fulast, men bra funktionell design med utkastet på framsidehörnet som även Panasonic har.

Tror du blir nöjd med både Mitshubishi och Panasonic.

Med tanke på vad du skriver om Panasonic så känns det som om den faller bort ifrån ekvationen och kvar finns då bara Mitsubishi samt Daikin.
@lubbis skriver att Daikin är den vassare av dem sett till effekt, @Rickard skriver att spjällens funktion är mera flexibla på Daikin också.
Din erfarenhet säger dock att Daikins modell har dåligt flöde vid låg kastvinkel vilket såklart talar mot den då - precis som du är inne på - luftvärmepumpen primärt köps in som en värmekälla där såklart möjligheten till kyla är en klar bonus!

Fan, det är bannemig inte lätt det här!
 ???

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #12 skrivet: 13 juli 2023, 21:50:55 »
Erfarenhet skulle jag inte kalla det att jag har med Daikin. Bara ser ut så när man kikar i manualen. Rent teoretiskt, 0 vinkel är 0 flöde, men så går det ju inte ställa den. Då borde användbart flöde vara lätt strypt. Det fanns någon bild där luftvägen såg lite väl störd ut. Har den max effekt så var inte det testat i labb med den vinkeln på luftriktaren.

Du bör inte sudda en Panasonic helt ur ekvationen. Den modellen har förmodligen i princip inget med väggmodellen jag var missnöjd med att göra. Det är många luft/luft som vibrerar. Fujitsu ligger bäst till när det gäller vibrationer av alla jag tagit på och gjort en subjektiv bedömning. De vibrerar aldrig på något varvtal. Solklar sovrumspump.

Men detta val är ju inte liv och död, det är bara en värmepump med slutnota runt 22-30 tusen som stannar i livet 12-20 år.
Men välja rätt är förstås en skön känsla.

En hjälp mot Mitshubishi, är den ful så kanske det är en äldre designat produkt som hängt med länge för att den är just krångelfri och en lönsam produkt att fortsätta sälja med minimala uppdateringar. Halvflummig gissning förstås.
« Senast ändrad: 13 juli 2023, 21:52:27 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #13 skrivet: 14 juli 2023, 08:19:34 »
Sonen tycker att DOJO ser modernare ut med sin kantiga design...
En väggmonterad luftvärmepump ska man nog låta blåsa ut värmen mot taket, den tar ju in kall luft vid golvet, och det borde innebära att värmen sprider sig bra i hela utrymmet med cirkulation från tak till golv och tillbaks.
Vet inte hur stor nytta det där utblåset vid golvet gör egentligen om jag ska vara helt ärlig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #14 skrivet: 14 juli 2023, 10:45:28 »
Varför jag vill att luften ska kastar bort i rummet och iunte rakt i taket är för att den inte ska stå still och kallna över pumpen. Där man lämnar där får man tillbaka, så kasta ut i övriga huset bör göra mer kallt tillbaka i mot värmepumpen. En tvist med olika tempererad luft förstås som gör det ganska försumbart. Jag antar det vardagsrummet har en nedsänkning på 30 cm i tanket för att dela ut att "här är det vardagsrum". Det är den kanten jag vill kasta under så varmluften håller sig mest på andra sidan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!