Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310p - Bubblar i smalt rör under pannan  (läst 2063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

John C

  • Gäst
John C
Nibe 310p - Bubblar i smalt rör under pannan
« skrivet: 25 januari 2017, 21:40:39 »
Hej,
Jag har problem med att det börjat låta ett bubblande ljud från vår Nibe Fighter 310p. Har lyckats lokalisera ljudet till ett tunt kopparrör som går från pannans undersida precis ovanför expansionskärlet. Det tunna röret går sedan över till högersidan och mot främre delen, där det sedan viker 90 grader uppåt. Håller man fingrarna runt detta tunna kopparrör känner man bubblorna i takt med att man hör ljudet, så det känns verkligen som att ljudet kommer därifrån. Någon som har tips om åtgärd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 310p - Bubblar i smalt rör under pannan
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2017, 21:58:34 »
Röret kommer från säkerhetsventilen på radiatorsystemet, normalt ska det inte komma nått där?
Läs av trycket i systemet på manometern till vänster om värmepumpens strömbrytare, vad visar denna?
Du kan ju prova att lufta systemet på säkerhetsventilen som sitter längst till vänster bakom undre panelen, det är kanske helt enkelt mycket luft?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

John C

  • Gäst
John C
SV: Nibe 310p - Bubblar i smalt rör under pannan
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2017, 22:06:36 »
Tack för svaret,

När jag började titta på detta ikväll så låg trycket lågt, enligt min markering hade trycket fallit från ca 1,5 till ca 1,0 (tror jag hade 1,5 ca 1v sedan). Jag tänkte att det kanske var luft så jag testade att öppna säkerhetsventilen och det bubblade lite, fyllde på nytt vatten upp till 2,0 och tömde på nytt med säkerhetsventilen, upprepade 3 ggr. Kom vad jag uppfattar som luft då och då under dessa 3 upprepningar. Dock ingen effekt på detta oljud. Föreslår du att jag fortsätter upprepa för att ev få ut mer luft?
Ska tillägga att för 1månad sedan hade jag en serviceman här som bytte bussningarna på kompressorn, han sa att han även passade på att fylla på luft (luftblåsa antar jag?). Kan det vara orsaken? Känns lite relaterat då detta nu kommit några veckor efter service.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310p - Bubblar i smalt rör under pannan
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2017, 22:19:41 »
Jag tror du menar de tunna hetgas- respektive vätskerören (1/4") som gÃ¥r ner till undersidan pÃ¥ tanken? Har aldrig hört att det bubblar frÃ¥n dessa rör men de kan vibrera ganska ordentligt om kompressorn är högljud. Jag skruvade bort alla frontplÃ¥tar och tryckte in smÃ¥ bitar av kraftig cellgummi mellan de bÃ¥da rören och mellan rören och sidoplÃ¥ten. Blev klart mindre vibrationsljud, i alla fall med de äldre kompressorerna. Den senaste kompressorn är betydligt tystare och mer vibrationsfri än de tidigare var. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad di99pejo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310p - Bubblar i smalt rör under pannan
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2017, 22:37:52 »
Precis, det är de 1,4" rören jag syftar på. Det ena är tokvarmt (hetgas?) det röret är isolerat och vibrerar som du säger med kompressorn. Det är inte det röret som ger känslan av bubblandet. Det andra röret som också ansluter på undersidan av tanken är kallt och det är det röret jag syftar på. Dock tycker jag bubblandet låter som det kommer från tanken, man hör det klart och tydligt från den nedre öppningen men även ganska tydligt i mitten av pannan, dvs framför tanken. Känns som att bubblandet skulle vara en effekt av luft i tanken, men jag har luftat massor och tycker inte att det kommer någon mer luft från säkerhetsventilen nu. Ljudet av bubblande kvarstår dock. Om inga mer tips finns antar jag att jag får kontakta servicemannen igen så får han komma hit och titta på det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 310p - Bubblar i smalt rör under pannan
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2017, 07:43:39 »
Aha, nu är jag med, trodde du menade att det bubblade i spillkoppen.
Röret som jag tror du menar är vätskeledningsröret från kondensorn som går upp mot torkfilter/expansionsventil.
Om det bubblar i detta sÃ¥ tyder det pÃ¥ brist av köldmedie.  :'(
Det ska normalt vara vätska som kommer ut här och leds upp mot expansionsventilen.
Du behöver hjälp av en kyltekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!