Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera frÃ¥nluftsvärmepump själv?  (läst 8933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adina

  • Gäst
Adina
Installera frånluftsvärmepump själv?
« skrivet: 08 oktober 2012, 17:58:37 »
Min frånluftsvärmepump (från typ 80-talet) gick sönder i våras och jag är i desperat behov av en ny. Jag kan skrapa ihop pengar till en pump men nu är frågan, kan jag installera den själv? Ja, jag vet det ska vara en auktoriserad, men jag behöver varmvatten..
Så tror ni att en amatör klara att installera en pump själv?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2012, 20:08:10 »
Jag är övertygad om att en händig amatör klarar det är du händig ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zeb_Macahan

  • Account Manager
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borensberg
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2012, 20:16:12 »
Min frånluftsvärmepump (från typ 80-talet) gick sönder i våras och jag är i desperat behov av en ny. Jag kan skrapa ihop pengar till en pump men nu är frågan, kan jag installera den själv? Ja, jag vet det ska vara en auktoriserad, men jag behöver varmvatten..
Så tror ni att en amatör klara att installera en pump själv?

Jag har just installerat en Nibe 750 "själv" (hade hjälp av en person som är duktig på att installera men framförallt hade alla specialverktyg.

Så: Behöver du inte modifiera så mycket så är det enkelt. Om du behöver (som vi) modifiera allt, så är det inte lika enkelt. Så kolla installationsmanualen på den pumpen ni tänkt köpa och kolla hur det ser ut under och över eran och gör din egen överslagsräkning efter det..

Lycka till! Glöm inte att du kan ROTa installationskostnaden, det behöver inte bli så hemskt dyrt..
206 kvm med öppet till nock (Putsat Eksjöhus, golvvärme nere, radiatorer uppe)
Nibe 750 installerad 2012/09.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2012, 20:20:40 »
Problemet är ofta att köper man vp genom rörmockaren är vp ofta dyrare än att köpa en på nätet. Vp finns ju att köpa tex på Bynor och rördelar på Rinkabyrör finns naturligtvis flera men dom har funkat bra för mig och till lödning klarar man sig med en liten gasolflaska men man måste ju naturligtvis kunna hantera den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2012, 09:54:10 »
Installerar man den själv så finns det inga krav på nån auktorisation (förutom anslutningen av elkabeln). Försäkringsbolagen kräver att det är fackmannamässigt utfört, så vet man vad man gör så är det inga problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Patrik H$

  • Gäst
Patrik H$
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2012, 14:07:35 »
Jag installerade min Nibe Fighter 310P själv när jag byggde huset, allt förutom anslutning av elen kanske bäst att nämna...
Utetempgivare inga problem, rumsgivare har jag kompletterat med senare, inga problem, kallvatten in, varmvatten ut och framledning samt returledning golvvärme var vanliga klämkopplingar, dvs stoppa in röret och dra åt.

Justering av värmekurva etc, inga problem ju, bygling av fläkthastighet inga problem.
Jag har även bytt kontaktor i min härom vintern, detta får man ju säkerligen inte göra själv, men inte heller det är ju svårt...
Det viktigaste är väl att komma ihåg att slå av den allpoliga brytaren som pumpen ska föregås av så man slipper electric boogie :)

Utloggad reckhart

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #6 skrivet: 17 november 2012, 09:01:16 »
Jag bytte själv ut en gammal Aquaes 380 mot en Nibe Fighter 360P med hjälp av en bekant som har en del erfarenhet av VVS och forumet.

Sen lejde jag en firma som justerade fläkthastigheten och gjorde en koll
av installationen, det kostade ett par tusen ca.

Om man ska göra allt själv och är ovan så tar det längre tid och nu är det November vilket gör att man inte kan stå utan värme så länge och behöver man hjälp av en firma som ska rätta till ev. misstag kan förtjänsten lätt ätas upp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #7 skrivet: 17 november 2012, 09:11:00 »
Men är man lita händig fixar man själva bytet på 1 dag och då kan man köra vp på el tills man kopplat ihop ventilationen. Men som du skriver gör man fel och vill ha hjälp av en firma kostar det en del och jag tror knappast firmorna har högsta prioritet att hjälpa nån som köpt en vp billigt på annat håll när dom troligtvis har fullt upp själva. Installationen kostar nog normalt inte så mycket men rörfirmorna brukar ta bra betalt för vp och montage detaljerna det är nog den biten som gör att det drar i väg inte kostnaden för jobbet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #8 skrivet: 17 november 2012, 10:48:43 »
Min frånluftsvärmepump (från typ 80-talet) gick sönder i våras och jag är i desperat behov av en ny. Jag kan skrapa ihop pengar till en pump men nu är frågan, kan jag installera den själv? Ja, jag vet det ska vara en auktoriserad, men jag behöver varmvatten..
Så tror ni att en amatör klara att installera en pump själv?
Använder man anslutningsslangar sÃ¥ behöver man inte vara orolig för rördragningen. http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/anslutningsslangar/  Dessutom är det det bästa dÃ¥ risken att ljud fortplantar sig i rörledningen minskar. Detsamma gäller för luftkanalerna. Det värsta jobbet är att flytta värmepumparna, de väger en hel del. Eljobbet fÃ¥r man hyra in en sakkunnig till.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installera frånluftsvärmepump själv?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2012, 10:56:33 »
Men det räcker troligtvis inte med slangar om man ska byta modell blir inte så snyggt med 1 meters slang om ens det räcker.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!