Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 290AW - För lÃ¥g framledning med tillskott  (läst 251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
290AW - För låg framledning med tillskott
« skrivet: 06 januari 2024, 10:48:45 »
Hej!

Har problem med att jag inte får upp framledningstemperaturen nu när pumpen går på tillskott.

Har kört shunten manuellt men det ger ingen effekt och det känns som att den rör sig normalt. Ställer jag den i autoläge (på det varmaste så att ratten hoppar ut en cm) så ställer pumpen den själv i varmaste läget.

Har haft loss båda motorerna på växelventilerna och käglorna är lätta och fina att vrida och om jag handkör växelventilerna så roterar de korrekt.

Om jag däremot vrider vänstra växelventilens kägla manuellt så att den ligger horisontellt så går framledningstemperaturen upp och varmvattentemperaturen ner (se grafen nedan).

Pumparna går som de ska och ökar hastigheten korrekt när jag ändrar.

Någon som har en idé om varför tillskottet inte får upp temperaturen?

Funderar på att göra en fabriksåterställning då jag inte hittar några mekaniska fel direkt.

Gällande grafen så ser man precis före 11p.m och nu i slutet så har jag manuellt vridit växelventilen för att få ut lite mer värme till huset.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 290AW - För låg framledning med tillskott
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2024, 11:15:55 »
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt gällande varmvattnet. Tempen sjunker i början men efter ett tag så blir de samma.

Men jag misstänker väl egentligen shunten då det är den som ansvarar för att shunta ut tillskottsvärme.
Jag har nog bara lyckats kortsluta något nu egentligen :-)

Är det ett vanligt fel att shuntmotorn går men att käglan i den inte flyttar sig?

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 290AW - För låg framledning med tillskott
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2024, 10:43:17 »
Ser ut som att den leder fram lite varmare vatten efter att jag gjorde en fabriksåterställning igår, men marginellt.

Vi har ju i all fall varmt varmvatten! Men det blir väl så eftersom att tillskottet sitter i manteln för varmvattenberedaren.

Nu har vi i alla fall 45C fram vid -11C ute istället för 39C fram vid -18, så det är ju ett framsteg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!