Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat+acktank  (läst 5040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #15 skrivet: 31 juli 2014, 18:17:33 »
Ja jag har fungerande shuntstyrning, vedpannan är fortfarande i drift, jag har slängt ut en tank (den tomma) för att göra plats för värmepumpen
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #16 skrivet: 31 juli 2014, 18:23:07 »
Då skulle jag koppla en (vanlig) vp tex Nibe 1245/1226 mot tanken med flytande kondensering och vid vp drift står shunten helt öppen om solen börjar ladda så att tempen stiger i tanken så kommer vp stoppa och shunten stänga och du kan ha kvar vedpannan och elda vid behov. Ovanstående löser inte problemet med legionella i beredaren så du bör skaffa en tva (tappvatten automat) vilken ger riktigt låg retur temp dvs solen kan ladda låg temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #17 skrivet: 31 juli 2014, 18:39:24 »
Jag fÃ¥r nog fundera lite pÃ¥ det här, panna och skortssten skall bort ( är inhysta i ett pannrum i garaget, kommer att ta bort alla väggar för mer plats i garaget) En tank sparas (solvärme) värmepump tillkommer, en ide är att köra med beredaren sommartid och by-passa pÃ¥ vintern. Jag tycker det känns bra med en komplett värmepump (med beredare) om det skulle bli nÃ¥t strul med solvärmetanken sÃ¥  funkar det ändÃ¥. Jag kollade pÃ¥ ecoheaten:s övre inkopplingspunkt den är ungefär mittpÃ¥, kan man tänka sig att tempen där är det värmesystemet vill ha (typ framledningstemp)?
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #18 skrivet: 31 juli 2014, 19:43:13 »
Håller med om att en vp med beredare är enklaste i ditt fall. Tempen mitt på Ecoheat borde vara ungefär framlednings tempen + max 5 grader men vid vv laddning så trycks varmt vatten ner från övre delen till undre delen så det blir bra mycket högre temp än vad som skulle vara optimalt du kan läsa om problemet i tråden jag länkade till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!