Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?  (läst 655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Jag har försökt räkna lite på när det kan löna sig att minska ventilationen om man har frånluftsvärmepump. Specifikt gäller det mitt fritidshus på ca 100 m2 boarea och min värmepump IVT 860. Den är egentligen överdimensionerad för mitt hus vilket gör att den går på väldigt lågt varvtal. Jag köpte värmepumpen begagnad och hade egentligen föredragit en mindre pump.

Värmepumpen ger mer effekt ju mer ventilationsflöde den har att jobba med. Dock ger den insugna ventilationsluften en effektförlust. Effektförlusten beror på utomhustemperaturen. Värmepumpen jobbar alltid med varm inomhusluft så värmeeffekten beror bara på flödet samt ev förändring av cop beroende på varvtal.

Mitt hus har ett injusterat ventilationsflöde på 35 l/s, vilket motsvarar krav enligt BBR.

Med 35 l/s är varvtalet på värmepumpen 32 Hz vid -16 gr avluft. Kompressorn drar då 540 W. Enligt värmepumpens panel ger den då 2560 W, dvs cop 5,2.

Med 24 l/s är varvtalet på värmepumpen 25 Hz vid -16 gr avluft. Kompressorn drar då 410 W. Enligt värmepumpens panel ger den då 2120 W, dvs cop 4,7. (24 l/s innebär 30 % minskning vilket är en enkel inställning på IVT860)

Den avgivna effekten är antagligen schablonvärde.

Ventilationen ger effektförlusten Q*0,31 kcal/h där Q är ventilationsflödet m3/h.

35 l/s ger alltså effektförlusten 45,4 W för varje grad luften värms upp.

24 l/s ger effektförlusten 31,1 W för varje grad luften värms upp.

Pnetto = Pvp - Pvent

För mitt hus ger 35 l/s inget nettotillskott vid -35 gr utomhustemp. Om jag minskar ventilationen till 24 l/s ger den fortfarande ett nettotillskott på 0,4 kW vid -35 gr. Det lönar sig alltså att minska ventilationen något. Brytpunkten för mitt hus verkar ligga vid -12 grader. Vid varmare temperatur är det mer lönsamt att ha 35 l/s. Vid kallare mer lönsamt med 24 l/s.

Jag är ingen expert på detta så ha gärna frågor och synpunkter.

Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2024, 23:39:04 »
Jag har försökt räkna lite på när det kan löna sig att minska ventilationen om man har frånluftsvärmepump. Specifikt gäller det mitt fritidshus på ca 100 m2 boarea och min värmepump IVT 860. Den är egentligen överdimensionerad för mitt hus vilket gör att den går på väldigt lågt varvtal. Jag köpte värmepumpen begagnad och hade egentligen föredragit en mindre pump.

Värmepumpen ger mer effekt ju mer ventilationsflöde den har att jobba med. Dock ger den insugna ventilationsluften en effektförlust. Effektförlusten beror på utomhustemperaturen. Värmepumpen jobbar alltid med varm inomhusluft så värmeeffekten beror bara på flödet samt ev förändring av cop beroende på varvtal.

Mitt hus har ett injusterat ventilationsflöde på 35 l/s, vilket motsvarar krav enligt BBR.

Med 35 l/s är varvtalet på värmepumpen 32 Hz vid -16 gr avluft. Kompressorn drar då 540 W. Enligt värmepumpens panel ger den då 2560 W, dvs cop 5,2.

Med 24 l/s är varvtalet på värmepumpen 25 Hz vid -16 gr avluft. Kompressorn drar då 410 W. Enligt värmepumpens panel ger den då 2120 W, dvs cop 4,7. (24 l/s innebär 30 % minskning vilket är en enkel inställning på IVT860)

Den avgivna effekten är antagligen schablonvärde.

Ventilationen ger effektförlusten Q*0,31 kcal/h där Q är ventilationsflödet m3/h.

35 l/s ger alltså effektförlusten 45,4 W för varje grad luften värms upp.

24 l/s ger effektförlusten 31,1 W för varje grad luften värms upp.

Pnetto = Pvp - Pvent

För mitt hus ger 35 l/s inget nettotillskott vid -35 gr utomhustemp. Om jag minskar ventilationen till 24 l/s ger den fortfarande ett nettotillskott på 0,4 kW vid -35 gr. Det lönar sig alltså att minska ventilationen något. Brytpunkten för mitt hus verkar ligga vid -12 grader. Vid varmare temperatur är det mer lönsamt att ha 35 l/s. Vid kallare mer lönsamt med 24 l/s.

Jag är ingen expert på detta så ha gärna frågor och synpunkter.

Wow, jag är imponerad! Fortsätt posta dina data!  tummenupp

"Den avgivna effekten är antagligen schablonvärde."

Kolla hur effekten varierar före/under/efter avfrostningscykeln, svänger den mycket, så är det ej schablonvärde, utan beräknas nog av flödet på värmebäraren och dT kontinuerligt.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2024, 00:01:40 »
Den värmepumseffekt som anges av vp verkar vara beroende endast av varvtal. Så den är nog en schablon. Den effekt kompressorn drar har jag mätt med Tibber Pulse så den är nog ganska exakt.

Avfrostningsperioden har jag bortsett ifrån. Då har man bara förluster. Den verkar avfrosta tills avluften är +10 grader. Mindre ventilationsflöde kanske innebär att det tar längre tid att avfrosta? Egentligen vore det smart att öka ventilationsflödet just under avfrostningen för att få korta avfrostningsperioder.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2024, 01:08:05 »
Nu var det läggdags för länge sen, men den svarta grafen, varför spelar utomhustemperaturen någon roll för avgiven effekt menar du?

Totalt sett funderar jag på om inte hela husets förbrukning borde vara med för att avgöra. Klimatskalet har ett läckage i förhållande till utomhustemperatur utöver vad bara luftflödet är. Att få tag i mer billig effekt har sin vinst mot klimatskalet.


Det blir lite samma som någon gammal luft/luft-diskussion. Jag väljer hellre en pump med sämre COP men mer effekt. För saknad effekt får ändå ersättas med elpatron och då kan "total-COP" bli sämre.

Påhittat extremexempel för att förtydliga vad jag menar:
Kylskåpskompressor i en frånluft, 60W och COP 6, 360W ut.
Förbrukning hus 5000W vid -20.
Element: 4640W

Total-COP: 1,08


Större frånluft, 1500W och COP 3, 4500W ut.
Förbrukning hus 5000W vid -20.
Element: 500W

Total-COP: 2,5
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2024, 07:44:20 »
Den röda kurvan i diagrammen är konstant, dvs avgiven effekt är oberoende av utomhustemperaturen.

Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2024, 19:56:04 »

Totalt sett funderar jag på om inte hela husets förbrukning borde vara med för att avgöra. Klimatskalet har ett läckage i förhållande till utomhustemperatur utöver vad bara luftflödet är. Att få tag i mer billig effekt har sin vinst mot klimatskalet.


Min tanke är att ta reda på vilken effektförlust ventilationen ger vid olika flöde. Samtidigt ger en frånluftsvärmepump lägre effekt om man minskar ventilationen. Man behöver inte blanda in klimatskalet i denna jämförelse. Ventilationens effektförlust beror inte på hur mycket isolering man har i taket eller väggarna. Inte heller värmepumpens uteffekt, som endast beror på ventilationsflödet och inomhustemperaturen resp avluftstemperatur.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2024, 20:34:51 »

Det blir lite samma som någon gammal luft/luft-diskussion. Jag väljer hellre en pump med sämre COP men mer effekt. För saknad effekt får ändå ersättas med elpatron och då kan "total-COP" bli sämre.

Påhittat extremexempel för att förtydliga vad jag menar:
Kylskåpskompressor i en frånluft, 60W och COP 6, 360W ut.
Förbrukning hus 5000W vid -20.
Element: 4640W

Total-COP: 1,08


Större frånluft, 1500W och COP 3, 4500W ut.
Förbrukning hus 5000W vid -20.
Element: 500W

Total-COP: 2,5

Vi kan helt utelämna cop ur denna diskussion. Jag minskar inte ventilationen för att påverka cop. Jag vill minimera inköpt el. Man kan såklart titta på situationen med utomhustemp -35 gr:

Ventföde 35 l/s
Pout = 2,56 kW
Pvent = -2,5 kW
Pnetto = 0,06 kW
Pin = 0,54 kW
Om vi tar med driveffekten Pin måste vi köpa 0,54-0,06=0,48 kW för att täcka effektförlusten från ventilationen.


Ventflöde 24 l/s
Pout = 2,1 kW
Pvent = -1,7 kW
Pnetto = 0,4 kW
Pin = 0,41 kW
Om vi tar med driveffekten Pin måste vi köpa 0,41-0,4=0,01 kW. Vi behöver alltså inte köpa någon el för att täcka den effektförlust ventilationen ger.

Vi minskar alltså köpt el med 0,47 kW (Eller 11,3 kWh/dygn) genom att minska ventilationen med 30%.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2024, 22:54:55 »
Intressant som teori, verkligen!

Men ur en ekonomisk betraktelse, spelar det då egentligen någon roll om man bor där mer "normala" vintertemperaturer gäller och man samtidigt har ett bra elprisavtal? Jag betalar i dagsläget ungefär en krona per kWh inkl alla skatter. Jag skulle alltså spara ca 12 kr dom dagar det var -35 i Stockholm vilket det aldrig är. Och jag skulle spara ännu mindre för alla temperaturer mellan -35 och -12. Vid varmare väderlek skulle det alltså vara mer lönsamt med 35 l/s?
OM jag förstår rätt vill säga?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2024, 23:41:52 »
Alltså, Nibe VP-Dim kan enkelt åskådliggöra besparingspotentialen i sina dygn × förbrukningsgrafer vid olika ventilationsflöden.

Ska se om jag kan gräva fram de imorgon.
« Senast ändrad: 21 januari 2024, 00:01:17 av kWhalp »

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2024, 10:40:17 »
Intressant som teori, verkligen!

Men ur en ekonomisk betraktelse, spelar det då egentligen någon roll om man bor där mer "normala" vintertemperaturer gäller och man samtidigt har ett bra elprisavtal? Jag betalar i dagsläget ungefär en krona per kWh inkl alla skatter. Jag skulle alltså spara ca 12 kr dom dagar det var -35 i Stockholm vilket det aldrig är. Och jag skulle spara ännu mindre för alla temperaturer mellan -35 och -12. Vid varmare väderlek skulle det alltså vara mer lönsamt med 35 l/s?
OM jag förstår rätt vill säga?

Helt rätt. Inte mycket pengar att spara om man inte bor i ett köldhål. Komfortmässigt minskar kalldraget från friskluftsventilerna väsentligt. Kalldraget när det är 30 grader kallt är inte att leka med. Det blev betydligt behagligare med lite mindre ventilation. Men ändå bra att veta att man inte försämrar driftsekonomin.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När lönar det sig att minska ventilationen med FLVP?
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2024, 11:58:52 »

Med 35 l/s är varvtalet på värmepumpen 32 Hz vid -16 gr avluft. Kompressorn drar då 540 W. Enligt värmepumpens panel ger den då 2560 W, dvs cop 5,2.

Med 24 l/s är varvtalet på värmepumpen 25 Hz vid -16 gr avluft. Kompressorn drar då 410 W. Enligt värmepumpens panel ger den då 2120 W, dvs cop 4,7. (24 l/s innebär 30 % minskning vilket är en enkel inställning på IVT860)

Den avgivna effekten är antagligen schablonvärde.


Som du säger är den avgivna effekten förmodligen schablonvärden och inte uppmätta värden. I dessa värden ingår det förmodligen en del som beror på kondensationsvärme som erhålls när vattenånga i frånluften kondenseras.
I ett fritidshus som inte är bebott tillförs det mycket lite fukt till inomhusluften och när utomhustemperaturen är lika hög som avlufttemperaturen blir bidraget från kondensationsvärme noll. Dina schablonvärden för avgiven effekt från värmepunpen blir då för höga.

Om man betraktar ett obebott fritidshus med litet fukttillskott inomhus kan man förenkla resonemanget till att det är lönsamt att att minska ventilationen om utetemperaturen är lägre än avluftstemperaturen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!