Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja FLVP med stor kompressor?  (läst 2048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Välja FLVP med stor kompressor?
« Svar #30 skrivet: 13 januari 2024, 12:40:30 »
Jag har för mig att Comfortzone har bättre cop än Nibe. Det kan göra en viss skillnad i energiberäkningen.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Välja FLVP med stor kompressor?
« Svar #31 skrivet: 13 januari 2024, 12:54:09 »
Jag har för mig att Comfortzone har bättre cop än Nibe. Det kan göra en viss skillnad i energiberäkningen.

Ja, alltså, CZ har MYCKET lägre avluft än vad jag tidigare trott, så vi (jag) Nibe-fanboys får allt lägga svansen mellan benen.

S735 är också ett obeprövat kort i det långa loppet, kan ju i värsta fall vara så att alla dyra delar rasar på löpande band, efter år 6, eller vad nu garantingränsen är.
Tänk kondensorläckage ned på kretskorten, eller nåt sånt roligt...



« Senast ändrad: 13 januari 2024, 13:47:52 av kWhalp »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Välja FLVP med stor kompressor?
« Svar #32 skrivet: 13 januari 2024, 17:12:05 »
Om jag skulle behöva byta idag, dvs vår CE50:a ger upp, så har jag personligen bestämt mig för följande möjliga urval att välja från:

Krav: det måste vara en FLVP med kraftfull, varvtalsstyrd kompressor som ger runt 5 kW

- Comfortzone RX50
- Nibe S735
- Qvantum QE

Qvantum faller dock bort pÃ¥ grund av för lite information om drifterfarenheter. Jag skulle vilja ge den nÃ¥gra fler Ã¥r pÃ¥ marknaden innan man kan bedöma den. S735 och RX50 bedömer jag bÃ¥da som "tillräckligt bra", möjligt att S735 ocksÃ¥ är lite för ny pÃ¥ marknaden men en hel del goda driftegenskaper har nu börjat trilla in. RX50 känns som ett säkert kort. Nackdel kan dock vara tillgÃ¥ng till kompetent service organisation lokalt pÃ¥ orten. Nu bor jag i norra Stockholm sÃ¥ jag om nÃ¥gon har väl hyfsad chans till det. Priset slutligen, svÃ¥rt att motivera merkostnaden 25 kkr för S735 sÃ¥ jag skulle välja RX50 i dagsläget 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja FLVP med stor kompressor?
« Svar #33 skrivet: 14 januari 2024, 12:13:11 »
Finns det någon som har en kurva eller graf på värmeeffekt från kompressorn givet ett visst luftflöde för S735 och ComforZones motsvarigheter. Vad jag kan se i både Nibes och CZ manualer så anger de effekten vid max respektive min luftflöde, men för de flesta så ligger man ju någonstans i mitten, givet att man har hus i 120-180 m2-klassen. Vid utbyte hade det ju varit en ganska trevlig input givet att man vet vilket luftflöde man vill ha i sitt hus.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Välja FLVP med stor kompressor?
« Svar #34 skrivet: 14 januari 2024, 12:24:51 »
Eftersom ventilationsnormen är fastlagd beroende på vilken storlek man har på sitt hus och inget man råkar "känna för" så kan man ungefärligt räkna med 28 W kompressoreffekt per kvadratmeter när man kyler frånluften till -15 °C. Har man ett hus på 140 kvm kan man alltså räkna med att kompressorn i frånluftsvärmepumpen kan ge max ca 3,9 kW. Detta alltså även om det i reklamen står kompressoreffekt 6 kW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja FLVP med stor kompressor?
« Svar #35 skrivet: 14 januari 2024, 12:41:33 »
Men är det helt linjärt? Ger den 28W/kvm både vid 150m3/h och 250m3/h?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Välja FLVP med stor kompressor?
« Svar #36 skrivet: 14 januari 2024, 12:46:09 »
Ja på det sättet är det linjärt men har man 250 kvm kanske man överskrider max kapacitet på värmepumpen. Sedan beror det på exakt vilken luftfuktighet man har på inneluften när man mäter effekten och på frånluftstemperaturen som kan vara lite olika i olika hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Välja FLVP med stor kompressor?
« Svar #37 skrivet: 19 februari 2024, 17:11:46 »
Jag har nyligen tagit in offert på RX50 resp S735-7 i Uddevalla från olika företag. RX50 landade på 107000 och S735-7 på 115000. Vad jag kan se av data är väl S735-7 lite kraftfullare än RX50 (5.37kW resp 4.8kW). Jag gillar även Wifi till S735 vilket bör underlätta smart styrning. Mitt val blir alltså S735-7 trots det lite högre priset.
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!