Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan problem  (läst 2613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pannan20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan problem
« skrivet: 08 november 2019, 22:24:12 »
Har installerat en ecodan w50 för cirka 3 mÃ¥nader sen. Jag har en del problem  med l9 fel och att elementen ger ojämn värme. Har försökt installera det trÃ¥dlösa kontrollen utan resultat. Är det nÃ¥gon som är kunnig pÃ¥ ecodan och skulle vela hjälpa mig? Har luftat elementen flera gÃ¥nger. StÃ¥r alla elementen pÃ¥ 3 är vissa super varma medans vissa är kalla. Hur kan detta komma sig? Fel pÃ¥ termostaten?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ecodan problem
« Svar #1 skrivet: 09 november 2019, 06:50:24 »
Kolla att piggen bakom termostat rör på sig ut och in enkelt, kärvar den, så smörj och motionera. alla element ska ha fullt öppna termostater, och du justerar värmen på värmekurvan på maskin. Har du en eller 2 rörssystem?
Vad för typ av hus, vad för typ av element?

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Ecodan problem
« Svar #2 skrivet: 09 november 2019, 20:11:20 »
Följ DonPablos råd och börja med att öppna alla termostater. Efter det provar du lufta överallt.

Trådlösa kontrollen är en bitch att installera tills man gjort det några ggr. Ändra switcharna på muspianot enligt instruktionen till sändaren som kopplas in i tankens kretskort. När maskinen är strömsatt men ej igångslagen parar du ihop sändaren med den trådlösa mottagaren.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Pannan20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan problem
« Svar #3 skrivet: 11 november 2019, 08:43:08 »
Kolla att piggen bakom termostat rör på sig ut och in enkelt, kärvar den, så smörj och motionera. alla element ska ha fullt öppna termostater, och du justerar värmen på värmekurvan på maskin. Har du en eller 2 rörssystem?
Vad för typ av hus, vad för typ av element?


Har 2 rörs system. Vad för sort element är jag osäker pÃ¥. NÃ¥gra dubbla och nÃ¥gra vanliga (varierar) danfoss  termostater. väldigt gammalt  hus byggdes början pÃ¥ 1900.Hur funkar det med värmekurva? Hur ställer man in det? 

Utloggad Pannan20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan problem
« Svar #4 skrivet: 11 november 2019, 08:46:42 »
Följ DonPablos råd och börja med att öppna alla termostater. Efter det provar du lufta överallt.

Trådlösa kontrollen är en bitch att installera tills man gjort det några ggr. Ändra switcharna på muspianot enligt instruktionen till sändaren som kopplas in i tankens kretskort. När maskinen är strömsatt men ej igångslagen parar du ihop sändaren med den trådlösa mottagaren.


Var stänger man av maskinen? Där finns en on/off knapp bakom framsidan. Sätter man den pÃ¥ off sÃ¥ lyser ändÃ¥ maskinen. Eller vilken knapp är det jag ska sätta pÃ¥ off? Sw1 ( 8 ) stÃ¥r pÃ¥ on.  SÃ¥ det är nog att jag inte lyckas stänga av den.
« Senast ändrad: 11 november 2019, 20:26:44 av Pannan20 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!