Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?  (läst 18805 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« skrivet: 02 december 2018, 19:49:05 »
Hej på er!

Har nyligen en fått en Ecodan utedel installerad. (PUHZ-SW 100 YAA) Med tillhörande innedel.
Allt är frid och fröjd, förutom en sak.

När det bildas is på kylflänsarna (innan han avfrostar sig själv) så börjar fläkten dåna.
En dovt, dånande ljud som tränger in i grannens hus. Vi hör inte det.
Men grannen som har fläkten riktad mot sig har knackat på och bett om att vi ska se över det.

Min initiala idé är att, är flänsarna frostfria så passerar luften genom med lite motstånd,
är det frost på så passerar lufte svårare, men högra motstånd och fläkten börjar dåna när fläkten "drar" luften mer.
Har ni några idéer? Kan man ställa in att han ska avfrosta snabbare?
Eller kan felet ligga på något helt annat?

MVH

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2018, 20:37:40 »
Nu vet jag inte hur det dånar och om det verkligen kommer från ”luftflödet” , men kan det vara så att din installatör har missat att ta bort transportskydden runt kompressorn?

Har varit ett par bara på forumet som frågat om oljud där det visat sig att transportskydden satt kvar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2018, 21:05:19 »
Tack för tipset.
Men tyvärr så såg jag att transportskyddet togs bort runt kompressorn.
Jag kopplade elen nämligen. (Har behörigheterna).

Men om transportskyddet hade varit kvar, hade det inte dånat varje gång han jobbar för fullt?
I princip varje kväll händer detta när hela familjen har duschat.

Ljudet som grannen beskrev, lågfrekvens, dovt, dånande ljud, typ industriljud.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2018, 21:29:22 »
Är transportskydden borttagna har jag tyvärr inget tips, du få prata med återförsäljare/montör om att komma och lyssna samt då se till att tappa ordentligt med varmvatten vid besök så du kan få fram ljudet.
Har en sw75 men känner inte igen att det skulle bli sån skillnad när det är stort behov för tappvarmvatten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2018, 21:47:18 »
Tack i alla fall!
Jag tömde varmvattnet två gånger idag.
Ingen frostbildning på flänsarna men han jobbade som vanligt i full fart och mycket tyst.
Får vänta lite tills det blir kallare och frost.
För att se om min hypotes stämmer.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2018, 22:13:55 »
Låter ju nästan på din ljud beskrivning som att det finns något transportskydd kvar som märks först när den jobbar lite hårdare när det är lite kallare ute, tänker då mest på tidigare kommentarer från andra om ljud som förekommit där skydd funnits kvar.
”Hoppas” du får fram ljudet lite enkelt och kan få hjälp med att åtgärda det, nyfiken på vad det är
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2018, 22:31:38 »
Jag hoppas du har rätt! :)
Ska kontakta installatören och återkommer vad felet är/var.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2018, 21:29:34 »
Installatören var här och kolalde igår och vi hittade inget som var onormalt.

Idag är det kallare (+3 grader) och fläkten blåser på då den tillverkar varmvatten i skrivande stund.
Följande observation:
Står man framför utedelen så har den en behaglig ljudnivå.
Står man vid kanten av vår tomt så hör man ljudet som mer dånande/lågfrekvent.
Står man på grannen tomt så är dånande ljudet mer påtagligt.
Så jag förstår vad han menar.

Har ni några tips? Fel från fabrik?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2018, 21:59:17 »
Synd att det inte var ett missat transportskydd!!

Lägger du upp någon form av ritning där placering av utedel, väggar som ljud kan studsa på och avstånd kanske det finns någon som är duktig på detta och kan tala om varför det blir så och vad man kan göra.

Har inte märkt av någon märkbart stor skillnad på min egen beroende på vart jag står , min utedel står ca 20cm från trävägg med lockpanel och ingen vägg i på sidan om nu kanske ytan på fasaden kan göra skillnad när ljudet studsar

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2018, 22:01:08 »
Om du tex lite provisoriskt sätter typ liggunderlag på väggen bakom utedelen ändrar sig ljudbilden hos grannen då?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2018, 19:57:11 »
Det kan vi också testa! Tack för tipset!

Dock måste vi vänta på lite kallare väder, det var vid -7 grader pumpen hördes som mest.
Nu småmyser han bara.

Återkommer när vi vet mer.

MVH

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2018, 19:58:47 »
Kallare än -7 vill man inte ha oavsett ljud  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #12 skrivet: 06 december 2018, 16:49:42 »
det kanske är så att maskinen känner av en sjunkande effektutgång och speedar upp fläkthastigheten. i inst för mr slim puhz-rp.ha4 finns en Low noise instruktion (9:1) en kontakt på utedelen. Jag har monterat en sådan på min puhz-sw 100yha, den sänkte "rusning" och oljud från fläktar. kanske finns det en sådan lösning i ditt fall.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #13 skrivet: 06 december 2018, 18:47:02 »
Är jag inte och cyklar så effektbegränsar low noice funktionen utedelen och det kanske inte alltid är att föredra om man behöver effekten som den ursprungligen kan leverera.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #14 skrivet: 06 december 2018, 22:36:30 »
Jag kom på att jag har ju gamla bitumen mattor liggande från några år tillbaka när jag isolerade bilens bagageutrymme från vägljud.

Jag provade att montera några av dessa mattor runt kompressorhuset och på stora samt nedre hörndetaljerna.
Jag passade också på att lägga på rörisolering på inkommande spänningskablar ifall dessa skulle vibrera/slå mot plåten.

Det blev betydande bättre med dånandet!
När jag testlyssnade innan arbetet var det 4 grader. När jag testlyssnade efteråt var det också 4 grader. Men huset hade tappat 2 graders innetemperatur, så han jobbade på mer när han kom igång igen.

Så frågan är om man ska köpa mer och isolera mer innuti?
Eller ska man be installatören montera gummidistanser också mellan stativet och utedelen? (Röd ring på bilderna)
Gummidistanser = Gänga-gummibit-gänga.

Undra vad Mitsubishi säger gällande garantin om dethär? Nu är täcks inga ritningar eller varningstexter. Bara rena plåt detaljer.
 
För övrigt:
Karta över vår och grannens hus kommer senare.
Liggunderlag kommer att testas :)





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!