Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverterlarm typ II (445) servicetekniker kommer, nÃ¥got särskilt att tänka pÃ¥?  (läst 3350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anthe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Min Nibe 1255-16 larmar upprepat på Invertern, dels kommunikationsfel (larm 100) och larmet i rubriken. Återställa larmen funkar inte, inte heller att stänga av en halvtimme som jag läst att man kan testa. Larmen kommer tillbaka.

Har inte haft några problem med elen, inga säkringar som gått eller så, inga strömavbrott.

Pumpen har egen elcentral med egen huvudsäkring, finns inget annat inkopplat där. Den är 8-9 månader gammal.

Är det något jag ska tänka på, eller fråga om, när service-snubben kommer??

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
inverterlarm 100 har för mig varit trasig inverter varendaste gång. kan även vara emc filtret, men mest troligt inverter.
1 inverter
2 busterkort
3 emcfilter

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Min Nibe 1255-16 larmar upprepat på Invertern, dels kommunikationsfel (larm 100) och larmet i rubriken. Återställa larmen funkar inte, inte heller att stänga av en halvtimme som jag läst att man kan testa. Larmen kommer tillbaka.

Har inte haft några problem med elen, inga säkringar som gått eller så, inga strömavbrott.

Pumpen har egen elcentral med egen huvudsäkring, finns inget annat inkopplat där. Den är 8-9 månader gammal.

Är det något jag ska tänka på, eller fråga om, när service-snubben kommer??

Är pumpen bara 8-9 mån gammal, bara ringa och säga till,måste ju vara helgaranti, såg du hade ringt redan, så du behöver inte säga något alls, kanske bara bevaka lite vad han gör i eget intresse

Utloggad Anthe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är pumpen bara 8-9 mån gammal, bara ringa och säga till,måste ju vara helgaranti, såg du hade ringt redan, så du behöver inte säga något alls, kanske bara bevaka lite vad han gör i eget intresse

Ja, man hoppas ju att dom fixar det. Jag vill mest ha lite koll så jag fattar vad dom snackar om.

Såg att det finns något kretskort också som tydligen kan gå sönder....

Utloggad Anthe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
inverterlarm 100 har för mig varit trasig inverter varendaste gång. kan även vara emc filtret, men mest troligt inverter.
1 inverter
2 busterkort
3 emcfilter

Tack!! Busterkort, är det kretskortet till invertera?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sirius730

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hade inverteralarm av olika sorter på vår f730 sen inköp. De bytte allt på den men det var inte förrän kompressorn byttes som problemet försvann.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
kan vara kompressor också, men man börjar ju inte med att byta den dyraste komponenten. I de fall jag varit på inverterlarm 100, så har det varit invertern på varendaste en av gångerna. Kollegan har stött på ett trasigt busterkort (alla på 1255) och en trasig kondensator på Nibe 730 med inverterfel 100

Utloggad Anthe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Serviceteknikern bytte invertern. Han sa att kombinationen av larm på inverter (445) och kommunikationsfel med inverter (100) är rätt typiskt när invertern pajat.

Tydligen bytte Nibe typ av inverter under 2019 (min pump tillverkades i början av 2019 och hade den gamla sorten). Den nya invertern är mycket bättre, enligt serviceteknikern. Medan de gamla gick sönder på löpande band.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Ser man någon uppgift vilken inverter man har?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!