Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin ECH2O värmepumpsberedare  (läst 1652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mirrebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin ECH2O värmepumpsberedare
« skrivet: 22 maj 2019, 15:19:15 »
Hej,
jag har behov av både en varmvattenberedare och air conditioning värme/kyla för en lägenhet i ett land med varmare klimat.
Jag har behov av 300l beredare och har sett Daikins ECH2O värmepumpsberedare.
För air conditioning värme/kyla funderar jag på en större utomhusenhet med flera slingor.
Jag undrar nu om Daikin värmepumpsberedare kan anslutas till en av slingorna eller måste denna anslutas till en separat utomhusenhet?
Ser attt utomhusenheten som är anpassad till värmepumpsberedaren är en av de mindre modellerna av utomhusenheter. Är det annan programvara?
Mvh
    Micke

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ECH2O värmepumpsberedare
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2019, 15:56:12 »
Hej,
jag har behov av både en varmvattenberedare och air conditioning värme/kyla för en lägenhet i ett land med varmare klimat.
Jag har behov av 300l beredare och har sett Daikins ECH2O värmepumpsberedare.
För air conditioning värme/kyla funderar jag på en större utomhusenhet med flera slingor.
Jag undrar nu om Daikin värmepumpsberedare kan anslutas till en av slingorna eller måste denna anslutas till en separat utomhusenhet?
Ser attt utomhusenheten som är anpassad till värmepumpsberedaren är en av de mindre modellerna av utomhusenheter. Är det annan programvara?
Mvh
    Micke

Hej Micke,

det är en annan programmering i utomhusenheten p.g.a. högre temperaturer än för en vanlig luftvärmepump.
Du måste således använda den tilltänkta modellen.

Mvh
Daikin

Utloggad Mirrebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ECH2O värmepumpsberedare
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2019, 11:18:30 »
Tack för svaret  :)

Det betyder att jag behöver två st utomhusenheter.
För air conditioning behöver jag både värme på vinter (utetemp ner mot 0 grader) och kyla (utetemp upp mot 35grader)
Placeringen måste göras i en terrass med tak och öppning enbart åt ett håll ovanför ett räcke som är c:a 70-80cm högt.
Enheterna måste placeras så att de syns så lite som möjligt utifrån, eftersom lägenheten ligger i ett historiskt centrum.
Terrassen är ca 4m2
Möjliga placeringar:
  • pÃ¥ höger väggsida med den ena över den andra
  • pÃ¥ höger väggsida med enheterna bredvid varandra
  • pÃ¥ insidan av räcket bredvid varandra ner mot golvet
  • pÃ¥ bakre vägg, en ovanför fönster och ett nedanför fönster
Hur bör enheterna lämpligen placeras och finns det rekommendationer för avstånd mot väggar, tak och golv samt avstånd mellan enheterna?
Mvh
    Micke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!