Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ongrid utan att sälja el  (läst 5758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mastermumin

  • Gäst
mastermumin
Ongrid utan att sälja el
« skrivet: 04 september 2018, 14:18:04 »
Har tänkt att installera solceller men utan att leverera till elnätet men ändå ha elnätet som backup.

Alltså:
Paneler går till 3-fas invertern.
Elnätet går också till samma 3-fas inverter.

Från invertern så går all el ut till huset i de vanliga ledningarna
Från invertern går det också ut till ett batteripack

Batteripacket ger ström till huset några timmar via invertern när både solceller och elnät har gett upp.

Så långt är det inga konstigheter.
Twisten är att jag EJ vill mata ut någon el på nätet någon gång. Det skall alltså vara en säker anslutning till elnätet så ingen elektriker kan skada sig vid reparation av elnätet mellan mig och elleverantören.

Jag har tittat på bla https://voltaconsolar.com/hybrid-self-consumption/three-phase-hybrid/hybrid-solar-inverter-10kw-three-phase-48v.html  men vad jag förstår så går det inte att förvägra att el matas ut i leverantörsnätet.

Har någon något tips på en hybridinverter som kan detta ovanstående?

Anledningen till att jag ej vill mata ut är att jag vill ha min anläggning oregistrerad. Kommer nog bara vara något år till innan vi blir straffbeskattade om man säljer el eller innehar en solanläggning.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #1 skrivet: 04 september 2018, 15:28:39 »
Lösningen för dig kan vara den som min nätägare erbjuder, dom "lagrar"  för en mindre ersättning överskottet tills man behöver det så den elen varken köper eller säljer man.
Ska du inte riskera att mata ut på elnätet måste du ha en resevkraftsbrytare som rent fysisk kopplar bort nätet när du ska använda din solel. För när du "släpper in" solelen på dom ledningar som nätet är anslutna till finns det inga möjligheter att skilja din solel från nätets el
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad claese

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #2 skrivet: 05 september 2018, 16:00:47 »
Lagra överskottet själv i form av varmvatten?

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #3 skrivet: 05 september 2018, 18:58:57 »
Tror som Svenska kocken dvs en godkänd omkopplare.

För övrigt håller jag med dig ang att vara anonym tummenupp. Bra tänkt! Då jag resonerar likadant tummenupp

Inväntar bara Skatteverkets utsända brev till de som sökt bidrag vad det gäller solel.....
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #4 skrivet: 05 september 2018, 20:08:11 »
Jag förstår inte din oro och om dessutom skatteverket i framtiden vill leta upp solcellsägare är det bara att öppna Google maps och börja leta. :)
Sedan funderar jag över din oro för elektrikerna. Om strömmen i nätet försvinner, dvs strömavbrott så bryter växelriktaren ut och stänger av strömmen/produktionen. Detta som säkerhetsåtgärd för att undvika backströmmar ut på nätet vid strömavbrott.

Om du trots allt inte vill släppa någon el så är nog det enda sättet att skaffa ett tillräckligt stort batteri.
Som exempel skulle jag med en anläggning på 10,5 kw behöva ett batteri på 60 kwh för att fånga mitt överskott. Problemet är bara att jag bara använder upp till 15 kwh den mörka delen av dygnet. Mao blir det en ganska liten solcellsanläggning om man ska försöka balansera upp det som du vill
Ett batteri i konsumentledet kostar någonstans runt 12 000 kr/kwh. Det finns bidrag men då blottar du dig igen för skatteverket.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #5 skrivet: 06 september 2018, 19:25:40 »
Lagra överskottet själv i form av varmvatten?
Går bra över natten eller veckor med elpatron i tank, men ska du spara till vintern så får du nog kolla andra värmelager.
Göra knallgas dvs vätgas o syrgas  av vatten med elen (sök på elktrolysör) och återvinn elen när du behöver den med bränsleceller, den tekniken prövas nu i några husbyggen och kommer nog att bli nåt framöver....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ador

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #6 skrivet: 06 september 2018, 22:03:48 »
Har du kikat på Fronius Sumo Hybrid?
http://www.fronius.com/en/photovoltaics/products/home/inverters/fronius-symo-hybrid/fronius-symo-hybrid-3-0-3-s

Jag har själv ingen erfarenhet av den men har snurrat runt lite på nätet förut och sett att folk använder den för kombinerad nät- och ödrift. Huruvida du kan stänga av leverans till nätet vid överproduktion/laddat batteri vet jag inget om.
« Senast ändrad: 06 september 2018, 22:08:02 av ador »
2 vån på 170.5 m2. Byggår: 2015.
Golvvärme nederplan, radiatorer ovanplan. VP, FTX, Solceller
21 grader inomhustemperatur.
Varmgarage.

År - Köpt el | Fastighetsel | VP | FTX | Såld el | Producerad el

2017 - 6732 kWh | 3003 kWh | 2222 kWh | 781 kWh | 2783 kWh | 4841 kWh
2018 - 5876 kWh | 3149 kWh | 2355 kWh | 793 kWh | 3670 kWh | 5264 kWh
2019 - 4666 kWh | 2914 kWh | 2158 kWh | 756 kWh | 3656 kWh | 5207 kWh
2020 - 5579 kWh | 2855 kWh |
2021 - 6107 kWh | 2796 kWh | 2000 kWh | 773 kWh | 3347 kWh | 5102 kWh
2022 - TBD

VP: Värme-/vattenproduktion: 75% / 25%

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #7 skrivet: 11 september 2018, 10:10:45 »
Lösningen för dig kan vara den som min nätägare erbjuder, dom "lagrar"  för en mindre ersättning överskottet tills man behöver det så den elen varken köper eller säljer man.
Ska du inte riskera att mata ut på elnätet måste du ha en resevkraftsbrytare som rent fysisk kopplar bort nätet när du ska använda din solel. För när du "släpper in" solelen på dom ledningar som nätet är anslutna till finns det inga möjligheter att skilja din solel från nätets el

Tror det finns färdiga lösningar för t.ex. småhus, men vad jag vet är priset fortfarande högt. Lösningarna kommer att bli billigare i framtiden.

Mastermumin

  • Gäst
Mastermumin
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #8 skrivet: 12 september 2018, 13:09:41 »
Tackar för input.

Lagra hos leverantören innebär nog att anläggningen registreras tyvärr.

Jag har sett pwm inverters 1fas som garanterat ej skickar ut ström.

Jag söker dock mppt 3fas. Det kanske kommer eller bara är svårt att hitta.

Fick idag elleveransräkningen. Exakt 1kr kwh. (Egentligen 1.005 per kwh)
Förbrukningen också på 1kr (1,02)

Räknar med högre priser strax pga kommande elbrist samt att staten måste ha in mer pengar.

Kan jag spara 6000kwh per år så är det 12000kr. Anlägningen blir avbetalad på max 10 år.


(Nej det går ej bra i Sverige. Staten går minimalt plus i en enorm högkonjuktur med 0 ränta. Överskottet är mindre än ett mellanår i konjunkturerna. Staten vältrade över kostnaderna på kommunen istället så att staten kunde gå plus.  Stackars kommunern,men det är en annan fråga)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #9 skrivet: 12 september 2018, 19:04:23 »
Jag förstår inte din oro och om dessutom skatteverket i framtiden vill leta upp solcellsägare är det bara att öppna Google maps och börja leta. :)

Kollade upp mitt hus, jag beställde en grå/grå nyans med ett uns blått i till mitt tralldäck, det blev blått som en pool eller egentligen blåare än så. :) Skulle titta hur ofta Googel maps uppdateras och se om min knallblåa altan finns med men icke, där i mot min utgrävning för bilar och den stödmur grävarna satta upp, jag byggde sen en stenmur i mot den som jag sen slutligen fyllde med betong.

Men hur jag en parkerar så ställer jag mig inte riktigt rakt. Sc:,h
Har iofs tänkt att jag är värdelös på att få in bilen perfekt. NÄ, på Googel maps ser jag att dom ställt muren snett, det som förvillar ögat i verkligheten är att den har en rundning.   *roflmao* Jag tror faktiskt att L-muren varit sne hela tiden, dom har bara flyttat in den 10 cm på min tomt.

Ser också att grannens garagetak går in på den andre grannens tomt. Sc:,h
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Mastermumin

  • Gäst
Mastermumin
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #10 skrivet: 12 september 2018, 22:38:13 »
Tror jag äntligen har hittat lösningen.

Voltadon 10kw 3fas

Länk till manual.  https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.voltronicpower.com/oCart2/files/manual/InfiniSolar-10KW-manual-20150130.pdf&ved=2ahUKEwjI1aHCprbdAhXp-yoKHQGFACEQFjAAegQIBBAB&usg=AOvVaw0sREvjkOaYQrVoinhb44AZ

På sidan 31 står det att panelerna skickar ström till förbrukning och överskott till att ladda batterier. Ingen ström tillåts av invertern att skickas ut i elnätet.

Förbrukningen kan prioriteras till solceller först och elnät som tvåa och batteri som 3.

Om solen ej lyser tar den ström från elnätet och batterier som tvåa.

Nu ska jag läsa mer om den men det verkar som den är vad jag vill.

Kommer ändå att installera brytare mellan elnät och inverter för att kunna manuellt bryta. Fördelen med ovan inverter är att strömbortfallet ej stör maskiner som går.


En annan tanke är att be om en elmätare från vattenfall som är anpassad till solcellsanläggning även om jag inte tecknar avtal. Man kan ju ändra sig i framtiden.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #11 skrivet: 12 september 2018, 22:50:50 »
Och dom får anslutas till elnätet?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Mastermumin

  • Gäst
Mastermumin
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #12 skrivet: 13 september 2018, 19:09:40 »
Enligt vad jag kan se så uppfyller invertern kraven.

"Use in accordance with regulations:
Automatic disconnection device with three-phase mains surveillance in accordance with DIN V VDE V 0126- 1-1:2006-02 and DIN V VDE V 0126-1-1/A1:2012-02 for photovoltaic systems with a three-phase parallel coupling via an inverter in the public mains supply. The automatic disconnection device is an integral part of the aforementioned inverter. This serves as a replacement for the disconnection device with insulating function which the distribution network provider can access at any time."


Finns certifikat att läsa på denna sida längst ned i pdf.


https://voltaconsolar.com/hybrid-solar-inverter-10kw-three-phase-48v.html

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #13 skrivet: 13 september 2018, 19:45:07 »
En annan tanke är att be om en elmätare från vattenfall som är anpassad till solcellsanläggning även om jag inte tecknar avtal. Man kan ju ändra sig i framtiden.
Att installera en solcellsanläggning kräver föranmälan till nätägaren. I och med att föranmälan lämnas in så kommer de att byta ut elmätaren. En standard elmätare kan inte skilja på vilket håll strömmen går och kommer att mäta alla el som går ut på nätet som förbrukning som du får betala för.
Jag vill inte vara någon glädjedödare men jag misstänker att du kommer få svårt att dölja din anläggning för myndigheterna om du inte gör ett fulmontage på egen hand. :)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ongrid utan att sälja el
« Svar #14 skrivet: 13 september 2018, 20:43:19 »


Anledningen till att jag ej vill mata ut är att jag vill ha min anläggning oregistrerad. Kommer nog bara vara något år till innan vi blir straffbeskattade om man säljer el eller innehar en solanläggning.

Tänkte likadant en gång i tiden när det fanns bidrag till ackumulatortankar, Byggde mina egna acktankar. Senare blev det bidrag till solpaneler (vatten), har 90 vacumrör. Körde i egen regi detta med pga av rädslan av registreringen och straffbeskattning.. Funderar på solpaneler på stugan (el) men det straffbeskattas väl redan om anäggningen är tillräckligt stor, och det kräver ju bara lite "babblande" bland de styrande av landet Sverige så åker även småanläggningar med i den svängen.. Så jag håller med dig litegranna att försöka hålla din blivande anläggning oreggad.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!