Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: D.a.n.i.e.l
« skrivet: 26 december 2015, 12:23:18 »

Hej igen hoppas maten har varit god och tomten snäll😉.

Finns det trådlösa innegivare?

Jag kommer att köra utan innegivare och lågt ställda termostater på entreplan i kombination med braskamin och termostater öppna för fullt i källare och garage, det verkar lira ganska bra med framledningen jag har, 50 grader.

Återkommer med rapport....

Andra frågor och problem har tillkommit. Skapar nya separata trådar kring dessa senare för enkelhetens skull.

Ha en god fortsättnig!
Skrivet av: D.a.n.i.e.l
« skrivet: 21 december 2015, 00:11:29 »

Tack för alla konstruktiva och intressanta svar och funderingar så långt.  tummenupp ska läsa igenom igen, tänka och återkomma i tråden med mera feedback och hur tankarna går.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2015, 12:46:18 »

Kanske därför vatten burna kaminer börjar bli så poppis nu  Sc:,h
Skrivet av: jehu
« skrivet: 19 december 2015, 12:43:50 »

Vi experimenterade med placering av rumsgivaren tills vi hittade rätt.
Den sitter nu i en liten garderob på andra sidan murstocken från kaminen sett.
Finjusteringen bestod sen i att ändra höjden på den till den blev rätt.
Nu slår vp ifrån ett par timmar efter att man börjar elda.
Vad som sen händer är att halva huset (där vi vistas) går upp mot 23 grader, medan andra sjunker mot 16.
Har förklarat för de andra att det blir kallt i sovrummen på övervåningen om de har dörrarna stängda.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 december 2015, 11:03:07 »

Låter smart med en extra rumsgivare att växla mellan. Det ska jag verkligen ta en funderare på!
Det här med termostaterna verkar det råda delade meningar om är den uppfattningen jag har fått när jag försökt fatta, vissa påstår att termostaterna alltid ska stå i helt öppet läge när det finns värmepump. Ligger det någon sanning i detta, eller har jag totalt misstolkat kanske? Inte helt omöjligt. Är ju en hel del kunskap att ta in...

Blir det ingen energibesparing att tala om så är ju alternativet att bara koppla ur rumsgivaren när man eldar och enbart elda för mysfaktor. Då slipper man ju frånkoppling av värmen.

Extra intressant är ju förmodligen ändå när det blir riktigt kallt, då måste det ju löna sig att stötta med kamin, även om det bara avlastar entrevåningen.

Det är lite kul att läsa alla goda råd från folk utan erfarenhet av EcoEl-EcoAir. :)

Flytta rumsgivaren, är det enkla svaret.

Jag har ett likadant system som du. Med braskamin (och vedpanna) i köket. När vi eldar i den stiger temperaturen rejält i köket, men det tar tid innan värmen sprider sig till resten av huset. Vi har satt rumsgivaren i ett rum på norrsidan så den inte störs av sol eller eldning och har aktiva termostater i några rum på framförallt övervåningen, där vi inte vill ha samma temp som resten av huset. Det funkar hur bra som helst. Genom att höja start/stopp-diff från 5 till 7 så har jag fått VPn att gå i stort sett konstant från -5 och kallare.

I år ser vi ut att landa på under 13 MWh på helåret, jömfört med ca 30 innan VP.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2015, 08:44:20 »

Men en innegivare sänker framledningen till hela systemet vilket i många fall funkar bra men i ts fall funkar det inte bra och då är ju termostater en lösning. Vet man i vilka rum man får övertemp räcker det med termostater där men det gör ingen skada för driften av vp om man har så många så dom stryper bort nästan allt flöde från rad systemet. Att det blir övertemp i hela huset samtidigt är ju osannolikt men övertemp på olika ställen är inte så ovanligt räcker att man har tex kamin i gillestugan och en uppe i vardags rummet ska man elda i kaminer tror jag termostater är en bra lösning för det brukar bli olidligt varmt i rummet det eldas i och då tillför i alla fall inte rad systemet ännu mera värme.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 december 2015, 23:05:45 »

Helt klart ska dom enbart strypa vid övertemp men om det av nån anledning som vp inte styr över blir övertemp i hela huset så gör det inget om alla utom 1 stryper flödet eftersom vp har arbetstank och stoppas flödet nästan helt i externa kretsen så påverkas inte vp negativt av det.

OK, fast hur ofta skulle det kunna hända? Och bättre i det fallet med en innegivare/termostat kopplad direkt till vp.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2015, 21:58:26 »

Helt klart ska dom enbart strypa vid övertemp men om det av nån anledning som vp inte styr över blir övertemp i hela huset så gör det inget om alla utom 1 stryper flödet eftersom vp har arbetstank och stoppas flödet nästan helt i externa kretsen så påverkas inte vp negativt av det.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 december 2015, 21:52:37 »

TS frågar ju hur man bör göra med termostaterna. Jag håller med Rickard. De ska enbart strypa vid övertemp pga eldning eller stor solinstrålning, i enstaka rum.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2015, 18:23:30 »

Jag uppfattade det som att tx kör med öppna eller utan termostater i dag och jag tror att kurvan är hyffsat rätt eftersom rums givaren stryper så pass mycket vid eldning att det blir kallt i delar av huset. Har ingen koll på hur mycket innegivaren på ctc reglerar och det spelar ingen roll heller bara ts ser till att kolla om kurvan är ok eller ev justera den så den blir ok innan termostaterna aktiveras.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 december 2015, 17:28:56 »

En person som just flyttat in i en villa som frågar nu, och då nästan förutsätter jag att kurvan inte är korrekt justerad, utan att termostaterna stryper flödet - och så har gjort sedan värmepumpen installerades.
Därav mitt råd.
Men än en gång, om kurvan är optimal, så kan man köra en CTC med 100% termostater utan att det skadar värmepumpen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2015, 10:31:04 »

Om man resonerar så skulle det ju vara bättre att värma huset med 1000 kW i 10 minuter/dygn.
Det skulle bara ge en start och lång stilleståndstid, men COP på 0... typ
Den längre stilleståndstiden om man låter termostater strypa bort flöde beror ju på att man har onödigt hög kurva, och det kostar i förlorad COP.
Ju längre stilleståndstider, desto sämre COP.
Just därför är jag emot att man låter alla termostater kunna strypa, det gör att risken att man kör med onödigt hög kurva blir större.
Så många rum som möjligt, som inte värms av kaminen bör enligt mitt sätt att se det ha termostaterna fullt öppna, det garanterar att man arbetar med kurva och parallelljustering för att få så ekonomisk drift som möjligt på anläggningen.

Om man förutsätter att kurva och parallelljustering är optimal, då stämmer det du skriver.
Min erfarenhet är dock att kurva och parallellförskjutning sällan eller aldrig är optimal i hus där man har 100% termostater aktiva, andra kan ha annan erfarenhet.
Jag utgick naturligtvis från att kurvan var korrekt injusterad och att det blir för varmt inne vid eldning och då är det bättre att låta termostaterna strypa bort värmen och kompressorn går mindre än att låta värmen gå ut på rad systemet med minskad komfort och ökad elförbrukning som följd. Men jag gör ett förtydligande kurvan ska justeras in korrekt innan man aktiverar termostaterna och sen finns det säkert några (kalla) rum där det inte finns nån anledning att ha termostater. Att justera in kurva och parallell förskjutning brukar ta i stort sett en vinter och då utan eldning så man gör det inte på nån dag Och man bör helst lämna 1 radiator utan termostat för det finns en teoretisk risk att alla stänger och att cp pumpar mot stängd ventil.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 18 december 2015, 10:29:57 »

COP = 0 låter intressant  :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 december 2015, 06:08:03 »

Om man resonerar så skulle det ju vara bättre att värma huset med 1000 kW i 10 minuter/dygn.
Det skulle bara ge en start och lång stilleståndstid, men COP på 0... typ
Den längre stilleståndstiden om man låter termostater strypa bort flöde beror ju på att man har onödigt hög kurva, och det kostar i förlorad COP.
Ju längre stilleståndstider, desto sämre COP.
Just därför är jag emot att man låter alla termostater kunna strypa, det gör att risken att man kör med onödigt hög kurva blir större.
Så många rum som möjligt, som inte värms av kaminen bör enligt mitt sätt att se det ha termostaterna fullt öppna, det garanterar att man arbetar med kurva och parallelljustering för att få så ekonomisk drift som möjligt på anläggningen.

Om man förutsätter att kurva och parallelljustering är optimal, då stämmer det du skriver.
Min erfarenhet är dock att kurva och parallellförskjutning sällan eller aldrig är optimal i hus där man har 100% termostater aktiva, andra kan ha annan erfarenhet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 december 2015, 18:03:35 »

Nu är det ju shunt på Ctc så den använder inte radsystemet som buffert så stillestånds tiden bör bli längre desto färre radiatorer som är i drift. Drift tiden för kompressorn blir ju naturligtvis lite kortare eftersom all effekt går in i tanken istället för ut på rad systemet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2015, 17:46:59 »

CTC:S arbetstank är så liten att det ändå är en fördel att inte låta för stor del av externa flödet hindras av termostater om det kan undvikas, det kommer att påverka antalet start och stopp rätt mycket - trots den lilla arbetstanken.
Men visst går det köra med termostater i drift till 100% om man vill det.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 december 2015, 17:09:13 »

På en shuntad anläggning borde det inte spela nån roll om man har termostater överallt och Ctc har ju arbetstank så flöde till vp finns det oavsett.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2015, 13:01:42 »

I källaren bör du ha alla termostater fullt öppna, jag brukar inte rekommendera att man srtyper in mer än 30% av termostaterna i en anläggning där arbetstank saknas.
Nu har väl CTC i och för sig en (liten) arbetstank, men det är ändå en fördel att ha så mycket av tillgängligt flöde som möjligt tillgängligt för att värmepumpen skall fungera bra och inte starta/stanna så ofta som annars blir fallet.
När grundinställningen är gjord tycker jag att du kan ha termostater aktiva i de rum som värms av kaminen, men låt resten stå öppna.

Själv kör jag helt utan termostater med bara en rumsgivare som får strypa börvärdet om det blir varmt inne, funkar minst lika bra som innan värmepump, när vi hade elradiatorer med termostat som styrde temperaturen.
Övertemp p.g.a. solinstrålning är oftast omöjlig att undvika, oavsett om värmepumpen tillför värme eller ej, men visst kan man spara några få kronor/vecka om termostaterna tillåts strypa, men det är inga jättepengar vi talar om.
Frekventa start/stopp kan minska livslängden på värmepumpen så på sikt är det inte alls säkert att man sparar på att låta flödet variera mycket i systemet p.g.a. strypande termostater.
Har man ett äldre hus utan mekansik ventilation kan det dessutom vara både skönt och nyttigt att vädra en aning på våren, om det blir för varmt inne.  tummenupp
Skrivet av: D.a.n.i.e.l
« skrivet: 17 december 2015, 12:13:36 »

Ok, bara vid injustering alltså. Bra!
Skrivet av: Josth
« skrivet: 17 december 2015, 11:11:25 »

Viktigt att ha termostaterna öppna när man justerar in värmepumpens grundinställningar (värmekurva & förskjutning). Sedan behöver termostaterna justeras ner så de stryper bort övervärmen i rum som t.ex. har solinstrålning, kaminvärme och mycket matlagning i spisen. Det är viktigt att det alltid finns minst något ställe där pannvattnet kan cirkulera, antingen genom öppen/borttagen termostat eller en bypass-ventil. Detta för att inte skada cirkulationspumpen.
Skrivet av: D.a.n.i.e.l
« skrivet: 17 december 2015, 09:00:35 »

Låter smart med en extra rumsgivare att växla mellan. Det ska jag verkligen ta en funderare på!
Det här med termostaterna verkar det råda delade meningar om är den uppfattningen jag har fått när jag försökt fatta, vissa påstår att termostaterna alltid ska stå i helt öppet läge när det finns värmepump. Ligger det någon sanning i detta, eller har jag totalt misstolkat kanske? Inte helt omöjligt. Är ju en hel del kunskap att ta in...

Blir det ingen energibesparing att tala om så är ju alternativet att bara koppla ur rumsgivaren när man eldar och enbart elda för mysfaktor. Då slipper man ju frånkoppling av värmen.

Extra intressant är ju förmodligen ändå när det blir riktigt kallt, då måste det ju löna sig att stötta med kamin, även om det bara avlastar entrevåningen.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2015, 08:48:50 »

Jag skulle nog sätta in en rumsgivare till, och en brytare på väggen vid kaminen, så att värmepumpen styr på källartemp när du eldar, och på temp i markplan när du inte eldar.
Låt termostaterna strypa bort värmen i markplan när du eldar.
Räkna inte med någon besparing när du eldar, så länge det inte går eltillskott i pannan.
Skrivet av: D.a.n.i.e.l
« skrivet: 17 december 2015, 08:45:43 »

Hej!

Efter många år i radhus med direktverkande el har jag nu köpt en enplansvilla med källare. Byggt på 60-talet och med vattenburen värme, luft/vattenvärmepump CTC ecoel ecoair från 2006. Dessutom finns en braskamin på entreplanet.

Har fått upp ögonen för detta eminenta forum där det vilar gigantisk kunskap och erfarenhet. Intressant!

Har småproblem och mängder med frågor så...

Men först en fundering kring just användandet av braskaminen.

Efter renovering har entreplanet blivit väldigt öppet och braskaminen klarar att värma i princip hela detta om jag önskar. Mysigt och kanske ekonomiskt. Problemet är då att rumsgivaren anser att det är tillräckligt varmt och därmed även stryper värmetillförseln till källaren och garaget.

Min tanke är då att använda mig av min. Framledningstemp. När jag tänker elda, inställd lägre än börvärdet såklart. Att det blir lite kallare i källare och garage är helt ok. Detta bör enligt min teori lite lägre energiförbrukning utan helt frånslag av värme vid eldning i kaminen.

Vad tror expertisen om detta, eller är jag helt ute och cyklar? Finns det kanske något annat sätt som är bättre. Vill helst inte flytta rumsgivaren.

En bra dag så här inför julen till er alla!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!