Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RÃ¥d om val av värmesystem  (läst 19768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xtracted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Energon - LÃ¥genergibygg, isolering, prefab och semi-prefab
Råd om val av värmesystem
« skrivet: 28 januari 2014, 18:51:23 »
Jag håller på att färdigställa ett lösvirkeshus och det börjar vara dags att installera värmesystem inom kort. Jag håller därför på att försöka leta mig fram i djungeln och lista ut vad det är jag ska installera.

Huset finns i Östersund, det är på 150kvm bottenvåning samt 65kvm övervåning under snedtak. I den halva av huset som saknar övervåning har jag full takhöjd upp till nock. Gjuten platta med ingjuten slang för vattenburen golvvärme för bottenvåningen. Ursprungligen var det tänkt att jag skulle installera bergvärme, men jag har isolerat och tätat huset så att det är *väldigt* energisnålt och jag kommer aldrig att få igen investeringen för bergvärme, letar därför efter alternativ.

Jag håller mellan ca +18 och +21 grader inomhus med en 2kW-värmefläkt från jula. Utetemperaturen varierar mellan ca -5 och -17 grader som det är nu. Blir det -20 eller kallare flera dagar i sträck behöver jag ca 500W ytterligare för att hålla temperaturen inomhus stadig.

De tankar jag går i just nu är att installera en LVVP av mindre modell och koppla in en hyfsad acktank. Det hade varit idealiskt om jag kunde kombinera systemet och få ut varmvatten också. Jag är rätt så praktiskt lagd och gör gärna så mycket som möjligt själv för att hålla kostnaden nere.
Nibe F470 som värmer PUR-skumisolerad villa i Jämtland i 1 1/2 plan på 220 kvm. Än så länge ouppvärmt garage på 50 kvm med gästlägenhet på övervåningen på ca 30 kvm som värms och ventileras med en AirStar (skall bytas inom sin tid).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2014, 18:56:28 »
Vad har du för ventilation? En frånluftvärmepump är ett alternativ.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2014, 19:29:51 »
En liten berg vp och en kort jordvärme slinga kostar inte mycket om du fixar det själv och kommer ge grymt billig värme samt vv  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Xtracted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Energon - LÃ¥genergibygg, isolering, prefab och semi-prefab
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2014, 19:34:13 »
purjo: ventilationen är inte heller spikad ännu, tanken är ett FTX-system med maximal värmeåtervinning men frånluftsvärme kanske är ett hållbart alternativ.
Nibe F470 som värmer PUR-skumisolerad villa i Jämtland i 1 1/2 plan på 220 kvm. Än så länge ouppvärmt garage på 50 kvm med gästlägenhet på övervåningen på ca 30 kvm som värms och ventileras med en AirStar (skall bytas inom sin tid).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2014, 19:47:54 »
Är huset så välisolerat att det bara kräver 2,5 kW när det är kallare än minus 20 och ingen bor i huset ska du nog satsa på en frånlufts VP. Då får du både värme, varmvatten och ventilation för en rätt låg kostnad, det är kanske så att du klarar dig med typ Nibe F370. Du ska ju även räkna med en del tillskott pga TV, disk, spis mm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2014, 19:48:54 »
Tyvärr är de lite kraftigare frånluftarna så pass dyra att priset ligger nära en markvärme anläggning om du har plats att gräva fast med frånluftare så du ju vent på köpet fast en kanal fläkt är inte dyr fast ett tråkigt val till ett nytt hus så lägger en röst på Ftx+ jordvärme framför allt om du tänker bo där länge för då bör jordvärmen hålla längre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2014, 20:15:51 »
Men om man klarar sig på 2-2,5kW behöver man väl ingen kraftigare VP?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2014, 20:20:30 »
60 papp. http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F470/

värmepump för värmevatten och varmvatten med inkluderad VV tank samt batteri för uppvärmning av tilluften.

Klarar att ge lite drygt 2kW och COP strax över 3. så visst behöver den använda elpatronen de kallaste dagarna men det blir nog ganska lite givet att du klarar dig med 2,5kW totalt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2014, 20:21:18 »
berätta hur det blev när du är klar
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2014, 20:28:27 »
Men om man klarar sig på 2-2,5kW behöver man väl ingen kraftigare VP?
Jag tror det behövs kraftigare vp för det tillkommer vent förluster och antagligen en hel del vv samt att det bör skilja en hel del i effektbehov mellan -5 och -17 grader ute så jag tror inte 2 kw räcker så långt och sen så värderar jag hållbarheten samt att priset skiljer så pass lite till flvp samt möjligheten att sära på vent och värme och i östersund kan det bli ruskigt kallt har jag för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2014, 20:30:53 »
FTX, el-vvb och en liten elpanna till golvvärmen....skulle jag testa med...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2014, 20:49:38 »
Smurfen, inte sÃ¥ fruktansvärt kallt. Det senaste Ã¥ret har det varit under -15 grader 6 - 7  dagar och ingen under - 20. Det brukar varje vinter vara nÃ¥gon enstaka dag under -25. Ã…ret innan ungefär lika.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2014, 20:52:34 »
Jaså inte kallare än så nästan som här men hur som helst skulle jag inte välja en flvp även om huset är väl isolerat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2014, 21:01:42 »
Och mitt råd gäller BARA om han klarar värmen i huset på 2,5 kW, utan hushållsel, och temperaturen är under -20 grader. Möjligen med rådet om en braskamin som mysfaktor och dom få dagar det behövs tillskott.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Råd om val av värmesystem
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2014, 21:13:59 »
Vattenburen el och en liten kamin  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!