Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta T inställningar  (läst 2180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad batonglasse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Delta T inställningar
« skrivet: 18 mars 2010, 09:20:28 »
Jag har nu kört min pump sedan installationen i början på december. Tycker att jag hittat ganska rätt i mina inställningar.
Men man vill alltid optimera lite till, därför undrar jag vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt när det gäller Delta T inställningarna. Att köra ett högt eller lågt värde?

Antal starter per dygn är konstant ca 15, oavsett om det är 0 eller -20 grader ute.
(Har monterat ett räkneverk från Elfa, som bekrivet i andra trådar här på forumet, tack för tipset)

Varmvatten:
Jag kör idag med ett Delta T på 8,5 grader(47,5 grader inställd VV temp) på VV och varmvattenproduktion avstängt på natten mellan 21:00 och 06:00
vi har aldrig haft problem med att varmvattnet tagit slut, trots både bad och dusch samtidigt.

Värme:
Har satt ett Delta T på 8 grader.

Det känns rimligt tycker jag att ha ett relativt högt Delta T i båda fallen för att pumpen ska få arbeta under en längre period åt gången.

Har ni experter någon synpunkt på detta?
Är det ekonomiskt mer fördelaktigt att ha ett Delta T på tex 4 grader och ha VV igång även på natten?
Kanske jag får en jämnare inomhustemp om jag minskar på värmeproduktionens delta.
Eller får pumpen då starta och stoppa onödigt mycket?

//Lasse








IVT Greenline E11 + 300l VV + 160l volymförstorare, inomhusgivare, 2 borror 130 + 60m, 2 vuxna, 2 barn, Dåligt isolerad Villa 96+96(källare)m2 med mek till/frånluft pga blåbetong, en-rörssystem med något klena radiatorer, norr om Stockholm

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Delta T inställningar
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 10:32:28 »

Antar att du med deltaT menar kopplingdifferens i meny 1.4 och 2.4.

Varmvattenladdningarna sker med start på GT3 och inställt börvärde minus halva VV-differensen d.v.s. i ditt fall på GT3 43°. Den stannar varmvattenladdningen på GT9 inställt börvärde plus halva VV-differensen d.v.s. när GT9 är 51,8°. Det är lite högt i min smak, genom att framledningen är mellan 55°-60° beroende på värmebärarens deltaT.

Med så många starter per dygn, kan du inte upptäcka några svängningar i komforttemperaturen mer än på termometern.


Utloggad batonglasse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Delta T inställningar
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2010, 16:51:31 »
Ja, jag menar kopplingsdifferensen.

Tycker du att jag har för hög varmvattentemp, eller är kopplingsdiffen för hög?

Vad är lämplig maxtemp på VV
IVT Greenline E11 + 300l VV + 160l volymförstorare, inomhusgivare, 2 borror 130 + 60m, 2 vuxna, 2 barn, Dåligt isolerad Villa 96+96(källare)m2 med mek till/frånluft pga blåbetong, en-rörssystem med något klena radiatorer, norr om Stockholm

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Delta T inställningar
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2010, 17:01:32 »

Jag skulle nog ta ner VV-temp 2° och kopplingsdiff 1° på varmvattnet. Då startar den vid 41,75° och stannar på GT9 vid 49,25°.

Har du 7° deltaT mellan GT8 och GT9, så har du ~54° i beredaren när den laddat klart.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!