Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp?! Alternativt till vedpanna?  (läst 570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik91

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp?! Alternativt till vedpanna?
« skrivet: 19 september 2023, 12:19:41 »
Hej! Precis köpt ett hus byggt 1974. Det värms upp av en vedpanna från -94 med 2st 500liter ackutankar. Det finns även solpaneler på taket som värmer vattnet, enligt förra ägaren behöver man bara Elda från okt-april. Jag och min sambo har väldigt lite kunskap om vedeldning och andra värmekällor, och vi har inte tillgång till billig ved. Nu till en STORA frågan:

Vad tycker ni vi ska skaffa som alternativ till eldningen?
Luft/vattenpump? Luft/luft?
Alla förslag är välkomna. Kan även tillägga att vÃ¥ran budget är lÃ¥g 😅

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp?! Alternativt till vedpanna?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2023, 13:16:03 »
Om det finns ett vattenburet värmesystem som fungerar bra, så bör ni sannolikt sikta på en luft/vatten-värmepump eller möjligen jord-, sjö- eller bergvärme (bl a beroende på var i landet huset befinner sig och hur lämpliga markförhållandena är för att lägga ner kollektorslinga eller borra för bergvärme).

Men jag skulle föreslå att i och med att ni nyss har köpt huset och ännu inte har egna drifterfarenheter från en vinter, så gör ingenting just nu utan skaffa fram ved och använd vedpannan den första vintern, lär känna värmesystemet under tiden och studera bl a hur hög framledningstemperatur som behövs till radiatorerna vid olika utetemp och väderförhållanden (en värmepump blir ju oekonomisk och kan ev få kort livslängd om man tvingar den att gå med högre framledningstemp än den egentligen trivs med). Med en vinters erfarenheter bakom sig kan man fatta klokare beslut om vad som bör göras med värmesystemet, och om man inte har akut brådska att skaffa fram en annan värmekälla kan man avvakta tills det dyker upp möjlighet till en bra affär.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp?! Alternativt till vedpanna?
« Svar #2 skrivet: 19 september 2023, 13:43:31 »
Jag har kombon luftvatten och vedpanna.....

....men eldar sällan.....

Om jag var i dina kläder skulle jag beålla nuvarande anläggning...som jag gissar finns i källare.

Jag skulle ta hem en säljare av luftvattenpump och fråga hur hen skulle koppla ihop kombinera vedpannan och luftvattenpumpen.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp?! Alternativt till vedpanna?
« Svar #3 skrivet: 19 september 2023, 17:37:21 »
Eldar ni varje kväll behövs nog inget alternativ möjligtvis en brasa på morgon eller elpatron när det är som kallast. Även om priserna för kapat och klyven ved dragit iväg så är det ganska billig uppvärmning om man redan har grejerna för det vill man komma billigare undan kan man köpa långved och kapa själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Hjälp?! Alternativt till vedpanna?
« Svar #4 skrivet: 19 september 2023, 18:07:08 »
Jag kör vedpanna och luft/luft värmepump. Jag har dock granved gratis om jag bara hämta det. Björk hugger jag själv till kamin.


Håller med Torbjörn. Bo in huset. Jag valde att byta fönster och isolera taket innan jag installerade värmepumpen.

Normalt eldar vi 35 kubikmeter. De år som vi körde pumpen mest eldade vi 10 kubikmeter.

Så med låg budget köp en luft/luft pump och 10 kubikmeter ved.
« Senast ändrad: 19 september 2023, 18:08:56 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Patrik91

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp?! Alternativt till vedpanna?
« Svar #5 skrivet: 19 september 2023, 18:14:38 »
Tack för alla bra svar.. Tanken va mest att ha något att kombinera med så vi inte har pressen på oss att elda varje dag. Lite mer frihet och mindre arbete. Kanske bara elda när det är som kallast. Huset ligger i Halland glömde jag skriva, så vi har inte jätte kalla vintrar.
Mvh Patrik

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp?! Alternativt till vedpanna?
« Svar #6 skrivet: 19 september 2023, 18:25:03 »
Med vedpanna och tankar så tar du nog ut värmen från tanken via en shunt troligtvis. 2 X 500 l , räcker inte långt ner värmen behövs, men på din breddgrad kanske det räcker att elda på kvällen och en brasa på morgonen. Du kommer underfund med hur du ska elda efter ett tag. Det med en luft/luft är inte fel som ger en del värme när tankarna är tomma. Lycka till med huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!