Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin  (läst 2639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nice-ee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Daikin Caldo XR30 (RXTM30N2V1B + FTXTM30M2V1B) som är 4år gammal(2år garanti kvar) som larmar med F3. Har provat starta om den men felkoden återkommer efter ca 30min.
Pratat med återförsäljaren som jag köpte pumpen hos men de vill inte ha något med Daikin och göra längre och hänvisar mig till en säljare på Daikin.
Säljaren hänvisar tillbaka mig till återförsäljaren. Pratat med andra återförsäljare men de kan inte ta några garantiärenden på pumpar de inte själva sålt.
Är det någon som har koll på vem som ansvarar för garantin, återförsäljaren eller Daikin själva?
Kan man åtgärda felkoden F3 själv utan att få dit en servicetekniker?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2023, 11:47:13 »
Garantiansvaret har det företaget som har sålt maskinen till dig. Vill de inte ta sitt ansvar så får du stämma dem i tinget.
Hälsa dem det, det brukar sätta fart på de flesta.

Mvh D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kan väl inte vara så krångligt för Daikin att hjälpa en slutkund som har trassel med sin återförsäljare !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2023, 14:44:09 »
F3 brukar vara läckage på innerdelen, kondensorn behöver troligen bytas.
Stoppa ned en tops i kondensvattentråget längst ut till vänster i innerdelen, kommer det olja på topsen så är det felet.
Låter lite konstigt att "andra" ÅF inte skulle kunna ta på sig jobbet, men de tycker väl att det är för dåligt betalt med garantijobben?
Eller så är de fullbokade med jobb som ger bättre klirr i kassan.
Om ett företag slutat ta på sig jobben så har jag svårt att se att de skall vara tvungna att uppfylla Daikins garantilöfte i 6 år.
Vad händer i så fall med garantin om ett företag läggs ned, eller går i konkurs, gäller inte garantin i så fall?

Garantierna registreras ju hos Daikin centralt, och jag är rätt säker på att vi kan utföra garantijobb på maskiner vi inte sålt, om vi vill.

Ingen vidare bra reklam att rekommendera civilrättsligt mål för att få en maskin man köpt reparerad under garantitiden.  dontknow
Att hota med det kostar förstås inget, men ingen vettiga människa tar ju en sån sak till tinget, kan inte tänka mig det.
Alternativ 2 är ju att ta det med försäkringsbolaget, och låta dem sätta press på installatören eller Daikin.
De vill nog inte betala reparationen på en maskin med garanti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nice-ee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2023, 15:45:18 »
Tackar för svaren!!
Det är lite så jag också tänker att det är Daikin som betalar för garantijobben men kanske inte tillräckligt. Så då borde andra, om de vill, kunna göra jobbet.
Får ringa runt till fler återförsäljare och se om någon vill ta på sig jobbet. Annars är det bara att betala för att få det fixat.
Försäkringsbolaget har åldersavdrag på 15% per och 3000 i självrisk så där blir det inte så mycket hjälp om inte kostnaden överstiger 8000:-

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2023, 18:00:03 »
Det är helt riktigt att man kan vända sig till någon annan ÅF och be om hjälp, det går även att kontakta kontoret och be att få bli hänvisad till servicepartner.

Däremot är det inte Daikin som står som garant gentemot slutkund, det är installatören. Daikin står för garanti gentemot ÅF.

Men precis som Rickard säger så har de flesta fullt upp sedan månader tillbaks och då skall säljande part kontaktas i första hand. Oavsett om de håller på med installationer av Daikin längre eller ej.

Att det skulle vara dålig reklam att hänvisa till rättsliga åtgärder tycker jag inte, det gäller oavsett vilket fabrikat som har installerats. Av denna anledning finns det regelverk kring detta.
Blir bara så trött på företag som anser att de inte har ett ansvar gentemot slutkunder efter installation.
F3 kan vara kondensorläckage eller så kan det vara en dålig koppling, det vet man först när man tittar på det. F3 betyder bara hög hetgas och det sker med de flesta maskiner när det läcker någonstans.

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Aggregaten garantiregistreras väl hos Daikin och garantin kan väl inte upphöra om slutkundens återförsäljare tex upphör med verksamheten om ni nu enbart har garanti mot återförsäljaren ?
Eller det kanske är andra villkor som gäller då.
Blir en riktig soppa för trådskaparen då det verkar rätt kört den vägen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2023, 19:57:38 »
Enligt daikins garanti så är det bara att logga in på stand-by-me där apparaten registrerades så får du ”enkelt kontakt med din servicepartner”.

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad nice-ee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2023, 10:46:59 »
Har nu frågat kommunens konsumentrådgivare och de svarade att den som utfärdat garantin är ansvarig för den.
I detta fall är det Daikin som utfärdat garantibeviset och då är det Daikin som har garantiansvaret.
Med detta så borde vilken servicepartner som helst kunna utföra garantijobb oavsett om de sålt pumpen eller inte.
Problem för mig är då att jag måste hitta en servicepartner som vill göra jobbet, vilket inte är lätt i Norrlands inland.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2023, 13:31:31 »
Intressant rån Lawline.

Eftersom produkten är äldre än 3 år och garantin är utfärdad av tillverkaren Daikin så är det Daikin som ska åtgärda pumpen och inte den som sålt.

https://lawline.se/answers/garantiansvar-saljaren-eller-tillverkaren
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2023, 13:43:46 »
Har nu frågat kommunens konsumentrådgivare och de svarade att den som utfärdat garantin är ansvarig för den.
I detta fall är det Daikin som utfärdat garantibeviset och då är det Daikin som har garantiansvaret.
Med detta så borde vilken servicepartner som helst kunna utföra garantijobb oavsett om de sålt pumpen eller inte.
Problem för mig är då att jag måste hitta en servicepartner som vill göra jobbet, vilket inte är lätt i Norrlands inland.

Vi ska upp till Arjeplog och Jäckvik inom ca 10 dar, är det i närheten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har nu frågat kommunens konsumentrådgivare och de svarade att den som utfärdat garantin är ansvarig för den.
I detta fall är det Daikin som utfärdat garantibeviset och då är det Daikin som har garantiansvaret.
Med detta så borde vilken servicepartner som helst kunna utföra garantijobb oavsett om de sålt pumpen eller inte.
Problem för mig är då att jag måste hitta en servicepartner som vill göra jobbet, vilket inte är lätt i Norrlands inland.

Vet inte vad det står specifikt i garantivillkoren men rimligtvis borde väl den som står för garantin se till att deras servicepartners tar kontakt med slutkund.
Är man till åren eller har dålig koll på att söka på nätet blir det annars svårt att hitta någon!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2023, 14:07:06 »
Det där med "norrlands inland" och garantijobb är ett problem, ersättningarna är som regel så låga att det blir en rejäl förlustaffär att åka på en felsökning, beställa materiel, åka tillbaks och reparera.
På de maskiner vi sålt i Arjeplog är det 3358 kr reskostnader för oss för ett besök, som regel måste vi först felsöka, och sedan reparera, så resekostnaderna blir totalt 6716 kr i normalfallet.
Ersättningen, självklart lite beroende på vad som är felet ligger, kanske på hälften av det.
Här finns det lite att göra för leverantörerna, de borde kunna vara mer flexibla med ersättningarna om det är långa avstånd, men samtidigt måste man förstå dem också, de kan ju inte betala någon för 100 mils resa och förlora tusentals kronor på att ha sålt den värmepumpen.
EN svår ekvation, och egentligen något som "vi installatörer" måste ha med i beräkningen när vi säljer till en "avlägsen kund" och lägga på lite extra, så man har råd med i vart fall en garantireparation under de 5-6 år som garantin gäller utan att ha gjort förlust på hela affären.

Numera säljer vi bara inom en radie på 10 mil utan extra betalt för resan, och vi säljer aldrig till någon som finns mer än 15 mil från oss.

Egentligen skall man inte köpa av kustföretagen eller näthandlarna om man har sitt hus i fjällen, utan av en lokal installatör som man tror skall finnas kvar på orten garantitiden ut.
De lokala installatörerna vet om problemen, och tar någon tusenlapp mer än många näthandlare och "kustbaserade" företag.
De har å andra sidan långt till de flesta av sina kunder, även om det kanske inte blir 23 mil enkel väg så är det rätt långt från Arjeplog till Jäckvik t.ex.
Man ska nog fundera både en och två gånger innan man åker till kusten på mässa och köper en billig pump till Norrlands inland.
Efter mässan kan de göra en turné och installera billigt och ändå tjäna skapligt, men när det börjar bli problem...
Ofta blir det kunden som får lida, eller så går företagen i konkurs.
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 14:35:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad danghung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2023, 18:32:37 »
Min Daikin XRH 30 är samma problem med fel kod F3 . min återförsäljare tror att det var fel på rörgivare på innerdelen, han har haft ett par problem med andra maskin, han ska beställa nytt givarepaket åt mig, I övrigt är jag väldigt nöjd med min Daikin Caldo XRH 30 :)
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 18:48:10 av danghung »

Utloggad nice-ee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR30 - Felkod F3 - vem ansvarar för Garantin
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2023, 20:02:19 »
Vi ska upp till Arjeplog och Jäckvik inom ca 10 dar, är det i närheten?

Inte så långt upp😀 Tack ändå!
10mil ovanför Östersund.
Har ev fått tag i en som kunde tänka sig att ta jobbet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!