Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 - fortfarande svinkallt efter Ã¥terställt larm 229  (läst 734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wlund-nibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Nibe F730 i hus från 2019, 150m2 på ett plan.
Golvvärme i betongplatta

Fick larm 229, täta kompressor starter. Jag började med att rensa luftfiltret, som var igensatt. Därefter Ã¥terställde jag larmet (3 dagar sedan). Det är ett fritidshus, sÃ¥ jag är inte pÃ¥ plats just nu.  Ska dock ha gäster som anländer efter helgen.  Behöver fÃ¥ upp värmen i huset, och vänder mig till den kollektiva hjärnan i detta forum. Hur ser mina värden ut, och vad behöver jag ändra eller felsöka?

Framledning: 35,1 grad
Retur: 28.3 grader
värmebärarpumpshastighet: 100%

Ute temp: -13.8 grader
Innetemp: 15.6 grader (!) och sjunkande
Varmvatten: 50.6 grader
Ventilation: 48%
Kompressor inte blockerad
Gradminuter: -1332 ....
Effekt el: 3kW
Max inställd effekt: 6.5kW

Rumsgivare är aktiverad, med fakor 1

Rumstermostarerna inställda på 23 grader.

Ingen punktförskjutning

« Senast ändrad: 17 december 2022, 08:37:51 av wlund-nibe »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Eltillskott blockerat?
Storlek på hus?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad wlund-nibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
150m2 på ett plan
Eleffekt just nu verkar vara 3kw, max inställd är 6,5kW.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - fortfarande svinkallt efter återställt larm 229
« Svar #3 skrivet: 17 december 2022, 09:06:28 »
Skulle kunna bero på att överhettningsskyddet för el-patronen löst ut så det inte är någon tillskottsvärme fast det ser ut så?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad wlund-nibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle kunna bero på att överhettningsskyddet för el-patronen löst ut så det inte är någon tillskottsvärme fast det ser ut så?

Borde inte jag se det i Nibe Uplink? Har inget felmeddelande sedan jag kvitterade larm 229 för 3 dagar sedan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - fortfarande svinkallt efter återställt larm 229
« Svar #5 skrivet: 17 december 2022, 09:21:19 »
Nej inte direkt, överhettningsskyddet är helt mekaniskt.  MÃ¥ste Ã¥terställas med en liten hÃ¥rd knapp. Men kan du se strömförbrukningen i Uplink borde man kunna räkna baklänges om det stämmer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 4lpha0ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Potsdam/Germany
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Optimizer, Automotive Engineer, Retro/Demoscener
I checked my alarm logs. I got 229 only, when the airflow was too low (scheduled during night time), with for example some set compressor frequency blocking, so that the compressor needed to run at least at 50 Hz. If you didn't set something like that, it might be related to the hot water production, where depending on the performance mode it needs between 35/65 Hz minimum and 80/90 Hz maximum.

Could you post the compressor frequency? If it's not available in uplink and you can't attach a USB stick for logging, you might need to buy the premium data history option, if I'm correct.
Working on the energy/comfort optimal solution for my NIBE F730 with custom control logic.

Utloggad wlund-nibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I

Could you post the compressor frequency?

Compressor frequency 80Hz
Water temp 50°, doesn’t seem to be an issue.





Utloggad wlund-nibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag svarar på min egna fråga efter att ha fått kontakt med installatörenn.

Just nu verkar det som att VP är inställd pÃ¥ att ha max framledningstemperatur 35 C. Det är nÃ¥gon inställning som görs pÃ¥ maskinen, ofta av installatören och kan inte ändras  i Uplink-appen, utan mÃ¥ste ändras i ett serviceläge.

Det framkom efter att vi höjde värmekurvan men beräknad framledningstemperatur var kvar på exakt 35.0 grader.

Vi har inte verifierat detta (eftersom jag inte är på plats) men låter detta rimligt?







Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - fortfarande svinkallt efter återställt larm 229
« Svar #9 skrivet: 17 december 2022, 14:27:16 »
Skulle kunna stämma. Max framledningstemperatur ställs in i meny 5.1.2.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nibe F730 - fortfarande svinkallt efter återställt larm 229
« Svar #10 skrivet: 17 december 2022, 16:19:41 »

Med ett medel U-värde på 2,5 W/m²K så är transmissionsförlusterna 2,8 kW. vid rumstemp +16° och utetemp -14°.

Ventilationsförlusterna vid 0,35 l/s*m² är 1,9 kW.

Tillsammans ger det ett effektbehov på 4,7 kW.

Värmepumpen kan med 3 kW tillskott samt 0,85 kW till kompressorn, borde värmepumpen leverera över 5,5 kW.

35° på framledningen borde klara att både hålla och öka rumstempen vid +16°. Det är samma kyleffekt på golvslingorna som 41° på framledningen och 21° rumstemp.

Noterat att värmebärarpumpen gÃ¥r pÃ¥ 100% men att deltaT  är 7°, vilket känns mystiskt. Finns det en extern cirkpump med tillhörande bypass?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 221
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!