0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är den numera "gamla" FD modellen så mycket billigare jämfört med FH modellerna och det är av den anledningen du valde FD ?Ska man hålla varmhålla med +16 grader eller mer så har man ingen användning av +10 funktionen som FH har som annars är populärt i garage.Inget fel på FD men var nyfiken varför man väljer äldre modeller om det inte är en avsevärd prisskillnad
Men jag vill ju bli av med "slasket" bilarna drar in, men det kanske är feltänk av mig? Skall jag ha värme på istället?
Bättre att du skaffar en avfuktare istället och kör värme med VP:n. Så gör jag.
Det värsta är ju precis när bilarna kört in och slasket släpper ifrån hjulhusen. Har dock hyffsad lutning mot golvbrunnen iofs, men det blir ju lätt lite fuktigt i garaget, jag får väl sätta in en ventil också kanske....
Värme och mycket fläkt med VP'n kombinerat med bättre ventilation.
Jag tror inte du behöver nån avfuktare.
Tack för alla tips angående avfuktare eller ej, jag var ju inne på det förut men önskade ha lite värme när man fixar med bilarna och trodde i min enfald att avfuktningen på luftvärmepumpen skulle funka, men det blir ju onekligen kallt i garaget då..... och inte såg jag att det kom ut något vatten heller ifrån röret ute.... attans också!
Är det inte bilar mm. i garaget du är rädd om behöver du inte bry dig om fukt. Annars är ju kombinationen återkommande fukt (typ bil som frekvent körs in) och varmgarage ingen höjdare för (undvikande av) korrosion.
Ett enkelt sätt annars att ta reda på hur det är med fukten är att du införskaffar en fuktmätare. Finns såna för inte alltför stor kostnad som visar hur det ligger till och som sparar min/max-värdet. Körs det inte in blöta/isiga etc. bilar ofta borde det inte vara något större bekymmer iofs.
Tackar för tipset, men jag tror jag avvaktar lite nu. Hade ju lagt undan pengar för installationen av värmepumpen så vi får se hur ekonomin ser ut framöver och hur det blir i garaget framöver.
Ibland är den enklaste lösningen att blunda för problemet.
Mitsubishi har bla. MJ-E16VX-S1, en avfuktare som aktiverar avfrostning vid temperaturen är under +15. Är nog ett måste om du ska köra på +10 grader i garaget. Med Jula avfuktaren är det nog +16 grader som gäller om den ska fungera bra.http://mediabank.canvac.se/files/19_sv_mj_e16vx_s1.pdf
Mitsubishi har bla. MJ-E16VX-S1, en avfuktare som aktiverar avfrostning vid temperaturen är under +15. Är nog ett måste om du ska köra på +10 grader i garaget.
Med Jula avfuktaren är det nog +16 grader som gäller om den ska fungera bra.
Kom tillbaka efter en helg i stugan, värmepumpen har gått hela helgen och nu verkar det var väldigt torrt inne i garaget, så jag tror/ hoppas inte jag behöver en avfuktare också.