Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med att tolka mätvärden pÃ¥ gas och vätska!  (läst 10934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Behöver hjälp med att tolka mätvärden på gas och vätska!
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2013, 19:54:19 »
Det blir hunting som xxargs skriver under vv-drift..

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tre och en halv grad i överhettning fungerar inte på en mekanisk expansionsventil, den har då inte tillräcklig kraft för att stänga, räkna snarare med 6 eller 7 Förutsatt att det är ett homogent köldmedium. (d.v.s. har bara en kokpunkt)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Det är R407C i min pump. Tror att man behöver minst 4,5K.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problemet med 407 är att dess kokpunkt runt noll grader skiljer ca 7 gr.
Det betyder att det ämnet som kokar först kokar vid +3 och det som kokar sist vid -4. så när du tittar på manometern, hur vet du var i processen du tittar.
4.5 gr. är för liten överhettning med de flesta köldmedium och definitivt för lite med 407.
Att justera in en låg överhettning är ett erfarenhetsjobb, tre extra grader överhettning betyder inte tre grader lägre förångning!
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Behöver hjälp med att tolka mätvärden på gas och vätska!
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2013, 23:26:50 »
3,5 grader enl, konstruktörerna & det blir det vare sig det e garantijobb eller inte om jag gör det.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Nu försvinner en del av dessa 7 grader i glide  när gasen expanderar i expansionsventilen om inkommande kondensat är typ 35 grader C dÃ¥ ca 30% kokar av i sin egen avkylning till kring 0 grader och det kanske är 4-5 grader i glide kvar pÃ¥ kondensatet som finns kvar efterÃ¥t - dock ju kallare kondensatet är innan expansion i kapillär/expansionsventil - ju större 'glide' mÃ¥ste man ta hänsyn till i evaporatorns utformning och säkra i överhettning...

 

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
om det uppstår hunting i alla driftfall så är den bästa lösningen att gå ner en storlek i dysa och öppna expansionsventilen.
Jag tycker ofta att värmepumpstillverkare monterar för stora dysor om man jämför med kylanläggningar, jag vet inte om det är för att förhindra att expansionsventilen hamnar utanför reglerkurvan vid riktigt varma KB temperaturer?
Jag har ofta gått ner en dysa och då fått värmepumpen att gå mycket lugnare.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Jag har inte tillgång till manometerställ, så jag vet inte överhettningen. Vet någon var man som privatperson kan köpa manometerställ? Lägger gärna pengar på ett sådant och lär mig något i stället för att ta hit en tekniker för samma peng. Testade i alla fall att enl. danfoss dokument öppna exp.ventilen ca 1/8 och nu ser grafen ut så här:

Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag antar att kompressorn startade 07:47? Då ser man att suggastemperaturen pendlade lite upp och ner innan den stabiliserades. Jättebra, då vet man att expansionsventilen fungerar och är i närheten av rätt inställning. Om hetgasen inte blir varmare än 70 gr. skulle inte jag öppna mer.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Helt rätt den startade för värmeproduktion.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Jag är tillbaka med nya funderingar.
Jag har skaffat ett manometerställ och försökt justera överhettningen till rätt nivå.
Nu ligger överhettningen pÃ¥ ca 4K (manometer 3,75 bar, 1 grad celcius pÃ¥ dewskalan) Suggas ca 5 grader celcius mätt vid bulb. Som ni ser pÃ¥ grafen sÃ¥ ligger suggasen  varmare än brine in och hetgasen drar iväg lite. Enligt gargamels inlägg tidigare sÃ¥ ställer han i överhettningen till 3-3,5K. Andra säger 6-7K pga glide.
Det är något som inte stämmer, men vad?

Nibe 1225-8  R407C

Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu vet jag inte vad det är vxl som du mäter före och efter, men att suggas efter förångare före vxl (borde vara vid bulben?) är nästan samma som inkommande brine låter rimligt, skiljer det någon grad kan det bero på givarna.
Personligen tycker jag 4 K är lite låg överhettning eftersom en mekanisk expansionsventil använder överhettningen som kraft för att stänga, men så länge hetgasen blir varm så funkar det ju:-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Suggasen växlas mot vätskan mellan kompressor och expansionsventil innan den når kompressorn. När jag började logga pumpen blev gasen i princip aldrig över 70 grader celsius vid värmedrift. Borde vara högre tänker jag.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det tar 20 minuter innan hetgasen når 70 gr. Så lite svalt går den allt, två grader mer i överhettning ger större marginaler.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
hoppar in i tråden själv, läser med intresse.

Ett manometerställ kan man hitta billigt på ebay, köpte ett därifrån.

jag har en r134a-maskin som inte riktigt funkar som jag vill, har för högt tryck efter kompressorn av någon anledning jag inte begriper.
vid VBut 50grader (vb in 44,5, kondensat 47)  sÃ¥ har jag en hetgas pÃ¥ 104grader och ett tryck pÃ¥ 14,9bar.

kallsidan är är bättre sen ombyggnas och avluftning.
kbin 3,5 kbut 0,05 efter exp har jag -5c trycket är 1,3bar. vid bulb har jag -0.05c och halvvägs mellan förångare och kompressor har jag 3.1c

men varför har jag så högt tryck efter kompressorn? jag har haft isär värmesidan och pumpat rent värmeväxlaren med kemikalier, fick ut nästan ett kilo bös ur den. men jag tycker inte det varit så stor skillnad.

Tips på vad jag skall titta efter? jag har själv lite problem med hunting men löste det genom att flytta bort bulben 5cm från förångaren och kletade på värmeledande pasta.

ursäkta att jag snor tråden.
hur är det med r134a, vinner man något på att värmeväxla suggas och kondensatledning?

edit råkade skriva r137 ist för r134a
« Senast ändrad: 03 november 2013, 15:22:58 av DanielW »
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!