Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...  (läst 3355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« skrivet: 11 oktober 2022, 23:23:23 »
Testar här om någon har något tips.

Bergvärmepumpen har fungerat perfekt till för ca 1 vecka sedan. Men nu produceras endast VV men den slår aldrig över och producerar värme till element.

Skruvade upp termostaten i huser men ingen skillnad. Pumpen står stilla till VV ska produceras igen.

Bytte växelventilen för ca 1 år sedan till en som är "skruvande" istället för originalet som funkat dåligt en längre tid.

Kan jag tvinga pumpen att producera värme för att testa, eller hur går jag vidare?

Tips någon?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2022, 07:34:56 »
Kontrollera att utegivaren fungerar. Har den blivit fuktskadad, vilket inte är ovanligt, visar den för hög temperatur varpå reglersystemet tolkar det som att ingen värme till huset behövs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2022, 08:27:39 »
Tack för tipset Roland!

I displayen på pumpen visas korrekt utetemperatur, men kan den ändå vara trasig menar du?

Men det kan ju ändå vara bra att kolla upp, var får man tag i en ny? Thermia eller är det en standardmätare som man kan köpa på lite olika ställen?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2022, 09:16:55 »
Visar ute rätt temp , inget fel där. Kolla även framledningstempen, visar den för högt , stänger VP av för värme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2022, 13:35:31 »
I displayen på pumpen visas korrekt utetemperatur, men kan den ändå vara trasig menar du?


Hade den varit fuktskadad hade den visat t.ex. 30 grader fast det bara var 5 grader ute.

Citera
Men nu produceras endast VV men den slår aldrig över och producerar värme till element.

Lite oklart vad som avses. Fungerar växelventilen men reglersystemet ger den ingen signal att slå om eller är det så att det också kan vara ett mekaniskt fel på ventilen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2022, 20:22:27 »
Förtydligande (om det nu blir tydligare)

VP producerar VV utan problem med den slÃ¥r aldrig över och producerar värme till huset. När VP är klar med produktion av VV och  stannar sÃ¥ öppnar växelventilen och släpper ut varm vatten mot elementsidan.

Då känner man att det varma vattnet går ut mot elementsidan, men då det är så lite och på ett par sekunder är det samma temp på det som cirkulerar i systemet som är ganska "kallt"

Sedan startar pumpen som vanligt vid nästa start för produktion av VV igen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2022, 21:39:08 »
Fungerar pumpen som den ska , är du säker på att växelventilen inte har kärvat fast. Lossa motorn , under finns ett stift som vidd VV trycks in och ska gå ut vid värme. Dom har en förmåga att kärva till lite . det med värmen kan vara att den inte öppnar helt och det liksom pyspunka bara. Piggen har lika funktion som termostaterna för element och GV , en klassiker att dom fastnar efter sommaren . Om den är inne , så knacka på den likt en hackspett med hammarskaft eller moraknivskaft. Sen trycka du ca 10 ggr för motion .

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2022, 11:15:04 »
Jag tolkar det som att växelventilen fungerar men att kompressorn stannar efter avslutad varmvattenberedning så att vattnet som går till radiatorerna inte värms.

Om min tolkning stämmer verkar det som om reglersystemet anser att det inte finns nÃ¥got värmebehov. DÃ¥ utegivaren fungerar blir frÃ¥gan om korrekt framledningstemperatur visas.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2022, 17:20:02 »
Växelventilen verkar funka och det är inte den gamla typen med et stift utan en nyare som vrider/skruvas.

Framledningstemperaturen visar nu när VP stått stilla ett tag

Framl 50 (45)
returl 19(46)

Jag ska titta nästa gång när pannan går

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2022, 11:21:38 »
Om pumpen har stÃ¥tt stilla ett tag bör framledningstemperatur och returtemperatur vara rätt lika. Fungerar cirkulationspumpen, vilket den bör göra dÃ¥ varmvattenberedningen fungerar, kommer framledningstemperaturen att sjunka snabbt efter avslutad varmvattenberedning. 

Hur länge hade pumpen stått stilla när avläsningen gjordes?
« Senast ändrad: 14 oktober 2022, 11:49:47 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2022, 18:34:17 »
Hur länge hade pumpen stått stilla när avläsningen gjordes?

Tyvärr vet inte hur länge den stått still den gången jag läste av värdena.
Men jag har testat lite mer idag och jag blir inte klokare...

När VP gick igång för VV-tillverkning (som vanligt) så kollade jag just innan den stängde av:
Framl 64 (55)
Returl 42 (46)

Framl 63 (55)
VV      48 (47)

Sedan stänger den ner igen.

Jag hittade i den "avancerade menyn" att jag kunde tvinga växelventilen att vara i läge för att värma huset och då övergick pumpen så snällt och producerade till elementen utan problem.

Passade även på att rengöra filtret och det var otroligt lite som fastnat där.

Någon med något mer tips? Börjar bli kallt nu (Zon1)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2022, 19:07:35 »
Det var ju positivt att det gÃ¥r att fÃ¥ pumpen att värma huset 

Värmde pumpen huset för två veckor sedan innan den började krångla eller var det först då som huset behövde värmas?

Vilken temperatur visar framledningsgivaren några minuter efter det att pumpen har gjort varmvatten?

Jag har varit med om att ett fall med Thermiapump där det blev väl svalt inne en kall sommar. Det visade sig att  sommarurkopplingen var inställd för pÃ¥ ett för högt värde. Sommarurkoppling fungerar som sÃ¥ att om den är inställd pÃ¥ 15 grader värmer inte pumpen huset om det är varmare än 15 grader. I det här fallet visade sig att det var en hysteres pÃ¥ 3 grader pÃ¥ Thermiapumpar. Den skulle alltsÃ¥ inte värma huset förrän det blev 18 grader ute och i det här fallet var det ca 16 grader ute och mulet. Det som var besvärligt var att det stod inget om hysteresen i manualen, jag hittade uppgiften av en slump när jag letade i manualen till en annan typ av Thermiapump. 
Det kan vara värt att kontrollera vad sommarurkopplingen är inställd pÃ¥ och prova att sänka den nÃ¥gra grader.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstÃ¥ det jag ger mej in i
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2022, 19:54:23 »
Jag har försökt att få en likadan värmepump från år 2000 att producera mycket varmvatten vilket jag inte lyckats med ännu.

Jag tycker däremot att framledningsgivaren verkar visa för hög temperatur (som Roland påpekar), om den är placerad som på den VP som jag kollat på så är den strax efter cirkulationspumpen och före växelventilen under rörisolering.

Jag har bara fått den VP:n att producera 55°C vatten och då använt högpressostaten som driftspressostat för att testa, normalt stannar denna på c:a 48°C...

Givarna är mätbara och vid en given temperatur så ska de ha en viss resistans. Stäng av VP på huvudbrytare först så den är spänningslös och det borde finnas någon kontakt i närheten till givaren.

Kanske lossa givaren och få den till rumstemperatur innan mätning.
« Senast ändrad: 15 oktober 2022, 09:03:19 av Kahl »

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2022, 21:50:10 »
Det var ju positivt att det gÃ¥r att fÃ¥ pumpen att värma huset 

1. Värmde pumpen huset för två veckor sedan innan den började krångla eller var det först då som huset behövde värmas?

2.Vilken temperatur visar framledningsgivaren några minuter efter det att pumpen har gjort varmvatten?

3.Det visade sig att  sommarurkopplingen var inställd för pÃ¥ ett för högt värde. Sommarurkoppling fungerar som sÃ¥ att om den är inställd pÃ¥ 15 grader värmer inte pumpen huset om det är varmare än 15 grader. I det här fallet visade sig att det var en hysteres pÃ¥ 3 grader pÃ¥ Thermiapumpar.

1. Slog igång för värme för 3-4 veckor sedan, innan dess enbart VV.
2. Sjunker snabbt, har aldrig kollat
3. Sommarurkoppling?  dontknow
4. för info så tar jag in offerter på ny pump, men är rädd för att denna rasar innan ny kan levereras...

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstÃ¥ det jag ger mej in i
SV: Thermia Villa Classic 155 ingen värme...
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2022, 09:01:30 »
Du kan t.ex. "låna/byta" en givare med en annan som du kan anta fungerar som den ska t.ex. varmvattensberedarens givare, under förutsättning att de har samma kontakt, returtemperaturens givare borde också fungera.

Om du nu inte har möjlighet att resistansmäta framledningstemperaturens givare.

Spänningslöst under byten!
« Senast ändrad: 15 oktober 2022, 10:19:25 av Kahl »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 648
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!